Trøndelag  sommeren 2007

Noen bilder fra en Trønderlagssommer
tilbake til 1. side

Grete Emblemsvåg

rettelser juli 2019


Hegra festning, Frøya og Hitra, Trondheim - Rørvik - Trondheim,
Løkken verk, Stiklestad, Granåsen i Trondheim.

Søndag 8. juli 2007

Vi kjørte gjennom Østerdalen mot Trondheim.
Første stopp tok vi på Klevfoss Industrimuseum i Løten. 
Lunsjen tok vi på Elgstua.


På Alvdal var vi innom Aukrustsenteret.
Etter besøket der, spiste vi middag på Alvdal Taverna.
Bra buffe med gratis drikkevarer (juice og kaffe).

På Berkåk ble det en rask kaffepause, før vi kom til Trondheim.
Der hadde vi lånt leiligheten til Erling.

Klevfos_industrimuseum
Klevfoss industrimuseum

Klevfos Cellulose & Papirfabrikk ble grunnlagt i1888 og ligger på Ådalsbruk
i Løten kommune ca 15 km øst for Hamar. Stedsnavnet Ådalsbruk har
også tilknytning til norsk industrihistorie gjennom bedriften
Aadals Brug Jernstøberi & Mek Verksted som ble grunnlagt i 1842
og var i drift fram til 1928.

https://klevfos.no/om/klevfos-cellulose-papirfabrikk

 Aukrust-senteret_Alvdal
To bilder fra Aukrustsenteret
Aukrust-senteret_Alvdal
Sju og tredve mil nordover, litt øst og
oppover finner du Aukrustsenteret,
et vakkert museumsbygg under himmelhvelvingen.
Sjølberga med både kraftverk og
egen avis, fjøsnisse og Schærnsmell med
21 punds trykk. 
Dette innholdsrike  bygget med forsiden
vendt mot Alvdals vakre kulturlandskap,
og baksiden som en demning mot Rv3 og kommersen, rommer intet
mindre Kjell Aukrusts verden!

https://www.opplevalvdal.no/no/attraksjoner/aukrustsenteret-fl%C3%A5klypatoppen
  

Mandag 9. juli 2007

Vi hadde selvfølgelig med syklene og første dag i Trondheim
tok vi sykkeltur. Vi syklet først en tur til Lade. Etterpå syklet
vi Flakk , Byneset, Heimdal, og tilbake til leiligheten på Øya.

Sykkeldistanse ca 66 km

 Trondheim_Klostergata
Klostergata 40. Erlings sin leilighet som vi lånte i ferien.

 Trondheim_mot_Munkholmen_
Mot Munkholmen

Munkholmen er en liten øy i fjorden rett ut for Trondheim. Napolibukta
har sitt Castel del-Nuovo, Trondheimsfjorden har Munkholmen.
En utlending skal det ofte til, for å fatte det pittoreske i omgivelsene;
egyptologen Edward Clarke skrev i 1799 at den overstrålte sitt
italienske motstykke.
Etter bybrannen i 1681 hadde Cicignon risset opp sin byplan, Munkegata
ble lagt på skrå i forhold til kvadraturen så Munkholmen og
Nidaroskatedralen havnet i siktepunktene.
De grådystre murene der ute holder på skjulte budskap, de ligger lag på
lag som årringer av historien; og noe ga gjenklang i verdenslitteraturen!
Når ikke vindkuler fra fjorden oversprøyter den med ramsalt skum,
kommer badegjester i store skarer hit ut i sommersesongen. De soler seg
på festningstunet, eller oppsøker Bondeungdomslagets teateroppføringer.

Ladejarlene foretrakk "Holmen" som rettersted. Hodene til Håkon Jarl
og trellen Kark ble satt på nidstake, få år før Olav Tryggvason rodde
innover og grunnla Kaupangen.
I følge islandske annaler stiftet lendermann Sigurd Ullstreng et kloster
her i 1105 eller noe før, "Nidarholmen" ble ført inn som det eneste i
Pavens takstbøker, og like før 1200 skrev munken Tjodrek en norsk
Kongesaga på latin. Men klostret falt i ruiner før reformasjonen.
http://www.trondheim.no/munkholmen/

 Trondheim_Hurtigruta_og_ferga
Hurtigruten (Kong Harald?) og ferga fra Flakk (Trondheim) til
Rørvik (Rissa)
Trondheim_Byneset_golfbane
Byneset Golfklubb
Gaulosen
Gaulosen
Fuglelivet i området er spesielt rikt. Våtmarksystemene i Gaulosen er et
av de viktigste tilholdssteder for vann- og våtmarksfugl i Sør-Trøndelag
fylke.
Området har viktige funksjoner for et stort antall våtmarksarter til alle
årstider, selv om artsmangfoldet og kvantiteten er størst under vår- og
høsttrekket.(tekst fra, og mer på:

http://elvedelta.miljodirektoratet.no/delta-108.htm)
Tirsdag 10. juli 2007

Vi lot syklene stå og gikk ut til Ringve museum,
som er
Norges nasjonale museum for musikkog musikkinstrumenter.

Det ble litt langt å gå tilbake til byen, så vi tok buss.
I byen var vi innom Ravnkloa og kjøpte oss middag og reker.

 
Fil:Ravnkloa.JPG
Bilde fra: https://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php?title=Fil:Ravnkloa.JPG

Ravnkloa Fisk og Skalldyr AS

Ravnkloa Fisk & Skalldyr AS ligger i nye Ravnkloa med
Trondheims flotteste fiskeutsalg.
Vi har 12 m.lang fiskedisk med alt mulig av snadder fra havet.
Vi handler inn fisk fra nesten hele kysten fra Møre - Finnmark.
Kvalitet, kunnskap og service er slagordet vi lever opp til.
Vi håndterer all fisken selv fra hel fisk til filet til ferdig fiskemat.
Vi har også Sushi brett.

www.ravnkloa.no/

Ravnkloa

I Ravnkloa har det foregått fiskehandel fra gammelt av.
Navnet er påvist i historiske kilder fra 1619.
På attenhundretallet var det også torghandel her.

Her finner vi skulpturen Den siste viking, utført av billedhuggeren Nils Aas,
og en kopi av den gamle Ravnklo-klokka.
Om sommeren er det båtavgang herfra til Munkholmen.

Den gamle fiskehallen fra 1960 er nå revet, og Trondheim har
fått en moderne fiskehall som er vel verdt et besøk.
Sommers tid pleier folk å fortære reker på
bryggen utenfor fiskehallen.

Tekst fra: http://www.trondheim.com/ravnkloa

Onsdag 11. juli 2007


Denne dagen var Hegra festning målet vårt.

Vi tok bilen til Stjørdal hvor vi var innom Johnsens bakeri.
(Noe kjent med navnet Johnsen, jeg het Johnsen før jeg gifta meg.

Etter kaffe og kake hos Johnsen sykla vi via Værnes kirke
til Hegra festning.

De siste 2 km var det veldig bratt.
Ca 200 meter opp på 2 km, men vi kom da opp.
Men så gikk det jo fort ned igjen da.


Vi tok sjansen på at det skulle være en bro over
Stjørdalselva litt lenger øst,
men måtte sykle lenger enn vi hadde regnet med.

Den broa vi fant var privat, men vi "lånte" den.

Så syklet vi raskeste vei tilbake til Stjørdal.



Sykkeldistanse ca 44,5 km




 Stjordal_Johnsens_bakeri
G. Johnsens bakeri
Gustav Johnsen (født 1876 i Bodø, død 1967) var en norsk bakermester og
politiker.
Han kom til Stjørdal som baker like etter 1900, og han etablerte G. Johnsen
Bakeri, som fremdeles eksisterer. Johnsen var aktiv i IOGT og var innvalgt i
Stjørdal kommunestyre for Avholdspartiet 1910–1913. Han var senere
innvalgt for Venstre og Halsens liste, og representerte
Venstre da han var ordfører 1935–1937.

Wikipedia
Vernes kirke
Værnes kirke ligger i Stjørdal sokn i
Stjørdal prosti.
Værnes kirke ble påbegynt ca 1100.

https://stjordalmuseum.no/vaernes-kirke/om-
vaernes-kirke/
Hegra_festning
Hegra festning, med statuen av
major Holtermann.


Reidar Holtermann var yrkesoffiser i mer enn 45 år, men huskes i dag først
og fremst for sin innsats i forsvaret av Hegra festning mot de
tyske okkupasjonsstyrkene våren 1940.
https://nbl.snl.no/Reidar_Holtermann

 Hegra_festning

Karl Martin på Hegra festning.
Vi ble vist rundt av en ikke altfor inspirert guide
Hegra festning, tidlegare Ingstadkleiven Fort, er ei av fleire festningar
som blei bygde til forsvar mot svenske angrep etter unionsoppløysinga i
1905. I tillegg blei det bygt eit batteri på Kleivplassen og eit på Svartåsen,
begge rett i nærleiken av Hegra festning.
Byggjearbeidet blei gjort unna på to år.
Festninga og batteria stod ferdige i 1910.
Dei to batteria ligg plasserte slik at det er god sikt ned i dalen.


1940   
Etter at festninga blei teken ut av operativ teneste, blei ho i 1930-åra brukt
av Raudekrossen som barneleir om somrane. I mai 1940 var festninga
dermed etter måten lite kjend, og batteria blei faktisk først ikkje funne
av tyskarane då dei okkuperte landet.
I sjølve festninga var det fleire rom som ikkje kunne brukast fordi det samla
seg mykje snø og is i romma. Under desse ekstreme forholda i 1940 heldt
250 norske soldatar og ei kvinne stand mot den overlegne tyske
okkupasjonsmakta i 26 dagar. Det blei så bestemt å heise kvitt flagg og
overgi seg. Ei av årsakene til det var radiomeldingar om at dei allierte
som skulle komme til unnsetning, måtte gjere vendereis.
https://www.forsvarsbygg.no/no/festningene/finn-din-festning/hegra-festning/historie-og-verneplan/

                                      Stjordalselva_hengebro
                                      Denne broa "lånte" vi

 Stjordalselva
Karl Martin ved Stjørdalselva

Stjørdalselva
Kildeelven Tevla kommer fra svensk side ved Storlien,
renner vestover gjennom Stjørdalen, skifter navn til
Stjørdalselva etter foreningen med Torsbjørka like ovenfor
Meråker kirkested og faller ut i Stjørdalsfjorden ved Hell.

De største sideelvene fra nord er Kopperåa, Funna og
Forra og fra sør Dalåa, Torsbjørka og Sona.

https://snl.no/Stj%C3%B8rdalselva
Torsdag 12. juli 2007

var det på tide med en lengre utflukt.
Vi pakket bilen for en tur til Hitra og Frøya.
På Hitra var vi innom Kystmuseet. 
Etter besøket fortsatte vi over til Frøya.
Vi Hadde tenkt å campe, men fant ingen campingplass
for teltbrukere.
Frøya hotell hadde de ledig rom for 1 natt.
Det var Frøyafestival den helga vi kom dit.
Derfor var det vanskelig å finne seg et sted å bo.

Etter å ha sjekket inn tok vi en liten sykkeltur.

 Snillfjord_Perviktunnelen
Perviktunnellen i Snillfjord

 Froya
Bilder fra Frøya
Froya
Froya
Tistel på Dyrøy, Frøya


 Froya_Dyroy
Dyrøy på Frøya

 Froya_Dyroy
Dyrøy på Frøya

Fredag 13. ju
li 2007

Vi skulle ut til øya Sula utenfor Frøya.
Det gikk ferge dit fra Dyrøy nord på Frøya.
Vi kjørte dit, men lot bilen bli igjen ved kaia.
Syklene tok vi med siden det er 3 km fra
fergekaia på Sula og
inn til sentrum.

Ferga var innom Mausundvær og Bogøyvær på veien ut til Sula.


Dagens middag ble ball.
Kokken på Terna pub ga oss ikke noe valg.
Hadde man kommet ut til Sula skulle man spise lokal mat.

Etter middagen tok vi ferga tilbake til Frøya.

Siden vi ikke hadde noe sted å bo på Frøya,
fortsatte vi over til Hitra.
Der fikk vi rom på Dolmsundet Hotell.
Froya_Dyroy
Grete på vei til ferga på Dyrøy, Frøya
Ferga går Dyrøy - Mausund -
Bogøyvær - Sula og tilbake

Froya_Dyroy
Frøyaferga kommer


Sula
er et øysamfunn i Frøya kommune i Sør-Trøndelag, i hovedsak
beliggende på øya Store Sula, vel 15 kilometer nordvest for øya Frøya.
Sula har vel 70 helårs innbyggere (2007), men har en betydelig
folkevekst i sommerhalvåret.
Navnet Sula kommer trolig av «stolpe», som noe som stiger opp fra havet.
Sula var tidligere et viktig fiskevær, men har de siste 30 årene
opplevd sterk fraflytting. Sula fyr, som ble automatisert i 1974,
vitner om betydningen fiskeværet har hatt. Første fyrtårn er fra
1793, mens det nåværende er fra 1909. Det ble bygget på øyas
høyeste punkt, Sulahaugen, 35 meter over havet.
http://no.wikipedia.org/wiki/Sula_(Fr%C3%B8ya)       

 Trondelag_Sula
Sula, ca 3 km inn til"sentrum"

 Trondelag_Sula

 Trondelag_Sula
Havfruen på Sula.

 Trondelag_Sula

 Trondelag_Sula

Sula fyrstasjon er en del av "fyrkjeden" Sula, Vingleia,
Finnvær og Halten fyrstasjoner, beliggende ute i havet på
Sør-Trøndelagskysten.
Fyrstasjonen har en spesiell forhistorie,
med to oppførte fyrtårn fra 1793 og 1804,
før det nåværende åttekantede betongtårnet med stort
lyktehus ble satt opp i 1909.

Den 2. ordens franske lynblinklinsen er
intakt, og et dieselapparat er lagret på stedet.
Stasjonen har bolig, uthus, naust og landing og
ligger i nær sammenheng med fiskeværet Sula.

Anlegget har fyrhistorisk verdi
og klar miljøskapende verdi i området.
http://www.fyr.no/fyrene/fyrene-nord/sor-trondelag/467-
sula-fyrstasjon

 Trondelag_Sula

 Trondelag_Sula

Utsikten fra toppen med fyrtårnet
Trondelag_Sula
Terna pub
Trondelag_Sula
Grete spiser "ball".
Det var det eneste de ville servere til middag.

Blandaball er en type fiskemat som består av fisk, løk og potet, som er malt
opp i en litt grov masse og formet til en ball. Man har to varianter;
rundball,
som er sirkulær, og har en fleskebit
i midten, og langball, som er avlang, og
ikke har fleskebit i midten. Den vanligste varianten er rundball.

http://no.wikipedia.org/wiki/Blandaball


 Trondelag_Sula
Sula
Trondelag_Bogoyvar
Bogøy eller Bogøyvær er en
øygruppe som ligger i Frøya kommune i Sør-Trøndelag, nordvest for øya
Frøya. Bogøy består av de to
øyene Bogøy og Smaløy, som er
knyttet til hverandre med hengebru.


Været har opplevd fraflytting i likhet med hele øyrekken utenfor Frøya i årene etter andre verdenskrig. Skolenedleggelsen i 1992 nesten halverte folketallet. Ved tusenårskiftet bodde 16 fastboende på været, de fleste pensjonister, noe som holdt seg stabilt fram til 2007. Siden da har folketallet vokst, og det bor i 2010 28 mennesker i Bogøyvær krets – deriblant tre barnefamilier. Ved skolestart i august 2012 var hele åtte barn fra Bogøya klar for å ta daglig båt til Mausund for å gå i barnehage og skole.
http://no.wikipedia.org/wiki/Bog%C3%B8y


 Trondelag_Bogoyvar
Bogøyvær
Lørdag 14. juli 2007


Vi starten med en tur tilbake til Frøya.
Der skulle vi besøke Titran. Tettstedet virket ganske
utdødd, men naturen var fin.


Stabben  fort fikk vi omvisning av en lokal guide.
Han var fra Titran, hadde vært 13 år da krigen brøt
ut og hadde masse å fortelle.

Etter omvisningen kjørte vi over til Hitra igjen og
besøkte Dolmen by og jernalderhusene på Vassetra.  


Deretter begynte vi turen tilbake til Trondheim.

 


 Trondelag_Froya_Titran
Tjern ved Titran på Frøya


 Trondelag_Froya_Titran_kirke_og_minnesmerke
Minnesmerke etter Titranulykka 14.10.1899
Titranulykka
En time over midnatt kom uværet over Titranhavet, med vind fra nord
og nordvest med orkans styrke, samt enorme nedbørsmengder.
Det er sagt om ulykken at den ville fått adskillig større konsekvenser
om vinden hadde kommet fra sørvest.
29 farkoster ble ødelagt og 141 fiskere fra kystsamfunn i Midt-Norge
omkom i uværet den natten. I tillegg omkom 30 i Røvær-ulykken ved Røvær.
Særlig hardt ble fiskeribygda Titran sørvest på Frøya rammet;
Av de omkomne var 32 fra Frøya, 16 fra Kristiansund,
13 fra Smøla, 9 fra Bud og 8 fra Hitra.

https://no.wikipedia.org/wiki/Titranulykken

 Trondelag_Titran

 Trondelag_Titran_Stabben_fort
Stabben fort er et krigsminnesmerke og et solid byggverk ved Titran på
Frøya.
Bygget ble satt opp under krigen av 150 russiske og serbiske krigsfanger.
https://www.visitnorway.no/listings/stabben-fort/118721/

 Trondelag_Titran_Stabben_fort
Nå er det museum på fortet. Vi hadde en fantastisk guide.

 Trondelag_Titran_ved_Stabben_fort
Ved Stabben Fort
Trondelag_Titran_ved_Stabben_fort


Måka syntes
vi var for nærgående.

Vi syntes det
var måka som
var altfor nærgående.


 Trondelag_fra_Titran_Slettringen_fyr
Utsikt mot Sletringen fyr



Sletringen fyr, fyr på øya Sletringen ved Frøya, i Frøya kommune,
Sør-Trøndelag, opprettet 1899, 45 m jerntårn,
Norges høyeste fyrtårn.

Lysstyrke 2 700 000 cd, lysvidde 18,5 nautiske mil.
Bifyr 1899,
lysstyrke 11 700 cd, brennetid 21. juli–16. mai.
Tåkesignal, sirene 1923, tyfon 1968.

Automatisert og avbemannet 1993,
fredet 2000.
https://snl.no/Sletringen_fyr

Dolmen by er kanskje Hitras best kjente severdighet med flere
hundre små hus, hytter, kirker, naust og eget havneområde.

Dolmen by ble opprinnelig etablert av Johan Hopsø i 1957 som
et hobbyprosjekt, men det hele utviklet seg langt ut over det.
14. juli 2007 markerte byen sitt 50 års jubileum.

Hopsø bygget noen av husene etter modell fra øyregionen, og om
andre hus diktet han fargerike historier om beboerne inspirert av
stort og smått som hadde hendt i distriktet.

Etterhvert som hobbyprosjektet ble kjent, fikk det
som da begynte å bli kalt «Dolmen by» stadig oftere besøk
av skuelystne. Ettersom Hopsø og hans hustru bodde avsides,
måtte besøkende hentes med båt av byens grunnlegger personlig.
Johan Hopsø var i mange år en inspirert guide ved byvandringer i
Dolmen by, og hans historiefortelling var nok for mange en like stor
attraksjon som lilleputthusene hans. Byen stod ute om sommeren,
men ble satt under tak i vinterhalvåret for å beskytte bygningene.
http://www.nrk.no/trondelag/hitra-1.129972

Trondelag_Hitra_Dolmsundet
Langhus i Dolmen by
Ved Dolmsundet Hotell Hitra
ligger langhuset fra jernalderen.  Langhuset er et autentisk langhus bygget på tuftene til det originale langhuset som sto her i folkevandringstiden
på 400-500 tallet. 
Hotellet bruker huset først og
fremst til aktiviteter og måltider
for grupper.
https://www.visithitra.com/aktiviteter/turforslag/


 Trondelag_Hitra_Dolmsund
Handelsstedet Hopsjø i Dolmen by
Handelsstedet Hopsjø var et av Trøndelagskystens største
handelssteder på 17- og 1800-tallet.
Familien Parelius regjerte her i over 250 år som handelsmenn og
proprietærer, medpakkhusbrygge, ytterbrygge, et 50 meter langt fjøs,
grisehus, hønsehus, lysthus, borgstue, bakeri, smie, skjenkestue,
anneks og hovedhuset som stod ferdig i 1730. 
Det hørte 10 husmannsplasser, 4 kirker og 2 fiskevær til Hopsjøen. 
Blant disse var fiskeværet Titran, det største på den tida, samt Dolm kirke.
https://www.visithitra.com/aktiviteter/turforslag/

 Trondelag_Hitra_Dolmsund
Dolmen by.  Kanskje Holm kirke?



 Søndag 15. juli 2007



For meg begynte dagen med gudstjeneste i Nidarosdomen.
Karl
Martin
kom etter gudstjenesten og vi gikk en tur i byen.
Byturen ble avsluttet
med en omvisning på Erkebispegården.

Trondelag_sjokolade_biter

Vi var innom en uteservering.
Der hadde de visst sjokolade som biter. Vi tok ikke sjansen på den.

Nidarosdomen

Nidarosdomen, eg. Nidaros domkirke, Norges opprinnelige
erkebiskopkirke, Nordens største middelalderkirke. 102 m lang,
50 m bred, 21 m høy under skipets hvelv. Spiret er 91 m høyt.
https://snl.no/Nidarosdomen

 Trondheim_Nidarosdomen
Nidarosdomen og Erkebispegården.
Foto Morten Dreier. Bildet er fra Wikipedia i 2007.
Nidarosdomen er Norges opprinnelige erkebiskopkirke, og en av
Nordens største middelalderkirker. Domen er 102 m lang, 50 m bred,
og 21 m høy under skipets hvelv. Spiret er 91 m høyt.
Nidarosdomen ble oppført på det sted hvor Olav den helliges lik
ble gravd ned etter slaget på Stiklestad.
Etter et opprinnelig kapell, antakelig av tre, fra Magnus den godes
tid, ble den første kirken, Kristkirken, reist der av Olav Kyrre.
Av dette anlegget er bare grunnmurrester tilbake.
Da det snart viste seg nødvendig å utvide, ble kirken tilbygd og
etter hvert erstattet av en representativ katedral etter vesteuropeisk
mønster, en prosess som visstnok begynte før erkebispesetet ble
opprettet 1152–53.
https://snl.no/Nidarosdomen


Mandag 16. juli 2007


Syklene hadde hvilt lenge nok nå, så vi ville på sykkeltur.
Vi bestemte oss for å ta hurtigruta til Rørvik og sykle
derfra i retning Trondheim.

Vi seilte fra Trondheim med MS Lyngen klokka 12 og var i
Rørvik klokka 20 30.
Flott tur i nydelig vær.

I Rørvik bodde vi på Kysthotellet.


MS «Midnatsol» / «Lyngen» (kallesignal LLMH) er et tidligere
hurtigruteskip som ble overlevert Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS)
i november 1982. Skipet var byggnummer 176 ved verftet Ulstein-Hatlø
i Ulsteinvik, og kostet omkring 150 millioner kroner, hvorav staten

dekket 76%. MS «Midnatsol» gikk i fast rotasjon i hurtigruten i perioden
1982 til 2003. Fra 2005 til 2007 gikk skipet som avløserskip i hurtigruten
under navnet MS «Lyngen». I 2007 ble hun solgt og ombygd til cruiseskip.
http://no.wikipedia.org/wiki/MS_%C2%ABLyngen%C2%BB

 Hurtigruta_Lyngen
Vi skal gå ombord i ms Lyngen.

 Trondelag_Kjeungsskjaer_fyr
Kjeungskjær fyr

Kjeungskjær er et gammet ærverdig fyr, og det eneste åttekantede
fyret i Norge. Fyret er restaurert, og er åpent for både omvisning
og overnatting.


Ledfyret ble opprettet i 1880 og består av fyrtårn,
naust og en bro som går 20 meter utover sjøen til landingen.

Fra 1880 til 1947 var fyret
bemannet av fyrvokter med familie.
Da disse flyttet ble det opprettet en tørnstasjon med to
ansatte som byttet på å være der ute.

I 1987 ble fyret automatisert og avfolket
 og på slutten av 1990-tallet ble fyret fredet.

http://www.visitnorway.com/no/product/?pid=204203
                

 Trondelagskysten_med_vindmoller
Vindmøller på Trøndelagskysten

 Trondelagskysten_ombord_paa_ms_Lyngen
Fint på soldekket på ms Lyngen

Tirsdag 17. juli 2007


Fra Rørvik syklet vi mot Abelvær.
Derfra skulle vi ta hurtigbåt til Namsos.
Selv om Abelvær er et ganske lite sted hadde vi problemer med
å finne hurtigbåtkaia, men med litt hjelp fra lokalkjente gikk det.

I Namsos spiste vi middag på restauranten
La Sirenetta på Tinos hotell.
Det var på Tinos jeg overnatta da jeg syklet Lindesnes - Nordkapp.
Hyggelig å se igjen stedet. 

Etter middag fortsatte vi sykkelturen.
Men vi var ikke kommet langt før det begynte å styrtregne.
Vi hadde tenkt å campe i nærheten av Bangsund,
men i det været ble det overnatting på Sjøåsen Hotell isteden.
Der spiste jeg middag på den lange sykkelturen min,
så dette var også et gjensyn.


Sykkeldistanse ca 74 km

 Rorvik_Vikna
Rørvik
Rørvik er administrasjonssenteret i Vikna kommune i Trøndelag.
Tettstaden ligg på øya Indre Vikna på vestsida av Nærøysundet.

Rørvik ligg i eit typisk kystlandskap og bygningane er for det meste gamle
og nye trehus. Staden har eit typisk småbypreg. Rørvik er ei viktig
fiskehamn, og Telenor Mobil har eit av kundeservice-sentra sine der.
Ved Rørvik ligg Nærøysundbrua som bind Vikna saman med fastlandet (Nærøy)

https://nn.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8rvik

 Rorvik_Vikna
Karl Martin forlater Rørvik

 Abelvaer_Vikna_hurtigbaaten
Hurtigbåten ankommer Abelvær

 Abelvaer_Vikna_hurtigbaaten
Grete får hjelp til å få ombord sykkelen

 Sjoaasen_Namdalseid
Regn på Sjøåsen i Namdalen

Onsdag 18. juli 2007



Det regnet fremdeles da vi var klare til å fortsette
sykkelturen.
Men vi måtte jo videre.

Heldigvis hadde vi ikke syklet så lenge
før regnet ga seg.

I Steinkjer ble vi enige om at vi ut at vi hadde syklet langt nok.

Vi tok napoleon/bløtkake på Petter Nerviks konditori. 

Fra Steinkjer tok vi toget til Trondheim.


Sykkeldistanse ca 54 km


 Sjoaasen_Namdalseid
Sjøåsen_Namdalseid

Neste dag regner det fremdeles, men vi har godt
regntøy og tette sykkelvesker.

Det finns ikke dårlig vær, bare dårlige klær.
Ut på tur aldri sur.

 Steinkjer_Nerviks_bakeri
En våt og sliten mann trenger kake. De har kjempegode her!

Petter Nervik Bakeri er Inntrøndelags lokalbaker med kortreist
håndverksbakst som vi pynter, produserer og pakker for hånd.
Dette gjør vi med håndsverksglede og de beste råvarer.
Vi har fem utsalg i Steinkjer, Verdal og Levanger.
https://www.bakerias.com/NO/Verdals%C3%B8ra/508793855835416/Petter-Nervik-Bakeri

Torsdag 19. juli 2007


Sykkeltur i Trondheims utkant

Vi begynte med å sykle til Granåsen.
D
er var Grete oppe i begge bakkene. Karl Martin var opp
i
é
n og spiste heller blåbær enn å gå opp i en bakke til.

Fra Granåsen syklet vi til Sverresborg.
K
ong Sverres Borg ble grunnlagt vinteren 1183-1184 og
var landets første steinborg.

Sykkeldistanse ca 11 km.

 Trondheim_Granaasen
Fra toppen av hoppbakken i Granåsen
Trondheim_Granaasen
Karl Martin spiser blåbær
Trondheim_Granaasen


Granåsen skisenter er Trondheims hovedarena for vinteridrett,
knyttet til skihopping, kombinert, langrenn og skiskyting.
Anlegget ble brukt under ski-VM 1997,
og brukes også til verdenscuprenn.

Det gamle anlegget i Granåsen var arena for junior-VM på ski i 1984.
Anlegget til langrenn og skiskyting brukes også som konsertarena
siden 2016, under navnet Granåsen Arena.
Det moderne hoppanlegget består av to hoppbakker med
størrelse K124 (HS138) og K90 (HS105).
Det gamle anlegget hadde tre bakker på K80 (revet),
K65 og K38 (fremdeles i bruk pr. 2010).

https://no.wikipedia.org/wiki/Gran%C3%A5sen_skisenter

 Trondheim_Sverresborg
Sverresborg anlagt 1183

https://sverresborg.no/om/historie
Sverresborg Trøndelag Folkemuseum er bygd opp rundt ruinene av
kong Sverres borg, landets første steinborg, reist av en av middelalderens
største og mest spesielle konger.

Kong Sverre var leder for birkebeinerne, og omtales som den mest begavede
konge som noensinne har regjert i Norge. Som konge gjennom 25 år satte
han betydelige spor etter seg.
Kong Sverre la grunnlaget for en ny kongeætt, Sverreætten, som regjerte
fram til unionen med Danmark. Med hans sønnesønn Håkon Håkonsson
regner vi den territorielle rikssamlingen for avsluttet.

Sagaen sier også at kong Sverre alltid hadde sitt hjem i Trøndelag.
”… Trønderne er meg de kjæreste av alt folk i landet” (sitat fra Sverres
kongesaga). Her på slottsfjellet vest for byen, levde han sitt liv, med sin
familie og sine menn, og fra borgen forsvarte han sin posisjon.
Borgen ble bygget vinteren 1182 -1183. Baglerne ødela borgen to ganger,
begge ganger ble den gjenoppbygd, siste gang av kong Sverres barnebarn
Håkon Håkonsson.


 Trondheim_Sverresborg


Kong Sverre var:

Kongen som med sine birkebeinere klarte å skaffe
seg riksomfattende herredømme over landet.

Kongen viss ætts våpenskjold er utgangspunkt for
Norges riksvåpen, løve i gull på rød bunn.

Kongen som moderniserte statsmakten og
opprettet lagmannsordningen

Kongen som sørget for at mynt kom i økt bruk.

Kongen som bygde landets første steinborg/slott,
var en enestående hærfører,
trolig innførte kavalieriet (ryttervesenet) til
landet og tok i bruk nye våpen.


Fredag 20. juli 2007

Tur med bil til Løkken verk

Løkken verk oppsto i 1654. Da ble det startet gruvedrift på
kobbermalm i området. I Løkken var vi først på Industrimuseet.
 
D
eretter hadde vi tenkt oss en tur i gammelgruva, men kom
akkurat for sent til omvisningen. Men vi fikk litt orientering av
vakta. Han hadde jobba i gruve på Løkken og hadde mye å fortelle.


Vi hadde med beskrivelse av flere steder hvor man kunne finne
spennende stein. Vi fant ingen av stedene, men fant etter hvert
fram til Dragset verk. Der gikk vi en tur i området
og så på slagghaugen


 Trondelag_Thamshavnsbanen
Thamshavnsbanen var klart til avgang.


Trondelag_Thamshavnsbanen
Trondelag_Lokken_verk_tog

Thamshavnbanen was Norway's first electric railway.
It was built in 1908 in order to transport ore from the mines at Løkken Verk
to the harbour at Orkanger.
The railway also transported passengers from the time it was opened until
1963. The trains stopped operating in 1974.         
But on the 75th anniversary of the opening, the first museum train again
rolled out onto the tracks between Løkken Verk and Fannrem,
and today the railway is the world's oldest railway running on alternating
current. A great deal of the original material has been preserved.
In addition to the passenger wagons, two locomotives from 1908 and 1917
have been preserved. The "Royal carriage" from 1908 is still in use.
Today the train runs between Løkken Verk and Bårdshaug,
and you and your fellow passengers are travelling in exactly the same
carriages that were used when the railway was opened in 1908.
An expert on trains tells about this unique railway's history during the
journey, and an enjoyable meal may be had in the train's own restaurant
wagon.
It is also possible to charter a train for a special occasion, and the
restaurant, which is fully licenced, has a varied menu.
The oldest parts of the railway are exhibited at the Information Centre at
Løkken station. Here you will also find exhibitions on the history of the
Løkken Verk Mines from 1654.
http://kulturarv.no/en/node/258
Trondelag_Lokken_verk
Trondelag_Lokken_kirke
Kirken var opprinnelig et skytterhus tegnet
av arkitekt Morten Bachke og reist i 1916.
Da et midlertidig kapell som hadde vært i
bruk fra 1913 ble for lite, ble det besluttet
å bygge om skytterhuset til kirke.
Arkitekt Roar Tønseth var ansvarlig for ombyggingen, og den nye kirken ble innviet
13. september 1929.
Byggverket er i tre og har 170 plasser
https://no.wikipedia.org/wiki/L%C3%B8kken_kirke

Løkken Verk was originally populated when the
Løkken Mine started mining for copper in
1654. The name comes from a farm at the place.
The ore findings at Løkken Verk were originally
about 30,000,000 tonnes (33,000,000 tons), and
was the largest resource of copper sulfide in Norway.
There was mining at Løkken from 1654 until 1987. Prior to 1845,
the target was copper that was smelted, but in 1851 the mine
transferred into mining pyrites that were exported, primarily as
raw material for sulfuric acid. From 1931 until 1962, sulfurand
copper were produced at Orkla Metal in Thamshavn.
The history of the mining is preserved at
Orkla Industrial Museum at Løkken Verk.
https://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%B8kken_Verk

 Trondelag_Lokken

Tjern ved Dragset verk

Løkken gruve ble satt i drift 1654 av Løkken Verk, som frem til 1845
 produserte 11 300 tonn kobber.
Fra 1908 til nedleggelsen 1987 ble det drevet ut 24 mill. tonn kis med
2 % kobber, 2 % sink og 0,2 g gull og 19 g sølv per tonn.
Orkla Grube-Aktiebolag (se Orkla ASA) ble stiftet 1904 og begynte produksjon
og eksport av svovelkis fra gruven. Smelteverk for fremstilling av elementært
svovel og kobbermatte kom i drift 1931, nedlagt 1962.
Fra 1962 til 1974 ble hele produksjonen eksportert som kobber- og
sinkholdig svovelkis til røste- og ekstraksjonsverk på kontinentet. 
https://snl.no/L%C3%B8kken_gruve

 Trondelag_Lokken
Dragset verk

Gruva var i drift fra ca 1869, og ble drevet på en forekomst av
kobberholding svovelkis. Imidlertid var det bare kobberet som var
interessant.
Gruva hadde forøvrig sin egen smeltehytte for å ta ut kobber i årene 1875
og 1876, men smeltinga var kostbar og lite vellykket slik at man gikk
tilbake til å kjøre malmen med hest til Orkanger der den ble lastet i skip
og sendt til utlandet for smelting. 

https://www.meldal.no/home/litt-historikk-om-dragset-verk-22502/

 Trondelag_ved_Dragset_gruver
Sommeren 1997 ble døra til et forholdsvis lite kjent skattkammer med
mye interessant lokalhistorie i Meldal åpnet.
Da ble det tatt i bruk en kultursti ved Dragset Verk. Stien ble til gjennom
et samarbeid mellom Meldal kommune og Orkla Industrimuseum.

https://www.meldal.no/home/dragsetgruva/

 Trondelag_ved_Dragset_gruver

Lørdag 21. juli 2007


Denne dagen ble det tur til Stiklestad. Der var Olsokdagene i gang.
Vi kjørte bil til Verdalsøra. Derfra syklet vi til Stiklestad, ca 5 km lett sykling.

På Stiklestad rakk vi akkurat vandreteateret "Gårdimillom".
Vi kjøpte billetter til kveldens konsert også.
Det var "Brudeferden i Hardanger.
E
n stumfilm fra 1926 av Rasmus Breistein med musikk arrangert
og tilrettelagt for hardingfele og orkester av Halldor Krogh og
framført av Olsokorkesteret."

For meg ble det også tid til en økumenisk gudstjeneste i kirken på Stiklestad.
P
å veien tilbake til Trondheim stoppet vi ved Fættenfjorden for å se
på et krigsminnesmerke til minne om allierte flymannskaper fra
RAF som ble drept under angrep og rekognosering på det tyske
slagskipet Tirpitz i 1942.

 Stiklestad_vikinger
Prøve før Stiklestadspelet

Slaget ved Stiklestad den 29. juli 1030 er et av de mest berømte
slag i Norges historie.
I dette slaget ved Stiklestad i Verdal kommune,
mistet kong Olav Haraldsson livet.
Han ble ett år etter helgenerklært, og slaget representerer idag innføringen av
kristendommen til Norge.


Beretningene om det store slaget
dukker ikke opp i sagaene før på 1200-tallet,
og ifølge eldre historienedtegnelser ble kongen
drept i et langt mindre oppgjør
enn det tradisjonen forteller.
http://no.wikipedia.org/wiki/Slaget_
p%C3%A5_Stiklesta
d

 Stiklestad_vandreteater
Vandreteater "Gårdimillom"

 Stiklestad_vandreteater
Vandreteater er en teaterform der publikum blir ledet fra sted til
sted og er vitne til ulike tablåer, som til sammen forteller en
historie. Vandreteateret kan sies å ha røtter helt tilbake i det
gamle simultansceneteatret, der et stykke ble spilt bit for bit på
flere forskjellige scener, og publikum måtte gå til og fra for
å få med seg alt.
https://no.wikipedia.org/wiki/Vandreteater

 Stiklestad_kirke_
Økumenisk gudstjeneste i Stiklestad kirke

Stiklestad kirke, er en langkirke i stein, oppført omkring 1180 i Verdal
kommune, Nord-Trøndelag. Kirken er i romansk stil og arkitekten antas å
være Øystein Erlendsson, som var erkebiskop i Nidaros på den tiden. Kirka
skal være oppført på stedet der Olav Haraldsson (Olav den hellige) falt
under Slaget på Stiklestad i 1030.

https://snl.no/Stiklestad_kirke
Trondelag_minnesmerke_Halifax-bombefly
Den 27/4-1942 kl. 2001 DBST 
tok 31 Halifax-bombefly av, fra skvadronene
10, 35 og 76.
To Halifaxer
returnerte
pga. tekniske problemer.
I tillegg tok seks Lancastere fra
skvadron 44, og seks fra
skvadron 97,
av fra Lossiemouth.
En Lancaster returnerte pga.
tekniske problemer.
Natten var månelys og skyfri.

Mer på

http://www.brigaden.
gisetstad.no/oppdrag_senk2.
htm

Søndag 22. juli 2007

Siste dag i Trondheim.

Vi tok en ny sykkeltur i Trondheims utkant.

Denne gangen syklet vi: Studentersamfundet - Lerkendal -
Strinda kirke - Angelltrøa - Risvolla - Leira - Sjetnemarka
og tilbake til Øya.

Etter en dusj og litt avslapning spaserte vi inn til sentrum for å
markere avslutningen på Trondheimsoppholdet vårt.

Vi havnet på Solsiden. Der ble det en halvliter.

Senere på kvelden ble det mer kos på en annen hyggelig kafé.


 
Trondheim_festningen
Kristiansten festning troner
over Trondheim sentrum og er
en viktig del av byenes rekreasjonsområder. F
estningen ble påbegynt i 1681
og fra høyden øst for sentrum, kunne de militære styrkene kontrollere adkomsten til byen
og støtte de åpne
forsvarsverkene langs Nidelven.

http://www.forsvarsbygg.no/festningene/Festningene/Kristiansten-festning/

 Trondheim_Solsiden

Avskjeds-øl på Solsiden

Solsiden er et kjøpesenter i Trondheim som ligger på området til
det gamle Trondhjems Mekaniske Værksted (TMV) – området som
i dag blir kalt Nedre Elvehavn. Senteret ligger i det gamle bygget til TMV,
og ble åpnet i oktober 2000.
Senteret har 60 butikker, blant annet Vinmonopolet, spa og 13 restauranter
som ligger utenfor senteret mot elva.
Det er 650 parkeringsplasser i tilknytning til senteret.

https://no.wikipedia.org/wiki/Solsiden

Mandag 23. juli 2007


Hjemreise gjennom  Gudbrandsdalen.
Vi stoppet på Oppdal, på Kongsvold og på Vinstra.
Totalt syklet vi ca 33 mil i ferien.

Bilder: Grete Emblemsvåg
              Karl Martin Emblemsvaag
tilbake til 1 side