Sykkeltur
Norge på langs
fra Lindesnes til Nordkapp

(ikke ferdig med bildene)

2003

Noen bilder fra turen

Tilbake til 1. side

Reiserute: Lindesnes, Haugesund, Bergen, Gaular, Flora, Vestkapp, Ålesund, Hitra, Ørland, Verran, Namsos, Kolvereid, Leka, Alstadhaug,
Nesna, Bodø, Svolvær, Sortland, Andenes, Senja, Finnsnes, Brensholmen på Kvaløy, Tromsø, Lyngen, Alteidet, Øksfjord, Hammerfest, Skaidi, Havøysund,
Nordkapp.
Hjemreise: Kirkenes, Kautokeino, Palojärvi i Finnland, Karesuando, Jokkmokk, Østersund, Mora, Magnor, hjem


Fredag 6. juni.2003 (1. dag)


Karl Martin og jeg bilte hjemmefra til Lindesnes. Etter å ha sett oss om på fyret,
startet jeg den lange turen. Den første etappen var riktignok en ganske kort
tur inn til Spangereid. Været var ikke det beste, men 12 km i regn får man tåle.
Det skulle komme dager med mer regn enn dette. Vi hadde tenkt å ligge i telt,
men på grunn av regnet tok vi inn på Lindesnes Gjestehus i Spangereid.

Sykling Lindesnes - Spangereid, ca 13 km

 

               Lindesnes_Nordkapp_Lindesnes_Grete

Klar til start. 2518 km igjen står det.


 Lindesnes_Nordkapp_Lindesnes
Lindesnes, Norges eldste fyrsted (1655)
Været er ikke det beste.



 Lindesnes_Nordkapp_Lindesnes
Karl Martin på Lindesnes


Lørdag 7. juni.2003 (2. dag)


Kommuner: Lindesnes, Lyngdal, Flekkefjord

Sykling ca 73 km

Karl Martin kjørte følgebil denne dagen også.  I Lyngdal ventet han med mat og kaffe.
Videre fra  Lyngdal tok jeg av fra sykkelveien og syklet via Tjomsland.
Det var en ganske mye kortere rute, men hadde en veldig bratt bakke mot sluttet.
Jeg var veldig glad jeg ikke hadde fullpakka sykkel der.

I Kvinesdal ventet Karl Martin med middag.  Vi hadde tenkt oss til Svinnland Camping,
men Karl Martin syntes det virket veldig dødt der. (Det var jo tidlig på sommeren).
Derfor juksa jeg litt og ble med i bilen inn til Flekkefjord hvor vi tok inn på Grand hotell.

 

Været: Litt lett regn tidlig på dagen, siden opphold.


Lindesnes_Nordkapp_Lyngdal_KarlMartin

Lunsjen spiste vi på stranda i Lyngdal

 
             










 Lindesnes_Nordkapp_Jaasund

Kort stopp for fotografering ved Jåsund.


Søndag 8. juni 2003 (3. dag)


Kommuner: Flekkefjord og Sogndal

Sykling ca 37 km


Dagen begynte med gudstjeneste i Flekkefjord kirke. Kirken er en fin trekirke fra 1833.
Så begynte alvoret.
Jeg pakket på sykkelen og startet første etappe med fullpakka sykkel. Målet for dagen var
Hauge i Dalane.  Det ble en veldig fin, men tung tur. Opp til ca 170 meter, ned til sjøen ved
Åna-Sira, opp igjen til 275 meter, ned til sjøen i Jøssingfjord og opp igjen til ca 150 meter.
Men så ble det fin utforkjøring ned til Hauge.
Der fikk jeg overnatte hos kusine Turid. Middag hadde hun klar også. Etter middagen
kjørte vi en tur til Sogndalstrand og etterpå til Blåfjellgruvene. (titanholdig jernmalm)

 

Været: Fint vær hele dagen


                                   Lindesnes_Nordkapp_Egersund


 

                             Lindesnes_Nordkapp_Egersund

Turens første etappe med fullpakka sykkel. Herfra er jeg alene.


 Lindesnes_Nordkapp_merker_etter_skogbrann.
Det hadde vært store skog og lyngbranner tidligere på året. Det var godt synlig enda.

 Lindesnes_Nordkapp_Nordsjoruta_275m
Nordsjørutas høyeste punkt, 275 moh.


 Lindesnes_Nordkapp_Jossingfjord
Jøssingforden

 Lindesnes_Nordkapp_Jossingfjord_under_Helleren
Huset under Helleren i Jøssingfjord

 Lindesnes_Nordkapp_Jossingfjord_tunnel
Turens første tunnel fikk jeg ved Jøssingfjorden.
Veien slynger seg opp igjen etter Jøssingfjorden, utskipingshavn for bedriften Titania,
en av verdens største produsenter av ilmenitt (jerntitanoksid).
Ellers er Jøssingfjorden kjent for kampene mellom den britiske destroyeren Cossack
og det tyske hjelpeskipet Altmark 16.2.1940.

Under 2. verdenskrig ble betegnelsen Jøssing tatt i bruk om antinazistiske nordmenn
p.g.a. Altmarksaken.



 Lindesnes_Nordkapp_Jossingfjord_tunnel
Flere tunneler ved Jøssingfjorden

 Lindesnes_Nordkapp_Sogndalsstrand
Kusine Turid kjørte meg til Sogndalstrand
og til Blåfjell gruver (bildet til høyre)

 Lindesnes_Nordkapp_Blaafjell_gruver
Blåfjell gruver i Sokndal


Mandag 9. juni 2003 (4. dag)

Kommuner: Sokndal, Eigersund, Hå.

Sykling ca 89 km

Flott tur fram til Nesvåg. Derfra var det en tung etappe med mye vaskebrett før
jeg kom ut på hovedveien. Men så var det lett sykling inn til Egersund, bortsett
fra at jeg hadde ganske sterk motvind.
Ved Hegrestad kom jeg inn på den Vestlandske hovedvei. Det var en strekning
med flott natur, men den egnet seg ikke som sykkelvei. Mange av bakkene var
så bratte at det var så vidt jeg klarte å trille sykkelen oppover. I tillegg var det
veldig løs grus hele veien


Jeg hadde tenkt å campe på Brusand, men også der virket det ganske dødt, så
jeg fortsatte syklingen. Fra Vigrestad syklet jeg hovedveien, tenkte det var
lettere å finne et overnattingssted der. Jeg fikk meg en leilighet for natta.
To rom og kjøkken og bad, fullt utstyrt og pent og ordentlig. For det betalte
jeg 250 kroner.

 

Været: Pent og varmt, men det kom noen truende skyer mot kvelden.

 

 

    Lindesnes_Nordkapp_Nesvaag

Fiskere ved Nesvåg


 Lindesnes_Nordkapp_Stapnes
Rasteplassen ved Stapnes


  Lindesnes_Nordkapp_Vestlandske_Hovedvei

Her kom jeg inn på den Vestlandske hovedvei. Idyllisk, men slitsomt.


Flere skilt langs veien fortalte om bruken av veien i bilens barndom.





Tirsdag 10. juni 2003 (5. dag)


Kommuner: Hå, Time, Klepp, Sola, Stavanger, Randaberg, Karmøy.

Sykling: ca 70 km (mye feilkjøring)

Målet for dagen var Skudeneshavn. Jeg kom meg inn på Nordsjøruta igjen, etter litt
feilkjøring.
Like etter Sola Ruinkirke med bautaen til Erling Skjalgson, tok jeg feil vei igjen.
Her var det et skilt som var plassert helt håpløst. Veien fra Viste bød på mye fin
natur, men nå hadde det begynt å regne. Det ble lite rasting på grunn av regnet,
så jeg kom altfor tidlig til kaia der jeg skulle ta ferga over til Karmøy.
Heldigvis var det venterom på kaia, så jeg satt tørt og godt der.
I Skudeneshavn slo jeg opp teltet for første gang på turen.

 

Været: Overskyet, senere regn, men ok temperatur. (ca 21 grader midt på dagen.)

 
 Lindesnes_Nordkapp_Solastrand       

Solastrand. Her møtte jeg den første syklisten på vei mot Lindesnes


 Lindesnes_Nordkapp_Skudenes_camping
Våt camping i Skudeneshavn. Telt og sykkelvesker er heldigvis helt vanntette.


 Lindesnes_Nordkapp_Skudeneshavn
Dette bildet fra Skudeneshavn er tatt om morgenen den 11. juni.
Heldigvis fint vær igjen.



Onsdag 11. juni 2003 (6. dag)

Kommuner: Karmøy, Haugesund

Sykling: ca 50 km

Jeg startet dagen med en liten tur inn til Skudeneshavn, før jeg fortsatte mot Haugesund.
Veien var grei å sykle, naturen fin og alt virket velstelt og pent.
I nærheten av Kopervik begynte giret mitt å streike.  Karl Martin fikk tak i sykkelverksted i
Haugesund
som lovte å se på det neste dag.
På Avaldsnes tok jeg en lengre pause, for å se på kirken og stedet.
Siste etappe inn til Haugesund var også grei. Det ble campingplass der også
(Haraldshaugen camping), men jeg leide meg en enkel campinghytte.
De tok 150 kroner for en hytta. Det var ikke så mye mer enn det koster å slå opp teltet.

 

Været: Det regnet veldig om natta, men klarna opp til fint vær etter hvert.




  


 
 

         Lindesnes_Nordkapp_Avaldsnes_kirke


Olav Tryggvason bygget den første kirken på Avaldsnes. Den nåværende kirken ble bygget av
Håkon Håkonson i ca 1250 som en del av kongsgårdsanlegget.

Steinen som luter mot kirken er Jomfru Marias Synål.  Sagnet forteller at dommedag kommer
når toppen berører kirkeveggen.


 Lindesnes_Nordkapp_Karmoybrua
Broa fra Karmøy til Haugesund


 Lindesnes_Nordkapp_Haugesund_Krosshaugen_og_Haraldshaugen
Korset på Krosshaugen er fra den første kristne tid i Norge, ca år 1000. Stedet har vært
tingplass og korset antas å være et minnesmerke over at bøndene på tinget tok den
kristne tro.
I bakgrunnen skimtes Haraldstøtta, reist i 1872 på tusenårsfesten for Norges samling.


Torsdag 12. juni 2003(7. dag)

Kommuner: Haugesund, Sveio, Bømlo.

Sykling: ca 88 km

Jeg fikk lov til å la bagasjen stå igjen i hytta til jeg hadde ordnet sykkelen.
På sykkelverkstedet var de raske, og jeg kunne dra tilbake til campingen og
hente bagasjen min.
Ut fra Haugesund kjørte jeg feil igjen. Skiltingen av Nordsjøruta var helt borte.
Til slutt tok jeg like godt hovedveien. Da jeg fikk se et skilt til Ryvarden fyr fikk
jeg lyst på en avstikker dit. Det skulle være bare 1 km til parkeringen. Det stemte
nok det, men jeg visste ikke hvor langt det var å gå derfra. Jeg gikk til jeg så fyret,
da snudde jeg.
Da jeg kom tilbake til sykkelen begynte det å regne. Heldigvis var det grei sykling
fram til Buavåg. Jeg var framme tidligere enn beregnet og det ble igjen lenge å
vente på ferga. Denne gang ferga over til Langevåg på Bømlo.
Det regnet hele veien over Bømlo. På en av småøyene mellom Bømlo og
Stord slo jeg opp teltet. Fant ikke noe annet overnattingssted og orket ikke
å sykle lenger. Sent var det blitt også.

 

Været: Bra på formiddagen, etter hvert kraftig regn.

 
       Lindesnes_Nordkapp_Sveio_mot_Ryvarden.

På vei mot Ryvarden fyr.


Fredag 13. juni 2003 (8. dag)

Kommuner: Stord, Fitjar, Austevoll, Bergen.

Sykling ca 83 km

Jeg fortsatte over til Stord og Fitjar. På Fitjar spiste jeg middag på Mix.
Kjempeservice der. De fant til og med et nytt bord til meg, siden de syntes
det som sto framme var for stygt.
Fra Sandvikvåg tok jeg ferga over til Husavik på Austevoll. Nordsjøruta går ikke over
Austevoll. Men siden jeg driver med slektsforskning og har jobba litt med Austevoll,
hadde jeg lyst til å se øya. Jeg angra på det. Skulle nok ha funnet en annen anledning
 til å se Austevoll. Det var veldig bratt der og så begynte det å regne igjen. Jeg hadde
plaskregn over hele øya. 
Fra Austevoll tok jeg ferge over til Krokeide og syklet til Bergen. Det gikk greit å sykle
fram til Skjold. Der var det slutt på skiltingen og mitt nyinnkjøpte Bergenskart hjalp
ikke. Her var det nybygging av veier overalt, og de var ikke på kartet mitt. Jeg spurte
noen gutter om der visste om et overnattingssted. De syntes jeg kunne slå opp teltet
der jeg var, på en plen mellom husa. Jeg var ikke enig og spurte en drosjesjåfør. Han
viste feil vei. På kartet mitt var det en campingplass i området. For å komme dit måtte
jeg forbi en kirke. Da jeg så et kirketårn tok jeg sjansen på at det var riktig kirke og
syklet mot den. Det viste seg å være rett vei. Opp mot campingen var det en bakke.
Her kom en hyggelig bergenser og hjalp meg med sykkelen.
Klokka var 23 før jeg var på campingen, så de var i ferd med å stenge resepsjonen.
Men jeg fikk komme inn og slå opp teltet. Heldigvis hadde jeg helt regntette
sykkelvesker og helt tett telt. Naboen på campingen var ikke så heldig.
Han kunne vri alt i sykkelveskene inkludert soveposen.

 

Været: Først fint vær men med truende skyer, så kraftig regn.

 

        Lindesnes_Nordkapp_leir


Egentlig en fin leirplass, men jeg liker bedre å ligge på campingplasser.
Været er heldigvis fint igjen. (Jeg tror leirplassen min lå på Spyssøya, Bømlo)


 Lindesnes_Nordkapp_Fitjar_kirke
Fitjar kirke og statuen av Haakon den gode. Det var på Fitjar han ble dødelig såret da
brorsønnene hans, Eirikssønnen gikk til angrep.
Kirken er fra 1867. Min oldemor Helga Asbjørnsdatter Skaret (f. 1853)
har nok besøkt denne kirken, selv om hun selv må ha blitt døpt og konfirmert i den
gamle kirken.




Lindesnes_Nordkapp_Sandvikvaag


Fergekø. De venter på ferga i Sandvikvåg.

 Lindesnes_Nordkapp_Husavik
Husavik, Austevoll

 Lindesnes_Nordkapp_Austevoll
Velstelt på Austevoll


Lørdag 14. juni 2003 (9. dag)

Kommuner: Bergen, Gulen

Sykling ca 50 km

Jeg fortsatt fra Midttun camping inn til sentrum. I Bergen var det torgdager og
masse folk i sin fineste stas.
Jeg lei av feilkjøringer og hadde bestemt meg for båt ut av Bergen. På kaia kjøpte jeg
billett til Krakhella. Men på Solleibotn så det så fint ut at jeg gikk av der. Det var på tide
å sykle igjen. Fram til Tveit var det fint å sykle, fin natur og nydelig vær. Derfra var det
200 meter opp og like langt ned igjen, men mange fine steder underveis. Fint og greit
 innover mot Botnen camping også. Der ble jeg natta over. Det var skytterstevne i
området og masse liv på plassen. Jeg lurte litt på hvordan det skulle bli med
nattesøvnen. Men jeg hørte ikke en lyd hele natta.

 

Været: Regnet ga seg like etter frokost. Etter hvert ble det nydelig vær.

 
      Lindesnes_Nordkapp_Bergen
 

Bergen havn med hurtigbåten Kommandøren.
Det var fortsatt vått etter regnet dagen før, men det har begynt å klarne opp.


 Lindesnes_Nordkapp_Solleibotn
Kommandøren fortsetter fra Solleibotn

 Lindesnes_Nordkapp_Rutledal
Rutledal


Søndag 15.juni 2003 (10. dag)

Kommuner: Gulen, Høyanger, Gaular.

Sykling ca 69 km

 

Det hadde vært kaldt om natta, 4 grader i teltet, men været var fortsatt fint.
Målet for dagen var Sande i Gaular. Min mormor var fra Gaular. Derfor hadde jeg
lyst til å sykle den veien. I Sande skulle jeg besøke kirkegården ved Sande kirke
for se grava til mine oldeforeldre. Jeg visste at steinen fremdeles var på plass.
Mellom Brekke og Instefjorden var det to tunneler.   Ingen av dem hadde lys.
Attpåtil svikta batteriene i sykkellykta mi. Det var nære på at jeg fikk panikk
inne i tunnelen. Jeg gikk av sykkelen og fulgte asfaltkanten med foten.
Heldigvis var ikke tunnelene så lange og jeg var godt utstyrt med reflekser
om det skulle komme en bil.
Senere på dagen skulle jeg gjennom en tunnel på 1500 meter, grua meg til den.
Men den tunnelen var godt opplyst og ikke noe problem.
På Lavik prøvde jeg å få kjøpt ny lykt, men de hadde ingen.
(Den jeg hadde var nok litt for dårlig selv med nye batterier.) 
Grei sykling innover langs Sognefjorden og opp til Sande.
Der bodde jeg på Sande Kro.

 

Været: Fint vær, litt motvind innover fjorden.

 


     Lindesnes_Nordkapp_Vadheim

Utsikt mot Vadheim


 Lindesnes_Nordkapp_Gaular_Draegeboe
På grensen mellom Sogn og Sunnfjord skimtes gården Drægebø hvor min mormor
vokste opp.




                            Lindesnes_Nordkapp_merkestein

 Lindesnes_Nordkapp_Gaular_Draegeboebrua
Træbøbroa

 Lindesnes_Nordkapp_Gaular_gamleveien
Træbøbroa og gamlevegen.


Mandag 16. juni 2003 (11. dag)

Kommuner: Gaular, Fjaler, Askvoll og Flora.
Sykling ca 50km

Først var jeg på kirkegården.
Så fortsatte jeg mot Askvoll. Der skulle jeg med båt til Florø.
(For å unngå tunnelen utover mot Florø.)

Det var veldig grei sykling mot Dale. Der fikk jeg kjøpt meg ny sykkellykt og tok
ferga over fjorden. På den andre siden var det også grei sykling mot Askvoll,
men der hadde jeg sterk motvind.

I Florø leide jeg campinghytte på Krokane. Stor, flott hytte med 2 rom, kjøkken
og bad, fullt utstyrt. Jeg hadde ikke tenkt å være så råflott, men campingverten
fikk overtalt meg. Jeg skulle få fin hytte for 400 kroner.

Været: Fint vær




 Lindesnes_Nordkapp_Gaular_Sande_kirke
I forgrunnen grava til mine oldeforeldre: Jan Hansson Drægebø og Helga Asbjørnsdatter
(født på Skaret, Fitjar)



 Lindesnes_Nordkapp_Dalsfjorden
Gård ved Dalsfjorden



 Lindesnes_Nordkapp_Dale-Eikenes
Bildet tatt fra Ferga. Veien stopper brått der den hvite bilen står parkert.


 Lindesnes_Nordkapp_Askvoll_Ingolf_Arnason

Ingolf Arnason
Atli Hundolfsson ville ha søster til Ingolf Arnason, og ble derfor slått i hjel.
Det var grunnen til at Ingolf og hans tremenning Leif Rodmarson rømte til
Island. I år 877 bygde han gården Reykjavik og tok alt omkringliggende land.


(I 2013 var vi på Island. Der har de også en statue av Ingolf, og dessuten har
han et fjell oppkalt etter seg.)

 

Lindesnes_Nordkapp_Floro_Krokane

Krokane camping i Florø. Hytta er lik den jeg leide.





Tirsdag 17. juni 2003 (12. dag)

Været: Pent vær

Kommuner: Flora, Bremanger, Vågsøy, Selje

Fra Florø tok jeg båt over til Bremanger. Turen over Bremanger var den fineste på turen
så langt. Fantastisk flott natur, i hvert fall i strålende sommervær.
Etter Måløy var det ny fjellovergang. Her var det også ganske mye sjenerende trafikk.
Men etter de lange oppoverbakkene, kommer det jo noen fine utforkjøringer.
På Selje ble det overnatting i telt igjen. To netter skulle jeg bli her.

 

Sykling ca 75 km

 

       Lindesnes_Nordkapp_Bremanger

Fjordtroll skal videre fra Bremanger til Måløy


 Lindesnes_Nordkapp_Straumen

Etter "fjellovergangen" var det en fin tur langs fjorden fram til Selje.



 Lindesnes_Nordkapp_Stadlandet
Utsikt mot Stadlandet


Onsdag 18. juni 2003 (13. dag)

Sykling ca 64 km

”Hviledag” med tur til Vestkapp. Først opp til ca 300 meter, så ned igjen til sjøen.
Videre opp mot Vestkapp som ligger på 496 meter.  Den siste strekningen tok jeg
uten sykkel, men angret på det da jeg skulle ned igjen.


Litt før jeg var tilbake på campingen begynte det å regne. Og jeg hadde vaska klær og
hengt utenfor teltet før jeg dro. Alt rakk å bli klissvått før jeg kom tilbake. Ja, ja, jeg
har vært såpass mye på Vestlandet at jeg burde visst bedre enn å henge ut alt på en
gang. Det jeg hadde på var vått også. Men jeg hadde et tørt skift igjen, pluss det jeg
lå i om natta.

 

Været: Først fint vær, så regn.

 
      Lindesnes_Nordkapp_Vestkapp
En lang bakke igjen til Vestkapp



 Lindesnes_Nordkapp_utsikt_fra_Vestkapp

 Lindesnes_Nordkapp_Vestkapp_mot_Honningsvaag
 Bildet er tatt fra Vestkapp mot Honningsvåg


Torsdag 19. juni 2003 (14. dag)

Kommuner: Selje, Vanylven og Sande.

Sykling ca 61 km

Jeg pakket og dro inn til Selje. Der var det strømløst etter uværet. Trodde egentlig de
var vant til såpass vær der i strøket.


Før jeg fortsatte syklingen skulle jeg en tur til klosteret og Sunnivas hule. Det var
kaldt og surt der ute. Guiden syntes det ga et godt bilde på hvordan munkene hadde hatt det.

Etter omvisningen begynte dagens sykling. Først over fjellet, 251 meter. Det var
glatt nedover, så jeg måtte ta det pent ned igjen også. Videre fortsatte jeg til Åheim
og videre til Sylte og Eidså. Jeg valgt å sykle til Koparnes og ta ferga derfra over til
Gurskøy. Grei sykling hele veien.
På kartet mitt sto det merket camping like ved fergekaia på Årvik, men den var ikke
der lenger. Så jeg fortsatte mot Larsnes og videre i retning Ulstein. På en rasteplass
slo jeg opp teltet. Det sto en belgisk bobil der allerede. Nå var det bare det tøyet jeg
skulle ligge i som var tørt.

 

Været: regn hele dagen


 
       Lindesnes_Nordkapp_Selje_kloster
Selje kloster sett fra Sunnivas hule


 Lindesnes_Nordkapp_Selje_Sunnivas_grotte
Sunnivas grotte

Sunniva levde i Irland omkring år 960. Hun var kongsdatter og hadde arvet riket etter faren. 
En vill vikinghøvding prøvde å ta riket hennes og ville gifte seg med henne.
Sunniva rømte landet med tre skip. De ble ført nordover av strøm og vind.
En båt kom til Kinn i Sogn. Sunniva og resten av følgen kom til Selje.
Der tok de inn i en hule i fjellet. Øya ble brukt som beitested av bøndene i området.
Om et dyr ble borte fikk Sunniva og følge skylda. Bøndene klaget til Håkon Jarl og
han sendte hærfolk for å drepe dem. Sunniva og følgen gikk inn i hulen og ba om at
de ikke måtte falle i hendene på jarlen. Berget raste sammen og hærfolkene fant ingen.


Senere ble det sett et underlig lys over øya. Lyset viste seg å komme fra et menneskehode.
Det hadde en herlig duft. Noen fant hulen. Der lå noen menneskebein, men kroppen til
Sunniva var hel og uskadd. Dette skal ha skjedd i år 996. Rundt år 1100 ble det bygget et
kloster på øya.


Fredag 20. juni 2003 (15. dag)

Kommuner: Sande, Ulstein, Hareid og Ålesund.

Sykling ca 36 km

Dagens mål var Ålesund. Jeg syklet direkte til hurtigbåtkaia på Hareid.
Jeg hadde valgt å ta hurtigbåt inn til Ålesund. Litt juks, men jeg har vært så mye på
Sunnmøre at jeg ikke hadde lyst til å bruke så mye tid der.


På hurtigbåtkaia i Ålesund venta både Sunnmørsposten og Karl Martin.
Sunnmørsposten
ville ha et intervju med syklisten. Etter intervjuet
syklet jeg inn til svigermor.  Der ble jeg to netter og fikk ordnet det våte, skitne tøyet.

 

Været: Det sluttet å regne da jeg nærmet meg Ulstein, men var fortsatt overskyet.

 
       
Lindesnes_Nordkapp_mot_Ulstein

Utsikt fra Herøy mot Ulstein.


Lørdag 21. juni 2003 (16. dag)

Hvile- og vaskedag i Ålesund

 
                            Lindesnes_Nordkapp_Aalesund_sykkelsjekk

Karl Martin sjekker sykkelen min med hjelp av en nysgjerrig nabo.


Søndag 22. juni 2003 (17. dag)

Kommuner: Ålesund, Skodje, Haram, Midsund, Molde, Aukra og Fræna.

Sykling ca 63 km

Karl Martin kjørte meg til Brattvåg. Der var jeg i kirken før jeg tok ferga over til
Dryna. Det var grei sykling over Otrøy. Videre tok jeg ferge over til Mordalsvågen
og syklet til Bjølstad camping.

 

Været: Bra vær hele dagen.

 
                  Lindesnes_Nordkapp_Brattvaag_kirke

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi:
Brattvåg kirke er en arbeidskirke fra 1977 i Haram kommune i

Møre og Romsdal fylke.
Byggverket er i betong og tre og har 650 plasser.
Arkitekt: Aksel Fronth


 
Mandag 23.juni 2003 (18. dag)

Kommuner: Fræna, Eide, Averøy og Kristiansund.

Sykling ca 68 km

Jeg våknet til en fantastisk fin morgen, så jeg tok det litt med ro. Lurte litt på veivalg,
men valgt RV 64, Eide til Vevang. Grei sykling, men dårlig med rastemuligheter.
Videre syklet jeg Atlanterhavsveien.
På Averøya var det veldig kupert og lite å se før på slutten av turen. Dårlig med
rastemuligheter og ingen spisesteder.
Videre tok jeg ferga fra Bremsnes til Kristiansund og overnatting i telt på
West Camp AS, Atlanten Motell og Camping. St.Hansaften ble feiret med potetgull
og cola.

 

Været: Fint vær først på dagen, skyet midt på dagen og så fint igjen på St.Hanskvelden.



 Bjølstad_camping_ved_Molde
Morgen ved Bjølstad Camping utenfor Molde


 Lindesnes_Nordkapp_Atlanterhavsveien
På Atlanterhavsveien

 
    Lindesnes_Nordkapp_Kristiansund
Kristiansund



Tirsdag 24. juni 2003 (19. dag)

Kommuner: Kristiansund, Tustna og Hitra.

Sykling ca 56 km

Dagens mål var Vågen camping på Hitra. Først en snau mils sykling til ferga over til
Tustna. Grei sykling over Tustna, selv om det var noen bakker. Jeg lagde middag
mens jeg ventet på ferga over til Hitra. Akkurat da jeg var ferdig med maten,
kjente jeg på lufta at regnet ikke var langt unna. Jeg rakk å pakke sammen og
komme meg inn på kafeteriaen. Der ble jeg til ferga kom.
På Hitra var det lange strekninger med veiarbeid. Ofte måtte jeg trille sykkelen
p.g.a
. dårlig veidekke. Regne gjorde det hele tiden.

To ganger på strekningen så jeg hjort.


På Vågen camping var resepsjonen stengt for dagen, men jeg slo opp teltet likevel.
Heldigvis var det myntautomat på dusjen så jeg fikk meg en dusj.

 

Været: Om morgenen var det lettskyet vær og litt duskregn, senere ble det flott
vær, før regnet kom mot kvelden.


                                   Lindesnes_Nordkapp_Tustna_Potetbygda

Tustna

 
       Lindesnes_Nordkapp_Tustna

Idyllisk tjern på Tustna


Onsdag 25. juni 2003 (20. dag)

Kommuner: Hitra, Ørland og Bjugn

Sykling ca 50 km

Jeg ventet til klokka 9 med å reise, ville gjerne gjøre opp for meg.
Men da ingen var kommet i resepsjonen til 9 dro jeg.  Det var regn og tåke,
og jeg var våt og kald. Sikkert mange fine plasser underveis, men ikke i sånt vær.


Fra Sandstad tok jeg hurtigbåt over til Brekstad. Der spiste jeg middag på en kafé.
De brukte utrolig lang tid på å servere den, men det gjorde ikke noe. Jeg ville
heller sitte inne å vente på maten enn å gå ut i regnet igjen.
Det slutta faktisk å regne mens jeg satt på kaféen.


Jeg syklet videre til Austrått. Der rakk jeg akkurat en omvisning. 
Jeg fant ikke noe overnattingssted denne dagen heller.
Teltet ble slått opp ved Gjølja.

 

Været: Regn store deler av dagen.

 
         Lindesnes_Nordkapp_Austraatt

Austrått


Torsdag 26. juni 2003 (21. dag)

Denne dagen skulle jeg fram til Follafoss. Det skulle være et overnattingssted der.
Jeg var spent på om det fortsatt fantes.

Denne dagen hadde jeg problem med å få fylt vannflaskene. Jeg pleide jo å starte
fra overnattingsstedene med fulle flasker. Men fikk ikke fylt dem ved Gjølja.
Utpå dagen var alle helt tomme. Men heldigvis, plutselig og midt i ødemarka,
lå det en Jokerbutikk. Der fikk jeg fylt flaskene igjen og så handlet jeg litt
med det samme.
I Follafoss var det faktisk et pensjonat. Jeg var den eneste gjesten, men
verten var riktig hyggelig. Men noen foss var det ikke der. Den lå i rør.
Første turbin i Follafoss ble satt i drift i 1923.

 

Været:

Om morgenen var det lettskyet vær med gløtt av sol, siden ble det
veldig fint vær

Kommuner: Bjugn, Rissa og Verran.

Sykling ca 93 km (grei sykling)

 
         Lindesnes_Nordkapp_Gjolja

Leirplassen min ved Gjølja


 Lindesnes_Nordkapp_Verrasundet
Verrasundet. her så jeg turens første tørrfisk og følte at jeg var kommet langt nord.
(Jeg vet at jeg fortsatt var i Trøndelag.)






Fredag 27. juni 2003 (22. dag)

Kommuner: Verran, Steinkjer, Namdalseid og Namsos.

Sykling ca 82 km


Dagens etappe: Follafoss - Malm - Hjellbotn – Namdalseid – Åsnes – Bangsund – Namsos.

Jeg var innom kafeteria på Sjøåsen. Da jeg kom ut oppdaget jeg at dekket mitt var helt
utslitt. Jeg var redd det ikke skulle tåle både bagasjen og meg helt inn til Namsos.
Derfor gikk jeg lange strekninger. Bare i utforbakkene tok jeg sjansen på å sitte på.


Campingen i Namsos ligger et stykke utenfor sentrum. Derfor tok jeg inn på hotell
igjen. Denne gang på Tinos hotell.

Grei sykling, men jeg brukte lang tid på grunn av dekket.

 

Været: Bra vær


 
           Lindesnes_Nordkapp_Namdalsgard

Gård ved riksvei 17.


Lørdag 28. juni 2003 (23. dag)

Kommuner: Namsos, Fosnes og Nærøy

Sykling ca 56 km

Intersport kjøpte jeg nytt dekk. De satte det på for meg også. Så var jeg klar til å
forsette.
Planen min hadde vært å sykle til Rørvik og ta hurtigbåt til Leka. Men jeg var en dag
forsinket. Og båten gikk ikke på lørdager, så jeg var usikker på ruta for dagen.
Jeg valgte å begynne med den planlagte ruta. Like ved Myrvik var det en fin
rasteplass med bademuligheter. Vanntemperatur 15 grader (på grunt vann).
Like etterpå begynte sykkelen å bråke forferdelig. Det viste seg at hjulet ikke
var satt ordentlig på.  Jeg hadde ikke riktig verktøy, så jeg fikk ikke gjort noe
med det heller. Det ble mye trilling av sykkel. Kjedet ble for slakt, så jeg kunne
ikke trå.
På Lund trodde jeg at jeg akkurat skulle rekke ferga. Men 18 30 ferga hadde
sluttet å gå på lørdager. Så da var det bare å vente på neste . Den skulle gå
klokka 20 30.
Det var noen i fergekøen som skulle med hurtigruta fra Rørvik. De kunne
ikke rekke den og var ganske oppgitte. På fergekaia fikk vi bare beskjed at
innstillingen var annonsert i lokalavisa. Hvor mange turister leser den?
Ferga fra Lund gikk over til Hofles. Like ved Hofles var det en camping og
der ble jeg natta over.

 
Været: fint vær

 
          
Lindesnes_Nordkapp_Fosnes

Flott rasteplass i Fosnes


Søndag 29. juni 2003 (24. dag)

Kommuner: Nærøy, Bindal, Leka


Sykling ca 75 km

Jeg fikk hjelp med sykkelen av en lokal altmuligmann og kunne fortsette turen. 
Klokka 15 00 var jeg kommet til det punktet jeg hadde beregnet som halvveis til
Nordkapp. (Etter min reiserute, jeg vet at Brønnøysund er regnet som midt i landet)
Jeg hadde lyst til å se Leka og tok den turen selv om det ble en omvei. Strekningen
fra Naustbukta til Bogen var en tung etappe. Fra Bogen til ferga over til Leka var
det greit.  Denne gangen hadde jeg bomma på fergerutene, så det ble en stund å
vente her også. Jeg hadde med radio og fulgte søndagens fotballkamper i ventetida. 
På Leka var det en fin camping. Særlig campinghyttene og oppholdsrommet ved
hyttene var veldig fine.  Likevel valgte jeg telt. Været var fint å campe i.

 

Været: Fint vær

 
         Lindesnes_Nordkapp_Heilhorn_fra_Borgen

Bildet er tatt like ved Bogen


 Lindesnes_Nordkapp_Leka_camping
Leka camping



Mandag 30. juni 2003 (25. dag)

Kommuner: Leka, Bindal

Sykling ca 54 km

Før jeg fortsatte sykkelturen skulle jeg se litt på Leka. Jeg passerte kirken og syklet
videre ut til Skeisnesset. Der var det flere foreskjellige løyper å velge mellom.
Kulturløype, eventyrløype og flere. Jeg valgte geologiløypa.

Etter geologiløypa måtte jeg ta farvel med Leka. Den første delen av dagen
syklet jeg tilbake samme vei som jeg hadde kommet.


På Bogen var jeg i butikken. Skikkelig landhandel. Det var kolonial, manufaktur,
isenkram, glassmagasin m. m på ganske liten plass.


Fra Bogen gikk det 3 km opp og direkte 3 km ned igjen. Jeg fikk enda en lang stigning
før jeg kunne slappe av på Holm camping.

 

Været: Fint vær, varmt

 
         Lindesnes_Nordkapp_Leka.

Gravrøys på Skeisneset på Leka
Leka har: Europas eneste komplette ofiolittkompleks, Norges største forekomst av
serpentinbergarter,
Norges ferskeste bergart (ca 10.000 år gammel) og noen av Norges flotteste konglomerater.
(Tekst fra internett)


Tirsdag 1. juli 2003 (26. dag)

Kommuner: Bindal, Sømna, Brønnøy og Vevelstad

Sykling ca 80 km

Etappe: Holm – Vennesund (ferge) – Sømna – Brønnøy – Brønnøysund –
Horn – Anndalsvåg (ferge) – Forvik.

Ganske lett sykling hele dagen, men sjenerende motvind enkelte steder.
På kartet står det merket overnatting på Forvik. Det var ikke tilfelle,
men jeg fikk slå opp teltet utenfor det som skulle være et overnattingssted.
Dessuten fikk jeg nøkkel til dusjen i marinaen.

 

Været: Pent og varmt

 
        
Lindesnes_Nordkapp_Vennesund

Ferga kommer til Vennesund



 Lindesnes_Nordkapp_De_Sju_Sostre
Fra Horn skulle jeg videre med ferge til Anndalsvåg.
Fra fegehaia var det fin utsikt til de Sju Søstre


 Lindesnes_Nordkapp_Bronnoy

Brønnøy. Offisielt er jeg vel halveis til Nordkapp her.


Onsdag 2. juli 2003 (27. dag)

Kommuner: Vevelstad, Alstadhaug og Leirfjord

Sykling ca 78 km

Etappe: Forvik – Tjøtta (ferge), Alstadhaug – Stokka – Sandnessjøen – Leirfjord –
Levang.


Altmuligmannen på Hofles hadde anbefalt meg å få et sykkelverksted til å se at hjulet
satt riktig på. Det hadde jeg tenkt å ordne i Sandnessjøen.


Alstadhaug tok jeg en lang pause. Jeg var både i kirken og på Petter Dass-museet.
På kaféen kjøpte jeg kaffe og vaffel. Det ble en tur i butikken også, men det er
begrenset hvor mye man kan kjøpe med på sykkeltur. 


Jeg passerte en sti opp til en av de sju søstrene. Da hadde jeg veldig lyst til å ta en tur,
men regnet med at det var dagstur. Så jeg fortsatte.


Jeg kom til Sandnessjøen klokka 1605. Da var byen stengt. Ikke hadde de plass til meg
verken på hotellet eller pensjonatet heller. Og campingplassen hadde jeg passert
nesten to mil før Sandnessjøen. To mil tilbake var ikke aktuelt. Så da måtte jeg
fortsette uten å få sjekket hjulet. Jeg ringte og fikk meg et rom på Levang.
Det ble over 3 mil lenger enn jeg hadde tenkt meg.


Været: Fortsatt flott vær


(Jeg kom til en av toppene på de Sju Søstre noen år senere. Fantastisk utsikt der oppe
fra.
Bilder se Nordland 2010)


                  
  Lindesnes_Nordkapp_Alstadhaug

Altertavla i Alstadhaug kirke
Den eldste delen av kirken er antagelig oppført mot slutten av 1100-tallet.
Den mest kjente av prestene her var Petter Daa. Han var prest fra 1689 til 1707.



Lindesnes_Nordkapp_ved_De_Sju_Sostre
De sju søstre.


 Lindesnes_Nordkapp_Hurtigruta
Hurtigruta på Helgelandskysten

 Lindesnes_Nordkapp_ved_Helgelandsbrua
Snart skal jeg over Helgelandsbrua
                              Lindesnes_Nordkapp_Helgelandsbrua
                                
Nesten på det høyeste punktet


Torsdag 3. juli 2003 (28. dag)

Kommuner: Leirfjord, Nesna, Lurøy og Rødøy.

Sykling ca 32 km

Etappe: Levang – Nesna (ferge), Nesna – Stokkvågen (hurtigbåt) – Kilboghavn.
Ferga fra Levang var i Nesna klokka 10 00. Hurtigbåten videre til Stokkvågen gikk ikke
før klokka 17 00. Så jeg hadde god tid til å se Nesna. Like ved kaia lå produksjonslokaler
og utsalgssted for Nesnalobben. Jeg tittet litt på det. I samme lokalet holdt en
sykkelreparatør til. Jeg fikk han til å han se på hjulet mitt. Betaling skulle han ikke ha.
Ellers rusla jeg litt rundt på Nesna. Middag spiste jeg på kaia.
Jeg kunne ha syklet fra Nesna til Stokkvågen. Distansen er ca 66 km. Men på strekningen
er det noen tunneler som ikke er anbefalt for syklister.
Fra Kilboghavn var det 3 km ekstra ut til campingen.


Været: samme fine varme været, men sterk motvind enkelte steder

 Lindesnes_Nordkapp_Levang

Levang

 


   Lindesnes_Nordkapp_Nesna

Nesna havn.




    Lindesnes_Nordkapp_Luroy_kommune


Lurøy
Jeg passert Grønsvik kystfort. Vi var der for noen år siden med bil, så denne gangen
kjørte jeg rettt forbi.


 Lindesnes_Nordkapp_mellom_Stokkvaagen_og_Kilboghamn
Bildet er tatt mellom Stokkvågen og Kilboghavn

 Lindesnes_Nordkapp_Luroy_Rodoy
Det var ganske bratt. Oppover i Lurøy og ned igjen i Rødøy. Veien var ganske smal,
men det var lite trafikk, så da gikk det greit.


Fredag 4. juli 2003 (29. dag)



Etappe: Campingen - Kilboghavn til Jektvik (ferge) - Strømdal - Agskaret til Forøy (ferge) -
Vassdalsvik til Ørnes (ferge) - Reipå.


Kommuner: Rødøy og Meløy


Sykling ca 73 km


På fergeturen fra Kilboghavn ble polarsirkelen passert. Mobiltelefonen ble funnet fram
for å sende melding om det store øyeblikket.


På den neste strekningen var det en kort og to lange tunneler. Den hadde både lys og vifter.
Jeg hadde dessuten utforkjøring i tunnelen, så den var fort unnagjort. Det var tre fine
rasteplasser på strekningen.
På fergekaia i Agskaret sto noen barn og solgte kaffe og vafler. Jeg kjøpte en vaffelplate
av dem, men det var for varmt for kaffe. På kaia var det også en hyggelig, pratsom
billettselger, så her gikk ventetida fort.
Ved kaia på Forøy var det en veldig fin rasteplass. Der spiste jeg formiddagsmat.
4 km fra fergekaia møtte jeg skiltet som viste at syklister måtte sykle om Vassdalsvik. 
På veien videre til Glomfjord var det en tunnel som ikke var tillatt for syklister.
Jeg visste om det, men det er greit at de setter opp skilt før man kommer til tunnelen.
Jeg hadde tenkt å spise middag eller handle på Ørnes, men der var alt stengt. Jeg
hadde alltid med reserve av både middag og annen mat, så noen krise var det ikke. Jeg
trodde det var 3 km igjen til camping, Det var feil, 8 km måtte jeg sykle. Det var ganske
flatt, men motvinden var irriterende. Temperaturen hadde sunket ganske mye også. 

Koselig camping i en stor hage.

Dagen ble litt ødelagt av stress med å rekke fergene, ellers en fin dag.


Været: Fortsatt samme varme, fine været.

 


Lindesnes_Nordkapp_Kilboghamn

Kilboghamn sett fra ferga.


                          




     


 Lindesnes_Nordkapp_Kilboghamn
Bildet er tatt fra ferga. En kan se veien jeg kom dagen før.

 Lindesnes_Nordkapp_Polarsirkelen
Polarsirkelen passeres


 Lindesnes_Nordkapp_Kista_ved_Jektvik
Tunnelen heter Jekta og er 412 meter lang. Fjellet er Kista

 Lindesnes_Nordkapp_Straumdaltunnellen

Turens lengste tunnel. Jeg hadde heldigvis nedoverbakke i tunnelen.

I tunnelen holdt jeg på å bli kjørt ned av en bilist som foretok en forbikjøring.
Ellers var tunnelen grei.


 Lindesnes_Nordkapp_Svartisen_sett_fra_Reppen
Svartisen sett fra Reppen



Lørdag 5. juli 2003 (30. dag)


Etappe: Reipå - Mevik -Storvik - Sørfjord - Skauvoll - Kjøpstad - Skolmoen - Åseli -
Saltstraumen.


Kommuner: Meløy, Gildeskål og Bodø
Sykling ca 87 km

Fin sykkeltur fram til Storevik. På strekningen passeres minnesmerke over ubåten
"Uredd" som gikk ned i 1943.
Etter Storevik måtte jeg gjennom en 3100 meter lang tunnel, men den gikk greit.
Etter Skaugvoll kom det en ganske tung etappe med 3 tunneler. Fra Elvik gikk veien
opp til 250 meter, fordelt på flere mindre bakker. Her også var det en tunnel.
Siste del av veien mot Saltstraumen var grei, men det hadde blitt ganske kaldt.
Derfor ble det bare en kort rast og jeg var ganske sliten da jeg kom fram til campingen.


Været: Overskyet og kjølig


 

Lindesnes_Nordkapp_Leiv-Vidars
Men hvor er pølsekiosken?


Søndag 6. juli 2003 (31. dag)

Kommuner: Bodø og Vågan
Sykling ca 38 km

Denne dagen var nesten hviledag. Jeg skulle inn til Bodø. Derfra skulle jeg med hurtigruta
til Svolvær.
Da jeg holdt på å legge sammen teltet kom det en voldsom regnskur. Teltet lå på bakken,
klar til å bli rulla sammen. Vannet la seg på så det så ut som et svømmebasseng.
Heldigvis gikk skura fort over.
Grei vei inn til Bodø. På kaia måtte vi syklister vente lenge på å få komme om bord.
Biler og gods skulle om bord først. Fikk ikke varmen ordentlig i meg før vi var over i
Lofoten. Dagens rett på hurtigruta var lammestek. Den var utrolig god og kostet bare
100 kroner.


Fra kaia i Svolvær var det 2 km til nærmeste camping for telt. Det gikk greit å finne veien,
men veien var ikke grei. Det var bratt opp og ned hele tiden. Det var forferdelig med
mygg på denne campingen. Bare å komme seg inn i teltet å dra igjen glidelåsen.
Dusjing ble det ikke. Det var for sent, sa campingverten. Heldigvis hadde jeg ikke
syklet så mye denne dagen, og kaldt hadde det vært også.

Været: Kraftig regnskur om morgenen, oppklarning og litt sol på veien inn til Bodø,
ellers overskya og kaldt.


 
                Lindesnes_Nordkapp_Bodo_hurtigruta_Nordkapp

Framme ved Nordkapp!


 Lindesnes_Nordkapp_Stamsund
I Stamsund på hurtigruta. Jeg hadde egentlig tenkt å sykle herfra, men falt for fristelsen til å bli
med båten til Svolvær




Mandag 7. juli 2003 (32. dag)


Etappe: Svolvær - Sildpollen - Fiskebøl til Melbu (ferge) - Stokmarknes - Bø - Sortland.
Det var kraftige regnbyger hele natta. De fortsatte utover formiddagen. Derfor ble det utsatt
start på syklingen. Det var stort oppholdsrom på campingen. Der ble jeg sittende å spise
frokost og se på barne-tv. (Det var barn som satt og så på tv da jeg kom.) Heldigvis ga
regnet seg etter hvert.
På kaia i Fiskebøl solgte de hvalburgere. Denne gangen kom jeg akkurat da ferga skulle
gå, så jeg rakk ikke burgerne. Men jeg bestemte meg for at hval skulle jeg spise før jeg
var ferdig med området.
På Stokmarknes var jeg på Hurtigrutemuseet før jeg fortsatte til Sortland camping.
Veldig lett sykling hele dagen. Utrolig at det er så flate veier når det er så høye fjell overalt.

Kommuner: Vågan, Hadsel og Sortland.
Været: Kraftige regnbyger på formiddagen, men senere oppklarning, fortsatt kjølig.
Sykling ca 85 km


 
  Lindesnes_Nordkapp_Sildpollen

Kirken i Sildpollen


 Lindesnes_Nordkapp_Hadseoya
Gård på Hadseløya

 Lindesnes_Nordkapp_Stokkmarknes_gamle_Finnmarken.
Hurtigrutemuseet i Stokkmarknes


Tirsdag 8. juli 2003 (33. dag)

Etappe: Sortland sentrum - Liland - Buksnesfjord - Risøyhamn - Breines - Ånes.

Kommuner: Sortland og Andøy


Sykling ca 76 km


Denne dagen våkna jeg til sol og fint vær igjen. Først var jeg på G-sport i Sortland for å
få meg nye bremseklosser. Så fortsatte turen. Det var fortsatt grei sykling. Men en lang
strekning var det ny asfalt som det var veldig tungt å sykle på. Her ble jeg forbikjørt av
tre unge gutter. Dem skulle jeg møte igjen 3 ganger til på turen.
Ved Fornes så jeg turens første klegg. Kleggen skulle bli en plage etter hvert.
Fluer var det mye av hele tiden, men det var jeg blitt vant til.
Ved Buksnesfjord var jeg innom en kafé. Egentlig hadde jeg tenkt å spise middag.
Men for noen priser. Bare en vaffelplate kostet 50 kroner
Det var flere syklister der inne. De klaget over at det var så mye insekter.
Til det svarte vertinnen  at det kom av at det var vindstille. Riktignok var ikke
vinden plagsom denne dagen, men i Oslo ville vi ikke kalt det vindstille.
Jeg hadde tenkt å overnatte i Risøyhamn, men det var ingen camping der og på
hotellet var det fullt. Jeg fant etter hvert fram til Ånes camping. Det var ikke av
de beste campingene, men gikk for en natt. Det jeg reagerte mest på var at de hadde
utrolig mange plakater med ikke gjør ditt og husk og gjøre datt.

Været: Sol hele dagen, varmere igjen

 
                          Lindesnes_Nordkapp_Sortland_kommune_busskur

Leskur med inngang fra baksiden. Har det noe med framtredende vindretning å gjøre?


 Lindesnes_Nordkapp_Sortland_kommune_Reinsnes
Flott natur ved Reinsnes


 


Onsdag 9. juli 2003 (34. dag)

Etappe: Inn til Andenes, ferge til Senja, over til Eidebrygga i Torsken.


Kommuner: Andøy - Torsken


Sykling ca 55 km


Da jeg skulle ta ned teltet brakk ei teltstang. Jeg hadde reserveledd, men håpet likevel
jeg fikk kjøpt ny stang i Andenes.

Lett sykling fram til Andenes, denne gangen hadde jeg ganske kraftig medvind. Litt før
Andenes var en strekning merket med rasfare. Den faren så ut til å være reell.
Jeg var glad da jeg var forbi. Men noen tok tydeligvis ikke advarselen alvorlig.
De hadde slått opp teltet der.
Da jeg nærma meg Andenes pratet jeg med en syklist på vei sydover. Han hadde
jobba i en Stovnerbarnehage, så vi hadde noen felles kjente.

Ellers ble jeg igjen passert av de tre gutta fra dagen før.


I Andenes fikk jeg kjøpt nye teltstenger (det klarte de ikke å skaffe i Vestfold
3 år senere). Jeg fant også en liten restaurant som hadde veldig god hvalbiff.
Men ellers likte jeg meg ikke i Andenes, så jeg tok ferga over til Senja.
Der visste jeg ikke om noe overnattingssted, men regna med at jeg ville finne
en plass å slå opp teltet. 
Ferga var forferdelig slitt og jeg var glad da vi var over. I Gryllefjord så jeg skilt
om overnatting på Eidebrygga i Torsken. Jeg ringte dit og de hadde et rom ledig.
For å komme til Torsken måtte jeg over en "fjellovergang". Jeg trodde jeg skulle
200 meter opp, men det var bare 100 meter. Gledelig overraskelsen.
Eidebrygga var et kjempekoselig overnattingssted.
Jeg hadde kjøpt med ei 1/2 flaske rødvin og satt på terrassen min og slappet av i
det nydelige været.

Været: Sol, litt skyer og noen regndråper i Andenes, fint igjen mot kvelden

 
    Lindesnes_Nordkapp_Andoya_Maatind
Måtind sett fra Skogvoll


    Lindesnes_Nordkapp_Senja_fra_ferga
Senja sett fra ferga


 Lindesnes_Nordkapp_Senja_Gryllefjord

 Lindesnes_Nordkapp_Senja_Torsken
Bildet fra tatt fra Eidebrygga i Torsken. En av de fineste kveldene på turen.


Torsdag 10.7.2003 (35. dag)


Kommuner: Torsken - Berg - Tranøy - Lenvik


Sykling ca 76 km


Mål for dagen var Finnsnes.


Det regna forferdelig da jeg våkna og skyene lå helt ned til sjøen. Men jeg måtte videre.
Første 100 meter opp, og ned igjen før jeg kom til hovedveien. Så opp til 172 meter og
så bratt ned til sjøen igjen.  Jeg passerte Senjatrollet, men var ikke inne. En gang til
denne dagen måtte jeg opp i høyden, ca 150 meter, ellers var det småkuppert.
Kanskje greit at det ikke var så varmt, ca 11-12 grader.
Jeg møtte de 3 gutta igjen. De passerte meg i en oppoverbakke og lurte hvordan
jeg stadig klarte å komme foran dem. De hadde tenkt seg helt til Tromsø denne
dagen, så de regna ikke med at de fikk se meg flere ganger. Det fikk de rett i.
I Finnsnes bodde jeg på hotellet. Det hadde vært en av de tøffeste dagene hittil,
så det var godt å slappe av innendørs.



Været: Regn på formiddagen, senere overskyet, litt sol midt på dagen


 
            Lindesnes_Nordkapp_Senja_Torsken_kirke

Kirken i Torsken


 Lindesnes_Nordkapp_Senja_Balllevikskaret
Vått, mørkt og kaldt på Senja

 


Fredag 11. juli 2003 (36. dag)

Etappe: Finnsnes - Silsand - Gibostad - Stønnesbotn - Botnhamn til Brensholmen (ferge) -
nesten til Mjelde.


Kommuner: Lenvik og Tromsø

Sykling ca 88 km

Fint vær, fin natur og grei vei, men masse fluer og klegg. Etter Brensholmen
måtte jeg opp hele 25 meter. Jeg hadde ganske kraftig motvind så det føltes
som en fjellovergang. Det var høyfjellsnatur der oppe også. Jeg begynte å bli
sliten og skjønte at jeg ikke ville greie å komme helt til Tromsø. Uten motvinden
hadde det kanskje gått. Jeg var kanskje litt sliten etter gårsdagen også. Teltet ble
slått opp i veikanten.


Været: Sol og varmt igjen, men mye vind.


 
            Lindesnes_Nordkapp_Finnsnes

Finnsnes


Lørdag 12. juli 2003 (37. dag)


Etappe: Straumen - Larseng - Eidkjosen - Tromsø - Tromsdalen


Kommuner: Tromsø


Sykling ca 51 km


Det var overskyet da jeg våknet, men for første gang på turen var det for varmt
inne i teltet. 20 grader ute og 24 grader i teltet.
Jeg syklet inn til Tromsø så fort jeg kunne. Ville se litt av byen før det ble
lørdagsettermiddagsstillhet der. Det resulterte i at jeg var så sliten da jeg
kom inn i byen at jeg ikke orket se meg om. Jeg kjøpte ny gassbeholder på et
kjøpesenter, så på domkirken og spiste en kurv jordbær på torget. Så syklet
jeg over til campingplassen i Tromsdalen. Der ble jeg resten av dagen.



Været: Varm, lettskya


 
           Lindesnes_Nordkapp_Straumsfjorden
Leirplassen min på Kvaløy



 Lindesnes_Nordkapp_Kvaloya
Bildet er tatt i nærheten av Fossmo. Det ser da ut til å være ganske høyt.
Men høyden er ikke så mange meter over havet.
    

                        Lindesnes_Nordkapp_Tromso_domkirke
Tromsø domkirke



Søndag 13. juli 2003 (38. dag)


Etappe: Berg - Fagernes - Breivikeidet til Svensby (ferge) - Lyngseidet.

Kommuner: Tromsø - Lyngen


Sykling ca 74 km

Det regna litt om natta, men været var bra da jeg sto opp. Da jeg skulle koke kaffe,
gikk strømmen.  Jeg måtte fram med primusen. Det var verre for dem som sto i
dusjen, det var ikke vindu i rommet.
Det var søndag og jeg skulle begynne dagen med gudstjeneste i Tromsdalen kirke
eller "Ishavskatedralen". Derfor hadde jeg god tid denne morgenen.


Grei sykling hele dagen.


hotellet på Lyngseidet skulle de egentlig ha 800 kroner for rommet, men siden
det sto feil i noen brosjyrer skulle jeg få det for 550 kroner. Greit det, selv om jeg
ikke hadde sett disse brosjyrene med feil.



Været: Skya, senere lettskyet, grei temperatur



         Lindesnes_Nordkapp_Tromsdalen_kirke_Ishavskatedralen
Ishavskatedralen


Mandag 14. juli 2003 (39. dag)

Etappe: Lyngseidet til Olderdalen (ferge) - Djupvik - Rotsund - Langslett - Storslett -
Fosselv camping


Kommuner: Lyngen - Kåfjord - Nordreisa. Først sykling ned til fergekaia.


Sykling ca 63 km


På Lyngseidet var steinene i steinmuren og i et steinhus merket med hva slags stein det
var. Veldig bra!!


Fra ferga så jeg julenissen. (Karl Martin var på vei nordover for å møte meg. Da jeg var i
Lyngen var han i Rovaniemi. Han hadde ikke sett julenissen. Vi fant ut at nissen måtte
være på sommerferie i Lyngen).
Det var en veldig fin fergetur over til Olderdalen.  I Olderdalen så jeg turens første
skilt med samisk og norsk tekst.
Fra Olderdalen var det første en strekning med ganske mye bakker, senere ble det
grei sykling fram til Sørkjosen. Derfra skulle jeg opp til ca 200 meter, men resten av
veien var grei. Bortsett fra at det blåste veldig, og selvfølgelig var det motvind.

Camping på Fosselv.


Været: Sol og varmt                       Under: nissen i Lyngen


                                                          Lindesnes_Nordkapp_Lyngseidet_nissen

 
                 





                                            Lindesnes_Nordkapp_Lyngen_berggrunnen

Kart over berggrunnen i Lyngen


   


 Lindesnes_Nordkapp_Lyngseidet

 Lindesnes_Nordkapp_Lyngseidet_steinmerking
Steinene i muren er merket med hva slags stein det er.

Lindesnes_Nordkapp_Lyngen_fergeturen
Flott fergetur over Lyngen
Lindesnes_Nordkapp_kommunevaapen_Kaafjord



   



 Lindesnes_Nordkapp_Djupvik_mot_Lyngen
Bildet er tatt i nærheten av Djupvik

 

Tirsdag 15. juli 2003 (40. dag)

Etappe: Sandbukt - Gildetun - Sørstraumen - Sekkemo - Burfjord - Alteidet


Kommuner: Nordreisa - Kvænangen


Sykling ca 78 km


Jeg likte meg godt på Fosselv camping, men måtte videre. Veien til Sandbukt var grei.
I Sandbukt snakket jeg med en dame fra Finnmark. Hun fortalte at jeg bare hadde en
hard strekning igjen før Nordkapp. Den var over Kvænangsfjellet (402 moh).
Det var faktisk veldig tungt. Dessuten var det masse klegg hele veien. Men fra
toppen var utsikten fantastisk. Der oppe ligger Gildetun. Jeg tok en ganske lang
pause før jeg begynte nedstigningen. Ned igjen fra Gildetun gikk det fort.


I Burfjord kjøpte jeg hamburger. Den må ha vært hjemmelaget, for den var kjempegod.
Veien videre var først grei, så gikk det opp til 250 meter på 3 km og ned igjen på 8 km.

Camping på Alteidet.
Etappen var slitsom, men hadde mange fine utsiktspunkter. Kleggen var plagsom.



Været: Sol og varmt, noen regndråper mot kvelden.


 
     Lindesnes_Nordkapp_Gildetun
Gildetun. Bare 37 mil igjen til Nordkapp


 Lindesnes_Nordkapp_Kvenangsfjellet
Endelig oppe på Kvænangsfjellet

      Lindesnes_Nordkapp_Burfjorden
Burfjord


Onsdag 16. juli 2003 (41. dag)

Etappe: Langfjordbotn - Øksfjordbotn - Gamvik - Øksfjord.
Det ble en kort etappe denne dagen. Greit fram til fylkesgrensa. Endelig var jeg i Finnmark.
Litt etter fylkesgrensa kom jeg til stedet Tappeluft. Stedet bærer navnet sitt med rette.
Jeg var ganske tappet for luft da jeg kom opp på toppen. Skiltene viste 3 km bratt
oppover og 1 km bratt ned.  Siden gikk veien langs fjorden, men med mange bakker.
Øksfjordtunnelen var den verste siden tunnelene etter Brekke i Sogn. Men denne var
annerledes. Her var det trangt og gjørmete.
I Øksfjord hadde jeg bestilt rom på hotellet. Verten skulle kjøre til Hammerfest om
natta og tilbød meg å sitte på, men jeg takket nei. Jeg hadde planlagt hurtigbåt fra
Øksfjord til Hammerfest neste dag.


Kommuner: Kvænangen - Loppa
Været: Fint vær, noen skyer mot kvelden
Sykling ca 50 km

 
   Lindesnes_Nordkapp_grense_Troms-Finnmark
Endelig i Finnmark. Skiltet bak sykkelen er grensemarkeringen.
(Sykkelen er kjekk som tørkestativ)   


 Lindesnes_Nordkapp_Tappeluft

 Lindesnes_Nordkapp_Tappeluft
Tappeluft. Stedet bærer sitt navn med rette. Har var det en tung bakke,
men også en fin nedkjøring på den andre siden.

Lindesnes_Nordkapp_Oksfjordjokelen
Øksfjordjøkelen


Torsdag 17. juli 2003 (42. dag)


Etappe: Øksfjord, Hasvik, Hammerfest (hurtigbåt) - Kvalsund - Oldernes - 
Repparfjord camping


Kommuner: Loppa - Hammerfest - Kvalsund


Sykling ca 55 km


Båtturen på Lopphavet gikk fint. Det var ikke mye sjø denne dagen.
I Hammerfest regna det fortsatt. Det var 4. gang jeg var der. Hver gang var det regn,
selv om jeg ellers på feriene hadde hatt mest godvær.
Mens jeg var i en by passet jeg på å kjøpe meg nye skolisser og nytt håndkle.
Etterpå skulle jeg spise formiddagsmat. Røykeloven gjelder tydeligvis ikke så langt nord.
Det første stedet jeg var inne lå røyklukta så tjukk så jeg snudde i døra.
Neste stedet var noe bedre, så jeg spiste der.
Nå var alt i orden til å fortsette å sykle. Men veien gikk forbi kirken og da måtte jeg jo
 inn og kom rett til en konsert. Etter konserten kom jeg av gårde.
Like før Kvalsund var det en tunnel på over 2 km, men det var mulig å bruke
gamleveien utenom den. Fint å komme litt vekk fra trafikken også.
Jeg slo opp teltet på Repparfjord Ungdomssenter. Der var det ikke mange ungdommer.
Jeg var vel blant de yngste.
Veien fra Hammerfest til Repparfjord var grei å sykle.


Været: I Øksfjord var det tåke, lett regn og 11 grader. Det regnet fortsatt da jeg kom til
Hammerfest, men så ga regnet seg. Fortsatt overskyet og kjølig.

 
 Lindesnes_Nordkapp_Oksfjord  
Øksfjord en tidlig morgen  



Lindesnes_Nordkapp_Hasvik
Hurtigbåtkaia i Hasvik. Jeg var ikke i land her.

 Lindesnes_Nordkapp_Hammerfest_Isbjornklubben
Isbjørnklubben i Hammerfest


 Lindesnes_Nordkapp_i_Hammerfest_kirke
Fra Hammerfest kirke


Fredag 18. juli 2003 (43. dag)


Skaidi - Hatter - Russenes - Smørfjord - Revsbotn - Lillefjord - Slåtten.

Kommuner: Kvalsund - Porsanger - Måsøy


Sykling ca 82 km

På campingen sto det et skilt: til fossen. jeg begynte dagen med en tur til denne fossen.
Det var ikke mer enn ca 5 minutter å gå dit.


Så var det å sette seg på sykkelen igjen. Grei sykling til Skaidi. Der skulle jeg først kjøpe
brød. Det ble slått inn med 120 kroner. Så skulle jeg spise på kafeen. Et smørbrød og en
kaffe. Kassa viste 800 kroner. Kanskje folka på Skaidi skulle ta et kurs i bruk av
kassaapparat?
Fra Skaidi til Russenes var det også grei sykling, men kleggen var plagsom.
Veien fra Russenes til Revsbotn hadde fartsgrense på 90, men jeg tror ikke jeg så en
bil som kjørte så sakte. Men det var ikke mye trafikk på strekningen og det var greit å
sykle der likevel.
I nærheten av Revsbotn tok jeg en lang rast.
Den neste etappen, fram til Slåtten var den fineste på hele turen. Naturen var fantastisk.
Dessuten begynte det å bli sent, så belysningen ble flott den også. Etter Slåtten begynte
jeg å se etter et sted til å sette opp teltet. Ikke for vått, ikke stein og stor nok gress eller
lyngflate til å sette opp teltet.  Jeg fant et flott sted ved et vann. Det var riktignok litt
dårlig feste for teltpluggene. Men det var vindstille tok jeg sjansen på at det skulle gå
bra, og det gjorde det.


Været: Fint og varmt

 

        Lindesnes_Nordkapp_Hatter



Veien mellom Skaidi og Russenes


Lindesnes_Nordkapp_Revsbotn
Veien mellom Russelv og Slåtten


 Lindesnes_Nordkapp_Revsbotn_klipper

Også på veien mellom Russelv og Slåtten.
       


 Lindesnes_Nordkapp_Revsbotn_strandkanten
Dette er også tatt mellom Russelv og Slåtten



Lørdag 19. juli 2003 (44. dag)

Etappe: Krokelv - Bakfjord - Molvik - Selvika - Havøysund.

Det var fortsatt sol og vindstille da jeg sto opp. jeg hadde litt rar følelse denne dagen.
Det føltes som det var siste etappe. Neste dag skulle jeg til Honningsvåg med hurtigruta.
Resten av turen til Nordkapp skulle jeg sykle uten bagasje. Jeg drøyde litt med å komme
av gårde. Måtte nyte denne fine morgenen. 

Fra leirplassen gikk veien ned til Snefjord og Krokelv. Derfra ble en stigning på over
200 meter og bratt ned igjen til Bakfjord. Fra Selvika gikk det oppover igjen, nå til
ca 150 meter. Det var en ganske tøff tur, kanskje mest på grunn av varmen.
Men det var også en veldig flott tur.

I Havøysund bodde jeg på hotellet. Utenom hotellet var det bare kirken og en
storkiosk som var åpne. Jeg var først innom kirken, så var jeg innom kiosken for
å finne noe å kose meg med denne siste kvelden jeg var alene.

Kommuner: Måsøy
Været: Fint og veldig varmt
Sykling ca 42 km

 
         Lindesnes_Nordkapp_leir_ved_Snefjord
Den siste leirplassen min.


Lindesnes_Nordkapp_ved_Snefjord
Flott rasteplass i Bakfjord


 Havøysund kirke, kirkeskipet
 

 Lindesnes_Nordkapp_Havoysund_om_kirkeskipet

 Havøysund kirke
Søndag 20. juli 2003 (45. dag)

Etappe: Til Honningsvåg med hurtigruta. Om ettermiddagen sykling til Nordkapp.

Kommuner: Måsøy og Nordkapp
 


Sykling ca 36 km


Totalt syklet ca 283 mil
Jeg hadde tilbragt 10 døgn og ca 8 timer på sykkelsete (eller med å trille sykkelen oppover)
.


Jeg hadde valgt denne reiseruta for å slippe den undersjøiske tunnelen til fra fastlandet til
Magerøya.
Da jeg skulle sykle ned til hurtigruta, kom jeg til en sykkel med to flate hjul. Noen hadde
skrudd løs ventilene om natta. I tillegg hadde de prøvd å sykle med låsen på.
Låsen hadde surra seg rundt hjulet og klemt sammen kjedekassa. Jeg fortalte han i
resepsjonen på hotellet hva som hadde hendt. Svaret jeg fikk var at sånt måtte man
regne med på lørdagskvelden. Man tok seg jo gjerne noe øl og etterpå måtte man
finne på noe.

Sykkelen bråka forferdelig ned mot hurtigruta p.g.a. bulken i kjedekassa, men jeg
hadde ikke tid til å gjøre noe med det. Bulken fikk være der til jeg var framme i
Honningsvåg.
I Honningsvåg ventet Karl Martin på kaia. Han hadde leid campinghytte i Skipsfjord.
Jeg syklet dit og Karl Martin kjørte følgebilen. Det ble litt filming underveis også.


Nordkappturen
Vi ville gjerne være på Nordkapp ved midnatt, så vi ventet til ca 16 00 med å starte.
Geir var også kommet og ville sykle sammen med meg. Jeg hadde lest at det var 
ganske tøff sykling ut til platået. Det stemte. Og allerede i den første bakken begynte
det å regne. Geir skifta til regntøy. Jeg valgte å fortsette uten, for å ha noe helt tørt å ta
på når vi kom til Nordkapp. Været ble etter hvert helt forferdelig. Tåka kom også sigende.
Vi så bare noen meter framfor oss. Jeg foreslo at Geir ble med følgebilen, men han ville
fullføre turen. På Nordkapp sto Karl Martin klar med champagne. Det var deilig å ha
nådd målet, og også å bli tatt i mot så fint. Men jeg må innrømme at det aller beste
var å få på tørre klær.

Siden har jeg angret på at jeg ikke avsluttet og heller gjorde et nytt forsøk neste dag.


Været: Fortsatt fint om morgenen, men regn om ettermiddagen.


 Lindesnes_Nordkapp_Havoysund
Farvel til Havøysund (Havøysund er ikke noe stort sted, men større enn bildet tyder på.)

Lindesnes_Nordkapp_Honningsvag


Honningsvåg sett fra hurtigruta. På kaia sto Karl Martin med filmkamera.


         Lindesnes_Nordkapp_Skipsfjord
Veien mot Nordkapp. Har skulle vi opp til 272 meter, så ned igjen og opp.
Nordkapp-platået ligger på 309 moh
.


                      Lindesnes_Nordkapp_Nordkapp_Grete
Grete er fornøyd med å være framme, men våt og kald.
Det var dårlig vær da jeg startet fra Lindesnes og dårlig da jeg kom fram til Nordkapp.
Men på turen oppover hadde jeg mye fint vær. Men noen regnværsdager var det jo.


                            Lindesnes_Nordkapp_Nordkapp_Geir
Geir er også fornøyd med å være framme


                                             Nordkapp_champagne
 Flott med champagne (Bildet er fra internett og stemmer jo ikke helt.
Det var champagne vi fikk, ikke Martini)
                                          

 Lindesnes_Nordkapp_Nordkapp
Nordkapp. Bildet er tatt to dager senere, tirsdag 22. juli. Da var det bedre vær


Mandag 21. juli 2003 (46. dag)

Vi tok en formiddagstur til Honningsvåg. Geir og jeg sykla og Karl Martin kjørte bil.
(Vi hadde bare to sykler.) Vi rusla litt i sentrum, spiste lunsj og var i noen
souvenirbutikker. Kirken fikk også et besøk. Middag spiste vi i campinghytta.
Etter middagen gikk Karl Martin og jeg en tur til Skipsfjordsutsikten.
Været var blitt ganske fint og utsikten var flott.


 
    
Nordkapp_Skipsfjordsutsikten
Karl Martin på Skipsfjordutsikten


Tirsdag 22. juli 2003 (47. dag)

Nordkapp er jo egentlig ikke det nordligste punktet i landet. Knivskjellodden strekker
seg  litt lenger nord. Vi ville en tur dit også. Nå ble vi med i bilen alle tre. Vi kjørte
nesten fram til Nordkapp-platået. Der ble bilen parkert og vi tok stien utover mot odden.
Det var ca  1 1/2 time å gå. 


På kvelden besøkte vi Nordkapp en gang til. Været var veldig fint og vi hadde håp om å
oppleve midnattssol på Nordkapp. For Karl Martin og meg ble det 3. besøket.
Men heller ikke denne natta ble det sol. Det lå noen skyer over havet.
 


     




 

 Nordkapp_Knivskjellodden_mot_Nordkapp_Geir_og_Karl-Martin 

 Geir og Karl Martin på Knivskjellodden. Nordkapp i bakgrunnen



 Nordkapp_Knivskjellodden_mot_Nordkapp
Nordkapp sett fra Knivskjellodden


 Nordkapp_Knivskjellodden
Knivskjellodden 71 11 08

 Nordkapp_Nordkapp_mot_Knivskjellodden
Knivskjellodden sett fra Nordkapp

 Nordkapp_Nordkapp_midnatt
Karl Martin og Geir på Nordkapp. Ikke helt klart ved midnatt denne gangen heller.
Men slett ikke verst vær.


Onsdag 23. juli 2003 (48. dag)

Den siste dagen på Magerøya. Geir og jeg tok hurtigruta til Kirkenes. Karl Martin kjørte bil.

 
  
Polarlys_i_Kirkenes

Hurtigruta Polarlys i Kirkenes.




Torsdag 24. juli 2003 (49. dag)


Karl Martin ventet på oss på kaia i Kirkenes.
Vi gikk en tur i byen. Jeg var som vanlig
innom kirken.


Etterpå tok Geir og jeg bilen og dro til
Grense-Jakobselv.  Været var veldig bra.

I 1873 besøkte kong Oscar ll kapellet i
Grense-Jakobselv. Han ønsket å få sitt navn
knyttet til rikets østligste grense.


Da vi kom tilbake hadde Karl Martin
ordnet campinghytte på Hesseng.


Til høyre: Kong Oscar II s kapell
 Grense_Jakobselv_Kong_Oscars_kapell


 
   
Grense_Jakobselv

Geir på stranda i Grense-Jakobselv. Det er en veldig fin strand der.
Dessverre er vannet litt for kaldt. Likevel har jeg badet der 2 ganger.



Fredag 25. juli 2003 (50. dag)

Vi var en tur på Grenselandmuseet.
Etterpå kjørte Karl Martin Geir til flyplassen. Det var slutt på ferien til Geir.


   


 
  



Lørdag 26. juli 2003 (51. dag)

Karl Martin og jeg startet hjemturen.

Dagens etappe: Kirkenes - Neiden - Tana bru - Utsjoki - Levajokki - Karasjok -
Kautokeino - Palojärvi.


Første stopp ble det gresk-ortodokse kapellet, St. Georgs kapell, i Neiden.
Der ble det holdt en utendørs gudstjeneste. Etterpå fikk vi komme vi inn i kapellet.
Vi var en tur til Neiden kapell også. Men der kom vi ikke inn.


Vi tok en avstikker over til Finnland ved Utsjoki før vi fortsatte mot Karasjok og
Kautokeino. I Kautokeino fylte vi bensin og fikk hilse på Finnmarksmyggen.
Vi fortsatte over til Finnland og slo opp teltet i Palojärvi.
Finnland_Palojarvi

 

 
    
Neiden_St_Georgs_kapell

Gudstjeneste ved St. Georgskapell i Neiden. Kapellet var etablert i 1565.
Det er et gresk-ortodoks kapell. Det sies at den Hellige Trifon døpte øst-samer i elva Neiden,
og etter dette så er vannet i elva regnet som hellig av de troende ortodokse.
Kapellet er Nordnorges eldste trebygning og er det eneste ortodokse gudshus her i
landet som bygget som sådant.



 Neiden_kapell
Neiden kapell, en stavkirke fra 1902 i nasjonalromantisk stil


 silkeblomst_Neiden
Silkenellik. Den er viltvoksende i Finnmark, men har også vært brukt i hager i
Sør-Norge


Søndag 27. juli (52. dag)


Etappe: Enontekio - Palojoensuu - Kaaresuvanto - Karesuando - Øvre og Nedre Sopper -
Vittang - Svappavaara - Gällivare - Malmberget - Porjus - Jokkmokk - Arvidsjaur - Sorsele.

I Kaaresuvanto var vi innom en souvenirbutikk. Vi hadde noen Euro igjen og skulle se
om det var noe det var verd å bruke dem på. Jeg kjøpte meg caps med myggnett. 
Så gikk turen over til Karesuando i Sverige. Karesuando og Kaaresuvant er
opprinnelig samme by.  I Jokkmokk passerte vi polarsirkelen.
Det var en kafé der, men ikke mye som minte om
Polarsirkelsenteret på den norske siden.


I Sorsele leide vi campinghytte for natta.


 
   
Sverige_Jokkmokk_polarsirkelen
Polarsirkelen passeres. Vi er i Jokkmokk i Sverige.


Mandag 28. juli (53. dag)

Etappe: Sorsele - Storuman - Vilhelmina - Strømsund - Østersund - Øverhogdal


I Vilhelmina var vi i Kyrkstan og i kirken.


Kyrkstaden er en samling av tømrede hus der nybyggerne fra stedene rundt
Vilhelmina bodde når det var kirkehelg.


Neste stopp var Østersund. Der var det en festival. Vi spiste middag i et telt med
gresk mat.

Litt etter Østersund fikk vi et voldsomt regnvær. Vi så nesten ikke veien.
Da vi kom til en plass med utleiehytter, svingte vi inn der og fikk en hytte for natta.


 
   Sverige_Storuman

Fin rasteplass ved Storuman


 Sverige_Vilhelmina_kirke
Kirken i Vilhelmina

    Sverige_Overhogdal
Pontiacen vår utenfor hytta i Øverhogdal


Tirsdag 29. juli (54. dag)

Dagens etappe: Sveg - Mora . Malung - Torsby - Sunne - Brunskog - Arvika - Charlottenberg - Morokulien - Magnor - Kongsvinger - Kløfta - Gjelleråsen - Bånkall.


Vi tok en lang pause i Mora.
Der var vi på Vasaloppsutställningen og i kirken.


Ellers tok vi ikke mange stopp på veien.


Vi skulle ha handlet på grensen, men kom for sent dit. Alt var stengt.


 
  Sverge_Mora_kirke
Mora kirke



 Sverige_Mora_MoraNisse
Mora med statuen av MoraNisse
 
Sverige_Mora
Her er det målgang i Vasaløpet.

 
Etter hjemkomsten ble det et intervju med Groruddalen/Akers Avis

og også et intervju med NRK.