Trøndelag  sommeren 2007

Noen bilder fra en Trønderlagssommer
tilbake til 1. side

Grete Emblemsvåg

rettelser 12. september 2023


Hegra festning, Frøya og Hitra, Trondheim - Rørvik - Trondheim,
Løkken verk, Stiklestad, Granåsen i Trondheim.

Søndag 8. juli 2007

Vi kjørte gjennom Østerdalen mot Trondheim.
Første stopp tok vi på Klevfoss Industrimuseum i Løten. 
Lunsjen tok vi på Elgstua.


På Alvdal var vi innom Aukrustsenteret.
Etter besøket der, spiste vi middag på Alvdal Taverna.
Bra buffe med gratis drikkevarer (juice og kaffe).

På Berkåk ble det en rask kaffepause, før vi kom til Trondheim.
Der hadde vi lånt leiligheten til Erling.

Klevfos_industrimuseum
Klevfoss industrimuseum

Klevfos Cellulose & Papirfabrikk ble grunnlagt i1888 og ligger på Ådalsbruk
i Løten kommune ca 15 km øst for Hamar. Stedsnavnet Ådalsbruk har
også tilknytning til norsk industrihistorie gjennom bedriften
Aadals Brug Jernstøberi & Mek Verksted som ble grunnlagt i 1842
og var i drift fram til 1928.

https://klevfos.no/om/klevfos-cellulose-papirfabrikk

 Aukrust-senteret_Alvdal
To bilder fra Aukrustsenteret
Aukrust-senteret_Alvdal

Sju og tredve mil nordover, litt
øst og oppover finner du
Aukrustsenteret, et vakkert
museumsbygg under
himmelhvelvingen.
Sjølberga med både månerakett
og 12 trinns astronautprogram,
kraftverk, sjokolademaskin, kino
og egen avis!
Slipp løs barnet i deg, og
bli med Solan og Ludvig ut
i verdensrommet!
 
(9. august 2020)

https://www.visitnorway.no/
listings/aukrustsenteret/21439/
  

Mandag 9. juli 2007

Vi hadde selvfølgelig med syklene og første dag i Trondheim
tok vi sykkeltur. Vi syklet først en tur til Lade. Etterpå syklet
vi Flakk , Byneset, Heimdal, og tilbake til leiligheten på Øya.

Sykkeldistanse ca 66 km


 Trondheim_Klostergata
Klostergata 40.
Erlings sin leilighet som vi lånte i ferien.


 Trondheim_mot_Munkholmen_
Mot Munkholmen

Munkholmen (Monk’s islet) is the name of a small island just outside
the city of Trondheim. The island holds a rich history, being a former
execution ground, monastery, prison, fortress and defence station
during World War II. Today the island is a popular hangout site and
bathing spot both for locals and tourists in summer time.

3. november 2022
English — Munkholmen


 Trondheim_Hurtigruta_og_ferga
Hurtigruten (Kong Harald?) og ferga fra Flakk (Trondheim) til
Rørvik (Rissa)
Trondheim_Byneset_golfbane
Byneset Golfklubb
Gaulosen
Gaulosen
Fuglelivet i området er spesielt rikt. Våtmarksystemene i Gaulosen er et
av de viktigste tilholdssteder for vann- og våtmarksfugl i Sør-Trøndelag
fylke.
Området har viktige funksjoner for et stort antall våtmarksarter til alle
årstider, selv om artsmangfoldet og kvantiteten er størst under vår- og
høsttrekket.(tekst fra, og mer på:

http://elvedelta.miljodirektoratet.no/delta-108.htm)
Tirsdag 10. juli 2007

Vi lot syklene stå og gikk ut til Ringve museum,
som er
Norges nasjonale museum for musikkog musikkinstrumenter.

Det ble litt langt å gå tilbake til byen, så vi tok buss.
I byen var vi innom Ravnkloa og kjøpte oss middag og reker.

 
Fil:Ravnkloa.JPG
Bilde fra: https://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php?title=Fil:Ravnkloa.JPG

Ravnkloa Fisk og Skalldyr AS

Ravnkloa Fisk & Skalldyr AS ligger i nye Ravnkloa med
Trondheims flotteste fiskeutsalg.
Vi har 12 m.lang fiskedisk med alt mulig av snadder fra havet.
Vi handler inn fisk fra nesten hele kysten fra Møre - Finnmark.
Kvalitet, kunnskap og service er slagordet vi lever opp til.
Vi håndterer all fisken selv fra hel fisk til filet til ferdig fiskemat.
Vi har også Sushi brett.

www.ravnkloa.no/

Ravnkloa er navnet på Trondheims mest kjente allmenning. Plassen
ligger i enden av Munkegata, mellom Olav Tryggvasons gate og
kanalen, på linjen mellom Nidarosdomen og Munkholmen.
Ravnkloa er Trondheims sentrum for handel med fisk og skalldyr.
Navnet Ravnkloa stammer trolig fra en Peder Raffnklau, som er
funnet i kildene så tidlig som 1619, og navnet er brukt på
allmenningen fra begynnelsen på 1700-tallet.

Det har foregått fiskehandel i Ravnkloa i mange hundre år.
På 1800-tallet foregikk det også torghandel her, den startet i 1841.
I 1896 ble det anlagt et fisketorg i Ravnkloa, dette ble flyttet innendørs
i en midlertidig fiskehall i 1945. På 1960-tallet ble fiskehallen erstattet
med en ny, midlertidig fiskehall. Den ble revet i 1999. Dagens fiskhall
ble åpnet i desember 2000. 
(25. april 2021)
Ravnkloa fisk og skalldyr – Din fiskehandler i Trondheim, stort utvalg av fersk sjømat


Onsdag 11. juli 2007


Denne dagen var Hegra festning målet vårt.

Vi tok bilen til Stjørdal hvor vi var innom Johnsens bakeri.
(Noe kjent med navnet Johnsen, jeg het Johnsen før jeg gifta meg.

Etter kaffe og kake hos Johnsen sykla vi via Værnes kirke
til Hegra festning.

De siste 2 km var det veldig bratt.
Ca 200 meter opp på 2 km, men vi kom da opp.
Men så gikk det jo fort ned igjen da.


Vi tok sjansen på at det skulle være en bro over
Stjørdalselva litt lenger øst,
men måtte sykle lenger enn vi hadde regnet med.

Den broa vi fant var privat, men vi "lånte" den.

Så syklet vi raskeste vei tilbake til Stjørdal.



Sykkeldistanse ca 44,5 km




  Trondelag_Stjordal_bakeri
G. Johnsens bakeri
Gustav Johnsen (født 1876 i Bodø, død 1967) var en norsk bakermester og
politiker. Han kom til Stjørdal som baker like etter 1900, og han etablerte
G. Johnsen Bakeri, som fremdeles eksisterer. Johnsen var aktiv i IOGT og
var innvalgt i Stjørdal kommunestyre for Avholdspartiet 1910–1913.
Han var senere innvalgt for Venstre og Halsens liste, og representerte
Venstre da han var ordfører 1935–1937.

Wikipedia
Vernes kirke
Værnes kirke ligger i Stjørdal sokn i
Stjørdal prosti.
Værnes kirke ble påbegynt ca 1100.

https://stjordalmuseum.no/vaernes-kirke/om-
vaernes-kirke/
Hegra_festning
Hegra festning, med statuen
av major Holtermann.


Reidar Holtermann var yrkesoffiser i mer enn 45 år, men huskes i dag først
og fremst for sin innsats i forsvaret av Hegra festning mot de
tyske okkupasjonsstyrkene våren 1940.
https://nbl.snl.no/Reidar_Holtermann

 Hegra_festning

Karl Martin på Hegra festning.
Vi ble vist rundt av en ikke altfor inspirert guide
Hegra festning ligger i bygda Hegra i Stjørdal kommune i Trøndelag. Opprinnelig var «Hegra festning» fellesnavn for de tre fortene
Ingstadkleven, Klevplassen og Svartåsen. Ingstadkleven var det største
av dem, og det var det eneste som ble bemannet og kom i kamp i 1940. Betegnelsen «Hegra festning» har etter dette festet seg ved dette fortet.
Festningen ble anlagt i perioden 1908 til 1910 med tanke på eventuelle
angrep fra svensk side etter unionsoppløsningen i 1905.

1940   
Hegra festning fikk en plass i historien i april/mai 1940 da 284 norske
soldater og én kvinne, «Lotta fra Hegra», Anne Margrethe Strømsheim,
under major Hans Reidar Holtermanns kommando tok den foreldede
og nedlagte festningen i bruk og kjempet mot tyske okkupanter i 25 døgn. Festningen hadde sine viktigste skuddfelt rettet østøver, mot Sverige, og
hadde således minimal strategisk verdi under det tyske angrepet vestfra. Festningen kunne ha bistått under en eventuell alliert innmarsj mot
Stjørdal nordfra. Rekkevidden til kanonene var imidlertid for kort til
beskytning av flyplassen på Værnes, som var av avgjørende strategisk
betydning for tyskerne under invasjonen. Likevel påførte forsøkene på å
innta festningen tyskerne store tap av mannskap og materiell, og den
bandt opp tropper under felttoget i Norge.
(9. august 2020)
https://no.wikipedia.org/wiki/Hegra_festning


                                      Stjordalselva_hengebro
                                      Denne broa "lånte" vi

 Stjordalselva
Karl Martin ved Stjørdalselva

Stjørdalselva
Kildeelven Tevla kommer fra svensk side ved Storlien,
renner vestover gjennom Stjørdalen, skifter navn til
Stjørdalselva etter foreningen med Torsbjørka like ovenfor
Meråker kirkested og faller ut i Stjørdalsfjorden ved Hell.

De største sideelvene fra nord er Kopperåa, Funna og
Forra og fra sør Dalåa, Torsbjørka og Sona.

https://snl.no/Stj%C3%B8rdalselva
Torsdag 12. juli 2007

var det på tide med en lengre utflukt.
Vi pakket bilen for en tur til Hitra og Frøya.

På Hitra var vi innom Kystmuseet. 

Etter besøket fortsatte vi over til Frøya.
Vi hadde tenkt å campe, men fant ingen
campingplass for teltbrukere.

Frøya hotell hadde de ledig rom for 1 natt.
Det var Frøyafestival den helga vi kom dit.
Derfor var det vanskelig å finne seg et sted å bo.

Etter å ha sjekket inn tok vi en liten sykkeltur.

 Snillfjord_Perviktunnelen
Perviktunnellen i Snillfjord

 Froya
Bilder fra Frøya
Froya
Froya
Tistel på Dyrøy, Frøya


 Froya_Dyroy
Dyrøy på Frøya

 Froya_Dyroy
Dyrøy på Frøya

Fredag 13. ju
li 2007

Vi skulle ut til øya Sula utenfor Frøya.
Det gikk ferge dit fra Dyrøy nord på Frøya.
Vi kjørte dit, men lot bilen bli igjen ved kaia.
Syklene tok vi med siden det er 3 km fra
fergekaia på Sula og inn til sentrum.

Ferga var innom Mausundvær og Bogøyvær
på veien ut til Sula.


Dagens middag ble ball.
Kokken på Terna pub ga oss ikke noe valg.
Hadde man kommet ut til Sula skulle man spise lokal mat.

Etter middagen tok vi ferga tilbake til Frøya.

Siden vi ikke hadde noe sted å bo på Frøya,
fortsatte vi over til Hitra.
Der fikk vi rom på Dolmsundet Hotell.
Froya_Dyroy
Grete på vei til ferga på Dyrøy, Frøya
Ferga går Dyrøy - Mausund -
Bogøyvær - Sula og tilbake

Froya_Dyroy
Frøyaferga kommer
Sula er et øysamfunn i Frøya kommune i Sør-Trøndelag, i hovedsak
beliggende på øya Store Sula, vel 15 kilometer nordvest for øya Frøya.
Sula har vel 70 helårs innbyggere (2007), men har en betydelig
folkevekst i sommerhalvåret.
Navnet Sula kommer trolig av «stolpe», som noe som stiger opp fra havet.
Sula var tidligere et viktig fiskevær, men har de siste 30 årene
opplevd sterk fraflytting. Sula fyr, som ble automatisert i 1974,
vitner om betydningen fiskeværet har hatt. Første fyrtårn er fra
1793, mens det nåværende er fra 1909. Det ble bygget på øyas
høyeste punkt, Sulahaugen, 35 meter over havet.
http://no.wikipedia.org/wiki/Sula_(Fr%C3%B8ya)       

 Trondelag_Sula
Sula, ca 3 km inn til"sentrum"

 Trondelag_Sula

 Trondelag_Sula
Havfruen på Sula.

 Trondelag_Sula

 Trondelag_Sula
Sula Lighthouse (Norwegian: Sula fyr) is a coastal lighthouse in the
municipality of Frøya in Trøndelag county, Norway. The lighthouse is
located on the island of Sula. The lighthouse was originally built here in
1793 and another in 1804. The current tower was built in 1909. It is part
of a series of lighthouses along the Froan islands in Frøya including the
Finnvær Lighthouse, Vingleia Lighthouse, and Halten Lighthouse. It is lit
from July 21 until May 16 each year. It is not lit during the summer due
to the midnight sun of the region.
The first light at Sula was built in 1793. The present lighthouse was
completed in 1909 and it was automated in 1974. The 13-metre (43 ft) tall octagonal concrete tower is painted white. The light sits at an
elevation of 45 metres (148 ft) above sea level. The white light flashes
three times every 30 seconds. The 3,378,000-candela light can be seen
for up to 18 nautical miles (33 km; 21 mi). A 2nd order Fresnel lens is
used for the light.
  
Sula Lighthouse - Wikipedia   (112. september 2023)
 

 Trondelag_Sula

 Trondelag_Sula

Utsikten fra toppen med fyrtårnet
Trondelag_Sula
Terna pub
Trondelag_Sula
Grete spiser "ball".
Det var det eneste de ville servere til middag.

Blandaball er en type fiskemat som består av fisk, løk og potet, som er malt
opp i en litt grov masse og formet til en ball. Man har to varianter;
rundball,
som er sirkulær, og har en fleskebit
i midten, og langball, som er avlang, og
ikke har fleskebit i midten. Den vanligste varianten er rundball.

http://no.wikipedia.org/wiki/Blandaball

 Trondelag_Sula
Sula
Trondelag_Bogoyvar

Bogøy
eller Bogøyvær er en
øygruppe som ligger i Frøya kommune
i Sør-Trøndelag, nordvest for øya Frøya.
Bogøy består av de to øyene Bogøy og Smaløy, som er knyttet til hverandre
med hengebru.

Været har opplevd fraflytting i
likhet med hele øyrekken
utenfor Frøya i årene etter
andre verdenskrig. Skolenedleggelsen i 1992 nesten halverte folketallet.
Ved tusenårskiftet bodde 16 fastboende på været, de fleste pensjonister, noe som holdt seg
stabilt fram til 2007. Siden da
har folketallet vokst, og det bor
i 2010 28 mennesker i
Bogøyvær krets – deriblant tre
barnefamilier. Ved skolestart i august 2012 var hele åtte barn
fra Bogøya klar for å ta daglig båt til Mausund for å gå i barnehage og skole.
http://no.wikipedia.org/wiki/
Bog%C3%B8y


 Trondelag_Bogoyvar
Bogøyvær
Lørdag 14. juli 2007


Vi starten med en tur tilbake til Frøya.
Der skulle vi besøke Titran. Tettstedet virket ganske
utdødd, men naturen var fin.


Stabben  fort fikk vi omvisning av en lokal guide.
Han var fra Titran, hadde vært 13 år da krigen brøt
ut og hadde masse å fortelle.

Etter omvisningen kjørte vi over til Hitra igjen og
besøkte Dolmen by og jernalderhusene på Vassetra.  


Deretter begynte vi turen tilbake til Trondheim.

 


 Trondelag_Froya_Titran
Tjern ved Titran på Frøya



 Trondelag_Froya_Titran_kirke_og_minnesmerke
Minnesmerke etter Titranulykka 14.10.1899
Titranulykka
En time over midnatt kom uværet over Titranhavet, med vind fra nord
og nordvest med orkans styrke, samt enorme nedbørsmengder.
Det er sagt om ulykken at den ville fått adskillig større konsekvenser
om vinden hadde kommet fra sørvest.
29 farkoster ble ødelagt og 141 fiskere fra kystsamfunn i Midt-Norge
omkom i uværet den natten. I tillegg omkom 30 i Røvær-ulykken ved Røvær.
Særlig hardt ble fiskeribygda Titran sørvest på Frøya rammet;
Av de omkomne var 32 fra Frøya, 16 fra Kristiansund, 13 fra Smøla,
9 fra Bud og 8 fra Hitra.

https://no.wikipedia.org/wiki/Titranulykken

 Trondelag_Titran

 Trondelag_Titran_Stabben_fort
Stabben Fort is a war memorial and a solid edifice at Titran on Freya.
The building was erected during the war of 150 Russian and Serbian
prisoners of war. The plant was started in spring 1941 and has several underground bunkers. A hundred Germans came to Titran during the war
and Stabben fort was one of many similar buildings that were built to
attack Allied ships.


 Trondelag_Titran_Stabben_fort
Nå er det museum på fortet. Vi hadde en fantastisk guide.

The point of the fort was to use guns to shoot at ships, but the gun was during
the war years used only once and it was due to a misunderstanding.
Stabben fort (ravlling.com)    (12. september 2023)

 Trondelag_Titran_ved_Stabben_fort
Ved Stabben Fort
Trondelag_Titran_ved_Stabben_fort


Måka syntes
vi var for
nærgående.

Vi syntes det
var måka som
var altfor
nærgående.


 Trondelag_fra_Titran_Slettringen_fyr
Utsikt mot Sletringen fyr



Sletringen fyr, fyr på øya Sletringen ved Frøya,
i Frøya kommune, Sør-Trøndelag, opprettet 1899,
45 m jerntårn,
Norges høyeste fyrtårn.

Lysstyrke 2 700 000 cd, lysvidde 18,5 nautiske mil.
Bifyr 1899, lysstyrke 11 700 cd,
brennetid 21. juli–16. mai.
Tåkesignal, sirene 1923, tyfon 1968.

Automatisert og avbemannet 1993,
fredet 2000.
https://snl.no/Sletringen_fyr

Dolmen by er kanskje Hitras best kjente severdighet med flere
hundre små hus, hytter, kirker, naust og eget havneområde.

Dolmen by ble opprinnelig etablert av Johan Hopsø i 1957 som
et hobbyprosjekt, men det hele utviklet seg langt ut over det.
14. juli 2007 markerte byen sitt 50 års jubileum.

Hopsø bygget noen av husene etter modell fra øyregionen, og om
andre hus diktet han fargerike historier om beboerne inspirert av
stort og smått som hadde hendt i distriktet.

Etterhvert som hobbyprosjektet ble kjent, fikk det
som da begynte å bli kalt «Dolmen by» stadig oftere besøk
av skuelystne. Ettersom Hopsø og hans hustru bodde avsides,
måtte besøkende hentes med båt av byens grunnlegger personlig.
Johan Hopsø var i mange år en inspirert guide ved byvandringer i
Dolmen by, og hans historiefortelling var nok for mange en like stor
attraksjon som lilleputthusene hans. Byen stod ute om sommeren,
men ble satt under tak i vinterhalvåret for å beskytte bygningene.
http://www.nrk.no/trondelag/hitra-1.129972
Trondelag_Hitra_Dolmsundet
Langhus i Dolmen by
Ved Dolmsundet Hotell Hitra
ligger langhuset fra jernalderen.  Langhuset er et autentisk langhus
bygget på tuftene til det originale langhuset som sto her i folkevandringstiden
på 400-500 tallet. 
Hotellet bruker huset først og
fremst til aktiviteter og måltider
for grupper.
https://www.visithitra.com/aktiviteter/turforslag/


 Trondelag_Hitra_Dolmsund
Handelsstedet Hopsjø i Dolmen by
Handelsstedet Hopsjø var et av Trøndelagskystens største
handelssteder på 17- og 1800-tallet.
Familien Parelius regjerte her i over 250 år som handelsmenn og
proprietærer, medpakkhusbrygge, ytterbrygge, et 50 meter langt fjøs,
grisehus, hønsehus, lysthus, borgstue, bakeri, smie, skjenkestue,
anneks og hovedhuset som stod ferdig i 1730. 
Det hørte 10 husmannsplasser, 4 kirker og 2 fiskevær til Hopsjøen. 
Blant disse var fiskeværet Titran, det største på den tida, samt Dolm kirke.
https://www.visithitra.com/aktiviteter/turforslag/

 Trondelag_Hitra_Dolmsund
Dolmen by. 
Kanskje Holm kirke?



 Søndag 15. juli 2007



For meg begynte dagen med gudstjeneste i Nidarosdomen.
Karl
Martin
kom etter gudstjenesten og vi gikk en tur i byen.
Byturen ble avsluttet
med en omvisning på Erkebispegården.

Trondelag_sjokolade_biter

Vi var innom en uteservering.
Der hadde de visst sjokolade som biter. Vi tok ikke sjansen på den.

Nidarosdomen

Nidarosdomen, eg. Nidaros domkirke, Norges opprinnelige
erkebiskopkirke, Nordens største middelalderkirke. 102 m lang,
50 m bred, 21 m høy under skipets hvelv. Spiret er 91 m høyt.
https://snl.no/Nidarosdomen

 Trondheim_Nidarosdomen
Nidarosdomen og Erkebispegården.
Foto Morten Dreier. Bildet er fra Wikipedia i 2007.
Nidarosdomen er Norges opprinnelige erkebiskopkirke, og en av
Nordens største middelalderkirker. Domen er 102 m lang, 50 m bred,
og 21 m høy under skipets hvelv. Spiret er 91 m høyt.
Nidarosdomen ble oppført på det sted hvor Olav den helliges lik
ble gravd ned etter slaget på Stiklestad.
Etter et opprinnelig kapell, antakelig av tre, fra Magnus den godes
tid, ble den første kirken, Kristkirken, reist der av Olav Kyrre.

Av dette anlegget er bare grunnmurrester tilbake.
Da det snart viste seg nødvendig å utvide, ble kirken tilbygd
og etter hvert erstattet av en representativ katedral etter
vesteuropeisk mønster, en prosess som visstnok begynte før
erkebispesetet ble opprettet 1152–53.
https://snl.no/Nidarosdomen

Mandag 16. juli 2007

Syklene hadde hvilt lenge nok nå, så vi ville på sykkeltur.
Vi bestemte oss for å ta hurtigruta til Rørvik og sykle
derfra i retning Trondheim.

Vi seilte fra Trondheim med MS Lyngen klokka 12 og var i
Rørvik klokka 20 30.
Flott tur i nydelig vær.

I Rørvik bodde vi på Kysthotellet.

MS «Midnatsol» / «Lyngen» (kallesignal LLMH) er et tidligere
hurtigruteskip som ble overlevert Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS)
i november 1982. Skipet var byggnummer 176 ved verftet Ulstein-Hatlø
i Ulsteinvik, og kostet omkring 150 millioner kroner, hvorav staten

dekket 76%. MS «Midnatsol» gikk i fast rotasjon i hurtigruten i perioden
1982 til 2003. Fra 2005 til 2007 gikk skipet som avløserskip i hurtigruten
under navnet MS «Lyngen». I 2007 ble hun solgt og ombygd til cruiseskip.
http://no.wikipedia.org/wiki/MS_%C2%ABLyngen%C2%BB

 Hurtigruta_Lyngen
Vi skal gå ombord i ms Lyngen.

 Trondelag_Kjeungsskjaer_fyr
Kjeungskjær fyr

The Kjeungskjær Lighthouse (Norwegian: Kjeungskjær fyr) is a coastal lighthouse in the municipality of Ørland in Trøndelag county, Norway. The lighthouse is located on a tiny island at the mouth of the Bjugnfjorden about
3.5 kilometres (2.2 mi) west of the village of Uthaug and 5 kilometres
(3.1 mi) south of the village of Nes in Bjugn municipality.

The lighthouse was built in 1880 and automated in 1987. Prior to being
automated, the lighthouse keeper and his family lived on the lower floors of
the building.
The 17.5-metre (57 ft) tall lighthouse is made of stone with an
octagonal-shaped tower that is painted red. The 14,400-candela light sits at
the top at an elevation of 20.5 metres (67 ft) above sea level. The white, red, or green light (depending on direction), occulting once every 6 seconds. There is a fresnel lens that has been in use since 1906. It can be seen for up to 8 nmi
(15 km; 9.2 mi). The lighthouse is lit every year from July 21 until May 16.
It is dark during the late spring and early summer months.
Kjeungskjær Lighthouse - Wikipedia        (3. november 2022)

 Trondelagskysten_med_vindmoller
Vindmøller på Trøndelagskysten

 Trondelagskysten_ombord_paa_ms_Lyngen
Fint på soldekket på ms Lyngen

Tirsdag 17. juli 2007


Fra Rørvik syklet vi mot Abelvær.
Derfra skulle vi ta hurtigbåt til Namsos.
Selv om Abelvær er et ganske lite sted hadde vi problemer
med å finne hurtigbåtkaia, men med litt hjelp fra lokalkjente
gikk det.


I Namsos spiste vi middag på restauranten
La Sirenetta på Tinos hotell. Det var på Tinos jeg overnatta
da jeg syklet Lindesnes - Nordkapp. Hyggelig å se igjen stedet. 

Etter middag fortsatte vi sykkelturen.
Men vi var ikke kommet langt før det begynte å styrtregne.
Vi hadde tenkt å campe i nærheten av Bangsund,
men i det været ble det overnatting på Sjøåsen Hotell isteden.
Der spiste jeg middag på den lange sykkelturen min,
så dette var også et gjensyn.


Sykkeldistanse ca 74 km

 Rorvik_Vikna
Rørvik
Rørvik er administrasjonssenteret i Vikna kommune i Trøndelag.
Tettstaden ligg på øya Indre Vikna på vestsida av Nærøysundet.

Rørvik ligg i eit typisk kystlandskap og bygningane er for det meste
gamleog nye trehus. Staden har eit typisk småbypreg.
Rørvik er ei viktig fiskehamn, og Telenor Mobil har eit av
kundeservice-sentra sine der. Ved Rørvik ligg Nærøysundbrua som
bind Vikna saman med fastlandet (Nærøy)

https://nn.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8rvik

 Rorvik_Vikna
Karl Martin forlater Rørvik

 Abelvaer_Vikna_hurtigbaaten
Hurtigbåten ankommer Abelvær

 Abelvaer_Vikna_hurtigbaaten
Grete får hjelp til å få ombord sykkelen

 Sjoaasen_Namdalseid
Regn på Sjøåsen i Namdalen

Onsdag 18. juli 2007



Det regnet fremdeles da vi var klare til å fortsette
sykkelturen.
Men vi måtte jo videre.

Heldigvis hadde vi ikke syklet så lenge
før regnet ga seg.

I Steinkjer ble vi enige om at vi ut at vi hadde syklet langt nok.

Vi tok napoleon/bløtkake på Petter Nerviks konditori. 

Fra Steinkjer tok vi toget til Trondheim.


Sykkeldistanse ca 54 km

 Sjoaasen_Namdalseid
Sjøåsen_Namdalseid

Neste dag regner det fremdeles, men vi har godt
regntøy og tette sykkelvesker.

Det finns ikke dårlig vær, bare dårlige klær.
Ut på tur aldri sur.

                                         Steinkjer_Nerviks_bakeri
                                         En våt og sliten mann trenger kake.
                                      De har kjempegode her!


Petter Nervik Bakeri

er Inntrøndelags lokalbaker med kortreist
håndverksbakst som vi pynter, produserer
og pakker for hånd.
Dette gjør vi med håndsverksglede og de
beste råvarer.
Vi har fem utsalg i Steinkjer, Verdal og Levanger.
https://www.bakerias.com/NO/Verdals%C3%B8ra
/508793855835416/Petter-Nervik-Bakeri


Torsdag 19. juli 2007


Sykkeltur i Trondheims utkant

Vi begynte med å sykle til Granåsen.
D
er var Grete oppe i begge bakkene.

Karl Martin var opp i
é
n og spiste heller
blåbær enn å gå opp i en bakke til.

Fra Granåsen syklet vi til Sverresborg.
K
ong Sverres Borg ble grunnlagt
vinteren 1183-1184 og
var landets første steinborg.

Sykkeldistanse ca 11 km.

 Trondheim_Granaasen
Fra toppen av hoppbakken i Granåsen
Trondheim_Granaasen
Karl Martin spiser blåbær
Trondheim_Granaasen


Granåsen skisenter
er Trondheims hovedarena for vinteridrett,
knyttet til skihopping, kombinert, langrennog
skiskyting.
Anlegget ble brukt under ski-VM 1997,
og brukes også til verdenscuprenn.

Det gamle anlegget i Granåsen var arena for junior-VM på
ski i 1984. Anlegget til langrenn og skiskyting brukes også
som konsertarena siden 2016, under navnet Granåsen Arena.
Det moderne hoppanlegget består av to hoppbakker med
størrelse K124 (HS138) og K90 (HS105).
Det gamle anlegget hadde tre bakker på K80 (revet),
K65 og K38 (fremdeles i bruk pr. 2010).

https://no.wikipedia.org/wiki/Gran%C3%A5sen_skisenter

 Trondheim_Sverresborg
Sverresborg anlagt 1183

Sverresborg Trøndelag Folkemuseum er bygd opp rundt ruinene av
kong Sverres borg, landets første steinborg, reist av en av
middelalderens største og mest spesielle konger.

Kong Sverre var leder for birkebeinerne, og omtales som den mest
begavede konge som noensinne har regjert i Norge.
Som konge gjennom 25 år satte han betydelige spor etter seg.
Kong Sverre la grunnlaget for en ny kongeætt, Sverreætten,
som regjerte fram til unionen med Danmark.
Med hans sønnesønn Håkon Håkonsson
regner vi den territorielle rikssamlingen for avsluttet.

Sagaen sier også at kong Sverre alltid hadde sitt hjem i Trøndelag.
”… Trønderne er meg de kjæreste av alt folk i landet”
(sitat fra Sverres kongesaga). Her på slottsfjellet vest for byen,
levde han sitt liv, med sin familie og sine menn, og fra borgen
forsvarte han sin posisjon.
Borgen ble bygget vinteren 1182 -1183.
Baglerne ødela borgen to ganger, begge ganger ble den gjenoppbygd,
siste gang av kong Sverres barnebarn Håkon Håkonsson.


 Trondheim_Sverresborg


Kong Sverre var:

Kongen som med sine birkebeinere klarte å skaffe
seg riksomfattende herredømme over landet.

Kongen viss ætts våpenskjold er utgangspunkt for
Norges riksvåpen, løve i gull på rød bunn.

Kongen som moderniserte statsmakten og
opprettet lagmannsordningen

Kongen som sørget for at mynt kom i økt bruk.

Kongen som bygde landets første steinborg/slott,
var en enestående hærfører,
trolig innførte kavalieriet (ryttervesenet) til
landet og tok i bruk nye våpen.
(9. august 2020)
https://sverresborg.no/kongsverre

Fredag 20. juli 2007

Tur med bil til Løkken verk

Løkken verk oppsto i 1654.
Da ble det startet gruvedrift på
kobbermalm i området.
I Løkken var vi først på Industrimuseet.
 
D
eretter hadde vi tenkt oss en tur i gammelgruva, men kom
akkurat for sent til omvisningen. Men vi fikk litt orientering av
vakta. Han hadde jobba i gruve på Løkken og hadde mye å fortelle.


Vi hadde med beskrivelse av flere steder hvor man kunne finne
spennende stein. Vi fant ingen av stedene, men fant etter hvert
fram til Dragset verk. Der gikk vi en tur i området
og så på slagghaugen


  Thamshavnsbanen
Thamshavnsbanen var klart til avgang.


Trondelag_Thamshavnsbanen
Trondelag_Lokken_verk_tog


The Thamshavn Line (Norwegian: Thamshavnbanen) was
Norway's first electric railway, running from 1908 to 1974
in what is now Trøndelag county. Today it is operated as a
heritage railway and is the world's oldest railway running
on its original alternating current electrification scheme,
using 6.6 kV 25 Hz AC.
It was built to transport pyrites from the mines at Løkken
Verk to the port at Thamshavn, as well as passengers.
There were sixstations: Thamshavn, Orkanger, Bårdshaug,
Fannrem, Solbusøy and Svorkmo. The tracks were extended
to Løkken Verk in 1910.
It is Scandinavia's only railway with a rail gauge of 1,000 mm
(3 ft 3 3⁄8 in), though the nearby Trondheim Tramway also
features this gauge. It is the world's only railway with this
combination of gauge and electrical equipment. The total
length of the railway was 25.15 kilometres (15.6 mi).
The transportation of passengers ended in 1963, but the
transportation of ore continued until 1974. In 1983, parts
of the railway were reopened as a heritage railway.
(25. april 2021)
Thamshavn Line - Wikipedia
Trondelag_Lokken_verk
Trondelag_Lokken_kirke
Løkken kirke
Kirken var opprinnelig et skytterhus tegnet av arkitekt Morten Bachke og
reist i 1916.
Da et midlertidig kapell som hadde vært i bruk fra 1913 ble for lite, ble
det besluttet å bygge om skytterhuset til kirke.
Arkitekt Roar Tønseth var ansvarlig for ombyggingen, og den nye kirken
ble innviet 13. september 1929.
Byggverket er i tre og har 170 plasser
https://no.wikipedia.org/wiki/L%C3%B8kken_kirke

Løkken Verk was originally populated when the
Løkken Mine started mining for copper in
1654. The name comes from a farm at the place.
The ore findings at Løkken Verk were originally
about 30,000,000 tonnes (33,000,000 tons), and
was the largest resource of copper sulfide in Norway.
There was mining at Løkken from 1654 until 1987. Prior to 1845,
the target was copper that was smelted, but in 1851 the mine
transferred into mining pyrites that were exported, primarily as
raw material for sulfuric acid. From 1931 until 1962, sulfurand
copper were produced at Orkla Metal in Thamshavn.
The history of the mining is preserved at
Orkla Industrial Museum at Løkken Verk.
https://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%B8kken_Verk

  Lokken-verk
Tjern ved Dragset verk

Løkken gruve ble satt i drift 1654 av Løkken Verk, som frem til 1845
 produserte 11 300 tonn kobber.
Fra 1908 til nedleggelsen 1987 ble det drevet ut 24 mill. tonn kis med
2 % kobber, 2 % sink og 0,2 g gull og 19 g sølv per tonn.
Orkla Grube-Aktiebolag (se Orkla ASA) ble stiftet 1904 og begynte produksjon
og eksport av svovelkis fra gruven. Smelteverk for fremstilling av elementært
svovel og kobbermatte kom i drift 1931, nedlagt 1962.
Fra 1962 til 1974 ble hele produksjonen eksportert som kobber- og
sinkholdig svovelkis til røste- og ekstraksjonsverk på kontinentet. 
https://snl.no/L%C3%B8kken_gruve

  Lokken-verk-Dragset-verk
Dragset verk

Gruva var i drift fra ca 1869, og ble drevet på en forekomst av
kobberholding svovelkis.
Imidlertid var det bare kobberet som var interessant.
Gruva hadde forøvrig sin egen smeltehytte for å ta ut kobber i
årene 1875 og 1876, men smeltinga var kostbar og lite vellykket
slik at man gikk tilbake til å kjøre malmen med hest til Orkanger
der den ble lastet i skip og sendt til utlandet for smelting. 

https://www.meldal.no/home/litt-historikk-om-dragset-verk-22502/

 Trondelag_ved_Dragset_gruver
Sommeren 1997 ble døra til et forholdsvis lite kjent skattkammer med
mye interessant lokalhistorie i Meldal åpnet.
Da ble det tatt i bruk en kultursti ved Dragset Verk. Stien ble til gjennom
et samarbeid mellom Meldal kommune og Orkla Industrimuseum.

https://www.meldal.no/home/dragsetgruva/

 Trondelag_ved_Dragset_gruver

Lørdag 21. juli 2007


Denne dagen ble det tur til Stiklestad. Der var Olsokdagene i gang.
Vi kjørte bil til Verdalsøra. Derfra syklet vi til Stiklestad, ca 5 km lett
sykling.

På Stiklestad rakk vi akkurat vandreteateret "Gårdimillom".
Vi kjøpte billetter til kveldens konsert også.
Det var "Brudeferden i Hardanger.
E
n stumfilm fra 1926 av Rasmus Breistein med musikk arrangert
og tilrettelagt for hardingfele og orkester av Halldor Krogh og
framført av Olsokorkesteret."

For meg ble det også tid til en økumenisk gudstjeneste i kirken på Stiklestad.
P
å veien tilbake til Trondheim stoppet vi ved Fættenfjorden for å se
på et krigsminnesmerke til minne om allierte flymannskaper fra
RAF som ble drept under angrep og rekognosering på det tyske
slagskipet Tirpitz i 1942.

 Stiklestad_vikinger
Prøve før Stiklestadspelet

Slaget ved Stiklestad den 29. juli 1030 er et av de mest berømte
slag i Norges historie.
I dette slaget ved Stiklestad i Verdal kommune,
mistet kong Olav Haraldsson livet.
Han ble ett år etter helgenerklært, og slaget representerer idag
innføringen av kristendommen til Norge.


Beretningene om det store slaget
dukker ikke opp i sagaene før på 1200-tallet,
og ifølge eldre historienedtegnelser ble kongen
drept i et langt mindre oppgjør
enn det tradisjonen forteller.
http://no.wikipedia.org/wiki/Slaget_
p%C3%A5_Stiklesta
d

 Stiklestad_vandreteater
Vandreteater "Gårdimillom"
Vandreteater er en teaterform der publikum blir ledet
fra sted til
sted og er vitne til ulike tablåer, som til sammen forteller en
historie. Vandreteateret kan sies å ha røtter helt tilbake i det
gamle simultansceneteatret,
der et stykke ble spilt
bit for bit på
flere forskjellige scener, og publikum måtte gå
til og fra for
å få med seg alt.
https://no.wikipedia.org/wiki/Vandreteater
Stiklestad_vandreteater


 Stiklestad_kirke_
Økumenisk gudstjeneste i Stiklestad kirke

Stiklestad kirke, er en langkirke i stein, oppført omkring 1180 i Verdal
kommune, Nord-Trøndelag. Kirken er i romansk stil og arkitekten antas å
være Øystein Erlendsson, som var erkebiskop i Nidaros på den tiden. Kirka
skal være oppført på stedet der Olav Haraldsson (Olav den hellige) falt
under Slaget på Stiklestad i 1030.

https://snl.no/Stiklestad_kirke
Trondelag_minnesmerket_Halifax
Den 27/4-1942
kl. 2001
DBST  tok 31
Halifax-bombefly
av, fra skvadronene
10, 35 og 76.
To Halifaxer
returnerte pga.
tekniske problemer.
I tillegg tok seks
Lancastere fra
skvadron 44, og seks
fra skvadron 97,
av fra Lossiemouth.
En Lancaster
returnerte pga.
tekniske problemer.
Natten var månelys
og skyfri.

Mer på
(3. november 2022)
T I R P I T Z (historiefortelleren.no)

Søndag 22. juli 2007

Siste dag i Trondheim.

Vi tok en ny sykkeltur i Trondheims utkant.

Denne gangen syklet vi: Studentersamfundet - Lerkendal -
Strinda kirke - Angelltrøa - Risvolla - Leira - Sjetnemarka
og tilbake til Øya.

Etter en dusj og litt avslapning spaserte vi inn til sentrum for å
markere avslutningen på Trondheimsoppholdet vårt.

Vi havnet på Solsiden. Der ble det en halvliter.

Senere på kvelden ble det mer kos på en annen hyggelig kafé.


 
Trondheim_festningen
Festningen er et av de viktigste landemerker i Trondheim, med Donjonen synlig fra store
deler av byen. Byen vitner om en sterkt tilknytning til militær ingeniørkunst.

Utenlandske, godt skolerte fortifikasjonsoffiserer, Generalmajor Jean Caspar De Cicignon og
generalkvartermester
Anthony Coucheron ga
impulser til videre utvikling
av ingeniør- og arkitekturkompetanse i Trondheim, etter den store bybrannen.

Festningen ble benyttet av okkupasjonsmakten under 2.verdenskrig. Rettersted der
23 norske motstandsfolk ble henrettet av okkupasjonsmakten under 2 verdenskrig, befinner seg på indre festning. Ved retterstedet er det et økumenisk vigslet kapell som kan benyttes.
Kristiansten Festning | Cultural Heritage | Trondheim | Norway (visitnorway.no)

 Trondheim_Solsiden

Avskjeds-øl på Solsiden

Solsiden er et kjøpesenter i Trondheim som ligger på området til
det gamle Trondhjems Mekaniske Værksted (TMV) – området som
i dag blir kalt Nedre Elvehavn. Senteret ligger i det gamle bygget
til TMV, og ble åpnet i oktober 2000.
Senteret har 60 butikker, blant annet Vinmonopolet, spa og
13 restauranter som ligger utenfor senteret mot elva.
Det er 650 parkeringsplasser i tilknytning til senteret.

https://no.wikipedia.org/wiki/Solsiden

Mandag 23. juli 2007


Hjemreise gjennom  Gudbrandsdalen.
Vi stoppet på Oppdal, på Kongsvold og på Vinstra.
Totalt syklet vi ca 33 mil i ferien.

Bilder: Grete Emblemsvåg
              Karl Martin Emblemsvaag
tilbake til 1 side