Karl
Martin og jeg bilte hjemmefra til Lindesnes.
Etter å ha sett oss om på fyret, startet jeg den lange
turen.
Den første etappen var riktignok en ganske kort tur
inn til
Spangereid.
Været var ikke det beste, men 12 km i regn får man
tåle.
Det skulle komme dager med mer regn enn dette.
Vi hadde tenkt å ligge i telt, men på grunn av regnet
tok
vi inn på Lindesnes Gjestehus i Spangereid.
Karl
Martin kjørte følgebil denne dagen også. I
Lyngdal ventet han med mat og kaffe.
Videre fra Lyngdal tok jeg av fra sykkelveien og
syklet via Tjomsland.
Det var en ganske mye kortere rute, men hadde en
veldig bratt bakke mot sluttet.
Jeg var veldig glad jeg ikke hadde fullpakka sykkel
der.
I
Kvinesdal ventet Karl Martin med middag. Vi
hadde tenkt oss til Svinnland Camping,
men Karl Martin syntes det virket veldig dødt der.
(Det var jo tidlig på sommeren).
Derfor juksa jeg litt og ble med i bilen inn til
Flekkefjord hvor vi tok inn på Grand hotell.
Været:
Litt lett regn tidlig på dagen, siden opphold.
Lunsjen
spiste vi på stranda i Lyngdal
Kort stopp for fotografering ved
Jåsund.
Søndag
8. juni 2003 (3. dag)
Kommuner:
Flekkefjord og Sogndal
Sykling ca 37 km
Dagen
begynte med gudstjeneste i Flekkefjord
kirke. Kirken er en fin trekirke fra 1833.
Så begynte alvoret.
Jeg pakket på sykkelen og startet første etappe med
fullpakka sykkel. Målet for dagen var
Hauge i Dalane. Det ble en veldig fin, men tung
tur. Opp til ca 170 meter, ned til sjøen ved
Åna-Sira, opp igjen til 275 meter, ned til sjøen i
Jøssingfjord og opp igjen til ca 150 meter.
Men så ble det fin utforkjøring ned til Hauge.
Der fikk jeg overnatte hos kusine Turid. Middag hadde
hun klar også. Etter middagen
kjørte vi en tur til Sogndalstrand
og etterpå til Blåfjellgruvene.
(titanholdig jernmalm)
Været: Fint vær hele dagen
Turens første etappe med fullpakka
sykkel. Herfra er jeg alene.
Det hadde vært store skog og
lyngbranner tidligere på året. Det var godt synlig
enda.
Nordsjørutas høyeste punkt, 275
moh.
Jøssingforden
Huset under Helleren i
Jøssingfjord
Turens første tunnel fikk jeg
ved Jøssingfjorden.
Veien slynger seg opp igjen
etter Jøssingfjorden, utskipingshavn for bedriften
Titania, en av verdens største produsenter av ilmenitt
(jerntitanoksid).
Ellers er Jøssingfjorden
kjent for kampene mellom den britiske destroyeren
Cossack og det tyske hjelpeskipet Altmark 16.2.1940.
Under 2.
verdenskrig ble betegnelsen Jøssing tatt i bruk om
antinazistiske
nordmenn p.g.a. Altmarksaken.
Flere tunneler ved
Jøssingfjorden
Kusine Turid kjørte meg til Sogndalstrand
og til Blåfjell gruver (bildet til høyre)
Flott
tur fram til Nesvåg.
Derfra var det en tung etappe med mye vaskebrett før
jeg kom ut på hovedveien. Men så var det lett sykling
inn til Egersund, bortsett
fra at jeg hadde ganske sterk motvind.
Ved Hegrestad kom jeg inn på den Vestlandske hovedvei.
Det var en strekning
med flott natur, men den egnet seg ikke som sykkelvei.
Mange av bakkene var
så bratte at det var så vidt jeg klarte å trille
sykkelen oppover. I tillegg var det
veldig løs grus hele veien.
Jeg hadde tenkt å campe på Brusand, men også der
virket det ganske dødt, så
jeg fortsatte syklingen. Fra Vigrestad syklet jeg
hovedveien, tenkte det var
lettere å finne et overnattingssted der. Jeg fikk meg
en leilighet for natta.
To rom og kjøkken og bad, fullt utstyrt og pent og
ordentlig. For det betalte
jeg 250 kroner.
Været:
Pent og varmt, men det kom noen truende skyer mot
kvelden.
Fiskere ved Nesvåg
Rasteplassen ved Stapnes
Her kom jeg inn på den
Vestlandske hovedvei. Idyllisk, men slitsomt.
Flere skilt langs veien fortalte om
bruken av veien i bilens barndom.
Tirsdag 10. juni 2003
(5. dag)
Kommuner:
Hå, Time, Klepp, Sola, Stavanger, Randaberg, Karmøy.
Sykling: ca 70 km
(mye feilkjøring)
Målet
for dagen var Skudeneshavn.
Jeg kom meg inn på Nordsjøruta igjen,
etter litt feilkjøring.
Like etter Sola Ruinkirke med bautaen til Erling Skjalgson, tok jeg feil vei
igjen.
Her var det et skilt som var plassert helt håpløst.
Veien fra Viste bød på mye fin
natur, men nå hadde det begynt å regne. Det ble lite
rasting på grunn av regnet,
så jeg kom altfor tidlig til kaia der jeg skulle ta
ferga over til Karmøy.
Heldigvis var det venterom på kaia, så jeg satt tørt
og godt der.
I Skudeneshavn slo jeg
opp teltet for første gang på turen.
Været:
Overskyet, senere regn, men ok temperatur. (ca 21
grader midt på dagen.)
Solastrand. Her møtte jeg den første
syklisten på vei mot Lindesnes.
Dette bildet fra
Skudeneshavn er tatt om morgenen den 11. juni.
Heldigvis fint vær igjen.
Onsdag
11. juni 2003 (6. dag)
Kommuner: Karmøy, Haugesund
Sykling: ca 50 km
Jeg startet dagen med en liten
tur inn til Skudeneshavn,
før jeg fortsatte mot Haugesund.
Veien var grei å sykle,
naturen fin og alt virket velstelt og pent.
I nærheten av Kopervik begynte giret mitt å
streike.
Karl Martin fikk tak i sykkelverksted i
Haugesund som lovte å se på det neste dag.
På Avaldsnes tok jeg en
lengre pause, for å se på kirken og stedet.
Siste etappe inn til Haugesund var også grei.
Det ble campingplass der
også (Haraldshaugen camping),
men jeg leide meg en enkel campinghytte.
De tok 150 kroner for en hytta.
Det var ikke så mye mer enn det koster å slå opp teltet.
Været:
Det regnet veldig om natta, men klarna opp til fint vær
etter hvert.
Avaldsnes
kirke -
eller deler
av
den er
Karmøys
eldste kirke. Ifølge Snorre
(Olav den
helliges saga,
kap. 119)
stod det en
kirke på
Avaldsnes
allerede tidlig
på
1000-tallet:
« men
kongen og hele mængden
stod ved
messen.»
(I den norrøne
utgaven på nettet står dette
i kap. 126: «Konungr ok öll
alþýða stóð at messu.»)
Den steinkirken vi ser i dag, ble imidlertid
opprinnelig oppført fra midten av 1200-tallet
til
rundt 1320. https://www.norske-kirker.net/home/rogaland/avaldsnes-kirke/
Broa fra Karmøy til Haugesund
Krosshaugen i Haugesund er
et av 60 steinkors i Rogaland. Her er et
steinkors fra den første
kristne tid i Norge. Stedet har vært tingplass
og korset er muligens et minne om at bøndene
på tinget tok den kristne tro. Man mener også at
den kristne messe ble lest ved disse
steinkorsene før kirken ble bygget. Krosshaugen
(visitnorway.no) (16. september
2024)
I bakgrunnen skimtes Haraldstøtta,
reist i 1872 på tusenårsfesten for Norges samling.
Torsdag
12. juni 2003(7. dag)
Kommuner:
Haugesund, Sveio, Bømlo.
Sykling:
ca 88 km
Jeg
fikk lov til å la bagasjen stå igjen i hytta til jeg
hadde ordnet sykkelen.
På sykkelverkstedet var de raske, og jeg kunne dra
tilbake til campingen
og hente bagasjen min.
Ut fra Haugesund kjørte jeg feil igjen. Skiltingen av
Nordsjøruta var helt borte.
Til slutt tok jeg like godt hovedveien. Da jeg fikk se
et skilt til Ryvarden fyr
fikk
jeg lyst på en avstikker dit. Det skulle være bare 1
km til parkeringen. Det stemte
nok det, men jeg visste ikke hvor langt det var å gå
derfra. Jeg gikk til jeg så fyret,
da snudde jeg.
Da jeg kom tilbake til sykkelen begynte det å regne.
Heldigvis var det grei sykling
fram til Buavåg. Jeg var framme tidligere enn beregnet
og det ble igjen lenge å
vente på ferga. Denne gang ferga over til Langevåg på
Bømlo.
Det regnet hele veien over Bømlo. På en av småøyene
mellom Bømlo og
Stord slo jeg opp teltet. Fant ikke noe annet
overnattingssted og orket ikke
å sykle lenger. Sent var det blitt også.
Været:
Bra på formiddagen, etter hvert kraftig regn.
På vei mot Ryvarden fyr.
Fredag 13. juni 2003
(8. dag)
Kommuner:
Stord, Fitjar, Austevoll, Bergen.
Sykling ca 83 km
Jeg
fortsatte over til Stord og Fitjar. På Fitjar spiste
jeg middag på Mix.
Kjempeservice der. De fant til og med et nytt bord til
meg, siden de syntes
det som sto framme var for stygt.
Fra Sandvikvåg tok jeg ferga over til Husavik på
Austevoll. Nordsjøruta går ikke over
Austevoll. Men siden jeg driver med slektsforskning og
har jobba litt med Austevoll,
hadde jeg lyst til å se øya. Jeg angra på det. Skulle
nok ha funnet en annen anledning
til å se Austevoll. Det var veldig bratt der og så
begynte det å regne igjen. Jeg hadde
plaskregn over hele øya.
Fra Austevoll tok jeg ferge over til Krokeide og
syklet til Bergen. Det gikk greit å sykle
fram til Skjold. Der var det slutt på skiltingen og
mitt nyinnkjøpte
Bergenskart hjalp
ikke. Her var det nybygging av veier overalt, og de
var ikke på kartet mitt. Jeg spurte
noen gutter om der visste om et overnattingssted. De
syntes jeg kunne slå opp teltet
der jeg var, på en plen mellom husa. Jeg var ikke enig
og spurte en drosjesjåfør. Han
viste feil vei. På kartet mitt var det en campingplass
i området. For å komme dit måtte
jeg forbi en kirke. Da jeg så et kirketårn tok jeg
sjansen på at det var riktig kirke og
syklet mot den. Det viste seg å være rett vei. Opp mot
campingen var det en bakke.
Her kom en hyggelig bergenser
og hjalp meg med sykkelen.
Klokka var 23 før jeg var på campingen, så de var i
ferd med å stenge resepsjonen.
Men jeg fikk komme inn og slå opp teltet. Heldigvis
hadde jeg helt regntette
sykkelvesker og helt tett telt. Naboen på campingen
var ikke så heldig.
Han kunne vri alt i sykkelveskene inkludert soveposen.
Været:
Først fint vær men med truende skyer, så kraftig regn.
Egentlig
en fin leirplass, men jeg liker bedre å ligge på
campingplasser.
Været er heldigvis fint igjen. (Jeg tror
leirplassen min lå på Spyssøya, Bømlo)
Fitjar kirke og statuen av Haakon den gode. Det var
på Fitjar han ble dødelig
såret da brorsønnene hans, Eirikssønnen gikk til
angrep.
Kirken er fra 1867. Min
oldemor Helga Asbjørnsdatter Skaret (f. 1853)
har nok besøkt denne kirken, selv om hun selv må ha
blitt døpt og konfirmert
i den gamle kirken.
Fergekø. De venter på ferga i Sandvikvåg.
Husavik, Austevoll
Velstelt på Austevoll
Lørdag 14. juni 2003 (9. dag)
Kommuner: Bergen, Gulen
Sykling ca 50 km
Jeg fortsatt fra Midttun camping inn til sentrum. I Bergen var det
torgdager og
masse folk i sin fineste stas.
Jeg lei av feilkjøringer og hadde bestemt meg for båt ut
av Bergen. På kaia kjøpte jeg
billett til Krakhella. Men på Solleibotn så det så fint
ut at jeg gikk av der. Det var på tide
å sykle igjen. Fram til Tveit var det fint å sykle, fin
natur og nydelig vær. Derfra var det
200 meter opp og like langt ned igjen, men mange fine
steder underveis. Fint og greit
innover mot Botnen camping også. Der ble jeg natta over.
Det var skytterstevne i
området og masse liv på plassen. Jeg lurte litt på
hvordan det skulle bli med
nattesøvnen. Men skytterne tok kvelden tidlig. Jeg hørte
ikke en lyd hele natta.
Været: Regnet ga seg like etter frokost. Etter hvert ble
det nydelig vær.
Bergen havn med hurtigbåten
Kommandøren.
Det var fortsatt vått etter regnet dagen før,
men det har begynt å klarne opp.
Kommandøren fortsetter fra
Solleibotn
Rutledal
Søndag 15.juni 2003
(10. dag)
Kommuner:
Gulen, Høyanger, Gaular.
Sykling
ca 69 km
Det
hadde vært kaldt om natta, 4 grader i teltet, men
været var fortsatt fint.
Målet for dagen var Sande i Gaular. Min mormor var fra
Gaular. Derfor hadde jeg
lyst til å sykle den veien. I Sande skulle jeg besøke
kirkegården ved Sande
kirke
for se grava til mine oldeforeldre. Jeg visste at
steinen fremdeles var på plass.
Mellom Brekke og Instefjorden
var det to tunneler. Ingen av dem hadde
lys.
Attpåtil svikta batteriene i sykkellykta mi. Det var
nære på at jeg fikk panikk
inne i tunnelen. Jeg gikk av sykkelen og fulgte
asfaltkanten med foten.
Heldigvis var ikke tunnelene så lange og jeg var godt
utstyrt med reflekser
om det skulle komme en bil.
Senere på dagen skulle jeg gjennom en tunnel på 1500
meter, grua meg til den.
Men den tunnelen var godt opplyst og ikke noe problem.
På Lavik prøvde jeg å få kjøpt ny lykt, men de hadde
ingen.
(Den jeg hadde var nok litt for dårlig selv med nye
batterier.)
Grei sykling innover langs Sognefjorden og opp til
Sande.
Der bodde jeg på Sande Kro.
Været:
Fint vær, litt motvind innover fjorden.
Utsikt
mot Vadheim
På grensen mellom Sogn og
Sunnfjord skimtes gården Drægebø
hvor min mormor vokste opp.
Træbøbroa
Træbøbroa og gamlevegen.
Mandag
16. juni 2003 (11. dag)
Kommuner: Gaular, Fjaler,
Askvoll og Flora.
Sykling ca 50km
Først
var jeg på kirkegården.
Så fortsatte jeg mot Askvoll. Der skulle jeg med båt
til Florø.
(For å unngå tunnelen utover mot Florø.)
Det var
veldig grei sykling mot Dale. Der fikk jeg kjøpt meg
ny sykkellykt og tok
ferga over fjorden. På den andre siden var det også
grei sykling mot Askvoll,
men der hadde jeg sterk motvind.
I Florø
leide jeg campinghytte på Krokane.
Stor, flott hytte med 2 rom, kjøkken
og bad, fullt utstyrt. Jeg hadde ikke tenkt å være
så råflott, men campingverten
fikk overtalt meg. Jeg skulle få fin hytte for 400
kroner.
Været:
Fint vær
I forgrunnen grava til mine
oldeforeldre: Jan Hansson Drægebø og
Helga Asbjørnsdatter (født på Skaret, Fitjar)
Gård ved Dalsfjorden
Bildet tatt fra Ferga.
Veien stopper brått der den hvite bilen står parkert.
Ingolf
Arnason
Atli Hundolfsson
ville ha søster til Ingolf Arnason, og ble derfor
slått i hjel.
Det var grunnen til at Ingolf og hans tremenning Leif
Rodmarson rømte til
Island. I år 877 bygde han gården Reykjavik og tok alt
omkringliggende land.
(I 2013 var vi på Island. Der har de også en
statue av Ingolf, og dessuten har
han et fjell oppkalt etter seg.)
Krokane
camping i Florø. Hytta er lik den jeg leide.
Tirsdag 17. juni 2003
(12. dag)
Været:
Pent vær
Kommuner:
Flora, Bremanger, Vågsøy, Selje
Fra
Florø tok jeg båt over til Bremanger. Turen over
Bremanger var den fineste på turen
så langt. Fantastisk flott natur, i hvert fall i
strålende sommervær.
Etter Måløy var det ny fjellovergang. Her var det også
ganske mye sjenerende trafikk.
Men etter de lange oppoverbakkene, kommer det jo noen
fine utforkjøringer.
På Selje ble det overnatting i telt igjen. To netter
skulle jeg bli her.
Sykling ca 75 km
Fjordtroll skal videre fra Bremanger til Måløy
Etter "fjellovergangen" var det en fin
tur langs fjorden fram til Selje.
Utsikt mot Stadlandet
Onsdag 18. juni 2003
(13. dag)
Sykling ca 64 km
Hviledag
med
tur
til
Vestkapp. Først opp til ca 300
meter,
så ned igjen til sjøen.
Videre opp mot Vestkapp
som ligger på 496 meter.
Den siste strekningen tok jeg uten sykkel,
men angret på det da jeg skulle ned igjen.
Litt før jeg var tilbake på campingen begynte det å
regne.
Og jeg hadde vaska klær og hengt utenfor teltet før
jeg dro.
Alt rakk å bli klissvått før jeg kom tilbake.
Ja, ja, jeg har vært såpass mye på Vestlandet at jeg
burde
visst bedre enn å henge ut alt på en gang.
Det jeg hadde på var vått også. Men jeg hadde et tørt skift igjen,
pluss det jeg lå i om natta.
Været:
Først fint vær, så regn.
En lang bakke igjen til Vestkapp
Bildet er tatt fra Vestkapp mot Honningsvåg
Torsdag 19. juni 2003
(14. dag)
Kommuner:
Selje, Vanylven og Sande.
Sykling ca 61 km
Jeg
pakket og dro inn til Selje. Der var det strømløst
etter uværet.
Trodde egentlig de var vant til såpass vær der i
strøket.
Før jeg fortsatte syklingen skulle jeg en tur til
klosteret og Sunnivas hule.
Det var kaldt og surt der ute. Guiden syntes det ga et
godt bilde på
hvordan munkene hadde hatt det.
Etter
omvisningen begynte dagens sykling. Først over
fjellet, 251 meter.
Det var glatt nedover, så jeg måtte ta det pent ned
igjen også.
Videre fortsatte jeg til Åheim og videre til Sylte og
Eidså. Jeg valgt å sykle
til Koparnes og ta ferga derfra over til Gurskøy. Grei
sykling hele veien.
På kartet mitt sto det merket camping like ved
fergekaia på Årvik,
men den var ikke der lenger. Så jeg fortsatte mot
Larsnes og videre i
retning Ulstein.
På en rasteplass slo jeg opp teltet. Det sto en
belgisk bobil der
allerede.
Nå var det bare det tøyet jeg skulle ligge i som var
tørt.
Sta.
Sunniva, norsk helgen. Sunniva er Norges eneste kvinnelige helgen og
var en av de tre mest
fremtredende helgener i Norge ved siden
av Olav den hellige og St. Hallvard. Hennes festdag, seljumannamesse, er 8.
juli. Ifølge legenden var Sunniva en kristen irsk
kongedatter som levde på 900-tallet. For å unngå en hedensk beiler flyktet hun med et
stort følge på tre skip som drev uten årer og seil mot Norges kyst. De landet på øya Selja og søkte
tilflukt i huler, Sunniva-helleren. De hedenske nordmennene under Håkon
jarl ville fordrive de fremmede. Da Sunniva og følget hennes ble angrepet, bad de
Gud om hjelp og ble bønnhørt ved at et steinras begravde dem i hulen. Da en hemmelighetsfull lyssøyle viste seg over
Selja, lot den kristne kongen Olav
Tryggvason samle martyrenes ben. Sunnivas legeme ble da funnet helt og
ubeskadiget. Legemet ble skrinlagt og Sunniva ble lokalhelgen
for Vestlandet. En kirke, senere et kloster (Selje kloster), ble
oppført på Selja. Her ble også et bispesete ble opprettet under
kong Olav Kyrre, men i 1170 ble dette flyttet til Bergen, der
Sunnivaskrinet ble satt på domkirkens høyalter. Den nåværende katolske kirken i Molde bærer
Sunnivas navn, likeså den katolske skolen i Oslo, St.
Sunniva skole. https://snl.no/Sta._Sunniva
Fredag 20. juni 2003
(15. dag)
Kommuner:
Sande, Ulstein, Hareid og Ålesund.
Sykling ca 36 km
Dagens
mål var Ålesund. Jeg syklet direkte til hurtigbåtkaia
på Hareid.
Jeg hadde valgt å ta hurtigbåt inn til Ålesund. Litt
juks, men jeg har vært
så mye på Sunnmøre at jeg ikke hadde lyst til å bruke
så mye tid der.
På hurtigbåtkaia i Ålesund venta både Sunnmørsposten og Karl Martin.
Sunnmørsposten ville ha et intervju med
syklisten. Etter intervjuet
syklet jeg inn til svigermor.
Der ble jeg to netter og fikk ordnet det våte, skitne
tøyet.
Været:
Det sluttet å regne da jeg nærmet meg Ulstein,
men var fortsatt overskyet.
Utsikt fra Herøy mot Ulstein.
Lørdag 21. juni 2003 (16.
dag)
Hvile- og vaskedag i Ålesund
Karl Martin sjekker sykkelen min med hjelp av en
nysgjerrig nabo.
Søndag 22. juni 2003
(17. dag)
Kommuner:
Ålesund,
Skodje,
Haram,
Midsund,
Molde,
Aukra og Fræna.
Sykling ca 63 km
Karl
Martin kjørte meg til Brattvåg.
Der var jeg i kirken før jeg tok ferga over til
Dryna. Det var grei sykling over Otrøy.
Videre tok jeg ferge over til Mordalsvågen
og syklet til Bjølstad camping.
Været:
Bra vær hele dagen.
Fra
Wikipedia,
den frie
encyklopedi:
Brattvåg
kirke er
en arbeidskirke
fra 1977
i Haram kommune
i Møre
og Romsdal
fylke. Byggverket
er i
betong og tre og
har 650 plasser. Arkitekt:
Aksel Fronth
Mandag 23.juni 2003 (18. dag)
Kommuner:
Fræna, Eide, Averøy og Kristiansund.
Sykling
ca 68 km
Jeg
våknet til en fantastisk fin morgen, så jeg tok det
litt med ro.
Lurte litt på veivalg,
men valgt RV 64, Eide til Vevang. Grei sykling,
men dårlig med rastemuligheter.
Videre syklet jeg Atlanterhavsveien.
På Averøya var det veldig kupert og lite å se før på
slutten av turen.
Dårlig med rastemuligheter og ingen spisesteder.
Videre tok jeg ferga fra Bremsnes til Kristiansund og
overnatting i
telt på West Camp AS, Atlanten
Motell og Camping.
St.Hansaften ble feiret med potetgull og cola.
Været:
Fint vær først på dagen, skyet midt på dagen
og så fint igjen på St.Hanskvelden.
Morgen ved Bjølstad Camping
utenfor Molde
På Atlanterhavsveien
Kristiansund
Tirsdag 24. juni 2003
(19. dag)
Kommuner:
Kristiansund, Tustna og Hitra.
Sykling ca 56 km
Dagens
mål var Vågen camping på Hitra. Først en snau mils
sykling til ferga over
til Tustna. Grei sykling over Tustna, selv om det var
noen bakker. Jeg lagde middag
mens jeg ventet på ferga over til Hitra. Akkurat da
jeg var ferdig med maten,
kjente jeg på lufta at regnet ikke var langt unna. Jeg
rakk å pakke sammen og
komme meg inn på kafeteriaen. Der ble jeg til ferga
kom.
På Hitra var det lange strekninger med veiarbeid. Ofte
måtte jeg trille sykkelen
p.g.a. dårlig veidekke. Regne gjorde det hele
tiden.
To
ganger på strekningen så jeg hjort.
På Vågen camping var resepsjonen stengt for dagen, men
jeg slo opp teltet likevel.
Heldigvis var det myntautomat på dusjen så jeg fikk
meg en dusj.
Været: Om morgenen var det lettskyet vær
og litt duskregn,
senere ble det flott
vær, før regnet kom mot kvelden.
Tustna
Idyllisk tjern på Tustna
Onsdag 25. juni 2003
(20. dag)
Kommuner:
Hitra, Ørland og Bjugn
Sykling ca 50 km
Jeg
ventet til klokka 9 med å reise, ville gjerne gjøre
opp for meg.
Men da ingen var kommet i resepsjonen til 9 dro
jeg. Det var regn og tåke,
og jeg var våt og kald. Sikkert mange fine plasser
underveis, men ikke i sånt vær.
Fra Sandstad tok jeg hurtigbåt over til Brekstad. Der
spiste jeg middag på en kafé.
De brukte utrolig lang tid på å servere den, men det
gjorde ikke noe. Jeg ville
heller sitte inne å vente på maten enn å gå ut i
regnet igjen.
Det slutta faktisk å
regne mens jeg satt på kaféen.
Jeg syklet videre til Austrått. Der rakk jeg akkurat
en omvisning.
Jeg fant ikke noe overnattingssted denne dagen heller.
Teltet ble slått opp ved Gjølja.
Denne
dagen skulle jeg fram til Follafoss.
Det skulle være et overnattingssted der.
Jeg var spent på om det fortsatt fantes.
Denne
dagen hadde jeg problem med å få fylt vannflaskene.
Jeg pleide jo å starte
fra overnattingsstedene med fulle flasker. Men fikk
ikke fylt dem ved Gjølja.
Utpå dagen var alle helt tomme. Men heldigvis,
plutselig og midt i ødemarka,
lå det en Jokerbutikk. Der fikk jeg fylt flaskene
igjen og så handlet jeg litt
med det samme.
I Follafoss var det faktisk et pensjonat. Jeg var den
eneste gjesten, men
verten var riktig hyggelig. Men noen foss var det ikke
der. Den lå i rør.
Første turbin i Follafoss ble satt i drift i 1923.
Været:
Om
morgenen var det lettskyet vær med gløtt av sol, siden
ble det
veldig fint vær
Kommuner:
Bjugn, Rissa og Verran.
Sykling ca 93 km (grei sykling)
Leirplassen min ved Gjølja
Verrasundet. Her så jeg turens
første tørrfisk og følte at jeg var kommet langt nord.
(Jeg vet at jeg fortsatt var i Trøndelag.)
Fredag 27. juni 2003
(22. dag)
Kommuner:
Verran,
Steinkjer,
Namdalseid
og
Namsos.
Jeg
var innom kafeteria på Sjøåsen. Da jeg kom ut oppdaget
jeg at dekket mitt var helt
utslitt. Jeg var redd det ikke skulle tåle både
bagasjen og meg helt inn til Namsos.
Derfor gikk jeg lange strekninger. Bare i utforbakkene
tok jeg sjansen på å sitte på.
Campingen i Namsos ligger et stykke utenfor sentrum.
Derfor tok jeg inn på hotell
igjen. Denne gang på Tinos hotell.
Grei sykling, men jeg brukte lang tid på grunn av
dekket.
Været:
Bra vær
Gård ved riksvei 17.
Lørdag 28. juni 2003
(23. dag)
Kommuner:
Namsos, Fosnes og Nærøy
Sykling ca 56 km
På
Intersport kjøpte jeg nytt
dekk. De satte det på for meg også.
Så var jeg klar til å
forsette.
Planen min hadde vært å sykle til Rørvik og ta
hurtigbåt til Leka.
Men jeg var en dag forsinket. Og båten gikk ikke på
lørdager,
så jeg var usikker på ruta for dagen.
Jeg valgte å begynne med den planlagte ruta. Like ved
Myrvik var det en fin
rasteplass med bademuligheter. Vanntemperatur 15
grader (på grunt vann).
Like etterpå begynte sykkelen å bråke forferdelig. Det
viste seg at hjulet ikke
var satt ordentlig på. Jeg hadde ikke riktig
verktøy, så jeg fikk ikke gjort noe
med det heller. Det ble mye trilling av sykkel.
Kjedet ble for slakt, så jeg kunne ikke trå.
På Lund trodde jeg at jeg akkurat skulle rekke ferga.
Men 18 30 ferga hadde sluttet å gå på lørdager.
Så da var det bare å vente på neste . Den skulle gå
klokka 20 30.
Det var noen i fergekøen som skulle med hurtigruta fra
Rørvik. De kunne
ikke rekke den og var ganske oppgitte. På fergekaia
fikk vi bare beskjed at
innstillingen var annonsert i lokalavisa. Hvor mange
turister leser den?
Ferga fra Lund gikk over til Hofles. Like ved Hofles
var det en camping og
der ble jeg natta over.
Været: fint vær
Flott rasteplass i Fosnes
Søndag 29. juni 2003
(24. dag)
Kommuner:
Nærøy, Bindal, Leka
Sykling ca 75 km
Jeg
fikk hjelp med sykkelen av en lokal altmuligmann
og kunne fortsette turen.
Klokka 15 00 var jeg kommet til det punktet jeg hadde
beregnet
som halvveis til Nordkapp.
(Etter min reiserute, jeg vet at Brønnøysund er regnet
som midt i landet)
Jeg hadde lyst til å se Leka og tok den turen selv om
det ble en omvei.
Strekningen fra Naustbukta til Bogen var en tung
etappe.
Fra Bogen til ferga over til Leka var det greit.
Denne gangen hadde jeg bomma på fergerutene, så det
ble en stund å
vente her også. Jeg hadde med radio og fulgte
søndagens fotballkamper
i ventetida.
På Leka var det en fin camping. Særlig
campinghyttene og
oppholdsrommet ved hyttene var veldig fine.
Likevel valgte jeg telt. Været var fint å campe i.
Været:
Fint vær
Bildet er tatt like ved Bogen
Leka camping
Mandag 30. juni 2003
(25. dag)
Kommuner:
Leka, Bindal
Sykling
ca 54 km
Før
jeg fortsatte sykkelturen skulle jeg se litt på Leka.
Jeg passerte kirken og syklet videre ut til Skeisnesset.
Der var det flere foreskjellige løyper å velge mellom.
Kulturløype, eventyrløype og flere. Jeg valgte
geologiløypa.
Etter
geologiløypa måtte jeg ta farvel med Leka.
Den første delen av dagen syklet jeg tilbake samme
vei som
jeg hadde kommet.
På Bogen var jeg i butikken. Skikkelig landhandel.
Det var kolonial,
manufaktur,
isenkram, glassmagasin m. m
på ganske liten plass.
Fra Bogen gikk det 3 km opp og direkte 3 km ned
igjen.
Jeg fikk enda en lang stigning
før jeg kunne slappe av på Holm camping.
Leka har: Europas eneste
komplette ofiolittkompleks,
Norges største forekomst av serpentinbergarter,
Norges ferskeste bergart (ca 10.000 år gammel)
og noen av Norges flotteste konglomerater. Leka_Norsk -12 .pdf
(trondelag.com)
Ganske
lett sykling hele dagen, men sjenerende motvind
enkelte steder.
På kartet står det merket overnatting på Forvik. Det
var ikke tilfelle,
men jeg fikk slå opp teltet utenfor det som skulle
være et overnattingssted.
Dessuten fikk jeg nøkkel til dusjen i marinaen.
Været:
Pent og varmt
Ferga kommer til Vennesund
Fra Horn skulle jeg videre med
ferge til Anndalsvåg.
Fra fergehaia var det fin utsikt til de Sju Søstre
Brønnøy. Offisielt er jeg vel halveis til Nordkapp
her.
Altmuligmannen på Hofles hadde anbefalt meg å få et
sykkelverksted til
å se at hjulet satt riktig på. Det hadde jeg tenkt å
ordne i Sandnessjøen.
På Alstadhaug
tok jeg en lang pause. Jeg var både i kirken og på
Petter Dass-museet.
På kaféen kjøpte jeg kaffe og vaffel. Det ble en tur i
butikken også, men det er
begrenset hvor mye man kan kjøpe med på
sykkeltur.
Jeg passerte en sti opp til en av de sju søstrene. Da
hadde jeg veldig lyst til å ta en tur,
men regnet med at det var dagstur. Så jeg fortsatte.
Jeg kom til Sandnessjøen klokka 1605. Da var byen
stengt. Ikke hadde de plass til meg
verken på hotellet eller pensjonatet heller. Og
campingplassen hadde jeg passert
nesten to mil før Sandnessjøen. To mil tilbake var
ikke aktuelt. Så da måtte jeg
fortsette uten å få sjekket hjulet. Jeg ringte og fikk
meg et rom på Levang.
Det ble over 3 mil lenger enn jeg hadde tenkt meg.
Været:
Fortsatt flott vær
(Jeg kom til en av toppene på de Sju Søstre noen
år senere.
Fantastisk utsikt der oppe fra.
Bilder se Nordland
2010)
Altertavla i Alstadhaug kirke
Den eldste delen av kirken er antagelig
oppført mot slutten av 1100-tallet.
Den mest kjente av prestene her var Petter Dass.
Han var prest fra 1689 til 1707.
Etappe:
Levang Nesna (ferge), Nesna Stokkvågen (hurtigbåt)
Kilboghavn.
Ferga fra Levang
var i Nesna klokka 10 00. Hurtigbåten videre til
Stokkvågen gikk ikke
før klokka 17 00. Så jeg hadde god tid til å se Nesna.
Like ved kaia lå produksjonslokaler
og utsalgssted for Nesnalobben. Jeg tittet litt på
det. I samme lokalet holdt en
sykkelreparatør til. Jeg fikk han til å han se på
hjulet mitt. Betaling skulle han ikke ha.
Ellers rusla jeg litt rundt på Nesna. Middag spiste
jeg på kaia.
Jeg kunne ha
syklet fra Nesna til Stokkvågen. Distansen er ca 66
km. Men på strekningen
er det noen tunneler som ikke er anbefalt for
syklister.
Fra Kilboghavn var det 3 km ekstra ut til campingen.
Været:
samme fine varme været, men sterk motvind enkelte
steder
Levang
Nesna havn.
Lurøy
Jeg passert Grønsvik
kystfort. Vi var der for noen år siden med
bil, så denne gangen
kjørte jeg rettt forbi.
Bildet er tatt mellom Stokkvågen
og Kilboghavn
Det var ganske bratt. Oppover i
Lurøy og ned igjen i Rødø
Veien var ganske smal, men det var lite trafikk, så da
gikk det greit.
Fredag
4. juli 2003 (29. dag)
Etappe:
Campingen - Kilboghavn til Jektvik (ferge) - Strømdal
-
Agskaret til Forøy (ferge) - Vassdalsvik til Ørnes
(ferge) - Reipå.
Kommuner: Rødøy og
Meløy
Sykling
ca 73 km
På fergeturen fra Kilboghavn ble polarsirkelen
passert.
Mobiltelefonen ble funnet fram for å sende melding om
det store øyeblikket.
På den neste strekningen var det en kort og to lange
tunneler. Den hadde både lys
og vifter. Jeg hadde dessuten utforkjøring i tunnelen,
så den var fort unnagjort.
Det var tre fine rasteplasser på strekningen.
På fergekaia i Agskaret sto noen barn og solgte kaffe
og vafler. Jeg kjøpte en vaffelplate
av dem, men det var for varmt for kaffe. På kaia var
det også en hyggelig, pratsom
billettselger, så her gikk ventetida fort.
Ved kaia på Forøy var det en veldig fin rasteplass.
Der spiste jeg formiddagsmat.
4 km fra fergekaia møtte jeg skiltet som viste at
syklister måtte sykle om Vassdalsvik.
På veien videre til Glomfjord var det en tunnel som
ikke var tillatt for syklister.
Jeg visste om det, men det er greit at de setter opp
skilt før man kommer til tunnelen.
Jeg hadde tenkt å spise middag eller handle på Ørnes,
men der var alt stengt. Jeg
hadde alltid med reserve av både middag og annen mat,
så noen krise var det ikke. Jeg
trodde det var 3 km igjen til camping, Det var feil, 8
km måtte jeg sykle. Det var ganske
flatt, men motvinden var irriterende. Temperaturen
hadde sunket ganske mye også.
Koselig
camping i en stor hage.
Dagen
ble litt ødelagt av stress med å rekke fergene, ellers
en fin dag.
Været: Fortsatt samme varme, fine været.
Kilboghamn sett fra ferga.
Bildet er tatt fra ferga. En kan
se veien jeg kom dagen før.
Polarsirkelen passeres
Tunnelen heter Jekta og er 412
meter lang. Fjellet
er Kista
Turens
lengste
tunnel. Jeg hadde heldigvis nedoverbakke i tunnelen. I tunnelen
holdt jeg på å bli kjørt ned av en bilist som foretok
en forbikjøring.
Ellers var tunnelen grei.
Kommuner: Meløy, Gildeskål og Bodø
Sykling ca 87 km
Fin
sykkeltur fram til Storevik.
På strekningen passeres minnesmerke over ubåten "Uredd"
som gikk ned i 1943.
Etter Storevik måtte jeg gjennom en 3100 meter lang
tunnel, men den gikk greit.
Etter Skaugvoll kom det en ganske tung etappe med 3
tunneler. Fra Elvik gikk veien
opp til 250 meter, fordelt på flere mindre bakker. Her
også var det en tunnel.
Siste del av veien mot Saltstraumen var grei, men det
hadde blitt ganske kaldt.
Derfor ble det bare en kort rast og jeg var ganske
sliten da jeg kom fram til campingen.
Været: Overskyet og kjølig
Men hvor er pølsekiosken?
Søndag 6. juli 2003
(31. dag)
Kommuner: Bodø og Vågan
Sykling ca 38 km
Denne dagen var nesten hviledag.
Jeg skulle inn til Bodø.
Derfra skulle jeg med hurtigruta til Svolvær.
Da jeg holdt på å legge sammen teltet kom det en
voldsom regnskur.
Teltet lå på bakken, klart til å bli rulla sammen.
Vannet la seg på så det så ut som et svømmebasseng.
Heldigvis gikk skura fort over.
Grei vei inn til Bodø. På kaia måtte vi syklister
vente lenge på å få komme om bord.
Biler og gods skulle om bord først. Fikk ikke varmen
ordentlig i meg før vi var over i
Lofoten. Dagens rett på hurtigruta var lammestek. Den
var utrolig god og kostet bare
100 kroner.
Fra kaia i Svolvær var det 2 km til nærmeste camping
for telt. Det gikk greit å finne veien,
men veien var ikke grei. Det var bratt opp og ned hele
tiden. Det var forferdelig med
mygg på denne campingen. Bare å komme seg inn i teltet
å dra igjen glidelåsen.
Dusjing ble det ikke. Det var for sent, sa
campingverten. Heldigvis hadde jeg ikke
syklet så mye denne dagen, og kaldt hadde det vært
også.
Været: Kraftig regnskur om morgenen,
oppklarning og litt sol på veien inn til Bodø,
ellers overskya og kaldt.
Framme ved Nordkapp!
I Stamsund på hurtigruta.
Jeg hadde egentlig tenkt å sykle herfra,
men falt for fristelsen til å bli med båten til Svolvær
Det var kraftige regnbyger hele natta. De fortsatte
utover formiddagen.
Derfor ble det utsatt start på syklingen. Det var
stort oppholdsrom på campingen.
Der ble jeg sittende å spise frokost og se på
barne-tv.
(Det var barn som satt og så på tv da jeg kom.)
Heldigvis ga regnet seg etter hvert.
På kaia i Fiskebøl solgte de hvalburgere. Denne gangen
kom jeg akkurat da ferga skulle
gå, så jeg rakk ikke burgerne. Men jeg bestemte meg
for at hval skulle jeg spise før jeg
var ferdig med området.
På Stokmarknes var jeg på Hurtigrutemuseet
før jeg fortsatte til Sortland
camping.
Veldig lett sykling hele dagen. Utrolig at det er så
flate veier når det er så høye fjell
overalt.
Kommuner:
Vågan, Hadsel og Sortland.
Været: Kraftige regnbyger på formiddagen, men senere
oppklarning, fortsatt kjølig.
Sykling ca 85 km
Denne dagen våkna
jeg til sol og fint vær igjen. Først var jeg på
G-sport i Sortland for å
få meg nye bremseklosser. Så fortsatte turen. Det var
fortsatt grei sykling. Men en lang
strekning var det ny asfalt som det var veldig tungt å
sykle på. Her ble jeg forbikjørt av
tre unge gutter. Dem skulle jeg møte igjen 3 ganger
til på turen.
Ved Fornes så jeg turens første klegg. Kleggen skulle
bli en plage etter hvert.
Fluer var det mye av hele tiden, men det var jeg blitt
vant til.
Ved Buksnesfjord var jeg innom en kafé. Egentlig hadde
jeg tenkt å spise middag.
Men for noen priser. Bare en vaffelplate kostet 50
kroner
Det var flere syklister der inne. De klaget over at
det var så mye insekter.
Til det svarte vertinnen at det kom av at det
var vindstille. Riktignok var ikke
vinden plagsom denne dagen, men i Oslo ville vi ikke
kalt det vindstille.
Jeg hadde tenkt å overnatte i Risøyhamn, men det var
ingen camping der og på
hotellet var det fullt. Jeg fant etter hvert fram til
Ånes camping. Det var ikke av
de beste campingene, men gikk for en natt. Det jeg
reagerte mest på var at de hadde
utrolig mange plakater med ikke gjør ditt og husk og
gjøre datt.
Været: Sol hele dagen, varmere igjen
Leskur med inngang fra baksiden. Har
det noe med framtredende vindretning å gjøre?
Flott natur ved Reinsnes
Onsdag 9. juli 2003
(34. dag)
Etappe: Inn til Andenes, ferge til Senja,
over til Eidebrygga i Torsken.
Kommuner: Andøy - Torsken
Sykling ca 55 km
Da jeg skulle ta ned teltet brakk ei teltstang. Jeg
hadde reserveledd, men håpet
likevel jeg fikk kjøpt ny stang i Andenes.
Lett sykling fram til Andenes, denne gangen hadde jeg
ganske kraftig medvind.
Litt før Andenes var en strekning merket med rasfare.
Den faren så ut til å være reell.
Jeg var glad da jeg var forbi. Men noen tok tydeligvis
ikke advarselen alvorlig.
De hadde slått opp teltet der.
Da jeg nærma meg Andenes pratet jeg med en syklist på
vei sydover. Han hadde
jobba i en Stovnerbarnehage, så vi hadde noen felles
kjente.
Ellers ble jeg igjen passert av de tre gutta fra dagen
før.
I Andenes fikk jeg kjøpt nye teltstenger (det klarte
de ikke å skaffe i Vestfold
3 år senere). Jeg fant også en liten restaurant som
hadde veldig god hvalbiff.
Men ellers likte jeg meg ikke i Andenes, så jeg tok
ferga over til Senja.
Der visste jeg ikke om noe overnattingssted, men regna
med at jeg ville finne
en plass å slå opp teltet.
Ferga var forferdelig slitt og jeg var glad da vi var
over. I Gryllefjord så jeg skilt
om overnatting på Eidebrygga i Torsken. Jeg ringte dit
og de hadde et rom ledig.
For å komme til Torsken måtte jeg over en
"fjellovergang". Jeg trodde jeg skulle
200 meter opp, men det var bare 100 meter. Gledelig
overraskelsen.
Eidebrygga var et kjempekoselig overnattingssted.
Jeg hadde kjøpt med ei 1/2 flaske rødvin og satt på
terrassen min og slappet av i
det nydelige været.
Været: Sol, litt skyer og noen regndråper i Andenes,
fint igjen mot kvelden
Måtind sett fra Skogvoll
Senja sett fra ferga
Bildet fra tatt fra Eidebrygga i
Torsken. En av
de fineste kveldene på turen.
Torsdag 10.7.2003 (35.
dag)
Kommuner:
Torsken - Berg - Tranøy - Lenvik
Sykling ca 76 km
Mål for dagen var
Finnsnes.
Det regna
forferdelig da jeg våkna og skyene lå helt ned til
sjøen. Men jeg måtte videre.
Første 100 meter opp, og ned igjen før jeg kom til
hovedveien. Så opp til 172 meter og
så bratt ned til sjøen igjen. Jeg passerte Senjatrollet, men var
ikke inne. En gang til
denne dagen måtte jeg opp i høyden, ca 150 meter,
ellers var det småkuppert.
Kanskje greit at det ikke var så varmt, ca 11-12
grader.
Jeg møtte de 3
gutta igjen. De passerte meg i en oppoverbakke og
lurte hvordan
jeg stadig klarte å komme foran dem. De hadde tenkt
seg helt til Tromsø denne
dagen, så de regna ikke med at de fikk se meg flere
ganger. Det fikk de rett i.
I Finnsnes bodde
jeg på Finnsnes hotell. Det hadde vært en av de
tøffeste dagene
hittil, så det var godt å slappe av innendørs.
Været:
Regn på formiddagen, senere overskyet, litt sol
midt på dagen
Kirken i Torsken
Vått, mørkt og kaldt på
Senja
Fredag 11. juli 2003
(36. dag)
Etappe:
Finnsnes - Silsand - Gibostad - Stønnesbotn - Botnhamn
til Brensholmen
(ferge) - nesten til Mjelde.
Kommuner: Lenvik
og Tromsø
Sykling
ca 88 km
Fint
vær, fin natur og grei vei, men masse fluer og klegg.
Etter Brensholmen
måtte jeg opp hele 25 meter. Jeg hadde ganske kraftig
motvind så det føltes
som en fjellovergang. Det var høyfjellsnatur der oppe
også. Jeg begynte å bli
sliten og skjønte at jeg ikke ville greie å komme helt
til Tromsø. Uten motvinden
hadde det kanskje gått. Jeg var kanskje litt sliten
etter gårsdagen også. Teltet ble
slått opp i veikanten.
Det var overskyet
da jeg våknet, men for første gang på turen var det
for varmt
inne i teltet. 20 grader ute og 24 grader i teltet.
Jeg syklet inn
til Tromsø så fort jeg kunne. Ville se litt av byen
før det ble
lørdagsettermiddagsstillhet der. Det resulterte i at
jeg var så sliten da jeg
kom inn i byen at jeg ikke orket se meg om. Jeg kjøpte
ny gassbeholder på et
kjøpesenter, så på domkirken og spiste en kurv jordbær
på torget. Så syklet
jeg over til campingplassen
i Tromsdalen. Der ble jeg resten av dagen.
Været: Varm, lettskya
Leirplassen min på Kvaløy
Bildet er tatt i nærheten
av Fossmo.
Det ser da ut til å være ganske høyt.
Men høyden er ikke så mange meter over havet.
Det
regna litt om natta, men været var bra da jeg sto opp.
Da jeg skulle koke kaffe,
gikk strømmen. Jeg måtte fram med primusen. Det
var verre for dem som sto i
dusjen, det var ikke vindu i rommet.
Det var søndag og jeg skulle begynne dagen med
gudstjeneste i Tromsdalen kirke
eller "Ishavskatedralen". Derfor hadde jeg god tid
denne morgenen.
Grei sykling hele dagen.
På hotellet på Lyngseidetskulle de egentlig ha 800 kroner for rommet, men
siden
det sto feil i noen brosjyrer skulle jeg få det for
550 kroner. Greit det, selv om jeg
ikke hadde sett disse brosjyrene med feil.
Kommuner: Lyngen - Kåfjord - Nordreisa.
Først sykling ned til fergekaia.
Sykling
ca 63 km
På Lyngseidet var steinene i steinmuren og i et
steinhus merket med hva
slags stein det var. Veldig bra!!
Fra ferga så jeg julenissen. (Karl Martin var på vei
nordover for å møte meg.
Da jeg var i Lyngen var han i Rovaniemi. Han hadde
ikke sett julenissen.
Vi fant ut at nissen måtte være på sommerferie i
Lyngen).
Det var en veldig fin fergetur over til
Olderdalen. I Olderdalen så jeg turens første
skilt med samisk og norsk tekst.
Fra Olderdalen var det første en strekning med ganske
mye bakker, senere ble det
grei sykling fram til Sørkjosen. Derfra skulle jeg opp
til ca 200 meter, men resten av
veien var grei. Bortsett fra at det blåste veldig, og
selvfølgelig var det motvind.
Jeg likte meg godt
på Fosselv camping, men måtte videre. Veien til
Sandbukt var grei.
I Sandbukt snakket jeg med en dame fra Finnmark. Hun
fortalte at jeg bare hadde en
hard strekning igjen før Nordkapp. Den var over
Kvænangsfjellet (402 moh).
Det var faktisk veldig tungt. Dessuten var det masse
klegg hele veien. Men fra
toppen var utsikten fantastisk. Der oppe ligger Gildetun. Jeg tok
en ganske lang
pause før jeg begynte nedstigningen. Ned igjen fra
Gildetun gikk det fort.
I Burfjord kjøpte jeg hamburger. Den må ha vært
hjemmelaget, for den var kjempegod.
Veien videre var først grei, så gikk det opp til 250
meter på 3 km og ned igjen på 8 km.
Camping
på Alteidet.
Etappen var slitsom, men hadde mange fine
utsiktspunkter. Kleggen var plagsom.
Det ble en kort etappe denne dagen. Greit fram til
fylkesgrensa.
Endelig var jeg i Finnmark.
Litt etter fylkesgrensa kom jeg til stedet Tappeluft.
Stedet bærer navnet sitt med rette.
Jeg var ganske tappet for luft da jeg kom opp på
toppen.
Skiltene viste 3 km bratt oppover og 1 km bratt
ned.
Siden gikk veien langs fjorden, men med mange bakker.
Øksfjordtunnelen var den verste siden tunnelene etter
Brekke i Sogn.
Men denne var annerledes. Her var det trangt og
gjørmete.
I Øksfjord hadde jeg bestilt rom på hotellet.
Verten skulle kjøre til Hammerfest om natta og tilbød
meg å sitte på,
men jeg takket nei. Jeg hadde planlagt hurtigbåt fra
Øksfjord til Hammerfest neste dag.
Kommuner:
Kvænangen - Loppa
Været: Fint vær, noen
skyer mot kvelden
Sykling ca 50 km
Endelig i Finnmark. Skiltet bak
sykkelen er grensemarkeringen.
(Sykkelen er kjekk som tørkestativ)
Tappeluft. Stedet bærer
sitt navn med rette. Har var det en tung bakke,
men også en fin nedkjøring på den andre siden.
Båtturen
på Lopphavet gikk fint. Det var ikke mye sjø denne
dagen.
I Hammerfest regna det fortsatt. Det var 4. gang jeg
var der. Hver gang var det regn,
selv om jeg ellers på feriene hadde hatt mest godvær.
Mens jeg var i en by passet jeg på å kjøpe meg nye
skolisser og nytt håndkle.
Etterpå skulle jeg spise formiddagsmat. Røykeloven
gjelder tydeligvis ikke så langt
nord. Det første stedet jeg var inne lå røyklukta så
tjukk så jeg snudde i døra.
Neste stedet var noe bedre, så jeg spiste der.
Nå var alt i orden til å fortsette å sykle. Men veien
gikk forbi kirken og da måtte jeg
jo inn og kom rett til en konsert. Etter konserten kom
jeg av gårde.
Like før Kvalsund var det en tunnel på over 2 km, men
det var mulig å bruke
gamleveien utenom den. Fint å komme litt vekk fra
trafikken også.
Jeg slo opp teltet på Repparfjord
Ungdomssenter. Der var det ikke mange
ungdommer. Jeg var vel blant de yngste.
Veien fra Hammerfest til Repparfjord var grei å sykle.
Været: I Øksfjord var det tåke, lett
regn og 11 grader. Det regnet fortsatt da jeg kom
til
Hammerfest, men så ga regnet seg. Fortsatt
overskyet og kjølig.
På campingen sto
det et skilt: til fossen. jeg begynte dagen med en tur
til denne fossen.
Det var ikke mer enn ca 5 minutter å gå dit.
Så var det å sette seg på sykkelen igjen. Grei sykling
til Skaidi. Der skulle jeg først kjøpe
brød. Det ble slått inn med 120 kroner. Så skulle jeg
spise på kafeen. Et smørbrød og en
kaffe. Kassa viste 800 kroner. Kanskje folka på Skaidi
skulle ta et kurs i bruk av
kassaapparat? (Jeg betalte jo ikke disse prisene)
Fra Skaidi til Russenes var det også grei sykling, men
kleggen var plagsom.
Veien fra Russenes til Revsbotn hadde fartsgrense på
90, men jeg tror ikke jeg så en
bil som kjørte så sakte. Men det var ikke mye trafikk
på strekningen og det var greit
å sykle der likevel.
I nærheten av Revsbotn tok jeg en lang rast.
Den neste etappen, fram til Slåtten var den fineste på
hele turen. Naturen var fantastisk.
Dessuten begynte det å bli sent, så belysningen ble
flott den også. Etter Slåtten begynte
jeg å se etter et sted til å sette opp teltet. Ikke
for vått, ikke stein og stor nok gress eller
lyngflate til å sette opp teltet. Jeg fant et
flott sted ved et vann. Det var riktignok litt
dårlig feste for teltpluggene. Men det var vindstille
tok jeg sjansen på at det skulle gå
bra, og det gjorde det.
Det
var fortsatt sol og vindstille da jeg sto opp. jeg
hadde litt rar følelse denne dagen.
Det føltes som det var siste etappe. Neste dag skulle
jeg til Honningsvåg med hurtigruta.
Resten av turen til Nordkapp skulle jeg sykle uten
bagasje. Jeg drøyde litt med å komme
av gårde. Måtte nyte denne fine morgenen.
Fra
leirplassen gikk veien ned til Snefjord og Krokelv.
Derfra ble en stigning på over
200 meter og bratt ned igjen til Bakfjord. Fra Selvika
gikk det oppover igjen, nå til
ca 150 meter. Det var en ganske tøff tur, kanskje mest
på grunn av varmen.
Men det var også en veldig flott tur.
I Havøysund
bodde jeg på hotellet. Utenom hotellet var det
bare kirken og en
storkiosk som var åpne. Jeg var først innom kirken, så
var jeg innom kiosken for
å finne noe å kose meg med denne siste kvelden jeg var
alene.
Kommuner: Måsøy
Været:
Fint og veldig varmt
Sykling ca 42 km
Etappe:
Til Honningsvåg med hurtigruta. Om ettermiddagen
sykling til Nordkapp.
Kommuner: Måsøy og Nordkapp
Sykling ca 36 km
Totalt syklet ca
283 mil
Jeg hadde tilbragt 10 døgn og ca 8 timer på sykkelsete
(eller med å trille sykkelen oppover).
Jeg
hadde valgt denne reiseruta for å slippe den
undersjøiske tunnelen til fra
fastlandet til Magerøya.
Da jeg skulle sykle ned til hurtigruta, kom jeg til en
sykkel med to flate hjul.
Noen hadde skrudd løs ventilene om natta. I tillegg
hadde de prøvd å sykle med
låsen på. Låsen hadde surra seg rundt hjulet og klemt
sammen kjedekassa.
Jeg fortalte han i resepsjonen på hotellet hva som
hadde hendt. Svaret jeg fikk
var at sånt måtte man regne med på lørdagskvelden. Man
tok seg jo gjerne noe
øl og etterpå måtte man finne på noe.
Sykkelen bråka forferdelig ned mot
hurtigruta p.g.a. bulken i kjedekassa, men jeg
hadde ikke tid til å gjøre noe med det. Bulken
fikk være der til jeg var framme i
Honningsvåg.
I Honningsvåg ventet Karl Martin på kaia. Han
hadde leid campinghytte
i Skipsfjord.
Jeg syklet dit og Karl Martin kjørte følgebilen.
Det ble litt filming underveis også.
Nordkappturen
Vi ville gjerne være på Nordkapp ved
midnatt, så vi ventet til ca 16 00 med å starte.
Geir var også kommet og ville sykle sammen med
meg. Jeg hadde lest at det var
ganske tøff sykling ut til platået. Det stemte. Og
allerede i den første bakken begynte
det å regne. Geir skifta til regntøy. Jeg valgte å
fortsette uten, for å ha noe helt tørt å ta
på når vi kom til Nordkapp.
Farvel til Havøysund
(Havøysund er ikke noe stort sted, men større enn bildet
tyder på.)
Været ble etter hvert helt forferdelig.
Tåka kom også sigende.
Vi så bare noen meter framfor oss. Jeg foreslo at
Geir ble med følgebilen, men han ville
fullføre turen. På Nordkapp sto Karl Martin klar
med champagne. Det var deilig å ha
nådd målet, og også å bli tatt i mot så fint. Men
jeg må innrømme at det aller beste
var å få på tørre klær.
Siden
har jeg angret på at jeg ikke avsluttet og heller
gjorde et nytt forsøk neste dag.
Været: Fortsatt fint om morgenen, men regn om
ettermiddagen.
Honningsvåg sett fra hurtigruta.
På kaia sto Karl
Martin med filmkamera.
Veien mot Nordkapp. Har skulle vi
opp til 272 meter, så ned igjen og opp.
Nordkapp-platået ligger på 309 moh.
Grete er fornøyd med å være
framme, men våt og kald.
Det var dårlig vær da jeg startet fra Lindesnes og
dårlig da jeg kom fram til Nordkapp.
Men på turen oppover hadde jeg mye fint vær. Men noen
regnværsdager var det jo.
Geir er også fornøyd med å
være framme
Flott med
champagne (Bildet er fra internett og stemmer jo
ikke helt.
Det var champagne vi fikk, ikke Martini)
Nordkapp. Bildet
er tatt to dager senere, tirsdag 22. juli. Da var det
bedre vær
Mandag 21. juli 2003
(46. dag)
Vi tok en formiddagstur til Honningsvåg.
Geir og jeg sykla og Karl Martin kjørte bil.
(Vi hadde bare to sykler.)
Vi rusla litt i sentrum, spiste lunsj og var i
noen
souvenirbutikker.
Kirken fikk også et besøk.
Middag spiste vi i campinghytta.
Etter middagen gikk Karl Martin og jeg en tur til
Skipsfjordsutsikten.
Været var blitt ganske fint og utsikten var flott.
Karl Martin på Skipsfjordutsikten
Tirsdag 22. juli 2003
(47. dag)
Nordkapp
er jo egentlig ikke det nordligste
punktet i landet. Knivskjellodden
strekker seg litt lenger nord.
Vi ville en tur dit også. Nå ble vi med i bilen alle
tre.
Vi kjørte
nesten fram til Nordkapp-platået.
Der ble bilen parkert og vi tok stien utover mot
odden.
Det var ca 1 1/2 time å gå.
På kvelden besøkte vi Nordkapp en gang til.
Været var veldig fint og vi hadde håp om å
oppleve midnattssol på Nordkapp.
For Karl Martin og meg ble det 3. besøket.
Men heller ikke denne natta ble det sol.
Det lå noen skyer over havet.
Geir og Karl Martin på
Knivskjellodden. Nordkapp i bakgrunnen
Nordkapp sett fra
Knivskjellodden
Knivskjellodden 71 11 08
Knivskjellodden sett fra
Nordkapp
Karl Martin og Geir på Nordkapp.
Ikke helt klart ved midnatt denne gangen heller.Men
slett ikke verst vær.
Onsdag 23. juli 2003
(48. dag)
Den siste dagen på Magerøya.
Geir og jeg tok hurtigruta til Kirkenes.
Karl Martin kjørte bil.
Hurtigruta Polarlys i Kirkenes.
Torsdag 24. juli
2003 (49. dag)
Karl Martin ventet på oss på
kaia
i Kirkenes.
Vi gikk en tur i byen. Jeg var som
vanlig innom kirken.
Etterpå tok Geir og jeg bilen og
dro til Grense-Jakobselv.
Været var veldig bra.
I 1873 besøkte kong Oscar ll
kapellet i Grense-Jakobselv.
Kong Oscar ønsket å få sitt
navn knyttet til rikets
østligste grense.
Da vi kom tilbake hadde Karl
Martin ordnet campinghytte på
Hesseng.
Første
stopp ble det gresk-ortodokse kapellet, St. Georgs
kapell, i Neiden.
Der ble det holdt en utendørs gudstjeneste. Etterpå
fikk vi komme vi inn i kapellet.
Vi var en tur til Neiden kapell også. Men der kom vi
ikke inn.
Vi tok en avstikker over til Finland ved Utsjoki
før vi fortsatte mot Karasjok og
Kautokeino. I Kautokeino fylte vi bensin og fikk
hilse på Finnmarksmyggen.
Vi fortsatte over til Finland og slo opp teltet i
Palojärvi.
Gudstjeneste ved St.
Georgskapell i Neiden. Kapellet var etablert
i 1565.
Det er et gresk-ortodoks kapell. Det sies at den
Hellige Trifon døpte øst-samer i elva Neiden,
og etter dette så er vannet i elva regnet som
hellig av de troende ortodokse.
Kapellet er Nordnorges eldste trebygning og er det
eneste ortodokse gudshus her i
landet som er bygget som sådant.
Neiden
kirke, en stavkirke
fra 1902 i nasjonalromantisk stil
Silkenellik. Den er viltvoksende
i Finnmark,
men har også vært brukt i hager i Sør-Norge
I Kaaresuvanto var vi
innom en souvenirbutikk.
Vi hadde noen Euro igjen og skulle se
om det var noe det var verd å bruke dem på.
Jeg kjøpte meg caps med myggnett.
Så gikk turen over til Karesuando i Sverige.
Karesuando og Kaaresuvant er
opprinnelig samme by.
I
Jokkmokk passerte vi polarsirkelen.
Det var en kafé der, men ikke mye som
minte om
Polarsirkelsenteret på den norske siden.
I Sorsele leide vi campinghytte for natta.
Polarsirkelen passeres.
Vi er i Jokkmokk
i Sverige.
Kyrkstaden er en samling av tømrede hus der nybyggerne
fra stedene rundt
Vilhelmina bodde når det var kirkehelg.
Neste stopp var Østersund. Der var det en festival.
Vi spiste middag i et telt med gresk mat.
Litt etter Østersund fikk vi et voldsomt regnvær.
Vi så nesten ikke veien.
Da vi kom til en plass med utleiehytter, svingte vi
inn
der og fikk en hytte for natta.