Vi skal på sommerferie til onkel Hans og tante Maia som bor på Fruholmen fyr i Finnmark. Første etappe gikk med tog fra Oslo til Trondheim. |
Farvel alle onkler og tanter i Oslo. Fra Trondheim reiste vi videre med Hurtigruta. Nordstjernen den ene veien og Skjerstad den andre. |
Her er Grete og mor klar til å gå ombord i Nordstjernen. |
Grete og far Erling-Scott ombord på Nordstjernen. |
DS
«Nordstjernen» var
et hurtigruteskip som ble overlevert Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS) i juni 1937. Skipet var byggnummer 282 ved Fredrikstad mekaniske verksted og kostet litt over 1,9 millioner kroner. DS «Nordstjernen» gikk i fast rotasjon i hurtigruten i perioden 1937 til 1954. I september 1954 grunnstøtte hun i Raftsundet og sank. Fem mennesker omkom. Det Bergenske Dampskibsselskab hadde som tradisjon å navngi skipene sine etter fenomener og objekter på nattehimmelen. Nordstjernen er en stjerne i stjernebildet Lille bjørn. 21. juni 1937 ble DS «Nordstjernen» satt inn i fast rotasjon i hurtigruten, og avløste DS «Mira» fra 1891. DS «Mira» fortsatte imidlertid som avløserskip og reserveskip til hun ble senket i 1941. |
Forliset: 22. september 1954 var DS «Nordstjernen» på nordgående fra Svolvær til Stokmarknes med 204 passasjerer ombord. I det trange Raftsundet kom skipet ut av kurs, og klokken 02:10 grunnstøtte hun på styrbord side. Bunnen ble revet opp, og skipet tok inn mye vann. Lasterommene og innredningen ble fylt med vann, og til slutt trengte vannet inn i kjelerommet. Skipet var i ferd med å synke da kjelene eksploderte. Etter 20 minutter sank DS «Nordstjernen» og ble liggende på 60 meters dyp. Fem mennesker omkom. https://no.wikipedia.org/wiki/DS_%C2%ABNordstjernen%C2%BB |
Grete på hurtigruta |
Vi passerer de Sju Søstre |
Det var fint vær på hele turen. Solstolene på dekk ble flittig brukt. |
Vi er i Svolvær |
Avslapning på dekk. |
Trollfjorden? |
Den ene veien
seilte vi med ds Skjerstad DS «Skjerstad» var et passasjer- og hurtigruteskip som ble overlevert det svenske rederiet Hallands Ångbåts Aktiebolag i Halmstad i juni 1925. Skipet var byggnummer 252 ved det tyske verftet Schiffswerft von Henry Koch i Lübeck og ble døpt DS «Hansa». Skipet ble satt i rute mellom Sveriges vestkyst og Lübeck i Tyskland. I 1940 kjøpte Det Nordlandske Dampskibsselskab (NDS) i Bodø skipet og omdøpte henne DS «Skjerstad». Skipet ble satt inn i godsrute mellom Bergen og Tromsø, men ble i 1942 rekvirert av den tyske okkupasjonsmakten. Etter krigen var det stor mangel på skip, og DS «Skjerstad» ble i 1945 bygd om og satt inn i fast rotasjon i hurtigruten. I 1958 ble skipet tatt ut av hurtigruten, og ble i 1959 solgt til Panama. I 1971 var hun hotellskip i Cape Haiti på Haiti. I 1982 ble skipet slettet fra skipsregisteret. https://no.wikipedia.org/wiki/DS_%C2%ABSkjerstad%C2%BB |
DS "Skjerstad". Foto: Hurtigrutemuseet https://www.lofotposten.no/hurtigruten-120-ar/nu-gar- skjerstad-godt/s/1-71-6480175 |
Isbjørnen i Tromsø. Den var det ikke hyggelig å møte. |
Det hjelper ikke å stå sammen med mor. |
Tante Maia og kusine Turid på Fruholmen fyr. Bildet er nok ikke tatt den sommeren vi var der. (Sammenlign pipa på huset til venstre med den på bildet under.) (Det står litt om fyret nederst på siden) |
Grete i samedrakt, kusine Turid og nabojenta til Turid. |
Grete har fått to store jenter (6 år) til barnepike. Grete er 3 år |
|
Midnattsola sett fra fyrtårnet. Her er onkel Hans, tante Maia og mor Selma |
Far Erling-Scott og mor Selma beundrer midnattsola og hverandre. |
Tilbake med hurtigruta til Trondheim og videre med tog til Oslo (onkel) Hans Hansen, fyrvokter på Fruholmen, har skrevet en bok om fyret, "Fruholmen fyr gjennom 124 år. https://books.google.no/books/about/Fruholmen_fyr_gjennom_124 _%C3%A5r.html?id=GyGqQwAACAAJ&redir_esc=y Fruholmen fyr Fruholmen fyr er regnet som verdens nordligste og Finnmarks eldste fyrstasjon. Trelastfarten på Arkhangelsk var noe av grunnen til at det ble behov for et fyr akkurat her. Omtrent fire mil nordvest fra Hammerfest, og omtrent like langt fra Nordkapp, ligger Fruholmen. Nordishavet velter seg like mot den, og et rått klima og hyppige stormer gjør den til et lite misunnelsesverdig oppholdssted.» Slik beskrev Fyrdiriks stedet, på sin befaring. Kravet om et fyr i dette området ble reist allerede på 1850-tallet, da trelastfarten på Arkhangelsk var blitt betydelig. Fyrdirektøren anmodet om bevilgning i 1860, men først i -63 fant Stortinget å kunne imøtekomme denne. |
Hele landet bidro Fyrstasjonen ble bygd i perioden 1864-66. Arbeidslaget bestod av 27 mann - 13 fra Sunnmøre og 4 fra Selbu. De øvrige var antagelig fra Ingøy. Tårnet som ble reist var 19 meter høyt. Med sokkel av granitt hugget på tukthuset i Kristiania, støpejernsplater fra Marinens verft i Horten, lyktehus fra Næs jernverk, en førsteordens linse fra Lepaute i Frankrike og en 4-vekers fettoljebrenner, stod Fruholmen fyr godt rustet til å lyse opp leia. Lykta ble tent første gang 25. august 1866. Jevnet med jorda Fruholmen var det eneste fyret i Finnmark som ikke ble okkupert av tyskerne under 2. verdenskrig, men i november 1944 ble fyrfolket tvunget til å evakuere, og stasjonen ble jevnet med jorda. Kun brønnhuset stod igjen. Stasjonen ble gjenreist etter krigen. Tårnet ble nå bygget i betong, og den nye lykta ble tent i 1949. Fruholmen fyr ble endelig automatisert og avbemannet i 2006. Beliggenhet og krevende landingsforhold har vanskeliggjort stabil ny bruk. Fyrmester skrev bok Hans Hansen ble ansatt som første fyrmester på det gjenreiste Fruholmen fyr i 1949, og familien tilbragte de kommende 11 år på holmen. I sin bok Historien om Fruholm fyr gir Hansen et utførlig bilde av stasjonens tekniske historie, men vel så interessant er innblikket leseren får i hvordan det var å leve på et slikt isolert sted. Hansen intervjuet tidligere betjening eller deres etterkommere, og fikk på den måten et godt innblikk i de skiftende forhold gjennom tiden. Hans Hansens bok er gjennomsyret av sympati for stedet og for menneskene han møtte, og er en liten gullgruve for den som er interessert i også den menneskelige siden av vår fyrhistorie. Boka er dessverre i ferd med å bli vanskelig å få tak i. Fruholmen fyr | Kystverket - tar ansvar for sjøveien |
tilbake til 1. side |
|