Sommer 1950
Tur til Fruholmen fyr, Finnmark

tilbake til 1. side

Grete Emblemsvåg

endret 3.6.2017


                  Oslo-Trondheim_
Vi skal på sommerferie til onkel Hans og tante Maia som
bor på Fruholmen fyr i Finnmark
.
Første etappe gikk med tog fra Oslo til Trondheim.

 Dovrebanen_Grete_og_Selma
Farvel alle onkler og tanter i Oslo.

 Hurtigruta_Nordstjernen_Grete_og_morSelma
Fra Trondheim reiste vi videre med hurtigruta.
Vi reiste med Nordstjernen den ene veien og med Skjærstad
den andre veien.
Her er Grete og mor klar til å gå ombord i
Nordstjernen.


 Hurtigruta_Nordstjernen
Grete og far Erling-Scott ombord på Nordstjernen.

Nordstjernen
Det var et skip like vakkert som navnet, og den stod ikke på noen måte
tilbake for Nordenfjeldskes Prins Olav. Tonnasjen var 1919 brt og
535 tdw, med lengde på 250 fot. I forhold til Lofoten og Prinsesse
Ragnhild var skipet bygget opp med lang bakk til forkant av overbygningen,
og dette gav det straks inntrykk av å være større.
Som vanlig var 1.plass innredningen midtskips med 65 køyeplasser.
Særlig oppsikt vakte den rommelige salongen på promenadedekket
med utsikt forover.  http://www.hurtigrutemuseet.no/historien/skip-i-hurtigrutens-tjeneste/ds-nordstjernen/
Forliset:
På vei nordover fra Svolvær til Stokmarknes 22.september 1954 med 204 passasjerer, kom den ut av kurs i landskyggen i det trange Raftsundet.
Klokken 0210 støtte skipet på styrbord side, bunnen ble revet opp, vann
fosset inn i lasterom, innredning og kjelerom, og skipet begynte å synke.
Kjelen eksploderte, og i løpet av 20 minutter var Nordstjernen forsvunnet
fra overflaten og på vei mot 57 meters dyp. Fem mennesker omkom i
forliset.
http://www.hurtigrutemuseet.no/historien/skip-i-hurtigrutens-tjeneste/ds-nordstjernen/


 Grete_paa_hurtigruta
Grete på hurtigruta

 Hurtigruta_Grete_og_Selma_paa_Helgelandskysten
Vi passerer de Sju Søstre

 Grete_og_Selma_paa_hurtigruta
Det var fint vær på hele turen. Solstolene på dekk ble flittig brukt.

 Hurtigruta_i_Svolvar_Lofoten
Vi er i Svolvær

 Hurtigruta
Avslapning på dekk.

 Hurtigruta_kanskje_i_Trollfjorden
Trollfjorden?

Den ene veien seilte vi med ds Skjerstad

Hurtigruten hadde sommeren 1945 et prekært behov for tonnasje, og Samferdselsdepartementet prøvde å finne nye skip som kunne settes inn.
Da Ofotens Dampskibsselskab stod uten skip, vendte Departementet
seg til det Nordlandske Dampskibsselskab i Bodø som hadde et skip
under ombygging i Arendal. Nordlandske slo til, og 19. November
1945 kom dampskipet Skjerstad inn i Hurtigruten.
http://www.hurtigrutemuseet.no/historien/skip-i-hurtigrutens-tjeneste/ds-skjerstad/

DS Skjerstad. Bildet fra Hurtigrutemuseet.no

 Tromso_polarbear_Grete_og_ErlingScott
Isbjørnen i Tromsø. Den var det ikke hyggelig å møte.

 Tromso_polarbear_Grete_Selma
Det hjelper ikke å stå sammen med mor.

 Maia_Hansen_og_Turid_Hansen_paa_Fruholmen_fyr
Tante Maia og kusine Turid på Fruholmen fyr.
Bildet er nok ikke tatt den sommeren vi var der. 
(Sammenlign pipa på huset til venstre med den på bildet under.)
(Det står litt om fyret nederst på siden)

 Fruholmen_fyr_Grete_kusine-Turid_og_ukjent
Grete i samedrakt, kusine Turid og nabojenta til Turid.

 Finnmark_Fruholmen_fyr

 Fruholmen_fyr_Finnmark
Grete har fått to store jenter (6 år) til barnepike. Grete er 3 år

 Finnmark_Fruholmen_fyr
Midnattsola sett fra fyrtårnet.
Her er onkel Hans, tante Maia og mor Selma


 Finnmark_Fruholmen_fyr
Far Erling-Scott og mor Selma beundrer midnattsola og hverandre.

 Hurtigruta_Grete_og_Erling-Scott
Tilbake med hurtigruta til Trondheim og videre med tog til Oslo

Fruholmen fyr

Fyret ligger på Fruholmen nord for Ingøya, og er verdens nordligste fyrstasjon.
Det er også det mest værharde fyret i Norge.

Det opprinnelige fyret i støpejern ble bygd i perioden 1864-1866, og tent første
gang 25. august 1866. Fyrtårnet var 33 meter høyt. Opprinnelig ble fyrlyset
drevet med fettolje, men fra rundt 1875 ble det brukt parafin.
Fyret fikk telefon i 1931. Fruholmen fyr var det eneste i Finnmark som ikke
var okkupert av tyskerne under 2. verdenskrig, men i november 1944 ble
den daværende fyrfamilien tvunget til å evakuere fyret, og fyrstasjonen ble
bombet og jevnet med jorden.

Et nytt fyr i jernbetong ble bygd etter krigen, og fyret ble tent igjen i 1949.
Det nye fyret ble drevet med strøm fra dieselaggregater. I 1963 ble en
strømkabel lagt fra Ingøy til fyret, og et radiofyr ble montert året etter.
I 1973 ble fyret omgjort til tørnstasjon med bare to mann på vakt, og
familiebosettingen på fyret ble avviklet.
Fruholmen fyr ble automatisert og avfolket i 2006.
http://www.fyr.no/fyrene/fyrene-nord/finnmark/561-fruholmen-fyrstasjon


(onkel) Hans Hansen, fyrvokter på Fruholmen, har skrevet en bok om fyret,
"Fruholmen fyr gjennom 124 år.
https://books.google.no/books/about/Fruholmen_fyr_gjennom_124_%C3%A5r.html?id=GyGqQwAACAAJ&redir_esc=y