1. dag Søndag 3. juli 2016 Avreise fra Slemmestad med hurtigbåten Baronessen til Aker Brygge i Oslo. Sykkel langs bryggene i Oslo til Sentralbanestasjonen. Tog til Trondheim Sykkel til Comfort hotell i Krambugata i Trondheim. Overnatting Comfort hotell, Krambugata På sykkel: 3,5 km |
Grete står ved Slemmestad Brygge og venter på Hurtigbåten Baronessen som skal ta oss inn til Oslo |
||||
2. dag mandag 4. juli 2016 Sykling i Trondheim 23,5 km |
|||||
med bestefaren Kiempen av di den ugifte mor hennar hoppa i fossen dagen før mora skulle stå gapestokk på Hov i Ålen. An-Magritt og køyreoksen Hovistuten køyrer malm frå gruvene rundt Røros og ned til Tamlaget smeltehytte ved Gaula. Ho vert folket sin leiar i hard arbeidskonflikt, og opplever kjærleiken saman med den tyske fagarbeidaren Johannes konstknekt. I dei tre siste banda i syklusen held An-Magritt fram som folket sin leiande personlegdom, dyrkar korn på skrinne Kiempeplassen. Dei gamle odelsbønder vert forarma av den nye kapitalisme, og An-Magritt overtek på deira vegner til slutt sjølve Hov. https://nn.wikipedia.org/wiki/An-Magritt |
Ann-Magritt og Hovistuten utenfor Ilen kirke (Del av artikkel): Falkberget-monumentet An-Magritt og Hovi-stuten i Trondheim (1967). Men i alle Leirdals arbeider er det nærværende og realistiske underordnet sikre komposisjonelle grep. Det tunge, horisontale i Hovi-stuten kontrasteres mot An-Magritts ranke skikkelse som et bilde på de åndelige krefter i hverdagsslitet. Billedhuggeren har hatt Falkberget-sitatet “Det oppreiste sinn står i loddesnorens tegn” som ledetråd for dette hovedverket. https://nbl.snl.no/Kristofer_Leirdal |
||||
Skansenbrua er ei jernbanebru i Trondheim. Den lar Dovrebanen komme over Vestre kanalhavn og over på den kunstige øya Brattøra, som Trondheim Sentralstasjon ligger på. Skansenbrua er ei klaffebru; det betyr at brospennet kan heves så høye båter kan passere under. Brua ble
tatt i bruk for jernbanetrafikk 22. mars i |
|||||
|
Festningen er anlagt på en strategisk viktig høyde ovenfor Bakklandet. Fra denne høyden hadde svenskene to ganger tidligere kontrollert byen, i 1564 og 1658. Gamle Bybro går over Nidelven til byen fra Bakklandet, og da festningen ble anlagt, var broen den viktigste innfartsveien til Trondheim. Det var planlagt et festningsanlegg til forsvar av denne siden av Trondheim allerede i 1676, men det var bybrannen som fikk planene virkeliggjort. Cicignon skal ha sagt følgende om beliggenheten av anlegget:
|
||||
Fra Kristiansten sykla vi opp til Tyholt-tårnet. Så gikk turen ned til byen igjen. Om kvelden rusla vi langs Nidelven, besøkte Nedre Bakklandet, og spiste middag på Solsiden. (Samme sted som sist vi var i Trondheim) |
|||||
3. dag Tirsdag 5. juli 2015 Nå begynner sykkelturen. Første tappe: Trondheim - Støren. Grei vei å sykle, stort sett godt merket. Ved Hovin burde det stått en skilt.(Opp Fossveien) Der kom sykkelveien rett ut på E6. Heldigvis hadde vi undersøkt veien på forhånd. Sykling på dagens etappe ble 53 km Overnatting Støren hotell |
Handling på Coop, Heimdal |
||||
|
Nesten framme på Støren. Vi skal over brua, E6 går inn i en tunnel. |
||||
4. dag Onsdag 6. juli 2016 Overnatting: Bergstaden hotell På sykkel: 36 km |
Vi kommer over til Røros kommune. Det var noen tunge bakker etter Ålen, men nå er vi heldigvis oppe. |
||||
Blomstereng |
Hovedgata i Røros, med kirken. |
||||
|
|
||||
Haugene kunne vært betydelig større, for det er først i nyere tid at man innså at de hadde gått fra å være en avfallsplass til å bli et viktig kulturminne fra bergverket, og at de kunne ha en verdi for turistnæringa. Derfor har betydelig mengder materiale blitt frakta andre steder som fyllmasse, inntil man bestemte seg for å bevare det som var igjen av haugene. https://lokalhistoriewiki.no/index.php/ Slagghaugene_p%C3%A5_R%C3%B8ros |
|||||
5.
dag torsdag 7. juli 2016 Sykling fra Røros via Os til Tufsingdal. Fortsatt grei vei å sykle. Lite trafikk, i hvertfall da vi kom inn på fylkesvei 28, Kobbarleden. Kopparleden var opprinnelig forbindelsen mellom kobbergruvene ved Falun og Røros, den gang strekningen vanligvis ble kjørt med hest og slede om vinteren gjennom Femundsmarka. Nå brukes navnet i turistøyemed på veien fra Røros forbi Femundsenden til Bergslagen-området i Sverige. Turen er spesielt populær blant motorsyklister. Kopparleden er cirka 40 mil lang og følger fylkesvei 30 til Os og deretter fylkesvei 28 og fylkesvei 26 forbi Femundsenden til Drevsjø. Grensen mot Sverige krysses på fylkesvei 218 og derfra er det stort sett å følge riksvei 70 til Falun. Kopparleden – Store norske leksikon (14. november 2024) Overnatting: Hodøl gård, Tufsingdal På sykkel: 51 km |
|
||||
Vatnet har
bestand av sik, røye og ørret. |
|
||||
6. dag fredag 8. juli 2016
|
|
||||
Buvika ved Femunden Vi tok en avstikker ned til Buvika. Der tok vi en lang og god rast, med vassing og bading. |
Karl Martin og Femunden |
||||
Naust i Buvika |
|
||||
|
Fotograf: Ingunn Sømåen http://www.somadalenlandhandel.no/ (2016) Sømådalen Landhandel as er en landhandel som ligger tett ved RV 26 i Sømådalen. Butikken driver med salg av dagligvarer, gaveartikler, hundefôr og utstyr, jakt/friluftsklær og utstyr. Butikken har en liten kaffekrok der vi håper folk vil samles over en kopp kaffe og løse mange verdensproblemer. Vi ønsker alle velkommen til en trivelig handel! http://www.somadalenlandhandel.no/ (2016) |
||||
Galten gård I sommerstuas 2. etg. har vi 3 dobbeltrom for utleie. Rommet "Svein" består av to små rom med en enkeltseng i hver. Rommet "fru Vik" og rommet "Julius" har hver en dobbeltseng på 150 cm. Det er ikke toalett og dusj tilknyttet hvert av rommene. En wc og et dusjrom er fellesrom for de tre soverommene, og befinner seg på gangen. For sosial hygge eller TV-titting o.l. er vår peisestue tilgjengelig for alle våre gjester. Galten Gård - Galten Gård: Overnatting og servering - fluefiske i Femund Engerdal (galtengard.no) |
|
||||
Isteren, fiskerik innsjø rett vest for sørenden av Femunden i Engerdal kommune, Hedmark; 28,4 km2 , 645 m.o.h. Tilløp fra nord Sømåa fra Hodalen i Tolga, fra øst Gløta fra Femunden. Den nordlige delen av Isteren kalles Bjørnfjorden. Isteren har ved Isterfossen i sørenden avløp til Galtsjøen og videre til Trysilelva gjennom Femundelva. Navnet kommer kanskje av ister, om busken vier, jfr. istervier. https://snl.no/Isteren |
|
||||
Solnedgang over Isteren |
|||||
7.
dag lørdag 9. juli 2016 Sykling fra Galten gård til Åkrestrømmen 45 km Fortsatt grei sykkelvei, men det regna mesteparten av dagen. Hotell på Åkrestrømmen var stengt, selv om skiltingen dit fortsatt sto ved innkjøringen til Åkrestrømmen. Vi overnattet i en hytte på campingplassen, Storsjøsenteret. |
Rast mellom to regnskurer |
||||
|
Fiskere der elva Mistra møter Åkrestrømmen. |
||||
8. dag søndag 10. juli 2016
Fin, lettsykla vei. Vi gjorde en stopp på Koppang for å se ,"byen". Fra Koppang fulgte vi veien på østsiden av elva ned til Stai bru. |
|||||
Kjemsjøen er en innsjø i Stor-Elvdal kommune i Hedmark. Sjøen ligger langs fylkesvei 30, og har et areal på 0,18 km² https://no.wikipedia.org/wiki/Kjemsj%C3%B8en |
|||||
Glomma ved Stai bru Stai bru er ei veibru i Stor-Elvdal kommune i Hedmark. Brua krysser Glomma ved Stai, og ble åpnet i 1925. Den er ei fagverksbru i stål med 3 spenn på 60 meter hver, og er en sidearm til fylkesvei 606. Brua ble sprengt av norske styrker i 1940, men senere bygd opp igjen. Stai bru og dagens fylkesvei var tidligere del av hovedveien til Koppang sørfra, og var riksvei mellom 1925 og 1968. I 1968 ble ei ny bru bygd lengre nord, ved Sundfloen vest for Koppang. Stai bru og fylkesveien mellom Stai og Koppang er foreslått vernet i Nasjonal verneplan for veger, bruer og vegrelaterte kulturminner. https://no.wikipedia.org/wiki/Stai_bru |
Det siste stykke fram til Gammelstu måtte vi sykle på RV 3. En strekning med alt for mye trafikk for oss syklister. På bildet er vi kommet fram til Gammelstu Stai, hvor vi fikk et fint rom for natta og god middag På Gammelstu har vi 7 flotte rom med til sammen 15 senger som vi kan tilby våre gjester. Rommene i den såkalte Bubygningen er nyoppussede med sjarm og egenart. De store og komfortable rommene har alle egne bad. I spisestuen serveres det frokost og middag hver dag. Lunsjpakker kan smøres. http://www.gammelstu.no/meny_6_00.asp (2016) |
||||
|
kommune i Østerdalen i Hedmark . Tettstedet har 2 188 innbyggere per 1. januar 2015, og ligger 30 kilometer nord for Elverum. Rena ble grunnlagt i 1871 og var opprinnelig en stasjonsby i forbindelse med Rørosbanen. Hvert år arrangeres Birkebeinerrennet og rittet som går fra Rena til Lillehammer. Rikssenteret for fallskjermidrett ligger på Østre Æra flyplass, mellom Rena og Osen langs fylkesvei 215 og drives av Oslo F allskjermklubb . Fallskjermhoppingen foregår vanligvis mellom soloppgang og solnedgang, alle dager været tillater det fra mai til september. https://no.wikipedia.org/wiki/Rena |
||||
|
Masse blåbær i skogen |
||||
Vinterføre eller sommerføre, alltid kom de fram. Gave fra Yngvar Christensen a/s ved firmaets 50-årsjubileum. (Tekst foran skulpturen) |
|||||
|
Vi sykler fra Løten og inn i Hamar kommune. Mørke skyer, det har akkurat sluttet å regne. |
||||
Stupebrettet i Hamar Etter middag på Basarene gikk vi en tur langs Mjøsa. Helt til det kom en kraftig regnbyge. Etter den gikk vi til hotellet for å tørke opp. |
|
||||
11. dag Onsdag 13. juli 2016 Tur til Domkirkeodden. Så tog til Asker. Derfra sykkel hjem til Slemmestad Sykling 17,5 km Totalt sykla vi 43 mil på turen |
Syklene er parkert på Domkirkeodden. |
||||
Storhamarlåven Hamar og er en del av museet med samme navn, tidligere Hedmarksmuseet . Selve låven ble bygget på 1700-tallet over ruinene av bispeborgen som ble ødelagt av svenske soldater under den nordiske syvårskrig i 1567. Den var i bruk som låve fram til 1967, da arkitekt Sverre Fehn fikk i oppdrag å omforme låven til utstillings- og administrasjonslokaler, restuareringsavdeling og gjenstandsmagasin for museet. Dette ble gjennomført i årene 1967 til 1969 og regnes som et av Fehns hovedverk. Fehn fant en løsning hvor låven ble bevart samtidig som fundamentene fra Bispegården blir vist fram for publikum. Låven har en aula med 224 seter og et Steinway konsertflygel. Utstillingen i låven viser arkeologiske funn og kulturhistoriske gjenstander fra området. Låven åpnet for publikum i 1974 og ble året etter sammen med bispegårdsruinene tildelt Houens diplom.
|
Klosterhagen Urtehagen ble opprinnelig anlagt som et tillegg til middelalderavdelingen på museet. Klosterhagen, som er den eldste delen, har beholdt sitt tema siden starten. Her finner du vekster som kanskje ble dyrket i klosteret på Domkirkeodden. Noen av plantene våre har vi hentet fra nærområdet hvor de kan ha vokst vilt siden middelalderen https://domkirkeodden.no/urtehagen (17.8.2019) |
||||
svenskene angrep, taket brant og forfallet begynte. I 1985 var forfallet kommet så langt at Riksantikvaren konkluderte med at det var nødvendig med et vernebygg der klimaet kunne kontrolleres. Det ble holdt en arkitektkonkurranse, og det seirende utkastet var tegnet av arkitekt Kjell Lund. Vernebygget, konstruert av stål og glass, sto ferdig i august 1998, og ble i tillegg til et vern, et ny økumenisk kirke. Det vil si at både den lutherske og katolske kirken kan bruke Hamardomen til gudstjenester og seremonier. Her er det vielser flere ganger hver sommer, det er barndåp og konfirmasjon samt konserter og teaterforestillinger. https://domkirkeodden.no/hamardomen-og-bispeborgen (17.8.2019) |
Mjøsa, innsjø på grensa mellom Hedmark, Oppland og Akershus fylker, Norges største; 368 km2, lengde 107 km, 123 moh. (regulert høyde 123,2–119,6 moh.). I sør er Mjøsa 2–3 km bred og i den nordlige delen mellom Gjøvik og Lillehammer jevnt ca. 2 km bred; mellom disse områdene vider den seg ut og har en største bredde på ca. 15 km (Totenvika–Hamar). Med største dyp på 453 m er Mjøsa Norges fjerde dypeste innsjø. https://snl.no/Mj%C3%B8sa |
||||
Kong Håkon 6 og Dronning Margrete med følge hilser Skibladner |
Skibladner hilses på jubileumsturen.h |
||||
En rolig stund før vi tar toget fra Hamar til Asker. Fra Asker har vi 1 mil å sykle før vi er hjemme. |
Skibladner er oppkalt etter Skíðblaðnir, skipet til den norrøne guden Frøy, guden for sol, regn, fred og fruktbarhet Det skal ha hatt plass til alle Æsene og kunne seile like godt til lands som til vanns, og det seilte alltid i medvind. Snorre sier at Odin hadde et skip som het «Ski-bladne». Dette skipet kunne brettes sammen som en duk og puttes i lommen. Fordi Snorre skriver om det så er det antatt at det må ha blitt oppfattet som et svært betydningsfullt skip. Jomfruturen gikk fra Minnesund og nordover på Mjøsa 2. august 1856. DS
«Skibladner» (av norrønt Skíðblaðnir) er Norges
eneste hjuldamper |
||||
Totalt sykla vi 434
km på turen. Tilbake til 1. side |
Bilder: Karl
Martin og Grete Tekst: Grete |