tilbake til 1. side

Sykkeltur 2016

Trondheim - Røros - Femunden - Rena - Elverum - Hamar

21.august.2016
endringer 14. november 2024


1. dag
Søndag 3. juli 2016

Avreise fra Slemmestad  med hurtigbåten
Baronessen til Aker Brygge i Oslo.

Sykkel langs bryggene i Oslo til Sentralbanestasjonen.

Tog til Trondheim

Sykkel til Comfort hotell i Krambugata i Trondheim.
Overnatting Comfort hotell, Krambugata


På sykkel: 3,5 km


 Slemmestad_Odden
Grete står ved Slemmestad Brygge og venter på
Hurtigbåten Baronessen som skal ta oss inn til Oslo

2. dag
mandag 4. juli 2016

Sykling i Trondheim
23,5 km


Utenfor Trondheim kunstmuseum:
"The love that never left"

Trondheim_skulptur
Trondheim_skulptur

Kjell Erik Killi Olsen hører
til frontfigurene innenfor
den kunstnergenerasjonen
som fikk sitt gjennombrudd
i 1980-årene.
Hans fortellende og
fabulerende figurasjon slo
også gjennom internasjonalt,
og han kom til å representere
den postmoderne, nomadiske kunstneren med
forankring flere steder på
det grenseløse kunstkartet.

https://nbl.snl.no/Kjell_Erik_Killi_Olsen
I fyrste bandet av romanverket, og i filmen, veks An-Magritt opp saman
med bestefaren Kiempen av di den ugifte mor hennar hoppa i fossen
dagen før mora skulle stå gapestokk på Hov i Ålen. An-Magritt og
køyreoksen Hovistuten køyrer malm frå gruvene rundt Røros og ned til Tamlaget smeltehytte ved Gaula.
Ho vert folket sin leiar i hard arbeidskonflikt, og opplever kjærleiken
saman med den tyske fagarbeidaren Johannes konstknekt.
I dei tre siste banda i syklusen held An-Magritt fram som folket
sin leiande personlegdom, dyrkar korn på skrinne Kiempeplassen.
Dei gamle odelsbønder vert forarma av den nye kapitalisme, og
An-Magritt overtek på deira vegner til slutt sjølve Hov. 

https://nn.wikipedia.org/wiki/An-Magritt

Ann-Magritt og Hovistuten utenfor Ilen kirke

 Trondheim_Ila-kirke_Ann-Magrit


(Del av artikkel): 
Falkberget-monumentet An-Magritt og Hovi-stuten

i Trondheim (1967). Men i alle Leirdals arbeider er det nærværende
og realistiske underordnet sikre komposisjonelle grep.
Det tunge, horisontale i Hovi-stuten kontrasteres mot An-Magritts
ranke skikkelse som et bilde på de åndelige krefter i hverdagsslitet.
Billedhuggeren har hatt Falkberget-sitatet “Det oppreiste sinn
står i loddesnorens tegn” som ledetråd for dette hovedverket.

https://nbl.snl.no/Kristofer_Leirdal

 

Skansenbrua er ei jernbanebru i Trondheim.
Den lar Dovrebanen komme over Vestre kanalhavn
og over på den kunstige øya Brattøra, som Trondheim
Sentralstasjon ligger på. Skansenbrua er ei klaffebru;
det betyr at brospennet kan heves så høye båter kan
passere under.

Brua ble tatt i bruk for jernbanetrafikk 22. mars i
1918 og er den første av sin type i Norge.
Bruas seilingshøyde lukket er 4,0 meter

https://no.wikipedia.org/wiki/Skansenbrua


 Trondheim_Skansen-bru
Trondheim_Mein-Schiff_1_og_Munkholmen
Mein Schiff 1
Marella Explorer is a Century-class cruise ship owned and
operated by Marella Cruises. Before joining TUI she cruised as MV Galaxy with Celebrity Cruises, and later as Mein Schiff with TUI Cruises. She was laid down at the Meyer Werft shipyard in Papenburg, Germany, on 25 May 1995, was launched in May 1996, and
was delivered to Celebrity Cruises
on 10 October 1996. She entered service on 21 December 1996.
In 2008, after some twelve years
of service as Galaxy, she was renamed Celebrity Galaxy.
In May 2009, she was transferred
to the fleet of TUI Cruises, a
joint venture between TUI AG
and Celebrity Cruises' owner Royal Caribbean Cruises Ltd. She was renamed Mein Schiff (English: My Ship) on 15 May 2009, and Mein Schiff 1 in November 2010.
https://en.wikipedia.
org/wiki/Marella_Explorer   (17.8.2019)
Trondheim_lunsj_hurtigruta_Lofoten
Karl Martin ombord på
Hurtigruteskipet Lofoten.


Skipet ble satt inn i
hurtigrutetrafikk på
nordgående fra Bergen
5. mars 1964.
Klokken 14:59
lørdag
18. juli 2015 hadde
skipet vært 300 000
timer til sjøs,
og den originale
hovedmotoren hadde
da vært i drift i 34,2 år
og drevet skipet over
4 millioner nautiske mil.

Skipet har krysset
polarsirkelen
3 000 ganger,
1 500 ganger nord- og
1 500 ganger sørgående.


https://no.wikipedia.org/wiki/MS_%C2%A
BLofoten%C2%BB

Trondheim_Kristiansten_festning
Grete i Donjonen på
Kristiansten Festning

Donjonen (hovedtårnet)
av hvitkalket gråstein med
valmtak, er stort og
monumentalt og et
landemerke for Trondheim.
Opprinnelig hadde tårnet
en grunnflate på
17 x 12,5 meter, men
tykkelsen på murveggen
mot byen ble senere økt med
2,5 meter. Den skal nå være
fire meter tykk.
Tårnet har tre etasjer over
kruttkjelleren.

https://lokalhistoriewiki.no/
index.php/Kristiansten_festning
Kristiansten Festning:

Festningen er anlagt på en strategisk viktig høyde ovenfor Bakklandet.
Fra denne høyden hadde svenskene to ganger tidligere kontrollert byen,
i 1564 og 1658. Gamle Bybro går over Nidelven til byen fra Bakklandet,
og da festningen ble anlagt, var broen den viktigste innfartsveien
til Trondheim. Det var planlagt et festningsanlegg til forsvar av
denne siden av Trondheim allerede i 1676, men det var bybrannen som
fikk planene virkeliggjort. Cicignon skal ha sagt følgende om
beliggenheten av anlegget:
«Deres Kongelige Majestet kan med små omkostninger få en
ypperlig festning og by, som dessuten vil bli et bolverk
nordenfjells. Dersom den altså blir bygd og utstyrt med det
nødvendige, ser jeg ikke hvor fienden skal komme fra,
som skal angripe et slikt punkt.»
   Kristiansten festning – Wikipedia  (21. august 2023)


 Trondheim_Nidelven

Fra Kristiansten sykla vi opp til Tyholt-tårnet.

Så gikk turen ned til byen igjen.

Om kvelden rusla vi langs Nidelven,
besøkte Nedre Bakklandet,
og spiste middag på Solsiden.

(Samme sted som sist vi var i Trondheim)

3. dag
Tirsdag 5. juli 2015

Nå begynner sykkelturen.
Første tappe: Trondheim - Støren.

Grei vei å sykle, stort sett godt merket.
Ved Hovin burde det stått en skilt.(Opp Fossveien)
Der kom sykkelveien rett ut på E6.
Heldigvis hadde vi undersøkt veien på forhånd.
Sykling på dagens etappe ble 53 km
Overnatting Støren hotell


 Heimdal
Handling på Coop, Heimdal
Melhus_kirke
Melhus kirke,
like sør for Melhus sentrum,
kalles også Gauldalskatedralen.
Kirkestedet går tilbake til
middelalderen og har en lang
historie som prestegjeldets
hovedkirke.
Den var i sin tid viet til Andreas.
Kirken er første gang omtalt i
1533 (og prestegården i 1589).

Dagens Melhus kirke ble tegnet
av Carl Julius Bergstrøm i 1888
og innviet den 10. november 1892.
Det er en nygotisk korskirke i stein
med rundt 500 sitteplasser, ifølge Kirkesøk (opprinnelig 800).
Kirken har vesttårn, og koret er polygonalt avsluttet og omgitt av sakristier.
https://www.norske-kirker.net/home/
trondelag/melhus-kirke/(17.8.2019)

Horg_kirke
Dagens Horg-kirke er en laftet korskirke med 700 plasser.
Kirken har utvendig panel,
og den har et vesttårn som ser
ut til å være omgitt av trappehus. Korsarmene er svært nær koret
og like høye som hovedskipet.
Koret er polygonalt avsluttet og omgitt av sakristier.
I begynnelsen var kirken
annekskirke under Melhus,
men den har i dag eget sogn.
Kirken er pusset opp en rekke
ganger i løpet av 1900-tallet, og
det er gjort om på interiøret.
Kirken ble av enkelte, f.eks.
Domenico Erdmann, oppfattet
som en stor, tom og litt kjedelig
kirke, og det ble ved anledninger
ytret ønske om å ta i bruk
gammelt inventar igjen.
https://www.norske-kirker.net/home/
trondelag/horg-kirke/  (17.8.2019)



 Midtre_Gausdal_veiskille
Nesten framme på Støren. Vi skal over brua, E6 går inn i en tunnel.
4. dag
Onsdag 6. juli 2016

Overnatting: Bergstaden hotell

På sykkel:  36 km

Fra Støren skulle vi til Røros.
Det er over 10 mil og ganske
mye oppover. Det er i tøffeste
laget for oss.
Siden der dårlig med
overnatting-steder på strekningen, tok vi tog fra
Støren til Ålen og sykla derfra
.

Det regna litt da vi gikk av
toget.
  På med regntøy.
Ålen stasjon
Karl Martin på Ålen stasjon
Vi spiste lunsj på Ålen kjøpesenter.  Da vi kom ut igjen hadde det heldigvis slutta å regnemen det var en ganske kjølig dag.

 Holtdalen

Vi kommer over til Røros kommune.
Det var noen tunge bakker etter Ålen, men nå er vi heldigvis oppe.


 Holtalen
Blomstereng

 Røros
Hovedgata i Røros, med kirken.
Røros
Den fargerike og
sjarmerende lille
trehusstaden ble
grunnlagt i 1646,
og er siden formet av
gruvedrift og jordbruk.

Oppført på UNESCOs liste
over verdens kulturarv så
tidlig som i 1980.
I dag finner du et levende kunsthåndverksmiljø,
verkstedsutsalg, særegne
små butikker og gode
spisesteder som byr på
lokale retter etter
årstidens råvarer.

http://www.roros.no/attraksjoner
/?id=591433


Roros_slagghauger
Slagghaugene på Røros, lokalt
også kalt Slegghaugan, er
store hauger med slagg, det vil
si smelta gråberg med
slaggdannere som er et avfallsprodukt fra utsmelting
av metaller. De har blitt danna
gjennom mer enn 300 års smeltevirksomhet på Røros kobberverk, og ligger rett ved Smelthyttasentralt på Røros.
Det er svært spesielt å ha slike
hauger på et så sentralt sted,
og de er derfor en viktig turistattraksjon for byen.

https://lokalhistoriewiki.no/index.
php/Slagghaugene_p%C3%A5_R%C3%B8ros

Roros_slagghauger


 Roros_slagghauger

Haugene kunne vært betydelig større,
for det er først i nyere tid at man innså
at de hadde gått fra å være en
avfallsplass til å bli et
viktig kulturminne fra bergverket,
og at de kunne ha en verdi for turistnæringa.
Derfor har betydelig mengder materiale blitt
frakta andre steder som fyllmasse, inntil man
bestemte seg for å bevare det som var
igjen av haugene.

https://lokalhistoriewiki.no/index.php/
Slagghaugene_p%C3%A5_R%C3%B8ros

5. dag
torsdag 7. juli 2016

Sykling fra Røros via Os til Tufsingdal.  Fortsatt grei vei å sykle.
Lite trafikk, i hvertfall da vi kom inn på fylkesvei 28, Kobbarleden.

Kopparleden var opprinnelig forbindelsen mellom kobbergruvene ved
Falun og Røros, den gang strekningen vanligvis ble kjørt med hest og
slede om vinteren gjennom Femundsmarka.
Nå brukes navnet i turistøyemed på veien fra Røros forbi Femundsenden
til Bergslagen-området i Sverige. Turen er spesielt populær blant motorsyklister.
Kopparleden er cirka 40 mil lang og følger fylkesvei 30 til Os og deretter
fylkesvei 28 og fylkesvei 26 forbi Femundsenden til Drevsjø.
Grensen mot Sverige krysses på fylkesvei 218 og derfra er det stort sett
å følge riksvei 70 til Falun.
Kopparleden – Store norske leksikon    (14. november 2024)

Overnatting: Hodøl gård, Tufsingdal

På sykkel: 51 km

Rast_ved_elva_Nora
Rast ved elva Nøra

Til høyre:
Klokkhuset på Narjordet.
Kirkegården ble
innviet 20.4.1898.
Klokkhuset ble bygget 1921.
(Fra opplysning ved
gravplassen)

Klokkhuset_Narjordet


 Narsjøen


Narsjøen
 er en innsjø ved Narbuvollen i Os kommune i Hedmark.
Vatnet drenerer mot nord gjennom Nøra til Glåma, i motsetning
til Korssjøen og Tufsinga som drenerer mot sørøst til Femunden.

Vatnet har bestand av sik, røye og ørret.

https://no.wikipedia.org/wiki/Narsj%C3%B8en


Nabuvoll-kirke

Narbuvoll kirke i Os kommune
er Nord-Østerdals eneste
steinkirke. Det dreier seg om
en langkirke med vesttårn
tegnet av Chr.H. Grosch.
Kirken ble bygget på grunn gitt
av Engebret Mikkelsen Østigård
(eller Ingebret Mikkelsen
Narbuvoll, som det står på et
skilt ved kirken; han døde
halvannen måned etter innvielsen), og byggmester var Knut Skancke. Kapellet (som det da var) ble
innviet to dager etter Os kirke, den 2. oktober 1862. Før et sidegalleri
ble revet, hadde kirken rundt
200 plasser.
I dag har den rundt 150.

https://www.norske-kirker.net/home/hedmark/narbuvoll-kirke/
(17.8.2019)
Tufsingdal-kirke
I Tufsingdal eller Tufsingdalen
skal det ha vært fast bosetning en
300 års tid. Det ble innviet
en gravplass på stedet i oktober
1914.
Så ble et gravkapell innviet i
1918. Det fikk påbygget kor
og sakristi og ble innviet for
kirkelige handlinger i 1920.
I 1923 fikk det påbygget galleri,
og det har vært en påbygging
på 1970-tallet. Kirkeleksikonet oppgir Arne E. Sæther og Peder
Sæter som arkitekter, uten at
det fremgår hvilke(n) av
prosessene de var ansvarlige
for. Hvis det dreier seg om
den Arne Erik Sæther som
vi blant annet kjenner som
arkitekt for flere oslokirker,
må det gjelde om nyere
arbeider.
Kirken ser ikke ut til å ha eget
sogn, men sorterer under
Narbuvoll. Den ble opprinnelig titulert som kapell, men kalles
nå kirke.

https://www.norske-kirker.net/home/
hedmark/tufsingdalen-kirke/
(17.8.2019)

Vi var inne i kirkene på Narbuvoll og i Tufsingdal,
6. dag
fredag 8. juli 2016



Sykling fra Tufsingdal
til Galten Gård
ved
vannet Isteren.

54 km

Tufsingdal_Hodol_gjedde

Gjedden plejer man tørre,
da den, tilforn vel virket,
smaker ganske god.
Men skulde man fortære den
,efterat den haver hængt paa
Stavburet nogle Aar, saa
maatte man først bestille sig
Pultlæders Mave.>>
Axel Christian Smith
Sogneprest i Trysil i annan
halvdel av 1700-tallet

(Puntlæder=sålelær) 

(9. oktober 2022)

olehartattordet – Tørket gjedde - gjedde ble
brukt til å betale skatt med (blogg.no)
     Tufsingdal_Hodol
Grete har pakket ferdig og forlater
huset "vårt" i Tufsingda
l.


Det forekommer tørket gjedde i Tufsingdal som er mer enn 50 år gammel og som fortsatt er spisbar.
Buvika ved Femunden
 Femunden_Buvika
Vi tok en avstikker ned til Buvika.
Der tok vi en lang og god rast, med vassing og bading.


 Femunden_Buvika

Karl Martin og Femunden


 Femunden_Buvika
Naust i Buvika
Femunden er den tredje største
innsjøen i Norge og den største
som ikke er regulert.
Den var landets nest største frem
til 1957 da Røssvatnet ble regulert
og derved større enn Femunden.
Innsjøen ligger i all hovedsak i
Engerdal kommune i Hedmark
fylke, mens en liten del av den
vestre bredden ligger i Os og den
nordre enden ligger i Røros
kommune i Sør-Trøndelag fylke.
Femunden har et areal på
203,4 km², ligger 664 moh. og
har største dybde på 150 meter.
Innenfor Sollerøya er det dybder
på rundt 10 meter, mens det
utenfor Grasnesbukta er dyp på
130 meter eller mer og ved
Røvola er det 90 meter eller
dypere.

https://no.wikipedia.org/wiki/Femunden


Femunden_Buvika
Grete tar et bad.

Somadalen-Landhandel_istersild

Istersild,
ikke kjønnsmoden
sild, som inneholder
betydelige mengder
ister,
den er vanligvis
den feteste og beste sild
som brukes til spekesild.

https://snl.no/istersil



Fotograf: Ingunn Sømåen  http://www.somadalenlandhandel.no/  (2016)

Sømådalen Landhandel as er en landhandel som ligger
 tett ved RV 26 i Sømådalen.
Butikken driver med salg av dagligvarer, gaveartikler,
hundefôr og utstyr, jakt/friluftsklær og utstyr.
Butikken har en liten kaffekrok der vi håper folk vil
samles over en kopp kaffe og løse mange verdensproblemer.
Vi ønsker alle velkommen til en trivelig handel!

http://www.somadalenlandhandel.no/  (2016)



Galten gård
I sommerstuas 2. etg. har vi 3 dobbeltrom for utleie.
Rommet "Svein"  består av to små rom med en
enkeltseng i hver.
Rommet "fru Vik" og rommet "Julius" har
hver en dobbeltseng på 150 cm. 

Det er ikke toalett og dusj tilknyttet hvert av rommene.
En wc og et dusjrom er fellesrom for de tre soverommene,
og befinner seg på gangen. 

For sosial hygge eller TV-titting o.l. er vår peisestue
tilgjengelig for alle våre gjester.


Galten Gård - Galten Gård: Overnatting og servering - fluefiske i
Femund Engerdal (galtengard.no)
Galten_gard

Galten Gård og vannet Isteren
Isteren_ved_Galten


 Isteren_ved_Galten
Isteren, fiskerik innsjø rett vest for sørenden av Femunden i Engerdal kommune, Hedmark; 28,4 km2 , 645 m.o.h.
Tilløp fra nord Sømåa fra Hodalen i Tolga, fra øst Gløta fra Femunden.
Den nordlige delen av Isteren kalles Bjørnfjorden. Isteren har ved
Isterfossen i sørenden avløp til Galtsjøen og videre til Trysilelva gjennom
Femundelva.
Navnet kommer kanskje av ister, om busken vier, jfr. istervier.

https://snl.no/Isteren



Naturens egne tegn:
  • Maurtuer ligger på sørsiden av steiner og trær.
  • De fleste trær har flere greiner på sørsiden og er frodigere der.
  • Trestammene har mest lav på nordsiden av stammen.
  • Avstanden mellom årringene på en trestubbe er alltid størst på sørsiden.
  • På fjellet er det mer reinmose på nordsiden av store steiner.
  • Stilken på geitramsen er grønn på nordsiden og rød på sørsiden.
https://www.stf.no/artikler/turtips/11980-
naturen-forteller/
(17.8.2019)
Galten_gard_skog
Trollskog ved Galten Gård


 Galten_gard

 Galten_gard_solnedgang
Solnedgang over Isteren
7. dag
lørdag 9. juli 2016

Sykling fra Galten gård til Åkrestrømmen
45 km

Fortsatt grei sykkelvei, men det regna
mesteparten av dagen.

Hotell på Åkrestrømmen var stengt,
selv om skiltingen dit
fortsatt sto ved innkjøringen til Åkrestrømmen.

Vi overnattet i en hytte på campingplassen,
Storsjøsenteret.


 Galten-Akrestrommen
Rast mellom to regnskurer
Akrestrommen_camping
Kveldsrunden
er en merket rundtur på 3,2 km. Starten er ved Sana, den vakre sandstranden i nordenden av Storsjøen. Runden går langs Sana, så litt inn i skogen, videre langs Mistra og så til sentrum i Åkrestrømmen før man er tilbake ved starten. 
På vandringen vil du oppleve en spennende topografi i norsk natur. Du vil oppleve
Storsjøen, Renaelva og Mistra på nært hold. Vandrer du stille, og med en liten dose flaks,
kan du se rådyr, elg, mink og fiskeørn. 
En liten ekstrarunde på 1,5 km vil ta deg til Rosemaries kilde, bare følg skiltene. Turen
går i et lett terreng som passer for alle.

Kveldsrunden i Åkrestrømmen - Turstier in Rendalen,
Rendalen - Opplev Rendalen  
      (9. oktober 2022)


 Akrestrommen
Fiskere der elva Mistra møter Åkrestrømmen.
8. dag
søndag 10. juli 2016

Sykling fra
Åkrestrømmen
via Koppang til Stai.

54 km

Overnatting
Gammelstu,  Stai

Storsjoen


Fin, lettsykla vei.
Vi gjorde en stopp på Koppang for å se ,"byen".
Fra Koppang fulgte vi veien på østsiden av elva ned til Stai bru.



 Storsjoen
 

 Storelvdal_Kjemsjoen
Vi tok en lang rast ved
Kjemsjøen,
et idyllisk vann med fin badestrand.

Storelvdal_Kjemsjoen

Kjemsjøen er en innsjø i Stor-Elvdal kommune i Hedmark.
Sjøen ligger langs fylkesvei 30, og har et areal på 0,18 km²

https://no.wikipedia.org/wiki/Kjemsj%C3%B8en




 Glomma_ved_Stai_bru
Glomma ved Stai bru

Stai bru er ei veibru i Stor-Elvdal kommune i Hedmark.
Brua krysser Glomma ved Stai, og ble åpnet i 1925. Den er ei fagverksbru
i stål med 3 spenn på 60 meter hver, og er en sidearm til fylkesvei 606.
Brua ble sprengt av norske styrker i 1940, men senere bygd opp igjen.

Stai bru og dagens fylkesvei var tidligere del av hovedveien til Koppang
sørfra, og var riksvei mellom 1925 og 1968. I 1968 ble ei ny bru bygd
lengre nord, ved Sundfloen vest for Koppang. Stai bru og fylkesveien
mellom Stai og Koppang er foreslått vernet i Nasjonal verneplan for
veger, bruer og vegrelaterte kulturminner.

https://no.wikipedia.org/wiki/Stai_bru

 Stai_Gammelstu_porten
Det siste stykke fram til Gammelstu måtte vi sykle på RV 3.
En strekning med alt for mye trafikk for oss syklister.

På bildet er vi kommet fram til Gammelstu Stai,
hvor vi fikk et fint rom for natta og god middag


På Gammelstu har vi 7 flotte rom med til sammen 15 senger som vi kan
tilby våre gjester. Rommene i den såkalte Bubygningen er nyoppussede
med sjarm og egenart. De store og komfortable rommene har alle egne
bad. I spisestuen serveres det frokost og middag hver dag. Lunsjpakker
kan smøres.

http://www.gammelstu.no/meny_6_00.asp  (2016)


9. dag
mandag 11. juli 2016

Sykling fra Stai til Rena

45 km

Det første stykke måtte vi
sykle RV 3, men vi kryssa
Glomma igjen ved første
anledning.

Videre var det grei vei
med liten trafikk.

Overnatting på
Trudvang hotell




Stai_Gammelstu_frokost
Grete spiser frokost på Gammelstu


Åmot kirke, Rena
ligger i Åmot sokn i
Sør-Østerdal prosti.
Den er bygget i tre og
ble oppført i 1902.
Kirken har langplan.
Kirken har vernestatus
Listeført (etter 1850). 
Arkitekt: Henrik Bull

https://kirken.no/nb-NO/fellesrad/
gran/sokeresultat?buildingid=04
2900301
(17.8.2019)

Rena_kirken_engel
Engel i Åmot kirke
Rena er et tettsted og administrasjonssenteret i Åmot
kommune i Østerdalen i Hedmark . Tettstedet har 2 188
innbyggere per 1. januar 2015, og ligger 30 kilometer nord
for Elverum.
Rena ble grunnlagt i 1871 og var opprinnelig en stasjonsby i
forbindelse med Rørosbanen.
Hvert år arrangeres Birkebeinerrennet og rittet som går fra
Rena til Lillehammer.
Rikssenteret for fallskjermidrett ligger på Østre Æra flyplass,
mellom Rena og Osen langs fylkesvei 215 og drives av Oslo F
allskjermklubb . Fallskjermhoppingen foregår vanligvis mellom
soloppgang og solnedgang, alle dager været tillater det fra mai
til september.

https://no.wikipedia.org/wiki/Rena


10. dag
tirsdag 12. juli 2016

Sykling fra Rena via
Elverum til Hamar.
63 km

Grei sykkelvei fra Rena
til Elverum. Derfra
til Myklegard måtte vi
igjen ut på RV 3 som var enda dårligere egnet for
syklister her enn ved
Stai.
Fra Myklegard var det
mindre trafikk, og
dessuten sykkelvei
nesten hele strekningen.

Mye regn denne dagen.
Overnatting
Scandic, Hamar

Rena_Glomma
Glomma ved Rena
Norges lengste og vannrikeste elv,
Nordens nestlengste elv etter Trysilelva/Klarälven/Göta älv, 619 km
lang fra Tydalsfjellene til Fredrikstad.

https://snl.no/Glomma


 Rena-Elverum_blueberry
Masse blåbær i skogen

 Elverum
Elverum
Formiddagsrast i Elverum
Elverum er en kommune i
Østerdalen i Hedmark som
fikk bystatus i 1996.
Elverum grenser mot
kommunene Åmot i nord,
Trysil i nordøst,
Våler i sør og Løten i vest .
Elverum kommune dekker
1229 km² og store deler av
dette er dekket av skog.
Det bor 19 665 innbyggere i
Elverum kommune, hvorav
14 596 bor i tettstedet
Elverum per 1. januar 2015

https://no.wikipedia.org/wiki/Elverum

Til venstre: "Lasskjører og hest" skapte liv og handel i grensebygdene.
Vinterføre eller sommerføre, alltid kom de fram.
Gave fra Yngvar Christensen a/s ved firmaets 50-årsjubileum.
(Tekst foran skulpturen)

Midtskogen
Grete ved minnesmerket for
kampen 10.4.1940

Midtskogen, gård ved hovedveien
Hamar–Elverum, 5 km vest for
Elverum. Her stod natten til
10. april 1940 en heftig ildkamp
mellom tyskere og nordmenn.
Den tyske styrken, ca. 100 mann,
var rykket frem i busser fra Oslo over Hamar for å sikre seg kong Haakon, kronprins Olav og regjeringen,
som var kommet til Elverum.
Et forsvar var blitt improvisert i
all hast, med garderekrutter,
befalingsmenn og frivillige som
mannskap. Den tyske flyattaché
Eberhard Spiller, som hadde tatt
initiativet til raidet, ble dødelig
såret, og tyskerne trakk seg tilbake.
Denne avvergeseier fikk stor
betydning fordi Kongen og
regjeringen for annen gang fikk
tid til å komme seg i sikkerhet.

https://snl.no/Midtskogen


 Loten

Vi sykler fra Løten og inn i Hamar kommune.
Mørke skyer, det har akkurat sluttet å regne.


 Hamar
Stupebrettet i Hamar

Etter middag på Basarene gikk vi en tur langs Mjøsa.
Helt til det kom en kraftig regnbyge.
Etter den gikk vi til hotellet for å tørke opp.


Hamar er en by og kommune
i Hedmark. Den grenser i vest
til Ringsaker, i nordøst til Åmot,
i øst til Løten, og i sør til Stange. Nærmere 223 km², eller ca. 64 %,
av kommunen eies av  Vang Almenning.
Hamar er den største byen i Hedmark, og det største
tettstedet i region innlandet
med 26 533 innbyggere per
1. januar 2015.
Stortettstedet har 91 015
innbyggere per 1. januar 2015
og er en del av Mjøsregionen.

Byen er
fylkesadministrasjonssete
for Hedmark fylke.
Norsk Tipping har sitt
hovedkvarter på Hamar.

https://no.wikipedia.org/wiki/Hamar
Hamar
Det kom en kraftig regnbyge
om kvelden.
Men etter den en fin regnbue.



11. dag
Onsdag 13. juli 2016

Tur til Domkirkeodden.

Så tog til Asker.

Derfra sykkel hjem til Slemmestad

Sykling 17,5 km

Totalt sykla vi 43 mil på turen


 Hamar_Domkirkeodden
Syklene er parkert på Domkirkeodden.
Hamar_Domkirkeodden

Ytterst på Domkirkeodden ligger
ruinen av Hamar gamle domkirke,
oppført i forbindelse med bispesetets
opprettelse i 1152/53. Beliggenheten
på oddens høyeste punkt gjorde
domkirken til et mektig landemerke,
synlig på lange avstander når man
kom seilende over Mjøsa.
Opplev omvisning i middelalderens
Hamar, vakker museumspark med
friluftsmuseum, utstillinger, berømt
arkitektur, urtehage m.m

http://www.hedmarksmuseet.no/

Storhamarlåven

Storhamarlåven ligger til Strandvegen 100 på Domkirkeodden på
Hamar og er en del av museet med samme navn, tidligere
Hedmarksmuseet . Selve låven ble bygget på 1700-tallet over ruinene av bispeborgen som ble ødelagt av svenske soldater under den
nordiske syvårskrig i 1567.
Den var i bruk som låve fram til 1967, da arkitekt Sverre Fehn fikk i
oppdrag å omforme låven til utstillings- og administrasjonslokaler, restuareringsavdeling og gjenstandsmagasin for museet. Dette ble gjennomført i årene 1967 til 1969 og regnes som et av Fehns hovedverk.
Fehn fant en løsning hvor låven ble bevart samtidig som fundamentene
fra Bispegården blir vist fram for publikum. Låven har en aula med
224 seter og et Steinway konsertflygel. Utstillingen i låven viser arkeologiske funn og kulturhistoriske gjenstander fra området.
Låven åpnet for publikum i 1974 og ble året etter sammen med bispegårdsruinene tildelt Houens diplom.


Storhamarlåven – lokalhistoriewiki.no (14. november 2024)


 Hamar_Domkirkeodden

Klosterhagen
Urtehagen ble opprinnelig anlagt som et tillegg til
middelalderavdelingen på museet. Klosterhagen, som er den eldste
delen, har beholdt sitt tema siden starten.
Her finner du vekster som kanskje ble dyrket i klosteret på
Domkirkeodden. Noen av plantene våre har vi hentet fra
 nærområdet hvor de kan ha vokst vilt siden middelalderen
https://domkirkeodden.no/urtehagen
(17.8.2019)



Hamar_Domkirkeodden
488 km til Nidaros
Hamar_Domkirkeodden
Hamardomen
er betegnelsen på den
gamle Domkirken som ble bygd på
1100-tallet etter at bispesetet ble
opprettet i 1152.

Stor og flott ruvet den ute på Domkirkeodden i mange hundre år før
svenskene angrep, taket brant og forfallet begynte. 
I 1985 var forfallet kommet så langt at Riksantikvaren konkluderte med
at det var nødvendig med et vernebygg der klimaet kunne kontrolleres.
Det ble holdt en arkitektkonkurranse, og det seirende utkastet var tegnet
av arkitekt Kjell Lund.
Vernebygget, konstruert av stål og glass, sto ferdig i august 1998,
og ble i tillegg til et vern, et ny økumenisk kirke. Det vil si at både den
lutherske og katolske kirken kan bruke Hamardomen til gudstjenester
og seremonier.
Her er det vielser flere ganger hver sommer, det er barndåp og
konfirmasjon samt konserter og teaterforestillinger.
https://domkirkeodden.no/hamardomen-og-bispeborgen
(17.8.2019)


 Hamar_Domkirkeodden_vikingskip

Mjøsa
, innsjø på grensa mellom Hedmark, Oppland og Akershus fylker,
Norges største; 368 km2, lengde 107 km, 123 moh. (regulert høyde
123,2–119,6 moh.). I sør er Mjøsa 2–3 km bred og i den nordlige delen
mellom Gjøvik og Lillehammer jevnt ca. 2 km bred; mellom disse
områdene vider den seg ut og har en største bredde på ca. 15 km
(Totenvika–Hamar). Med største dyp på 453 m er Mjøsa Norges fjerde
dypeste innsjø.

https://snl.no/Mj%C3%B8sa


 Hamar_Domkirkeodden_Skibladner
Kong Håkon 6 og Dronning Margrete med følge hilser Skibladner

 Hamar_Domkirkeodden_Skibladner
Skibladner hilses på jubileumsturen.h

 Hamar
En rolig stund før vi tar toget fra Hamar til Asker.
Fra Asker har vi 1 mil å sykle før vi er hjemme.


Skibladner er oppkalt etter Skíðblaðnir, skipet til den norrøne guden
Frøy, guden for sol, regn, fred og fruktbarhet Det skal ha hatt plass til
alle Æsene og kunne seile like godt til lands som til vanns, og det seilte
alltid i medvind. Snorre sier at Odin hadde et skip som het «Ski-bladne».
Dette skipet kunne brettes sammen som en duk og puttes i lommen.
Fordi Snorre skriver om det så er det antatt at det må ha blitt oppfattet
som et svært betydningsfullt skip.

Jomfruturen gikk fra Minnesund og nordover på Mjøsa 2. august 1856.

DS «Skibladner» (av norrønt Skíðblaðnir) er Norges eneste hjuldamper
og eldste skip i jevnlig drift, bygget i 1854-1856 ved Motala verft i
Sverige . Det er dessuten verdens eldste operative hjuldamper i
rutegående trafikk. Skipet går i rutefart på Mjøsa, med utgangspunkt
fra Gjøvik, som er dens hjemmehavn, til de andre Mjøsbyene Hamar,
Moelv og Lillehammer.

https://no.wikipedia.org/wiki/DS_%C2%ABSkibladner%C2%BB

Totalt sykla vi 434 km på turen.

Tilbake til 1. side

Bilder: Karl Martin og Grete
Tekst: Grete