rettelser 1.2.2019
Lørdag
5. juli 2008 ![]() Karl Martin og Grete på Hjortneskaia. Magnus kjørte Karl Martin og all bagasjen ned til båten. |
|
||||
![]() Vi nærmer oss Kiel |
|||||
Søndag
6. juli 2008
Vi
venter på toget på stasjonen i Kiel. |
Da vi
kom fram til Wismar, gikk vi først innom
turistkontoret. |
||||
![]() Bygning i Wismar |
![]() I Wismar var det kirkekonsert i St. Nikolaikirken. Den er nevnt i år 1255. Den nåværende er påbegynt i 1381, men er påbygd og endret flere ganger. Den ble også en del skadet under 2. verdenskrig |
||||
![]() I "Alte Hafen" var det Fischbar på nesten alle båtene. |
![]() Dagens middag: sjøtunge på Hotel Reuterhaus am Markt. Det ble fisk til middag hver dag i begynnelsen av ferien. Med øl til. |
||||
Mandag
7. juli 2008 Dagens mål var Warnemünde.
Residenzen am Kirchenplatz
|
![]() Her starter sykkelturen for ordentlig. Vi er fotografert i utenfor hotellet av en av de ansatte på hotel Wismar |
||||
Karl Martin måtte ordne sykkelhjelmen, så det ble en liten tur rundt i byen før vi kom av gårde. |
|
||||
![]() Første rast var ved denne mølla i Stove |
![]() Det var deilig å komme ned til sjøen ved Rerik. Her tok vi en lang pause. |
||||
|
|
||||
|
Det er flotte strender hele veien, men mange badegjester er det ikke. De samler seg i noen få populære badebyer. Bildet er tatt litt før Kühlungsborn Kartet må fram med jevne mellomrom. Sykkelruta er stort sett godt merket, men noen steder svikter merkingen. |
||||
![]() Strand i nærheten av Kühlungsborn, en av de populær badebyene. |
![]() Det var fint ved havna i Warnemüne. Vi spiste middag på en restaurant der. |
||||
|
![]() To cruiseskip skulle ut her denne kvelden, Norwegian Jewel og Crown Princess. Det kom veldig mange for å se skipene gå ut fra Warnemünde |
||||
Tirsdag 8. juli 2008
|
|
||||
|
![]() Gjerde langs veien må av og til flyttes. |
||||
![]() Mange lange, rette strekninger. Denne strekningen førte oss til Wieck. Der tok vi en pause, før vi fortsatte til Zingst hvor vi fant en bra campingplass. |
|
||||
Onsdag
9. juli 2008 Vi skulle videre til Stralsund. Den første strekningen lurte vi på å ta en båt, men det passet ikke med tiden. Så da syklet vi videre. Hele dagen var det av og på med regntøy, men det var ganske varmt. ![]() Vi syklet gjennom en by som heter Barth. Senere på dagen så vi slottet Hohendorf. Hele strekningen fra Barth til Stralsund virket gansket øde. Vi hadde lyst på en is, men fant ikke et eneste sted hvor vi kunne få kjøpt noen. I Stralsund bodde vi på Pension Am Fischmarkt. Et helt greit pensjonat beregnet for syklister Sykkeletappe: ca 68 km |
![]() Innlandshav i nærheten av byen Barth. |
||||
![]() Havna i Stralsund |
![]() Grete, Karl Martin og et tysk par vi ble kjent med i Wismar og hadde truffet igjen flere ganger på turen. |
||||
ved
innkjøringen til Binz, Rügen. Middag
spiste vi på hotel Granitz. Pensjonatvertinnen vår
anbefalte det stedet.
|
|
||||
Hotell i
Binz sett fra zeebrücke. |
|
||||
Fredag 11. juli 2008 Vi ble på Rügen hele dagen. Først syklet vi til Prora for å se ferieparadiset Hitler bygde. Et 4,5 km langt hotell med 6 etasjer. Vi fortsatte videre i retning Sassnitz, men snudde ved fergekaia og syklet mot Binz igjen. Det skulle bli deilig med et bad. Sykling ca 29 km Bildet til høyre: Hitlers ferieparadis var 4,5 km langt. Hotellet hadde 10.000 rom. Rommene var på 2,5 ganger 5 meter, og de kunne utstyres med to senger, et skap, en liten sofa og en håndvask. Det var planlagt et stort festområde og store badeanlegg. Anlegget ble aldri ferdigbygd. Etter krigen tok den røde hær over anlegget. De sprengte den sørligste delen av anlegget. Også den nordligste delen ble forsøkt sprengt, men sprengningen mislyktes, og fortsatt står denne delen som en avsperret ruin. I den midterste delen er det nå flere museer. |
![]() Her skulle alle tyskere ha mulighet til å feriere ved sjøen. |
||||
|
|
||||
Lørdag 12. juli
2008 I Peenemünde bodde vi på hotel Zur Zwiebel
Da vi
skulle sykle fra pensjonatet var sykkelhjulet mitt
flatt. |
Slottet ligger på det 106 meter høye Tempelberget. Dette slottet ble bygd mellom 1837 og 1846/51 for prins Wilhelm Malte 1 av Putbus. |
||||
Det var
fin utsikt fra tårnet på jaktslottet. |
|
||||
![]() Med båten var vi inno badebyene Selling og Gøhren |
![]() Kraftverket i Peenemünde Det enorme kullkraftwerket var mer interessant for teknisk interesserte. Det ble åpnet i 1942, og var i drift helt til 1990. Det produserte 30 MW, hvorav 22 MW gikk til framstilling av flytende oxygen som ble brukt til rakettdrivstoff. Elektrostatiske filter fjernet 90 % av røken fra kraftverket, ikke fordi tyskerne var så miljøvennlige, men for å gjøre røken mindre synlig fra allierte bombefly. (http://no.tripadvisor.com/ShowUserReviews-g1069728-d1449983-r144091390-The_Peenemunde_Historical_ Technical_Information_Center-Peenemunde_Usedom_Islan.html) |
||||
Søndag 13. juli 2008
Peenemünde
var stedet for Nazi-Tysklands store rakettprogram,
|
![]() Navneforklaring : Under krigen ble det røkt så mye her inne at det sved i øynene. Derfor navnet Zur Zwiebel (løk) (Nå hotel Garni Zur Zwibel) |
||||
|
|
||||
![]() Informasjonsenteret |
Informasjonssenteret Peenemünde er en landsby på den tyske øya Usedom, helt øst på den tyske Østersjøkysten. Byen er mest kjent som stedet der V1 ig V2 rakettene ble bygget. Etter krigen ble mesteparten av lokalene sprengt av den røde arme. I dag er området et militært-teknisk museum og et dokumentasjonssenter som viser bruken av slavearbeidere fra nazistenes mange konsentrasjonsleire. Tusenvis av dem døde under produksjonen av rakettene. Mer enn tre tusen V2 raketter ble skutt mot allierte i løpet av krigens siste halvannet år, de fleste mot mål i Belgia og England. Ladningen var på 1 tonn sprengstoff, og V2 var i praksis umulig å stoppe med luftvern siden den gikk så fort. |
||||
![]() Sykkelveien går gjennom skogen. Nedgangene til stranda er godt merket. Her her vi ved nedgang 9D1. Skogen på den andre siden av sykkelveien var avsperret. Det var "lebensgefahr" å gå inn der pga blindgjengere fra krigens tid og fra øvelser etterpå. Det er en for stor oppgave å renske ut alt. |
![]() Fra Informasjonssenteret |
||||
Mandag 14. juli
2008
Ellers
var Swinemünde en veldig pen by.
Sykkeletappe ca 29 km. Terrakottahæren
(kinesisk: 兵马俑; pinyin: Bīngmǎ yǒng; ordrett «soldat
og hest begravelsesstatuer») Terrakottahæren ble oppdaget i
1974 av en bonde som skulle grave en brønn. Dette
skulle vise seg å bli ett av Konstruksjonen av mausoleumet
begynte i 246 f.Kr. og det menes at det hadde tatt
700.000 arbeidere og |
![]() Tonkrigerne var imponerende |
||||
|
|
||||
![]() Deilig stroganoffgryte på grenserestauranten. Nok mat var det også. |
![]() Grense mellom Tyskland og Polen. Byen er Świnoujście (Swinemünde) |
||||
![]() Park i Swinemünde (Swinoujscie) |
![]() Fontene i Swinemünde eller Swinoujscie |
||||
Vi
syklet innom Kamminke for å se om vi kunne få båt
over sjøen. Passet ikke det skulle vi
|
|
||||
Vi gikk inn til Potsdamer Platz. Der så vi litt av muren. Så fortsatte vi forbi minnesmerket over jødeutryddelsen og videre til Brandenburger Tor og Riksdagen. Etter lunsj tok vi en City Tour med buss. Ved Checkpoint Charlie gikk vi av bussen og var ganske lenge på Mauermuseet som ligger der. Da vi var ferdig med museet hadde bussen sluttet å gå for dagen, så det ble ikke mer bussing på oss. Istedet gikk vi til Fjernsynstårnet og spiste middag. Vi var heldige og fikk bord med en gang. Da vi var ferdig å spise var det lang kø. Tårnet er 368 meter høyt. 204 meter over bakken er det en utsiktsplatform og over den ligger restauranten. Restauranten roterer helt rundt i løpet av 20 minutter. Tilbake til hotellet tok vi T-bane. |
![]() Grete ved en rest av muren ved Potsdamer Platz |
||||
Karl Martin kjøper postkort. |
|
||||
![]() Checkpoint Charlie |
|
||||
![]() Fontene utenfor Fjernsynstårnet |
![]() Middag i fjernsynstårnet |
||||
Torsdag 17. juli 2008 Besøk i Riksdagen Besøke Museumsøya med Guggenheimmuseet Eventuelt en båttur Det var lang kø for å komme inn i Riksdagen. Men vi holdt ut og kom oss inn. Etterpå fant vi Guggenheimmuseet, men det var en skuffelse. Etter et besøk på Operakafeen fant vi en seightseeingbåt og fikk en fin tur på elva Spree. Middag spiste vi på Hackisher Markt. Der var det mange uterestauranter å velge mellom. |
|
||||
![]() Den nye kuppelen på Riksdagen |
|
||||
![]() Det er grundig sikkerhetskontroll for å komme inn. Umbrakonøkkel er regnet som et farlig våpen og er ikke tillatt. ![]() Greit å være tidlig ute med advarsel mot snø og glatt fortau. |
|
||||
Etter
den tyske gjenforeningen har Neue Wache vært
minnesmerke for alle ofre i krig.
|
|
||||
![]() Operakafeen (og operaen) ligger også på Unter den Linden. |
![]() Bode-museet |
||||
|
![]() En kald øl ved elvebredden |
||||
![]() Korsene er til minne om dem som ikke overlevde flukten fra Øst-Berlin. |
![]() Berlinerdomen. Korset skal opp på toppen av kuppelen. Den skulle heises opp et par dager etter at vi var der.
|
||||
Fredag 18. juli 2008 Først tok vi T-bane til Sophie-Scharlotte-Platz og gikk derfra til slottet Charlottenburg. Charlottenburg ble bygd av kronprins Fredrik Wilhelm lll fra 1695-99 til hans kone Sophie Charlotte. Slottet ble påbygd 1701, 1713, 1740 og 1788. Etterpå skulle vi shoppe på Kurfürstendam og sidegatene, men som vanlig ble det dårlig med shopping på oss. Vi var innom Kaiser Wilhelm Gedächtnis Kirche på Kurfürstendam. Kirken ble ødelagt under krigen, men er ikke gjennoppbygd. Den skal stå som et minnesmerke. Det er i stedet bygget en ny kirke ved siden av. Dagen avsluttet vi på Potsdamer Platz. Der var vi også på et shoppingsenter, men handlet lite. Middag spiste vi på en meksikansk restaurant. |
![]() Charlottenburg slott |
||||
Charlottenburg
slott fra parken. |
Kirken
ble skadet under krigen, men skal stå som den er.
|
||||
![]() Den nye kirken |
|
||||
Lørdag 19. juli 2008
Under
den ene skuren søkte vi ly på en restaurant og
spiste middag der. På vei
tilbake til toget syklet vi gjennom Potsdam sentrum.
Sykling ca 17 km
|
![]() Slottet Sanssouci, Potsdam sett fra slottsparken. Slottet ble bygd av Kong Fredrik ll, kalt den store. Det var ferdig i 1747 |
||||
Vindmølla
ble bygd ca 1790, men brant i 1945. Den ble bygget
opp igjen i 1993 |
|
||||
![]() Her på Krongut Bornstedt spiste vi Büffelbratwurst til middag |
![]() På plassen utenfor restauranten var det italiensk dag, med opptog, dans og salgsboder. |
||||
Søndag 20. juli 2008 Så var det slutt på Berlinoppholdet. Resten av turen syklet vi langs Havel og Elben Vi tok toget ut av byen, til byen Rathenow. Derfra begynte vi å sykle igjen. Den første strekningen vekslet vi mellom å sykle sykkelveien og bilveien. Det var liten trafikk så det var ikke noe problem å sykle hovedveien. Etterhvert kom vi ned til elva Havel. Vi krysset den og syklet på en landtunge mellom Havel og Elben. Overnatting i Wittenberge på Hotel -Pensjon Zur Elbaue. Vi gikk en tur for å se på byen, men den var ganske stille og utdødd. Vi fant ikke noen sted å spise middag heller, bare en kebabkiosk. Så da ble det brød og rundstykker på rommet i steden. Sykkeletappe ca 88 km. |
|
||||
|
|
||||
![]() |
![]() Storkebyen Rühstädt
|
||||
|
![]() |
||||
Mandag 21. juli 2008 Vi
fikk rom der også, et kjempestort rom.
|
|
||||
![]() Rådhuset i Lenzen |
![]() Festningen i Dömitz ble bygget 1559-1565 av av hertug Johann Albrecht I for å forsvare sørgrensen til Meklenburg. |
||||
|
![]() Vi sykler på dikene. Det har sluttet å regne, men vi har motvind. (Det er den vanlige vindretningen her. Vi visste det, men måtte tilbake til Kiel. Fra Wismar til Swinemünde sykla vi motsatt retning, og hadde medvind hele veien.) |
||||
![]() Vi fant en fin badestrand ved Elben, men det var litt for kaldt til å bade. |
![]() Ferga over Elben fra Darchau til Neu Darchau. |
||||
|
|
||||
Bildet:
jernbanestasjonen i Lauenburg |
|
||||
Torsdag
24. juli 2008
|
![]() Flott vær på turen fra Kiel til Oslo
|
||||
![]() |
|