5 til 24 juli 2008

Sykkeltur langs den tyske Østersjøkysten, 

Rügen, Peenemünde på Usedom, Swinemünde,

tur til Berlin med Potsdam, og hjemtur langs Havel og Elben.

tilbake til 1. side


Tyskland_kart

Kart over ruta vår. Strekninger merket med svart tok vi toget, strekningen i blått brukte vi båt og de røde strekningene syklet vi.



Lørdag 5. juli 2008

Vi tok ColorLine til Kiel. Det var en varm og litt lummer dag.
Det var til og med varmt å sykle ned til Hjortneskaia. Men på sjøen
var det fint.


Tyskland_Color-Line_ombordstigning
Karl Martin og Grete på Hjortneskaia. Magnus kjørte Karl Martin og all bagasjen ned
til båten.


 



 


Tyskland_Color-Line_fjorden

De kappkjører med Kielbåten


 Tyskland_Color-Line_paa_dekk
Vi nærmer oss Kiel


Søndag 6. juli 2008

Vi kom til Kiel på søndag formiddag. Byen virket stille og død, så vi syklet rett til stasjonen for å finne
ut når vi kunne få tog til Wismar.
Det var i Wismar vi hadde tenkt å begynne selve sykkelturen. 
Toget vårt skulle gå en time etter vi kom til stasjonen. Vi måtte bytte tog i Bad Kleinen.
Det var litt trangt å få syklene inn på toget i Kiel.
Og i Bad Kleinen måtte vi ned en trapp, under skinnegangen og opp igjen.
Det er ganske tungt med fullpakka sykler. Heldigvis rakk vi akkurat toget videre til Wismar.
Det var et nyere tog. Der var det ingen problemer med å få inn syklene.
Vi var i Wismar ca 14 30 og hadde god tid til å se byen. En fin gammel by.
Vi bodde på hotel Wismar, et enkelt, men helt greit hotell.


Tyskland_Kiel_stasjon

Vi venter på toget på stasjonen i Kiel.

 














Tyskland_Wismar_torget

Vi var føst innom turistkontoret. Der fikk vi en liste over hoteller i byen.
Så to Bitterburger på Schwedenwache Weincafe am Markt, Wismar.

Og så gikk vi for å se på hotellene på lista. ikke langt fra torget lå hotel Wismar og vi fikk et rom der.


 Tyskland_Wismar_hus
Bygning i Wismar


 Tyskland_Wismar_kirken
 I Wismar var det kirkekonsert i St.Nikolaikirken. Den er nevnt i år 1255.
Den nåværende er påbegynt i 1381, men er påbygd og
endret flere ganger. Den ble også en del skadet under 2. verdenskrig


 Tyskland_Wismar_Fischbar
I "Alte Hafen" var det Fischbar på nesten alle båtene.


 Tyskland_Wismar_middag
Dagens middag: sjøtunge på Hotel Reuterhaus am Markt.
Det ble fisk til middag hver dag i begynnelsen av ferien. Med øl til.


Mandag 7. juli 2008

Dagens mål var Warnemünde.


Den første strekningen kjørte vi litt inn i landet, men ved Rerik kom vi ut til
Østersjøen.


Etter Rerik syklet vi igjen litt inn i landet fram til Kühlungsborn.


Derfra fulgte vi kysten hele veien fram til Warnemünde.
Warnemünde er havnebyen, nå en del av Rostock.


Det var veldig varmt hele dagen. Det gikk noen regnbyger i området, men vi slapp heldigvis
unna dem.
Men på en strekning av sykkelveien var det gjørmete og vått, så der hadde det nok regnet
 like før vi kom.


I Warnemünde bodde vi på hotel Warnemünde.

Sykkeletappe ca 80 km

 Tyskland_Wismar_start_sykling
Her starter sykkelturen for ordentlig.
Vi er fotografert i utenfor hotellet av en av de ansatte på hotellet.



Tyskland_Wismar_skilt
Det er greit å være syklist i Tyskland.

 Tyskland_Wismar_huset_ved_skiltet

 Karl Martin måtte ordne sykkelhjelmen, så det ble en liten tur rundt i byen før vi kom av gårde.

 Tyskland_Wismar_erkebiskopbolig
Tyskland_Wismar_erkebiskopbolig


 Tyskland_moelle
Første rast var ved denne mølla i Stove

 Tyskland_Zeebrucke
Det var deilig å komme ned til sjøen ved Rerik. Her tok vi en lang pause.


Tyskland_Dolmen


Dolmen grav er fra ca 3200 - 3000 før Kristus

 Tyskland_kornaaker
Tyskland_korn_og_fyrlykt
Åkrene er store

Tyskland_Kuhlungsborn_strand
Tyskland_Kuhlungsborn_kartlesing



Det er flotte strender hele veien, men mange badegjester er det ikke.
De samler seg i noen få populære badebyer.
Bildet er tatt i nærheten litt før Kühlungsborn


Kartet må fram med gjevne mellomrom. Sykkelruta er stort sett godt merket,
men noen steder svikter merkingen.


 Tyskland_etter_Kuhlungsborn_strand
Strand i nærheten av Kühlungsborn, en av de populær badebyene.

 Tyskland_Warnemunde_elva.
Det var fint ved havna i Warnemüne. Vi spiste middag på en restaurant der.

Tyskland_Warnemunde_middag

Middag i Warnemünde
Dagens rett: en tallerken med tre
sorter fisk. Til det drakk vi
hvitt øl.

Tyskland_Warnemunde_veimerking

Hva betyr denne veimerkingen?
 

 Tyskland_Warnemunde_innseiling
To cruiseskip skulle ut her denne kvelden, Norwegian Jewel og Crown Princess.
Det kom veldig mange for å se skipene ut fra Warnemünde


Tirsdag 8. juli 2008
Vi skulle fram til Zingst.
Fram til Graal-Müritz syklet vi gjennom en skog, men derfra syklet vi igjen langs sjøen.
Vi fikk en regnbyge i skogen og måtte på med regntøyen.
I Zingst lå vi i telt for første gang på turen.
Zingst er en typisk ferieby ved Østersjøen.


Sykkeletappe ca 80 km


                               Tyskland_Warnemunde_ferge


Fra Warnemünde måtte vi bruke ferge over elva Warnow.
Vi var ikke de eneste syklistene. Ruta vi hadde valgt var en veldig populær sykkelrute.

 
Tyskland_Ostesjobadested


Nedgang til stranda. Det blåser friskt. Heldigvis hadde vi medvind.

 


Tyskland_sjomann_paa_taket

I mange hager, og på hustak, var det satt ut artige figurer som denne skipperen.
Tyskland_rasskrent
Østersjøen spiser seg innover

 

 Tyskland_rasskrent
Gjerde langs veien må av og til flyttes.

 
                       Tyskland_laaang_rett_vei
  Mange lange, rette strekninger.
  Denne strekningen førte oss til Wieck.
  Der tok vi en pause, før vi fortsatte til
  Zingst hvor vi fant en bra campingplass.

Tyskland_Zingst_telt
Tyskland_Zingst_kake
Først sette opp telt, så fortjener vi kaffe og kake

Onsdag 9. juli 2008

Vi skulle videre til Stralsund. Den første strekningen lurte vi på å ta en båt,
men det passet ikke med tiden. Så da syklet vi videre.
Hele dagen var det av og på med regntøy, men det var ganske varmt.

Tyskland_ved_Zingst

Vi syklet gjennom en by som heter Barth. Senere på dagen så vi slottet Hohendorf.
Hele strekningen fra Barth til Stralsund virket gansket øde. Vi hadde lyst på en is,
men fant ikke et eneste sted hvor vi kunne få kjøpt noen.
I Stralsund bodde vi på Pension Am Fischmarkt.
Et helt greit pensjonat beregnet for syklister
 
Sykkeletappe: ca 68 km

 Tyskland_innlandshav

Innlandshav i nærheten av byen Barth.

 Tyskland_Stralsund_havna
Havna i Stralsund


 Tyskland_Stralsund
Grete, Karl Martin og et tysk par vi ble kjent med i Wismar og hadde truffet igjen
flere ganger på turen.


Torsdag 10. juli 2008


Vi skulle videre til BinzRügen.


Sykkelveiene på Rügen var stort sett elendige. Ikke var det noe å se heller.
Vi var innom ganske mange bondegårder, men var ikke så interessert i dem.


 I Putbus var det en ganske stor slottspark, med slottskirke.
Selve slottet var blitt sprengt i DDR-tiden. Slott var ikke populære.


Vi gikk litt rundt i parken rundt slotten.
Kirken var vi inne i også.


Fra Putbus valgte vi bilveien, vi orket  ikke flere dårlige sykkelveier.
Men bilveien var ikke stort bedre.
Lange strekninger var den dekket med gammel, rund brostein.


Overnatting på pensjonatet Villa Sola Bona, et hyggelig pensjonat

ved innkjøringen til Binz, Rügen.

Middag spiste vi på hotel Granitz. Pensjonatvertinnen vår anbefalte det stedet.
Fortsatt fisk til Karl Martin, men denne gang ble et kjøtt på Grete.


Om kvelden var det konsert på stranda.

Tyskland_Rugen_Pitbuss_slottskirken
Slottskirken i Putbus på Rügen

Tyskland_Rugen_Pitbuss_slottsparken
Fra slottsparken i Putbus



 Tyskland_Rugen_Binz_hotell

Hotell i Binz sett fra zeebrücke.

 
 




Fredag 11. juli 2008

Vi ble på Rügen hele dagen. Først syklet vi til Prora for å se ferieparadiset Hitler bygde.
Et 4,5 km langt hotell med 6 etasjer.
Vi fortsatte videre i retning Sassnitz, men snudde ved fergekaia og syklet mot Binz igjen.
Det skulle bli deilig med et bad.

Sykling ca 29 km




Bildet til høyre:
Hitlers ferieparadis var 4,5 km langt.
Hotellet hadde 10.000 rom.
Rommene var på 2,5 ganger 5 meter, og de kunne utstyres med to senger,
et skap, en liten sofa og en håndvask.
Det var planlagt et stort festområde og store badeanlegg.

Anlegget ble aldri ferdigbygd.

Etter krigen tok den røde hær over anlegget. De sprengte den sørigste delen av anlegget.
Også den nordligste delen ble forsøkt sprengt, men sprengningen mislyktes,
og fortsatt står denne delen som en avsperret ruin.

I den midterste delen er det nå flere museer.


  Tyskland_Rugen_Prora
Her skulle alle tyskere ha mulighet til å feriere ved sjøen.


  Tyskland_Rugen_Prora_strand


Stranda ved hotellet i Prora


 
Tyskland_Rugen_Binz_svaner


Vi gikk en kvelsdtur utenfor Binz. Der så vi disse svanene.





Lørdag 12. juli 2008

Vi skulle med båt til Peenemünde på Usedom.
Siden båten ikke skulle gå før klokka 15 00, hadde vi tid til å se mere av Rügen.

Vi syklet, eller trillet syklene opp til slottet Granitz. 
Slottet lå bare på litt over 100 meter, men vi hadde nesten ikke hatt noen bakker på
hele turen, og syklene var ferdig pakket, så de veide litt.
Jeg syntes det var langt og bratt opp til slottet.

I Peenemünde bodde vi på hotel Zur Zwiebel


Sykling ca 10,5 km

Tyskland_Rugen_Binz_svanebilde
Tyskland_Rugen_Binz_sykkellapping

Da vi skulle sykle fra pensjonatet var sykkelhjulet mitt flatt.
Greit å ha med sykkelreparatør.




Tyskland_Rugen_Granitz
Tyskland_Rugen_Jagdschloss_Granitz
Jaktslottet Granitz
Slottet ligger på det 106 meter høye Tempelberget.

Dette slottet ble bygd mellom 1837 og 1846/51 for prins Wilhelm
Malte 1 av Putbus.


 Tyskland_Rugen_Granitz_utsikt

Det var fin utsikt fra tårnet på jaktslottet.


Tyskland_Peenemunde_bolig
En gang var dette fine boliger.
Tyskland_Peenemunde_bolig_farlig
Nå er det farlig å gå inn


              












 
   Tyskland_Rugen
Med båten var vi inno badebyene Selling og Gøhren



 Tyskland_Peenemunde_kraftverket
Kraftverket i Peenemünde

Det enorme kullkraftwerket var mer interessant for teknisk interesserte.
Det ble åpnet i 1942, og var i drift helt til 1990.
Det produserte 30 MW, hvorav 22 MW gikk til framstilling av flytende oxygen
som ble brukt til rakettdrivstoff.

Elektrostatiske filter fjernet 90 % av røken fra kraftverket, ikke fordi
tyskerne var så miljøvennlige, men for å gjøre røken mindre synlig fra allierte
bombefly.

(http://no.tripadvisor.com/ShowUserReviews-g1069728-d1449983-r144091390-The_Peenemunde_Historical_
Technical_Information_Center-Peenemunde_Usedom_Islan.html)

Søndag 13. juli 2008


Vi startet dagen med å se mer av Peenemünde. Færst var vi ombord i en russisk ubåt,
så på Historisk-Teknisk Informasjonsentrum.


Peenemünde var stedet for Nazi-Tysklands store rakettprogram,
et program som færte til V1 og V2 raketter som regnet ned over London og Antwerpen.


Det var mer å se på i Peenemünde, men vi valgte å begynne syklingen.
Vi skulle videre til Ûckeritz.


Der fant vi en camping som het Am Strand.
Det lå nær stranda, men vi så ikke stranda derfra.


Vi så forresten ikke sjøen fra sykkelveien heller, selv om vi fulgte sjøen hele tiden.
Vi syklet gjennom store skoger.
Mellom oss og sjøen var det diker.


Sykkeletappe ca 35,5 km.


 Tyskland_Peenemunde_zur_Zwiebel
Navneforklaring : Under krigen ble det røkt så mye her inne at det sved i øynene.
Derfor navnet Zur Zwiebel (løk)



Tyskland_Peenemunde_ubaat_og_Grete
Tyskland_Peenemunde_ubaat


Tyskland_Peenemunde_ubaat_Karl-Martin
Tyskland_Peenemunde_ubaat_Grete
Ombord i den russiske ubåten.



  Tyskland_Peenemunde_fra_Informasjonsenteret
Informasjonsenteret


Informasjonssenteret

Peenemünde er en landsby på den tyske øya Usedom, helt øst på den tyske
Østersjøkysten.

Byen er mest kjent som stedet der V1 ig V2 rakettene ble bygget. 

Etter krigen ble mesteparten av lokalene sprengt av den røde arme.

I dag er området et militært-teknisk museum og et dokumentasjonssenter
som viser bruken av slavearbeidere fra nazistenes mange konsentrasjonsleire. 
Tusenvis av demdøde under produksjonen av rakettene.

Mer enn tre tusen V2 raketter ble skutt mot allierte i løpet av krigens siste halvannet år,
de fleste mot mål i Belgia og England.
Ladningen var på 1 tonn sprengstoff, og V2 var i praksis umulig å stoppe med
luftvern siden den gikk så fort.     
       

                    

  Tyskland_Usedom
Sykkelveien går gjennom skogen.
Nedgangene til stranda er godt merket.  Her her vi ved nedgang 9D1
.
Skogen på den andre siden av sykkelveien var avsperret. Det var "lebensgefahr"
å gå inn der pga blindgjengere fra krigens tid og fra øvelser etterpå.
Det er en for stor oppgave å renske ut alt.



                    Tyskland_Peenemunde_Informasjonsenteret

Fra Informasjonssenteret

  

Mandag 14. juli 2008


Vi startet dagn i Ûckeritz sentrum.
Der var det utstilling av de kinesiske Tonkrigerne.


Så fortsatte vi gjennom byen Ahlbeck, krysset grensen til Polen og overnattet i Swinemünde.
I Svinemünde sykla vi først til campingplassen. Men vi hadde bare Euro og det kunne de ikke ta imot. 
Kort tok de heller ikke. Så da ble det hotellovernatting denne natten også. På hotel Alga
(
Slowackiego 5, Swinemünde (Świnoujście) 72-600 , Polen) tok de heller ikke
Euro, men de tok kort.

Ellers var Swinemünde en veldig pen by.


Det ble mye sykling gjennom skog denne dagen også. Vi fikk til å med noen bratte bakker,
men de var ganske korte.

Sykkeletappe ca 29 km.


Terrakottahæren (kinesisk: 兵马俑; pinyin: Bīngmǎ yǒng; ordrett «soldat og hest begravelsesstatuer»)
er en slags hær på circa på 8 000 soldater som alle er laget av terrakotta. Hæren er en del av et mausoleum,
og befinner seg i nærheten av byen Xi'an sør i provinsen Shaanxi i det sentrale Kina. Hæren ble laget på
oppdrag av keiseren Qin Shi Huangdi (regjerte 221 til 210 f.Kr.) for å vokte hans egen grav, som ligger
 et stykke bakenfor soldatfigurenes rygger, 1,5 km lenger vest. Mot nord er keisergraven ikke slik beskyttet;
der er flanken sikret med elven Wei. I sør er den beskyttet av det lille fjellet Li.

Terrakottahæren ble oppdaget i 1974 av en bonde som skulle grave en brønn. Dette skulle vise seg å bli ett av
1900-tallets
største arkeologiske funn.

Konstruksjonen av mausoleumet begynte i 246 f.Kr. og det menes at det hadde tatt 700.000 arbeidere og
håndverkere 38 år å fullføre det. Qin Shi Huang ble plassert inne i sin del av gravkomplekset ved
sin død i 210 f.Kr..
http://no.wikipedia.org/wiki/Terrakottah%C3%A6ren


 Tyskland_Uckeritz_Tonkrieger
Tonkrigerne var imponerende


Tyskland_Ahlbeck_trapp
Det er ikke forbudt å benytte den private
trappa. men det gjøres på eget ansvar.


Tyskland_Ahlbeck_strand
Avslappende atmosfære på stranda i
Ahlbeck.



 
Tyskland_Ahlbeck

Badebyen Ahlbeck



 Polen_grensen
Deilig stroganoffgryte på grenserestauranten. Nok mat var det også.


 Polen_grenseovergang

Grense mellom Tyskland og Polen. Byen er Świnoujście (Swinemünde)

 Polen_Swinoujscie
Park i Swinemünde (Swinoujscie)

 Polen_Swinoujscie_fontene
Fontene i Swinemünde eller Swinoujscie


Tirsdag 15. juli
2008

Vi skulle videre med båt til Stettin. men den var kaputt, may bee tomorrow, sa han i billettluka.
 
Vi bestemte oss for å sykle tilbake til Tyskland.

Vi syklet innom Kamminke for å se om vi kunne få båt over sjøen. Passet ikke det skulle vi
sykle videre til Anklam for å ta toget til Berlin.
Det ble sykkel til Anklam. Vi måtte ha ventet 5 timer på båt i Kamminke.


Det vil si ca 6 mil ekstra sykling.

I Anklam ventet vi ca 1 time på toget til Berlin.


I Berlin rakk vi akkurat turistinfomasjonen før den stengte, og fikk rom på hotel Ambiente.


Sykkeletappe ca 71 km

                                                        Tyskland_Berlin_Hauptbahnhof

 
  Tyskland_Usedom_by

Byporten i Usedom by på Øya Usedom


Onsdag 16. juli 2008

Hele dagen var vi i Berlin.
Vi gikk inn til Potsdamer Platz. Der så vi litt av muren.

Så fortsatte vi forbi minnesmerket over jødeutryddelsen og videre til
Brandenburger Tor  og Riksdagen.

Etter lunsj tok vi en City Tour med buss.

Ved Checkpoint Charlie gikk vi av bussen og var ganske lenge på Mauermuseet
som ligger der.

Da vi var ferdig med museet hadde bussen sluttet å gå for dagen,
så det ble ikke mer bussing på oss.

Istedet gikk vi til Fjernsynstårnet og spiste middag.
Vi var heldige og fikk bord med en gang. Da vi var ferdig å spise var det lang kø. 

Tårnet er 368 meter høyt. 204 meter over bakken er det en utsiktsplatform
og over den ligger restauranten. Restauranten roterer helt rundt i løpet av 20 minutter.

Tilbake til hotellet tok vi T-bane.

 Tyskland_Berlin_muren
Grete ved en rest av muren ved Potsdamer Platz


Tyskland_Berlin_Karl-Martin_kjoper_kort  

Karl Martin kjøper postkort.

 
 Tyskland_Berlin_Brandenburger_Tor

Brandenburger Tor er kanskje det viktigste landemerket i Berlin, og er sentrum for
begivenheter som Tysklands gjenforeningsdag og nyttårsaften.
Buporten ble bestilt av kong Fredrik Wilhelm II av Preussen, og ble bygget 1788-1791.



 Tyskland_Berlin_Checkpoint_Charlie
Checkpoint Charlie

Tyskland_Berlin_Friderichstrasse

Fotomontasje fra hvert av de okkuperte
landene med bilder av uhyrligheter som ble
begått "på åpen gate" og i leire.
Stedet er grunnmuren til husene til de to
store terrororganisasjonene Gestapo i
Frederichstrasse og sikkerhetstjenesten
SD i Prinz-Albrechtstrasse. Dette området
ble bombet flatt.


Tyskland_Berlin_Fernssehturm
Fernsehturm

 Tyskland_Berlin_Fernssehturm_fontene
Fontene utenfor Fjernsynstårnet


 Tyskland_Berlin_Fernssehturm_middag
Middag i fjernsynstårnet

Torsdag 17. juli 2008

Planer for dagen:

Besøk i Riksdagen
Besøke Museumsøya med Guggenheimmuseet
Eventuelt en båttur

Det var lang kø for å komme inn i Riksdagen. Men vi holdt ut og kom oss inn.

Etterpå fant vi Guggenheimmuseet, men det var en skuffelse.

Etter et besøk på Operakafeen fant vi en seightseeingbåt og fikk en fin tur på elva Spree.

Middag spiste vi på Hackisher Markt.
Der var det mange uterestauranter å velge mellom.



Tyskland_Berlin_Riksdagen_dem_Deutschen_Volke
dem Deutschen Volke
Tyskland_Berlin_Riksdagen_mange_vil_inn


Tyskland_Berlin_Riksdagen
Noen bilder fra Riksdagen
Tyskland_Berlin_Riksdagen_takdetalj


 Tyskland_Berlin_Riksdagen_kuppelen
Den nye kuppelen på Riksdagen

Tyskland_Berlin_Riksdagen_kuppelen_trapp
Tyskland_Berlin_Riksdagen_i_kuppelen
Bilder som er tatt inne i kuppelen på Riksdagen

 Tyskland_Berlin_Riksdagen_umbrako
Det er grundig sikkerhetskontroll for å komme inn.
Umbrakonøkkel er regnet som et farlig våpen og er ikke tillatt.


 Tyskland_Berlin_advarsel
Greit å være tidlig ute med advarsel mot snø og glatt fortau.

Tyskland_Berlin_studenterliv
Avslappet atmosfære utenfor universitetet

Tyskland_Berlin_studenterliv_boksalg
Boksalg samme sted


Tyskland_Berlin_Neue_Wache

Etter den tyske gjenforeningen har Neue Wache vært minnesmerke for alle ofre i krig.
Det indre rommet utformet av Tessenow ble rekonstruert, og en forstørret kopi,
laget av Harald Hacke, av skulpturen Mutter mit totem Sohn av Käthe Kollwitz, plassert der.


 

Tyskland_Berlin_Unter_dem_Linden
Tyskland_Berlin_Unter_dem_Linden_fashion_week


Unter den Linden er en av Berlins mest praktfulle paradegater. En boulevard av lindetrær
ble plantet 1647 fra kurfyrstens slott til byens gater av Friedrich Wilhel I, den store kurfyrsten,
som ønsket å ride fra sitt slott til jaktparken Tiergarten med passende barokke omgivelser.


Bildet til høyre: Fashionweek Berlin 2009 på boulevarden unter den Linden


     


 



 Tyskland_Berlin_Operakafeen
Operakafeen (og operaen) ligger også på Unter den Linden.


  Tyskland_Berlin_Bodemuseet
Bode-museet
Tyskland_Berlin_bro
Tyskland_Berlin_strandliv

Strandliv langs elva.

Tyskland_Berlin_under_bro
Tyskland_Berlin_stranddamer


 Tyskland_Berlin_ved_elvebredden
En kald øl ved elvebredden


 Tyskland_Berlin_kors
Korsene er til minne om dem som ikke overlevde flukten fra Øst-Berlin

  Tyskland_Berlin_Berlinerdomen
Berlinerdomen. Korset skal opp på toppen av kuppelen.
Den skulle heises opp et par dager etter at vi var der.



Fredag 18. juli 2008

Først tok vi T-bane til Sophie-Scharlotte-Platz og gikk derfra til slottet Charlottenburg.

Charlottenburg ble bygd av kronprins Fredrik Wilhelm lll fra 1695-99 til hans kone 
Sophie Charlotte. Slottet ble påbygd 1701, 1713, 1740 og 1788.

Etterpå skulle vi shoppe på Kurfürstendam og sidegatene, men som vanlig ble det dårlig
med shopping på oss.

Vi var innom Kaiser Wilhelm Gedächtnis Kirche på Kurfürstendam. Kirken ble
ødelagt under krigen, men er ikke gjennoppbygd. Den skal stå som et minnesmerke.
Det er i stedet bygget en ny kirke ved siden av.

Dagn avsluttet vi på Potsdamer Platz.
Der var vi også på et shoppingsenter, men handlet lite.

Middag spiste vi på en meksikansk restaurant.


 Tyskland_Berlin_Charlottenburg
Charlottenburg slott


Tyskland_Berlin_Charlottenburg_fra_hagen

Charlottenburg slott fra parken.

 
Tyskland_Berlin_Kaiser_Wilhelm_Gadachtnis_Kirche

Kirken ble skadet under krigen, men skal sto som den er.



 Tyskland_Berlin_Kaiser_Wilhelm_Gadachtnis_Kirche
Den nye kirken


Tyskland_Berlin_Kaiser_Wilhelm_Gedachtniskirche

Den gamle og den nye kirken.
(prospektkort)
Tyskland_Berlin_Potsdamer_Plass
Det moderne Berlin. Her er vi på Potsdamer Platz.

Lørdag 19. juli 2008

Vi tok med syklene på toget og dro til Potsdam.


Der er det utrolig mange slott. Vi rakk bare å besøke et par av dem.
Dessuten var vi i vindmølla.


Under oppholdet i Berlin hadde vi regnskurer hver dag. Denne dagen fikk vi et
par kraftige.

Under den ene skuren søkte vi ly på en restaurant og spiste middag der.

På vei tilbake til toget syklet vi gjennom Potsdam sentrum.
Der fant vi et konditori hvor vi slappet av med kaffe og kaker før vi tok toget
tilbake til Berlin.

Sykling ca 17 km



 

 Tyskland_Potsdam_Sanssouci
Slottet Sanssouci, Potsdam sett fra slottsparken.
Slottet ble bygd av Kong Fredrik ll, kalt den store.
Det var ferdig i 1747

 
Tyskland_Potsdam_Sanssouci
Parken på Sanssouci med mølla.

Vindmølla ble bygd ca 1790, men brant i 1945. Den ble bygget opp igjen i 1993

Tyskland_Potsdam_Belvedere
Belvedere sett fra Orangerie palasset
Belvedere ble bygget 1788

Tyskland_Potsdam_Orangerie_fra_Belvedere
Orangerie palasset sett fra Blevedere
Orangerie ble bygget 1851-1864


 Tyskland_Potsdam_middag
Her på Krongut Bornstedt spiste vi Büffelbratwurst til middag


  Tyskland_Potsdam_paa_italiensk
På plassen utenfor restauranten var det italiensk dag, med opptog, dans og salgsboder.
Søndag 20. juli 2008

Så var det slutt på Berlinoppholdet.

Resten av turen syklet vi langs Havel og Elben

Vi tok toget ut av byen, til byen Rathenow.

Derfra begynte vi å sykle igjen.
Den første strekningen vekslet vi mellom å sykle sykkelveien og bilveien.
Det var liten trafikk så det var ikke noe problem å sykle hovedveien.

Etterhvert kom vi ned til elva Havel.
Vi krysset den og syklet på en landtunge mellom Havel og Elben.

Overnatting i WittenbergeHotel -Pensjon Zur Elbaue.

Vi gikk en tur for å se på byen, men den var ganske stille og  utdødd.
Vi fant ikke noen sted å spise middag heller, bare en kebabkiosk.
Så da ble det brød og rundstykker på rommet i steden.

Sykkeletappe ca 88 km.
Tyskland_Rathenow_tog
De har fine tog i Tyskland
Tyskland_Rathenow_sykkeltog
Det er ikke noe problem å få med sykler
på toget. Men stasjonen kunne vært
bedre tilrettelagt for syklister.

I Rathenov måtte vi bruke heis.
Den tok bare to sykler uten bagasje
eller en med bagasjen. Alle med sykler
skulle av her (Det var flere vogner på
toget, altså flere sykler enn vi ser på
bildet). Vi var sist i heiskøen, så det tok
lang tid å komme seg ut fra stasjonen.



Tyskland_Havel_Karl-Martin
På bro over Havel


 
Tyskland_Havel_Elben_elvemote

Her møtes elvene Havel og Elben.





 Tyskland_Havel_Elben_tekniske_data

 Tyskland_Ruhstadt
Storkebyen Rühstädt




Tyskland_Wittenberge_kveld
Havna i Wittenberge i kveldsol

Tyskland_Wittenberge_pute
Putene var alltid dandert på forskjellige
måter.

Her på
Hotel-Pensjon Zur Elbaue.


 Tyskland_Wittenberge_floytespiller
Fløytespilleren i Wittenberg. Skulptur av Christian Uhlig.

Mandag 21. juli 2008

Det ble mye regn og motvind denne dagen. Vi syklet til Dömitz.

Vi fikk rom der også, et kjempestort rom.
Drikkevarer kunne vi forsyne oss av i en bod i bakgården.
Vi måtte bare oppgi hva vi hadde tatt når vi skulle reise. 


Sykkeldistanse ca 62,5 km




  




Tyskland_Elben_vind
Tyskland_Elben_padlere
En sur og kald dag. Surt og sykle,
men sikkert ikke bedre å padle.



 Tyskland_Domitz
Fra Dömitz

 Tyskland_Domitz_festningen
Festningen i Dömitz ble bygget 1559-1565 av av hertug Jphann Albrecht I for å forsvare
sørgrensen til Meklenburg.


22. juli 2008

Vi syklet videre til Lauenburg, en by som
er vokst fram på salthandel.


Nesten hele dagen syklet vi enten oppe på
diket til Elben eller like ved siden av.


Ved Darchau krysset vi Elben med ferge.


I Lauenburg bodde vi på et anneks til
Hotel Zum Alten Schifferhaus.
Der spiste vi middag også.


Sykkeldistanse ca 77,5 km
Tyskland_Lauenburg_matjes
Her i distriktet får man matjes overalt

 Tyskland_Elben_sykling_paa_dikene
Vi sykler på dikene. Det har sluttet å regne, men vi har motvind.
(Det er den vanlige vindretningen her. Vi visste det, men måtte tilbake til Kiel.
Fra Wismar til Swinemünde sykla vi motsatt retning, og hadde medvind hele veien.)



 Tyskland_Elben_vassing
Vi fant en fin badestrand ved Elben, men det var litt for kaldt til å bade.


 Tyskland_Elben_ferge
Ferga over Elben fra Darchau til Neu Darchau.
Tyskland_Lauenburg_hotel_Fahrleutehaus
Tyskland_Lauenburg_hotel_Fahrleutehaus_inngangsparti
I Lauenburg var det viktig med fine dører.
Dette er hotellannekset vi bodde på, hotel Fahrleutehaus.

 






     

Tyskland_Lauenburg_gammelt_hus
Lauenburg er en by med mange fine, gamle hus.
             Tyskland_Lauenburg_utsikt
Utsikt fra Lauenburg . Det er dette landskapet vi har syklet gjennom.
Flatt som en pannekake, men vinden får godt tak.



23. juli 2008


Vi tok tog fra Lauenburg til Kiel.

I Kiel bodde vi på Nordic Hotels.


Det ble god tid i Kiel.

Tyskland_Lauenburg_stasjon

Bildet: jernbanestasjonen i Lauenburg

 
    




Torsdag 24. juli 2008

Hjemreise med ColorLine klokka 14 00, så vi hadde god tid på formiddagen.  


  Tyskland_Kiel
Det ble faktisk litt shopping, og etterpå en kald øl.

 

Color_line_i_Danmark

Flott vær på turen fra Kiel til Oslo



    


 Color_Line_moonshine


Totalt syklet vi ca 73 mil.