tilbake til 1. side

Sykkelturen 2019

Buskerud - Telemark - Vestfold

14. - 20. juni 2019

Siden er påbegynt 24. juni 2019
ferdig 28.8.2019

grete@emblemsvaag.no

Fredag 14. juni 2019


Det har blitt tradisjon med en årlig sykkeltur på ca en uke.
I år ble turen for første gang gjennomført med el-sykler.
Hovedmålet på årets tur var å se Telemarkskanalen.

Vi startet fra Slemmestad i regnvær,
med Kongsberg som mål for dagen.



Bildet til høyre er tatt i Slemmestad sentrum utenfor
Sekkefabrikken Kulturhus.


Fra tønnefabrikk til kulturhus
Den delen av sekkefabrikken som i dag rommer “Sekkefabrikken kulturhus”
ble bygget i 1920-årene til bøkring av tønner.  Her laget man sementtønner
inntil produksjonen av papirsekk tok over omkring 1930. Her ble sekkene
brettet av “bretter’n” og limt av “kliner’n”.
Sidebygningen, som i dag huser Kulturskolen (tidligere bank, Puls m.fl.),
ble bygget i 1960-årene. Her sto sekkemaskinen “kapper’n”.
Sekkefabrikken ble utvidet med snekkerverksted ca. 1950.  I denne delen holder
i dag Cementmuseet og biblioteket til.
Det ble produsert papirsekk i Slemmestad frem til 1977. Fra 1978 av ble det
innkjøpt sekker fra Norsk Papiremballasje/Petterson & sønner i Moss.

https://roykenbibliotek.no/sekkefabrikken/

 Buskerud_Slemmestad_Sekkefabrikken
Bygget ble i 2008 restaurert og omskapt til et allsidig kulturhus for konserter,
teaterforestillinger og foredrag.
Sekkefabrikken gjenspeiler fortsatt Slemmestads stolte industrihistorie som
bygda er tuftet på. Huset er i dag kommunens kulturelle fyrtårn og bidrar til
fremveksten av den nye kystbyen.

http://visitroyken.no/Article-Details/ArticleID/35/Sekkefabrikken-kulturhus
The county is named after the old manor Buskerud (Old Norse: Biskupsruð)
located on the west side of the Drammen River in Åmot, Modum municipality.
The first element is the genitive case of biskup, 'bishop' (referring to the Bishop of Hamar), the last element is ruð n 'clearing, farm'.
The farm was one of the largest in Buskerud, and the original name of the farm (before it became a benefice) was probably Modum.

At the time of the Reformation (c. 1536–39) the farm became property of the
Crown at which time the farm then served as the residence of the
king's bailiffs until 1668.
https://en.wikipedia.org/wiki/Buskerud

 Buskerud_Drammen_
En enkel lunsj i Drammen

The city of Drammen was founded in 1811 as the two towns of Strømsø
and Bragernes were united.

The population is approximately 68,900 (des. 2017), which makes
Drammen the 9th biggest city in Norway.

https://www.drammen.kommune.no/om-drammen-kommune/organisasjon-og-administrasjon/fakta-om-
drammen/drammen-in-brief/


 Buskerud_Hokksund
I Hokksund kjøpte vi kaffe og is.

Hokksund is the administrative centre, and largest town in Øvre Eiker, with a
population of around 8,000. Hokksund is located 18 km west of Drammen.
The river Drammenselva flows through the town, 500m from the centre.
Hokksund has developed on both sides of the river.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hokksund
Buskerud_Kongsbergfossen
Buskerud_Kongsbergfossen
Numedalslågen i Kongsberg

Sykkelruta første dag: Slemmestad, Spikkestad, Gullaug, Drammen,
Mjøndalen, Hokksund, Vestfossen, Darbu, Kongsberg via Gamle Kongevei.

I Røyken var det kupert, fra Lier til Darbu ganske lettsykla,
men så kom bakkene.
Fra Darbu til Kongsberg var de mange og bratte
Bakkene før Kongsberg var mange og bratte.
Vi var veldig glad for å ha en hjelpemotor.
Heldigvis holdt batteriene helt opp.
Total stigning iflg Google var 654 meter
Distanse ca 7 mil.

Overnatting på Quality Grand hotell

Etter middag på hotellet gikk vi en tur i byen.


Numedalslågen
stretches for over 250 kilometres (160 mi) through the
counties of Vestfold and Buskerud, beginning at the Hardangervidda plateau
and meeting the ocean at Larvik in Vestfold. Numedalslågen is one of Norway's longest rivers. The river runs through the municipalities Larvik, Lardal, Kongsberg, Flesberg, Rollag and Nore og Uvdal.
These municipalities cooperate in the administration and use of resources
connected to the river in various projects under the Green Valley (Grønn Dal) umbrella.
There are a number of hydroelectric plants in the higher range of
Numedalslågen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Numedalsl%C3%A5gen

Kongsberg is the administration center in Kongsberg municipality.
The city is located on the river Numedalslågen at the entrance to the
valley of Numedal. The municipality of Kongsberg was established on
1 January 1838.
The name Konningsberg, a modern form Kongsberg, is based on the following
two elements: the genitive case of konge which means "king"
(referring to King Christian IV) and berg which means "mountain".
Kongsberg was founded by Danish-Norwegian king Christian IV as a mining
community in 1624 after the discovery of silver. In the second year,
the town of Kongsberg and the Kongsberg Silver Mines were built.
The town is known for many great ski jumpers. Birger Ruud and his two
brothers, as well as many other townsmen, such as Petter Hugsted,
won numerous medals in Winter Olympics and other international
championships in the 1930s and 1940s. The first ski jumping technique, the
Konsberger was developed by Jacob Tullin Thams and Sigmund Ruud
in Kongsberg, and was the most popular ski jumping technique
from the late 1920s to the late 1950s.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kongsberg
Lørdag 15. juni 2019

Vi skulle til Norsjø hotell på Akkerhaugen ved Norsjø.

Vi hadde to veier å velge mellom.
Kort og trafikkert via E 134 ca 55 km, eller lengre og mye roligere
gjennom Jondalen til Bolkesjø og så ned til Notodden. vi valgte det siste.
Etter Google skulle det være ca 75 km og 772 høydemeter,
men det blir alltid noe ekstra avstikkere, så vi sykla 90 km den dagen.

Selv med tungt lasta sykler klarte sykkelbatteriene den turen også.

Før vi kom av gårde tok vi en ny tur i Kongsberg sentrum.




 Buskerud_Jondalen
Flott rasteplass ved Jondalselva

 Buskerud_Jondalen
Mye bedre vær denne dagen en det vi hadde dagen før.

 Buskerud_Jondalen
Jondalen is a valley in Kongsberg municipality, Norway, outside the city of
Kongsberg. Its history is closely tied to Kongsberg and the Kongsberg Silver
Mines.
The river Jondalselva runs through the valley.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jondalen
Fylkesgrense_Buskerud-Telemark
Vi forlater Buskerud og kommer
over i Telemark fylke.


The modern county of Telemark
consists of several distinct historical
regions. It takes its name from the
largest of them, which is now called
Upper Telemark, but which was
historically simply called Telemark.
Telemark is named for the Thelir
(Þilir in Old Norse), the ancient North
Germanic tribe that inhabited what is
now known as Upper Telemark since the Migration Period and during the
Viking Age. The Norse form of the name was Þelamǫrk. The first element is the
genitive plural case of Þilir while the
last element is mǫrk"woodland, borderland, march".
https://en.wikipedia.org/wiki/Telemark


 Telemark_Bolkesjo
Det har vært en lang bakke fra Kongsberg,
men det belønnes med flott utsikt like før Bolkesjø.

Telemark_Notodden_cafe-Felicia
Telemark_Sauherad

På Notodden spiste vi lunsj på cafe Felicia.
Hovedmotivet for dekorasjonen der var katter.

Veien fra Bolkesjø til Notodden var fin å sykle. Lite trafikk og mest
unnabakker.Videre fra Notodden var igjen mer kuppert.

There are many reasons to spend a day or more in Notodden.
The former industrial town is now inscribed on the UNESCO world heritage
list along with Rjukan. Telemarksgalleriet and Lysbuen museum is a great
starting point if you wish to discover the towns exciting and intriguing
history, and the many world heritage attractions.
https://www.visittelemark.com/notodden

 Telemark_Akkerhaugen_Norsjo-hotell
Utsikt fra terrassen (og omtrent den samme fra rommet vårt) på Norsjø hotell.
Søndag 16. juni 2019

Vi bestemte oss for å ta en roligere dag og ble på Norsjø hotell en dag til.
Men en sykkeltur ble det likevel.
Vi sykla først til Nes kirke like ved hotellet, videre til Gvarv og så til Bø.
Der var det regn og søndags-stille.
Vi hadde tenkt oss på Bø museum, men der var det stengt.
Etterpå ruta vi med veivalg og sykla mye lenger og brattere enn planlagt.

Den rolige dagen sykla vi ca 45 km og ganske mange høydemeter,
men denne gangen var jo syklene lettere.


 Telemark_Akkerhaugen_Norsjo-hotell
En ny, grå morgen, med tåkedotter og regn.

 Telemark_Nes-kirke

 Telemark_Nes-kirke
Nes Church is situated on a peninsula in the Norsjø lake, between Gvarv and Akkerhaugen. It was built of stone as a long nave church in about 1150.
It is one of the most beautiful of the small Middle Ages churches in Telemark.
The portals, corners and window apertures are finely hewn out of a marble-like limestone.
The chancel is decorated with scenes from the fighting missionary church.
Harry Fett, Chief Inspector of Ancient Monuments and Historic Buildings,
states that "it is, without doubt, the most beautiful intimate room preserved in
Norway, among the best examples of Norwegian interior art".
https://www.visitnorway.com/listings/nes-church/1573/

 Telemark_Nes-kirke
Telemark_Bo_Aasmundsen-bakeri
På Bø var det meste
søndagsstengt.

Fint at
bakeriet/konditoriet
var åpen.
Gode kaker hadde
de også.


Bø i Telemark ("Bø in Telemark"). Bø has been a settlement since ancient times,
a parish since the middle ages and became a municipality (formannskapsdistrikt)
in 1838.
The area of Lunde was separated from Bø in 1867 to become a separate municipality.
Bø has a population of 5,977 (2015).
https://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8,_Telemark
Telemark_Akkerhaugen_Brygge
Før middag på hotellet gikk
vi en tur  i Akkerhaugen.
Kanalbåten ms Telemarken
lå ved brygga.

Vi hadde tenkt å sykle langs Telemarkskanalen, men nå
fikk vi lyst til en tur med
kanalbåten.

Billetter ble ordnet senere
på kvelden.

Akkerhaugen ligger ved Skiensvassdraget, akkurat der hvor Sauarelva
renner ut i Norsjø.
Stedet har en lang tradisjon som anløpssted for båtene på Telemarkskanalen.
På Akkerhaugen er det hotell og campingplass, samt at Norsk Luthersk Misjonsamband (NLM) har et leirsted her. Skulpturparken Patmos og tusenvis av epletrær preger stedet. Sørlandsbanen går gjennom Akkerhaugen.
https://no.wikipedia.org/wiki/Akkerhaugen

 Telemark_Akkerhaugen_Brygge
Karl Martin på ettermiddagstur ved Sauarelva.

 Telemark_Akkerhaugen_Brygge
Grete og ms Telemarken


 Telemark_Akkerhaugen_Brygge
Bygda Akkerhaugen
Telemark_Akkerhaugen_fruktbygda
Fruktbygda
Telemark_Grete_Norsjo-hotell
Middag på hotellet


MS Telemarken er båten som passer best for
deg som vil ha kremen av Telemarkskanalen
Båten er knyttet til sjarmerende Norsjø Hotell og familieperlen Norsjø Ferieland
som er en familiecamping i Norgestoppen proppfull av aktiviteter for familier.
Kanalcruiset vårt er tilpasset alle aldere. Vi har aktiviteter til barn om bord som
gjør det hyggelig for foreldre og besteforeldre å ha med barna samtidig som båten
er meget godt egnet for bussgrupper og reiser for individuelle. Båten tar 140
passasjerer og har servering ombord av både mat og drikke.
Vi ligger ca 2 timer sørvest for Oslo, så Telemarkskanalen er ikke langt unna.
Du parkerer enkelt på hotellet, campingen eller brygga og returnerer når turen
er over 4,5 timer etterpå dersom du velger alternativet med buss en vei.
Kjører du båten tur/retur tar det ca. 7 timer.
https://www.norsjohotell.no/telemarkskanalen

Mandag 17. juni 2019

Vi var tidlig ferdig med pakking, frokost og utsjekking.
Men vi sykla ned til brygga, for å vente på båtavgang der.
Nå var det fint vær igjen, så det var fint å sitte der en stund.



 Telemark_Akkerhaugen_brygge
Syklene våre ble
godt sikra ombord.

Telemark_Akkerhaugen_brygge

Vi forlater Akkerhaugen brygge og seiler over til
Norsjø camping, en tur på ca 5 minutter.


 Telemark_Akkerhaugen_fra_ms-Telemarken


 Telemark_Akkerhaugen_Norsjo-camping_vikingskip

Telemark_Karl-Martin_ombord_ms-Telemarken
Stille og rolig ombord.
Vi var bare fire passasjerer,
oss to og to fra Norsjø camping
Telemarkskanalen_ms-Telemarken_ved_Ulefoss_bro
Vi har kommet til Ulefoss

 
Ved brygga på Norsjø Camping lå et vikingskip.
Telemarkskanalen vart hoggen inn i fjellet for godt over 100 år sidan. Då kanalen stod ferdig i 1892 vart den i Europa skildra som eit «åttende underverk». 500 mann hadde då arbeid i fem år med å sprenge seg veg gjennom fjellet. Mykje av den fyrste trafikken var knytt til brynesteintransporten frå brota i Eidsborg i vestre ende av kanalen. I dag er Telemarkskanalen ein stor turistattraksjon og dei gamle
rutebåtane tek deg attende i tid i eit variert landskap.

Telemarkskanalen blei fullført i 1892 og har 18 sluser som lyfter dei sjøfarande
frå 0 til 72 m.o.h. på den 105 km lange strekninga frå Skien til Dalen og
fjordlandskapet.
https://www.visittelemark.no/ting-a-gjore/telemarkskanalen-p1355633

The Telemark Canal - one of the most beautiful waterways in the world.
The Telemark Canal was carved into the rock over 100 years ago.
When the canal was completed in 1892, it was called the "eighth wonder".
The canal connects the coast of Telemark with the interior through eight locks at
a distance of 105 km from Skien to Dalen. It consists of two waterways;
Skien- Dalen and Skien-Notodden. Therefore, it is now possible to experience
the Telemark Canal by ferry, charter boats, your own boat, canoes and kayaks.
https://www.telemarkcanal.com/
Telemarkskanalen_Ulefoss_sluser
Ulefoss Sluse
Telemarkskanalen_Ulefoss_sluser

Telemarkskanalen_Ulefoss_sluser
Telemarkskanalen_Ulefoss_sluser
Det ser ut som Grete er mer opptatt av teksting enn slusing.
Men det er kamera hun holder på med.
Det måtte jo svikte ved den første sluseporten.
Heldigvis var det en feil som lot seg fikse der og da.

Telemarkskanalen_Ulefoss_sluser
Telemarkskanalen_Ulefoss_sluser

Ulefoss sluser er et sluseanlegg i
Bandak–Norsjøkanalen, en del av
Telemarkskanalen.
Sluseanlegget ligger i Eidselva ved tettstedet Ulefoss i Nome kommune.
Den har tre slusekammer med en
samlet løftehøyde på 10,7 meter.
Anlegget står fremdeles som da det
ble bygget i 1891. Slusekammeret er
utført i hogd naturstein, og
sluseportene er i tre og åpnes med
håndkraft.
Slusetiden er beregnet til ca. førti
minutter.
https://no.wikipedia.org/wiki/Ulefoss_sluser
Telemarkskanalen_Ulefoss_sluser


 Telemarkskanalen_Ulefoss_sluser
Telemarkskanalen_Ulefoss_sluser
Telemarkskanalen_Ulefoss_sluser
På Ulefoss kom det på mange nye passasjerer.
En skoleklasse og et reiseselskap med pensjonister.


 Telemarkskanalen_Ulefoss
På Lanna, langs Eidselva, ligger den gamle sentrumskjernen.
Her er de fleste boligene oppført med små verksteds- eller
butikklokaler i førsteetasje. Det var her de "små, men frie holdt til"

https://no.wikipedia.org/wiki/Ulefoss

 Telemarkskanalen_Ulefoss

 Telemarkskanalen_Eidsfoss_sluser

 Telemarkskanalen_Eidsfoss_sluser
Telemarkskanalen_Eidsfoss_sluser
Telemarkskanalen_Eidsfoss_sluser

Eidsfoss sluser
Sluseanlegget ligger i Eidselva
rundt tre kilometer nordvest for tettstedet Ulefoss i Nome kommune.
Den har to slusekammer med en
samlet løftehøyde på 10 meter.
Slusetiden er på rundt 30 minutter.
Som de andre slusene på
Bandak-Norsjøkanalen
(bortsett fra Hogga)
blir sluseportene betjent med
jekkespett i spettespor, det vil si ved
hjelp av spett med stag til
sluseportene hvor motholdet er en
nedfelt skinne på slusekammerets
murkrone.
Kanalen og sluseanlegget ved
Eidsfoss går gjennom et lite
fjellparti og slusekamrene er
hogd gjennom fjellet.


Telemarkskanalen_Eidsfoss_sluser

Veggene i kamrene er hogd i natursteinen, og sluseportene betjenes manuelt.
Eidsfossen er regulert ved hjelp av en demning som sto ferdig i 1964.
Denne erstattet den gamle nåledammen fra 1892.
Vannkraften blir utnyttet i en kraftstasjon ved demningen, og kraftstasjonen i
fossen har en ytelse på 15 MW.
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/
Eidsfoss_sluser


 Telemarkskanalen_Eidsfoss_sluser

 Telemarkskanalen_Vrangfoss-sluser
Telemarkskanalen_Vrangfoss-sluser
Før kanalen ble bygd, gikk elva i Vrangfossområdet gjennom et juv på
rundt to kilometer med fosser og
trange partier.
Elva var et buldrende stryk der det
var spesielt vanskelig å fløte tømmer.
Det er denne vrange fossen som har
gitt stedet navn.
Fløterne hadde jobben med å løse
opp store tømmervaser.
De hadde seler på seg og hang i tau
i det trange juvet mens de forsøkte å
få stokkene løs. Dette var farlig arbeid,
og gjennom årene var det flere som
omkom.
https://telemarkshistorier.no/historie/vrangfoss-
sluser-en-reise-i-tid/


Telemarkskanalen_Vrangfoss-sluser
I fjellveggen opp for
underkanalen finnes
navnetrekkene til
Kong Oscar II og
Prins Eugen,
hugget inn ved deres
besøk ved Vrangfoss
29. oktober 1893.

https://no.wikipedia.
org/wiki/Vrangfoss_sluser

Det måtte mye stein til for å bygge Vrangfossanlegget.
Omtrent 17 000 m³ gikk med til dammen og slusene.
Mye av steinen ble henta fra bruddet et stykke ovenfor sluseanlegget.

10 tonn tunge sluseporter åpnes med handmakt

Slusene stod altså ferdig i 1892 – og ser fremdeles slik ut i dag som de gjorde
den gang. Sluseportene er rett under 8 meter høye og veier ca. 10 tonn.
De blir åpnet og lukket med handmakt. Det samme gjelder lukene som åpner
og stenger for vannet. Det er tungt arbeid, men slusevokterne har god
teknikk og sterke armer.


Slusene i Bandakkanalen er fredet. Hele kanalstrekningen er et levende
kulturminne, der all slusing foregår som den alltid har gjort.
Det gjelder også vedlikehold.
Slitte deler blir byttet med nye, som er laget på samme måte og i samme
materiale som originalene. Ble en del smidd i gammel tid, så blir delen
smidd i moderne tid - helt uavhengig av hva som har skjedd av
teknologiutvikling på 125 år.

Vrangfoss er kanalens største sluseanlegg med fem kamre og en
løftehøyde på 23 meter. Båtene bruker 45 minutter på slusingen opp og ned,
og i høysesongen (medio juli-medio august) sluses to rutebåter samtidig.
Det sluses småbåter før, etter og innimellom rutebåtene, men kanalbåtene har
alltid fortrinnsrett.
https://telemarkshistorier.no/historie/vrangfoss-sluser-en-reise-i-tid/

 Telemarkskanalen_Vrangfoss-sluser
MS Victoria er foran oss i slusene.

 Telemarkskanalen_Vrangfoss-sluser
Telemarkskanalen_Vrangfoss-sluser
Telemarkskanalen_Vrangfoss-sluser
I fjellveggen opp for
underkanalen finnes
navnetrekkene til Kong Oscar II og
Prins Eugen, hugget inn ved deres
besøk ved Vrangfoss
29. oktober 1893.
https://no.wikipedia.org/wiki/Vrangfoss_sluser

Telemarkskanalen_Vrangfoss-sluser
Slusene åpnes


 Telemarkskanalen_Vrangfoss-sluser
Telemarkskanalen_Vrangfoss-sluser
Slusevokterbolig
Telemarkskanalen_Vrangfoss-sluser
Musikk og dans ombord.
Både i Vrangfoss og Eidsfoss sluser er det slusevokterboliger som hadde
plass til en vokterfamilie i hver etasje. Akkurat som slusemesterboligen
hadde disse tjenesteboligene hage og jord. Familiene hadde gjerne ku
og gris som skaffet melk, smør og kjøtt.
https://telemarkshistorier.no/historie/vrangfoss-sluser-en-reise-i-tid/
Telemarkskanalen_Lunde-kirke
Lunde nye kirke
Ny kirke ble tegnet av Jacob Wilhelm Nordan og oppført av G.A. Hansen
(som kort tid etterpå oppførte den
ikke helt ulike Bø nye kirke). Byggmesteren fikk bruke steinen fra gamlekirken. Lunde kirke er en laftet langkirke som ble innviet den
9. august 1872.
https://www.norske-kirker.net/home/telemark/
lunde-kirke/

Vi er framme på Lunde.

 Telemarkskanalen_husbaat

 Telemarkskanalen_Lunde_broer

 Telemarkskanalen_ms-Telemarken
MS Telemarken ved brygga på Lunde
Lunde er et tettsted i Nome kommune i Telemark, og en tidligere selvstendig kommune. Tettstedet har 1 554 innbyggere per 1. januar 2018.
Lunde stasjon ligger langs Sørlandsbanen. Sørlandsbanen knytter Lunde til Kristiansand, Stavanger og Oslo.
Riksvei 359 fra Ulefoss til Bø i Telemark går gjennom Lunde.
Lunde er det eneste stedet i Norge der en riksveg (Rv359), en jernbane
(Sørlandsbanen) og en kanal Bandak–Norsjøkanalen møtes / krysser
hverandre. Bandakkanalen er den nyeste (1892) og lengste delen av
Telemarkskanalen.
https://no.wikipedia.org/wiki/Lunde_(Nome)

 Telemarkskanalen_Slusekroa_Lunde
Vi var på Lunde ved 13-tida, passe tid for lunsj på Slusekroa.


M/S Victoria er selve kanaldronningen. D/S Victoria ble bygget i 1882 på Akers Mekaniske Verksted i Oslo. I 1953 ble båten bygget om til motorskip og har vært gjenstand for flere ombygginger i årenes løp.D/S «Amtmand Aall» ble etterhvert
for gammel og for liten. Derfor besluttet «Norsjøselskapet» å selge skipet og
anskaffe seg et nytt, tilnærmet likt D/S «Nordsjø».

For fjerde gang gikk man til Akers mek.Verksted med bestillingen, og en dag
i 1882 mottok selskapet det nye skipet som fikk navnet D/S «Victoria».
Det var vel 1880-årenes blomstrende trang til å gi skip kongelige navn som lå
bak navnevalget.

 Telemarkskanalen_ms_Victoria
MS Victoria har også kommet til Lunde

Victoria ble sjøsatt som Akers byggenummer 93 den 11. februar 1882.
Ifølge verftets protokoll fikk båten «navnet Victoria til Minde om
Kronprinsesse Victoria den Dag for første gang kom til Norges hovedstad.»
Kronprinsesse Victoria var kronprins Gustafs tyske brud.

Med D/S «Victoria» i fart kunne man kvitte seg med «Amtmand Aall»,
som ble fjordbåt inne i Oslofjorden med navnet «Viken».
Fra nå gikk «Victoria» i ruten Skien-Hitterdal sammen med «Nordsjø».
Man kunne nå opprettholde en rute fra begge steder samtidig,
et nytt trekk i kommunikasjonen var begynt å forme seg.

https://www.kanalbaatene.no/om-m-s-victoria

 Telemarkskanalen_ms_Victoria

Den har et slusekammer med en løftehøyde på
tre meter. Lunde sluse sto ferdig i 1892.
Anlegget står fremdeles som da det ble bygget.
Slusekammeret er utført i hogd stein, og
sluseportene er i tre og åpnes med håndkraft.
Slusetiden er beregnet til ca. femten minutter
.
https://no.wikipedia.org/wiki/Lunde_sluse
Telemarkskanalen_Lunde

Etter lunsj på Slusekroa begynte dagens sykkeletappe.
Vi skulle til Skien.
Siden det alt var langt på dag måtte vi ta den korteste veien,
som også var den mest trafikkerte.

Ikke så hyggelig, men det gikk heldigvis bra.

I Skien bydde vi på Thon hotell Høyer



https://telemarkshistorier.no/kultur-og-tradisjon/doden-pa-hoyers/
Telemarkskanalen_Ulefoss
En liten pause ved Ulefoss sluse.

Ulefoss is the administrative centre of Nome municipality in Telemark,
Norway. Its population is 2,699.
Ulefoss is one of Norway's oldest
industrial communities, with sawmills operating from the 1400s; mining
and ironworks from the 1600s.
Ulefoss is still largely an industrial
site, with a number of people
employed in the iron foundry and mechanical industries. 
Ulefos Jernværk is an iron foundry
located at Ulefoss. It was established
in 1657 and produced pig iron until
1877. Wood-burning stoves were important products until the 1950s. Hydroelectric power is used for the
melting and production of iron.
From 1999 the foundry has been
owned by the holding company
Ulefos AS. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Ulefoss
Telemark_Skien-kirke
Skien kirke.
Byen har hatt kirke siden
middelalderen, og i 1886 var det en
stor bybrann der kirken fra 1783
brant.
Det var Christianskirken, en korskirke
i stein som i sin tid var inspirasjon til
for eksempel Jarand Rønjoms
korskirker i tre på landsbygda lenger
opp i Telemark. Noe av inventaret ble redddet ut av den brennende kirken, deriblant døpefonten, et bilde av
Kristi gravleggelse (kopi etter
Caravaggio) samt statuer og
lysestaker.
Skien kirke er en nygotisk kirke i
upusset tegl med høye, slanke
tvillingtårn ved inngangen i sørøst.
Kirken er formet som et latinsk kors
der den står på et høydedrag som
forsterker effekten av de
himmelstrebende tårnene.
Innviet 1894
https://www.norske-kirker.net/home/telemark/skien-kirke/

















Skien
 [²ʃeːən] (About this
                    soundlisten) is a city and municipality in Telemark county,
Norway.
It is part of the traditional region of Grenland. The administrative
 centre of the municipality is the city of Skien. Skien is also the
administrative centre of Telemark county.

Skien is one of Norway's oldest cities, with an urban history dating
back to the Middle Ages, and received privileges as a market town in 1358.
From the 15th century, the city was governed by a 12-member council.
The modern municipality of Skien was established on 1 January 1838 (see formannskapsdistrikt).

The rural municipalities of Gjerpen and Solum were merged into the
municipality of Skien on 1 January 1964.
The conurbation of Porsgrunn/Skien is reckoned by Statistics Norway
to be the seventh largest urban area in Norway, straddling an area of
three municipalities: Skien municipality (about 62% of the population),
Porsgrunn (30%), and Bamble (8%).
This area is home to more than 100,000 people.
Skien was historically Norway's most important port town for shipping
timber and one of Norway's leading commercial cities with extensive
contact with neighbouring countries, particularly Denmark.
The city was the birthplace of playwright Henrik Ibsen, and many of
his famous dramas are set in places reminiscent of 19th-century Skien.
https://en.wikipedia.org/wiki/Skien
Tirsdag 18. juni 2019

Fra Skien gikk turen gjennom Porsgrunn, Langangen og Larvik til Sandefjord.
Skien

Starten
på dag 5.
Telemark_Skien
Porsgrunn
The place is first mentioned in 1576 ("Porsgrund") by the writer Peder Claussøn
Friis in his work Concerning the Kingdom of Norway (see the article: Norwegian
literature). He writes: "Two and a half miles from the sea, the Skien river flows
into the fjord, and that place is called Porsgrund." The name was probably given
during medieval times to the then swampy area by the nuns of Gimsøy Abbey,
who went here to collect the shrub pors ("Bog Myrtle"), and the Norwegian word grunn meaning "ground". Prior to 1931, the name was spelled "Porsgrund".
https://en.wikipedia.org/wiki/Porsgrunn

 Telemark_Skien
Skien

 Telemark_Langangen_Korketrekkern
Korketrekkern i Langangen.
For ikke så mange år siden en del av Sørlandske hovedvei.


 Telemark_Langangen_Korketrekkern

 Telemark_Langangen_Korketrekkern

 Telemark_Langangen_Korketrekkern
Korketrekkeren er et veianlegg i Langangen i Porsgrunn kommune i
Telemark. Veien går i ei sløyfe med bru over seg selv vestfra ned
Kokkersvoldbakkene mot tettstedet Langangen.
Dette veipartiet var tidligere en flaskehalspå europavei 18, men i 1979
ble E18 ledet utenom tettstedet på to store bruer. 
I dag er Korketrekkeren en del av fylkesvei 30.
Den opprinnelige Korketrekkeren (også kalt Svingbrua) ble bygget av
stein i 1859.

Under andre verdenskrig kjørte tyskerne seg fast i Korketrekkeren med
militærkjøretøyene sine. På grunnlag av tyske krav om bedre adkomst
forserte norske myndigheter arbeidet med dagens utgave i betong.
Arbeidet ble utført i 1940/41.
I flere år har det blitt holdt bakkeløp i Korketrekkeren.

Korketrekkeren er foreslått vernet i Nasjonal verneplan for veger,
bruer og vegrelaterte kulturminner.

https://no.wikipedia.org/wiki/Korketrekkeren_i_Langangen

 Telemark_Langangen_Korketrekkern

 Telemark_Langangen_Korketrekkern

 Telemark_Langangen
Langangsfjorden

 Telemark_Langangen_Korketrekkern
Den nye motorveibrua.

 Fylkesgrense_Vestfold_Telemark
Vi kommer over i Vestfold fylke

 Vestfold_Vassbotnvannet_rasteplass
Fin rasteplass ved Vassendsjøen.
Vestfold er med sine 2.225 km2, et av Norges minste fylker i areal hvor alle kommuner har kystlinje. Innbyggertallet på 249 058 (01.01.2018) gjør oss imidlertid til et av landets tettest befolkede fylker.
Vestfold har et variert næringsliv med for eksempel steinbruddsindustrien i Larvik, prosessindustrien i Sandefjord, næringsmiddelindustrien og oljeraffineriet i Tønsberg, elektronikkbedriftene i Horten og aluminiumsindustrien i Holmestrand.
Samtidig er Vestfold landets største grønnsaksfylke. Jordsmonn, klima og topografi gjør Vestfold godt egnet for landbruk. 20 % av fylket er dyrket mark og 56 % er produktiv skog.

https://www.vfk.no/meny/om-fylkeskommunen/om-vestfold/
  • Areal: 2.225 km2
  • Innbyggertall: 249 058 (01.01.2018)
  • Kommuner: 9 kommuner (se oversikt nederst på siden)
  • Byer: 7 byer
  • Kystlinje: 980 km. kystlinje
  • Øyer: 1407 øyer
  • Fylkesammenslåing: Vestfold fylke ble i 2017 vedtatt slått sammen med Telemark til den nye regionen Vestfold og Telemark fra 2020.
Vestfold_Sandefjord_fugleredetre
Fuglekassetre i Sandefjord
Vestfold_Sandefjord

Middag på bryggekanten.


Vestfold_Sandefjord_hotell-Kong-Carl
Vestfold_Sandefjord_hotell-Kong-Carl
I Sandefjord lå vi på Hotel Kong Carl.

 Vestfold_Sandefjord_hotell-Kong-Carl
Sandefjord
The city is known for its rich Viking history and the prosperous whaling industry,
which made Sandefjord the richest city in Norway. 
Today it has built up the third-largest merchant fleet in Norway.
It is home to Europe's only museum dedicated to whaling,
and is home to Gokstad Mound where the 9th century Gokstad Ship was discovered.

Sandefjord has become a transportation hub, home of Torp International Airport,
one of Norway's largest airports. Daily ferry connections to Sweden are provided
by Fjord Line and Color Line from the city harbor.
European Route E18, one of Norway's most important roads,
traverses the municipality.

Population
 (2018)
 • Total 62,754
 • Rank #11th in Norway
 • Density 338.8/km2 (877/sq mi)
 • Change (10 years) 46%
https://en.wikipedia.org/wiki/Sandefjord
Onsdag 19. juni 2019

Ferden videre gikk gjennom Tønsberg og Åsgårdstrand til Horten.
Overnatting på Thon hotell Bryggen,
og middag på den tyrkiske restauranten Cafe Oscar.

Mesteparten av strekningen sykla vi på sykkel/gangstier nær sjøen.

Vi sykla også gjennom den nedlagte militære Torp flyplass.

1953 TIL 1956
Stor byggeaktivitet på Torp. Forsvarets bygningsdirektorat var
byggherre og Astrup & Aubert var hovedentrepenør.
Offisell åpning av Torp militære flyplass - da Torp ble tatt i bruk - var
en enkel begivenhet om formiddagen den 2. juli 1956.
Da kom to militære jetjagere av typer F-84 med majorene Riegels og
Ebbesen ved spakene og landet presis kl. 1100.
Det var den første offisielle landingen på Torp flyplass.
https://www.torp.no/footer/om-torp/historien-om-torp/

Slottsfjellet er en liten ås i Tønsberg by i Vestfold med en høyde
på 63 moh. Der finner man ruinene av en kirke og Tunsberghus
festning fra middelalderen, samt Slottsfjellstårnet, byens
landemerke, reist til Tønsbergs 1000-års-jubileum i 1888.
https://no.wikipedia.org/wiki/Slottsfjellet


 Vestfold_Tonsberg_Slottsfjellet
Slottsfjellstårnet Grete er ikke vant til å se det fra denne kanten.

 Vestfold_Klopp
Rasteplass ved Klopp

 Vestfoldkysten
Tankskip er ikke noe uvanlig syn så nære Slagenstangen.
Vestfoldkysten
Vestfold_Aasgaardstrand_Munchs_hus

Det ble ikke noen omvisning for oss
denne gangen. Vi tok bare en titt inn i museumsbutikken.


Slagentangen er et nes i Oslofjorden som ligger i Østre Slagen i Tønsberg
kommune i Vestfold mellom Åsgårdstrand og Tønsberg. På Slagentangen ligger Esso-raffineriet og turområdet Essoskogen.
https://no.wikipedia.org/wiki/Slagentangen
Vestfold_Aasgaardstrand_Munchs_hus
Nygårdsgrunn, eller «Munchs hus»,
er et strandhus i Åsgårdstrand i
Horten kommune.
Den er kjent som et kunstnerhjem
ettersom maleren Edvard Munch
(1863–1944) bodde her i lange perioder. Munch kom først til Åsgårdstrand i 1885 sammen
med sin familie, og oppholdt seg her de fleste somrene fra 1889 til 1905, fra 1897
i huset han selv eide. Inntil
1905 kom han regelmessig, senere mer sporadisk.
Hovedhuset kan dokumenteres tilbake til 1830 gjennom en såkalt grunnseddel,
men er antakelig eldre. Fiskeren Hans Hansen Bollerød eide huset i 1845 og
fram til han døde i 1895. Edvard Munch kjøpte huset av sønnen Adolf Hansen
Bollerød for 900 kroner.
 
https://no.wikipedia.org/wiki/Munchs_hus
Torsdag 20. juni 2019

Siste etappe gjenstår.
Vi syntes strekningen Horten - Slemmestad var litt lang, og var ikke sikre
på om batteriene klarte den strekningen med de fullasta syklene våre.
Så plan A var å sykle til Drammen, ta tog til Asker, og så sykle derfra og hjem.

Men vi hadde et håp om at det skulle være nok strøm til å sykle hele veien.

Da vi kom til Sande forandret vi planen helt. Vi sykla til Svelvik, derfra
ferge til Verket.
Fra Verket opp den lange, bratte bakken til Klokkarstua,
så til Sætre og Åros.
Fra Åsos valgte vi Hurumveien til Slemmestadveien og
ned til Slemmestad.
Det finnes en hyggeligere vei langs sjøen,
men den er full av bratte kneiker og en lang bakke.
Den veien hadde vi ikke strøm nok til.


 Vestfold_Nykirke-kirke
Nykirke kirke
Re er en kommune i Vestfold, med Revetal som sentrum. Re kommune består
av de fem bygdene Vivestad, Undrumsdal, Fon, Våle og Ramnes. Kommunen
grenser i nord til Holmestrand, i øst til Horten, i sør til Tønsberg og
Sandefjord, og i vest til Sandefjord og Larvik.
Re kommune ble opprettet i 2002, men slås fra 1. januar 2020 sammen med
Tønsberg til Tønsberg kommune. Grunnkretsen Mulvika overføres samtidig
til den nye kommunen som dannes når Holmestrand slås sammen med Sande. Kommunen vil da kun ha hatt én ordfører.
https://no.wikipedia.org/wiki/Re

Nykirke kirke
(i Horten kommune) antas å være bygget rundt år 1100, skjønt
eldste skriftlige belegg er fra 1331 og 800-årsjubileum ble feiret i 2000.
Kirken var i middelalderen viet til den hellige Nikolas og var anneks til Borre.
Den ble i likhet med flere i området lagt ut for salg av greven i 1769, men det
tok noen år før den faktisk ble solgt til redusert pris. Menigheten overtok i 1877.
http://www.norske-kirker.net/home/vestfold/nykirke-kirke/

 Vestfold_Re

 Vestfold_Holmestrand
En sykkeltur langs brygga i Holmestrand etter
en veldig god lunsj På Brygga cafe.

Vestfold_Holmestrand
Aluminiumbyen Holmestrand

Historien til Holmestrand,
«Byen
under fjellet», er særlig
knyttet til trelasthandel, seilskuter
og
aluminiumsindustri.
Holmestrand utgjorde en naturlig
havn ved Oslofjorden der nederlenderne hentet tømmer
allerede fra rundt 1550. I 1663 ble eksporthavnen tollsted underlagt
Tønsberg og i 1713 ladested.
I 1852 fikk Holmestrand
byprivilegier og ble kjøpstad.
Våren 1801 ble det anlagt et batteri med kanoner på

odden Gaasetange for å beskytte byen. Batteriet ble bygd opp igjen og
forsterket i 1808 og 1814, men forfalt etter 1815.

I 1880 hadde Holmestrand 40 fartøyer på tilsammen 10 292 tonn og med
341 manns besetning, men etter økonomisk nedgang og vanskeligere tider,
ble næringslivet svekket mot slutten av århundret. Byen opplevde også en ødeleggende bybrann i 1884 da søndre del ble lagt i aske. I 1905 bestod
byens handelsflåte av 15 fartøyer på 3431 bruttotonn, deriblant tre
dampskip på 1064 tonn. I 1927 var flåten på fem dampskip på tilsammen
672 bruttotonn. Byens innbyggertall falt også svakt fra 2535 innbyggere i
1900 til 2204 i 1920 og 2146 i 1928.
https://no.wikipedia.org/wiki/Holmestrand
Hjemme igjen
etter en fin tur
i vekslende vær.

Buskerud_Slemmestad_Bryggeveien


Vi var veldig fornøyd med syklene våre.
Selv om de var tungt lasta,og bakkene var mange og til dels bratte,
hadde vi strøm nok hver dag untatt den siste.

Da måtte Karl Martin slite seg opp den siste bakken uten strøm.

Sykkelturen_2019
Inntegningen av ruta er
ikke helt nøyaktig.
Vi brukte
noen steder
sykkelstier som ikke er
på kartet. Andre steder kjørte vi litt
annen rute enn planlagt.
Strekningen Akkerhaugen - Ulefoss - Lunde tok vi med båt
på Telemarks-
kanalen
.

Sykkelturen_2019
Sykkelcomputerne
våre viste at vi sykla
45 mil på turen.
Vi kjørte en del
ekstra i området
rundt Bø i Telemark,
og tok nok
en lengre rute fra
Tønsberg til Horten
enn den Google har
beregnet.


Bilder: Karl Martin og Grete Emblemsvåg
Tekst: Grete Emblemsvåg

tilbake til 1. side