Fredag 14.
juni 2019 Det har blitt tradisjon med en årlig sykkeltur på ca en uke. I år ble turen for første gang gjennomført med el-sykler. Hovedmålet på årets tur var å se Telemarkskanalen. Vi startet fra Slemmestad i regnvær, med Kongsberg som mål for dagen. Bildet til høyre er tatt i Slemmestad sentrum utenfor Sekkefabrikken Kulturhus. Sekkefabrikken Som et naturlig
midtpunkt bestod området rundt Slemmestad Sentrum
av diverse næringsbygg tilknyttet sementfabrikken. Produksjonen av tønner ble erstattet av en fabrikk som skulle produsere sekker til sement. Denne produksjonen opphørte i 1976 og bygget ble i flere år brukt som lager, produksjonslokale og annen industri. Allerede på slutten av 1980-tallet var det initiativtakere som vurderte en bruksendring av Sekkefabrikken til en kulturell arena. Tidlig på 1990-tallet ble lokalene gitt til Røyken kommune mot at det ble etablert en stiftelse som skulle etablere et kulturhus. I påvente av en reguleringsplan for området ble eierne, Slemmestad Eiendom, utålmodige og trakk gaven tilbake etter nærmere fire år. Gjennom 90-tallet ble lokalet brukt sporadisk til kulturelle formål. I Mai 1996, gjennomførte det lokale bandet, Mulens Portland Combo, 15 års jubileum i Sekkefabrikken med ca 900 besøkende. Dagens eiere, Slemmestad Brygge AS, tok høsten 2007 kontakt med Røyken kommune for å etablere et samarbeid om utviklingen av Slemmestad som kultursentrum i kommunen |
I Røyken Kommunes gjeldende Kommuneplan ble det besluttet at Slemmestad skulle være kommunens offisielle kulturelle sentrum og Sekkefabrikken det naturlige kulturelle samlingssted. Lokale aktører tok initiativ til en arbeidsgruppe som skulle lage et program til en kulturfestival 1.-10. februar 2008. Denne festivalen skulle markerte en offisiell åpning av Sekkefabrikken som et offisielt kulturhus. Siden 2008 har Sekkefabrikken Kulturhus vært arena for områdets kulturliv, lokale lag og foreninger og blitt benyttet som selskapslokale og konferanser. (8. juni 2020) https://www.sekkefabrikken.no/om-sekkefabrikken/historie |
||||||||||
The
county is named after the old manor Buskerud (Old
Norse: Biskupsruð) located on the west side of the Drammen River in Åmot, Modum municipality. The first element is the genitive case of biskup, 'bishop' (referring to the Bishop of Hamar), the last element is ruð n 'clearing, farm'. The farm was one of the largest in Buskerud, and the original name of the farm (before it became a benefice) was probably Modum. |
At
the time of the Reformation (c. 1536–39) the
farm became property of the Crown at which time the farm then served as the residence of the king's bailiffs until 1668. https://en.wikipedia.org/wiki/Buskerud |
||||||||||
En enkel lunsj i Drammen Drammen is located west of the Oslofjord and is situated approximately 44 km South-west of Oslo. There are more than 68,000 inhabitants in the municipality, but the city is the regional capital of an area with more than 150,000 inhabitants. Drammen and the surrounding communities are growing more than ever before. The city makes good use of the river and inland waterway called Drammensfjord, both for recreation, activities and housing. No city in the country has received as many awards for environmental and urban development as Drammen: 6 national and 2 international prizes since 2003. (8. juni 2020) https://en.wikipedia.org/wiki/Drammen |
I Hokksund kjøpte vi kaffe og is. Hokksund is the administrative centre, and largest town in Øvre Eiker, with a population of around 8,000. Hokksund is located 18 km west of Drammen. The river Drammenselva flows through the town, 500m from the centre. Hokksund has developed on both sides of the river. https://en.wikipedia.org/wiki/Hokksund |
||||||||||
|
Sykkelruta første dag: Slemmestad, Spikkestad, Gullaug, Drammen, Mjøndalen, Hokksund, Vestfossen, Darbu, Kongsberg via Gamle Kongevei. I Røyken var det kupert, fra Lier til Darbu ganske lettsykla, men så kom bakkene. Fra Darbu til Kongsberg var de mange og bratte Bakkene før Kongsberg de tyngste. Vi var veldig glad for å ha en hjelpemotor. Heldigvis holdt batteriene helt opp. Total stigning iflg Google var 654 meter Distanse ca 7 mil. Overnatting på Quality Grand hotell Etter middag på hotellet gikk vi en tur i byen. |
||||||||||
Numedalslågen stretches for over 250 kilometres (160 mi) through the counties of Vestfold and Buskerud, beginning at the Hardangervidda plateau and meeting the ocean at Larvik in Vestfold. Numedalslågen is one of Norway's longest rivers. The river runs through the municipalities Larvik, Lardal, Kongsberg, Flesberg, Rollag and Nore og Uvdal. These municipalities cooperate in the administration and use of resources connected to the river in various projects under the Green Valley (Grønn Dal) umbrella. There are a number of hydroelectric plants in the higher range of Numedalslågen. https://en.wikipedia.org/wiki/Numedalsl%C3%A5gen |
Kongsberg
is the administration center in Kongsberg
municipality. The city is located on the river Numedalslågen at the entrance to the valley of Numedal. The municipality of Kongsberg was established on 1 January 1838. The name Konningsberg, a modern form Kongsberg, is based on the following two elements: the genitive case of konge which means "king" (referring to King Christian IV) and berg which means "mountain".Kongsberg was founded by Danish-Norwegian king Christian IV as a mining community in 1624 after the discovery of silver. In the second year, the town of Kongsberg and the Kongsberg Silver Mines were built. The town is known for many great ski jumpers. Birger Ruud and his two brothers, as well as many other townsmen, such as Petter Hugsted, won numerous medals in Winter Olympics and other international championships in the 1930s and 1940s. The first ski jumping technique, the Konsberger was developed by Jacob Tullin Thams and Sigmund Ruud in Kongsberg, and was the most popular ski jumping t echnique from the late 1920s to the late 1950s. https://en.wikipedia.org/wiki/Kongsberg |
||||||||||
Lørdag 15. juni 2019 Vi skulle til Norsjø hotell på Akkerhaugen ved Norsjø. Vi hadde to veier å velge mellom. Kort og trafikkert via E 134 ca 55 km, eller lengre og mye roligere gjennom Jondalen til Bolkesjø og så ned til Notodden. vi valgte det siste. Etter Google skulle det være ca 75 km og 772 høydemeter, men det blir alltid noe ekstra avstikkere, så vi sykla 90 km den dagen. Selv med tungt lasta sykler klarte sykkelbatteriene den turen også. Før vi kom av gårde tok vi en ny tur i Kongsberg sentrum. |
Flott rasteplass ved Jondalselva |
||||||||||
Mye bedre vær denne dagen en det vi hadde dagen før. |
Jondalen is a valley in Kongsberg municipality, Norway, outside the city of Kongsberg. Its history is closely tied to Kongsberg and the Kongsberg Silver Mines. The river Jondalselva runs through the valley. https://en.wikipedia.org/wiki/Jondalen |
||||||||||
|
Det har vært en lang bakke fra Kongsberg, men det belønnes med flott utsikt like før Bolkesjø. |
||||||||||
På Notodden spiste vi lunsj på cafe Felicia. Hovedmotivet for dekorasjonen der var katter. Veien fra Bolkesjø til Notodden var fin å sykle. Lite trafikk og mest unnabakker. Videre fra Notodden var det igjen mer kuppert. There are many reasons to spend a day or more in Notodden. The former industrial town is now inscribed on the UNESCO world heritage list along with Rjukan. Telemarksgalleriet and Lysbuen museum is a great starting point if you wish to discover the towns exciting and intriguing history, and the many world heritage attractions. https://www.visittelemark.com/notodden |
Utsikt fra terrassen (og omtrent den samme fra rommet vårt) på Norsjø hotell. |
||||||||||
Søndag 16.
juni 2019 Vi bestemte oss for å ta en roligere dag og ble på Norsjø hotell en dag til. Men en sykkeltur ble det likevel. Vi sykla først til Nes kirke like ved hotellet, videre til Gvarv og så til Bø. Der var det regn og søndags-stille. Vi hadde tenkt oss på Bø museum, men der var det stengt. Etterpå rota vi med veivalg og sykla mye lenger og brattere enn planlagt. Den rolige dagen sykla vi ca 45 km og ganske mange høydemeter, men denne gangen var jo syklene lettere. |
En ny, grå morgen, med tåkedotter og regn. |
||||||||||
Nes
Church is situated on a peninsula in the Norsjø lake,
between Gvarv and Akkerhaugen. It was built of stone
as a long nave church in about 1150. It is one of the most beautiful of the small Middle Ages churches in Telemark. The portals, corners and window apertures are finely hewn out of a marble-like limestone. |
The
chancel is decorated with scenes from the fighting
missionary church. Harry Fett, Chief Inspector of Ancient Monuments and Historic Buildings, states that "it is, without doubt, the most beautiful intimate room preserved in Norway, among the best examples of Norwegian interior art". https://www.visitnorway.com/listings/nes-church/1573/ |
||||||||||
a parish since the middle ages and became a municipality (formannskapsdistrikt) in 1838. The area of Lunde was separated from Bø in 1867 to become a separate municipality. Bø has a population of 5,977 (2015). https://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8,_Telemark |
|||||||||||
renner ut i Norsjø. Stedet har en lang tradisjon som anløpssted for båtene på Telemarkskanalen. På Akkerhaugen er det hotell og campingplass, samt at Norsk Luthersk Misjonsamband (NLM) har et leirsted her. Skulpturparken Patmos og tusenvis av epletrær preger stedet. Sørlandsbanen går gjennom Akkerhaugen. https://no.wikipedia.org/wiki/Akkerhaugen |
Karl Martin på ettermiddagstur ved Sauarelva. |
||||||||||
Grete og ms Telemarken |
Bygda Akkerhaugen |
||||||||||
|
MS
Telemarken er båten som passer best for
deg som vil ha kremen av Telemarkskanalen Båten er knyttet til sjarmerende
Norsjø Hotell og familieperlen Norsjø Ferieland
som er en familiecamping i Norgestoppen proppfull av aktiviteter for familier. Kanalcruiset vårt er tilpasset alle aldere. Vi har aktiviteter til barn om bord som gjør det hyggelig for foreldre og besteforeldre å ha med barna samtidig som båten er meget godt egnet for bussgrupper og reiser for individuelle. Båten tar 140 passasjerer og har servering ombord av både mat og drikke. Vi ligger ca 2 timer sørvest for Oslo, så Telemarkskanalen er ikke langt unna. Du parkerer enkelt på hotellet, campingen eller brygga og returnerer når turen er over 4,5 timer etterpå dersom du velger alternativet med buss en vei. Kjører du båten tur/retur tar det ca. 7 timer. https://www.norsjohotell.no/telemarkskanalen |
||||||||||
Mandag 17.
juni 2019 Vi var tidlig ferdig med pakking, frokost og utsjekking. Men vi sykla ned til brygga, for å vente på båtavgang der. Nå var det fint vær igjen, så det var fint å sitte der en stund. |
|||||||||||
Vi forlater Akkerhaugen brygge og seiler over til Norsjø camping, en tur på ca 5 minutter. |
|||||||||||
Ved brygga på Norsjø Camping lå et vikingskip. |
|||||||||||
Telemarkskanalen
vart hoggen inn i fjellet for godt over 100 år sidan. Då
kanalen stod ferdig i 1892 vart den i Europa skildra som eit «åttende underverk». 500 mann hadde då arbeid i fem år med å sprenge seg veg gjennom fjellet. Mykje av den fyrste trafikken var knytt til brynesteintransporten frå brota i Eidsborg i vestre ende av kanalen. I dag er Telemarkskanalen ein stor turistattraksjon og dei gamle rutebåtane tek deg attende i tid i eit variert landskap. Telemarkskanalen blei fullført i 1892 og har 18 sluser som lyfter dei sjøfarande frå 0 til 72 m.o.h. på den 105 km lange strekninga frå Skien til Dalen og fjordlandskapet. Nyt denne reisa frå dekk på ein av dei gamle rutebåtane MS Victoria eller den flotte, nyrestaurerte MS Henrik Ibsen! (17. mars 2022) Telemarkskanalen - Arkitektur in Dalen, Tokke - Dalen (visittelemark.no) |
The
Telemark Canal - one of the most beautiful
waterways in the world. The Telemark Canal was carved into the rock over 100 years ago. When the canal was completed in 1892, it was called the "eighth wonder". The canal connects the coast of Telemark with the interior through eight locks at a distance of 105 km from Skien to Dalen. It consists of two waterways; Skien- Dalen and Skien-Notodden. Therefore, it is now possible to experience the Telemark Canal by ferry, charter boats, your own boat, canoes and kayaks. https://www.telemarkcanal.com/ |
||||||||||
|
Heldigvis var det en feil som lot seg fikse der og da. |
||||||||||
|
|
||||||||||
En skoleklasse og et reiseselskap med pensjonister. |
|||||||||||
På Lanna, langs Eidselva, ligger den gamle sentrumskjernen. Her er de fleste boligene oppført med små verksteds- eller butikklokaler i førsteetasje. Det var her de "små, men frie holdt til" https://no.wikipedia.org/wiki/Ulefoss |
|||||||||||
Eidsfoss sluser |
Eidsfossen er regulert ved hjelp av en demning som sto ferdig i 1964. Denne erstattet den gamle nåledammen fra 1892. Vannkraften blir utnyttet i en kraftstasjon ved demningen, og kraftstasjonen i fossen har en ytelse på 15 MW. https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Eidsfoss_sluser |
||||||||||
|
|
||||||||||
Det måtte
mye stein til for å bygge Vrangfossanlegget. Omtrent 17 000 m³ gikk med til dammen og slusene. Mye av steinen ble henta fra bruddet et stykke ovenfor sluseanlegget. 10 tonn tunge sluseporter åpnes med handmakt Slusene stod altså ferdig i 1892 – og ser fremdeles slik ut i dag som de gjorde den gang. Sluseportene er rett under 8 meter høye og veier ca. 10 tonn. De blir åpnet og lukket med handmakt. Det samme gjelder lukene som åpner og stenger for vannet. Det er tungt arbeid, men slusevokterne har god teknikk og sterke armer. |
Slusene
i Bandakkanalen er fredet. Hele
kanalstrekningen er et levende kulturminne, der all
slusing foregår som den alltid har gjort. Det gjelder
også vedlikehold. Slitte deler blir byttet med nye, som er laget på samme måte og i samme materiale som originalene. Ble en del smidd i gammel tid, så blir delen smidd i moderne tid - helt uavhengig av hva som har skjedd av teknologiutvikling på 125 år. Vrangfoss er kanalens største sluseanlegg med fem kamre og en løftehøyde på 23 meter. Båtene bruker 45 minutter på slusingen opp og ned, og i høysesongen (medio juli-medio august) sluses to rutebåter samtidig. Det sluses småbåter før, etter og innimellom rutebåtene, men kanalbåtene har alltid fortrinnsrett. https://telemarkshistorier.no/historie/vrangfoss-sluser-en-reise-i-tid/ |
||||||||||
MS Victoria er foran oss i slusene. |
|||||||||||
|
|
||||||||||
plass til en vokterfamilie i hver etasje. Akkurat som slusemesterboligen hadde disse tjenesteboligene hage og jord. Familiene hadde gjerne ku og gris som skaffet melk, smør og kjøtt. https://telemarkshistorier.no/historie/vrangfoss-sluser-en-reise-i-tid/ |
|||||||||||
|
|||||||||||
MS Telemarken ved brygga på Lunde |
|||||||||||
Lunde er
et tettsted i Nome kommune
i Telemark, og en tidligere selvstendig kommune.
Tettstedet har 1 554 innbyggere per 1. januar
2018. Lunde stasjon ligger langs Sørlandsbanen. Sørlandsbanen knytter Lunde til Kristiansand, Stavanger og Oslo. |
Riksvei
359 fra Ulefoss til Bø i Telemark går gjennom
Lunde.Lunde er det eneste stedet i Norge der en riksveg (Rv359), en jernbane (Sørlandsbanen) og en kanal Bandak–Norsjøkanalen møtes / krysser hverandre. Bandakkanalen er den nyeste (1892) og lengste delen av Telemarkskanalen. https://no.wikipedia.org/wiki/Lunde_(Nome) |
||||||||||
Vi var på Lunde ved 13-tida, passe tid for lunsj på Slusekroa. M/S Victoria er selve kanaldronningen. D/S Victoria ble bygget i 1882 på Akers Mekaniske Verksted i Oslo. I 1953 ble båten bygget om til motorskip og har vært gjenstand for flere ombygginger i årenes løp.D/S «Amtmand Aall» ble etterhvert for gammel og for liten. Derfor besluttet «Norsjøselskapet» å selge skipet og anskaffe seg et nytt, tilnærmet likt D/S «Nordsjø». For fjerde gang gikk man til Akers mek.Verksted med bestillingen, og en dag i 1882 mottok selskapet det nye skipet som fikk navnet D/S «Victoria». Det var vel 1880-årenes blomstrende trang til å gi skip kongelige navn som lå bak navnevalget. |
MS Victoria har også kommet til Lunde. Victoria ble sjøsatt som Akers byggenummer 93 den 11. februar 1882. Ifølge verftets protokoll fikk båten «navnet Victoria til Minde om Kronprinsesse Victoria den Dag for første gang kom til Norges hovedstad.» Kronprinsesse Victoria var kronprins Gustafs tyske brud. Med D/S «Victoria» i fart kunne man kvitte seg med «Amtmand Aall», som ble fjordbåt inne i Oslofjorden med navnet «Viken». Fra nå gikk «Victoria» i ruten Skien-Hitterdal sammen med «Nordsjø». Man kunne nå opprettholde en rute fra begge steder samtidig, et nytt trekk i kommunikasjonen var begynt å forme seg. https://www.kanalbaatene.no/om-m-s-victoria |
||||||||||
Etter lunsj på Slusekroa begynte dagens sykkeletappe. Vi skulle til Skien. Siden det alt var langt på dag måtte vi ta den korteste veien, som også var den mest trafikkerte. Ikke så hyggelig, men det gikk heldigvis bra. I Skien bydde vi på Thon hotell Høyer Døden på Høyers: https://telemarkshistorier.no/kultur-og-tradisjon/doden-pa-hoyers/ |
|||||||||||
|
|
||||||||||
Tirsdag
18. juni 2019 Fra Skien gikk turen gjennom Porsgrunn, Langangen og Larvik til Sandefjord.
|
Porsgrunn The place is first mentioned in 1576 ("Porsgrund") by the writer Peder Claussøn Friis in his work Concerning the Kingdom of Norway (see the article: Norwegian literature). He writes: "Two and a half miles from the sea, the Skien river flows into the fjord, and that place is called Porsgrund." The name was probably given during medieval times to the then swampy area by the nuns of Gimsøy Abbey, who went here to collect the shrub pors ("Bog Myrtle"), and the Norwegian word grunn meaning "ground". Prior to 1931, the name was spelled "Porsgrund". https://en.wikipedia.org/wiki/Porsgrunn |
||||||||||
Korketrekkern i Langangen. For ikke så mange år siden en del av Sørlandske hovedvei. |
|||||||||||
Korketrekkeren er
et veianlegg
i Langangen i Porsgrunn kommune i Telemark. Veien går i ei sløyfe med bru over seg selv vestfra ned Kokkersvoldbakkene mot tettstedet Langangen. Dette veipartiet var tidligere en flaskehalspå europavei 18, men i 1979 ble E18 ledet utenom tettstedet på to store bruer. I dag er Korketrekkeren en del av fylkesvei 30. Den opprinnelige Korketrekkeren (også kalt Svingbrua) ble bygget av stein i 1859. |
Under andre
verdenskrig kjørte tyskerne seg fast i
Korketrekkeren med militærkjøretøyene sine. På grunnlag av tyske krav om bedre adkomst forserte norske myndigheter arbeidet med dagens utgave i betong. Arbeidet ble utført i 1940/41. I flere år har det blitt holdt bakkeløp i Korketrekkeren. Korketrekkeren er foreslått vernet i Nasjonal verneplan for veger, bruer og vegrelaterte kulturminner. https://no.wikipedia.org/wiki/Korketrekkeren_i_Langangen |
||||||||||
Langangsfjorden |
Den nye motorveibrua. |
||||||||||
Vi kommer over i Vestfold fylke |
Fin rasteplass ved Vassendsjøen. |
||||||||||
Vestfold er
med sine 2.225 km2, et av Norges minste fylker i areal
hvor alle kommuner har kystlinje. Innbyggertallet på 249
058 (01.01.2018) gjør oss imidlertid til et av
landets tettest befolkede fylker. Vestfold har et variert næringsliv med for eksempel steinbruddsindustrien i Larvik, prosessindustrien i Sandefjord, næringsmiddelindustrien og oljeraffineriet i Tønsberg, elektronikkbedriftene i Horten og aluminiumsindustrien i Holmestrand. Samtidig er Vestfold landets største grønnsaksfylke. Jordsmonn, klima og topografi gjør Vestfold godt egnet for landbruk. 20 % av fylket er dyrket mark og 56 % er produktiv skog. https://www.vfk.no/meny/om-fylkeskommunen/om-vestfold/ (ikke lenger aktiv) |
|
||||||||||
The
region of Vestfold and Telemark consists of the
two former counties of Telemark and Vestfold, whose administrative histories are separate. Telemark County was established in 1919 as a continuation of the former Bratsberg amt, which had been a len and amt since the union with Denmark. Bratsberg amt and the later Telemark county consist of several partly overlapping historic districts. The name Telemark itself did not originally cover the coasts, |
and the
minority at the Storting therefore proposed the name Grenland-Telemark when the modern county was established. Vestfold County was established in 1919 as a continuation of the former Jarlsberg and Larviks amt. The latter was established in 1821 when the counties of Laurvig and Jarlsberg were dissolved and merged into a common county. /8. juni 2020) https://en.wikipedia.org/wiki/Vestfold_og_Telemark |
||||||||||
|
|
||||||||||
Sandefjord The city is known for its rich Viking history and the prosperous whaling industry, which made Sandefjord the richest city in Norway. Today it has built up the third-largest merchant fleet in Norway. It is home to Europe's only museum dedicated to whaling, and is home to Gokstad Mound where the 9th century Gokstad Ship was discovered. Sandefjord has become a transportation hub, home of Torp International Airport, one of Norway's largest airports. Daily ferry connections to Sweden are provided by Fjord Line and Color Line from the city harbor. European Route E18, one of Norway's most important roads, traverses the municipality.
|
|||||||||||
Onsdag 19.
juni 2019 Ferden videre gikk gjennom Tønsberg og Åsgårdstrand til Horten. Overnatting på Thon hotell Bryggen, og middag på den tyrkiske restauranten Cafe Oscar. Mesteparten av strekningen sykla vi på sykkel/gangstier nær sjøen. Vi sykla også gjennom den nedlagte militære Torp flyplass. 1953 TIL 1956 Den 18. oktober vedtok stortinget å bygge Torp flyplass for 50 millioner kroner fra NATOs infrastrukturmidler. Selve bygningen av flyplassen holdt på fra 1953 til 1956. Den offisielle åpningen av flyplassen ble gjennomført da to militære jetjagere av typen F-48 Thunderjet landet på formiddagen 2. juli 1956. Hele området på ca 4.100 mål var nå klar til bruk. Torp flystasjon (festningsverk.no) (1. februar 2023) Slottsfjellet er en liten ås i Tønsberg by i Vestfold med en høyde på 63 moh. Der finner man ruinene av en kirke og Tunsberghus festning fra middelalderen, samt Slottsfjellstårnet, byens landemerke, reist til Tønsbergs 1000-års-jubileum i 1888. https://no.wikipedia.org/wiki/Slottsfjellet |
Slottsfjellstårnet. Grete er ikke vant til å se det fra denne kanten. |
||||||||||
Rasteplass ved Klopp |
Tankskip er ikke noe uvanlig syn så nære Slagenstangen. |
||||||||||
Slagentangen er et nes i Oslofjorden som ligger i Østre Slagen i Tønsberg kommune i Vestfold mellom Åsgårdstrand og Tønsberg. På Slagentangen ligger Esso-raffineriet og turområdet Essoskogen. https://no.wikipedia.org/wiki/Slagentangen |
i huset han selv eide. Inntil 1905 kom han regelmessig, senere mer sporadisk. Hovedhuset kan dokumenteres tilbake til 1830 gjennom en såkalt grunnseddel, men er antakelig eldre. Fiskeren Hans Hansen Bollerød eide huset i 1845 og fram til han døde i 1895. Edvard Munch kjøpte huset av sønnen Adolf Hansen Bollerød for 900 kroner. https://no.wikipedia.org/wiki/Munchs_hus |
||||||||||
Torsdag 20. juni 2019 Siste etappe gjenstår. Vi syntes strekningen Horten - Slemmestad var litt lang, og var ikke sikre på om batteriene klarte den strekningen med de fullasta syklene våre. Så plan A var å sykle til Drammen, ta tog til Asker, og så sykle derfra og hjem. Men vi hadde et håp om at det skulle være nok strøm til å sykle hele veien. Da vi kom til Sande forandret vi planen helt. Vi sykla til Svelvik, derfra ferge til Verket. Fra Verket opp den lange, bratte bakken til Klokkarstua, så til Sætre og Åros. Fra Åsos valgte vi Hurumveien til Slemmestadveien og ned til Slemmestad. Det finnes en hyggeligere vei langs sjøen, men den er full av bratte kneiker og en lang bakke. Den veien hadde vi ikke strøm nok til. |
Nykirke kirke |
||||||||||
Re er
en kommune i Vestfold,
med Revetal som sentrum. Re kommune består av de fem bygdene Vivestad, Undrumsdal, Fon, Våle og Ramnes. Kommunen grenser i nord til Holmestrand, i øst til Horten, i sør til Tønsberg og Sandefjord, og i vest til Sandefjord og Larvik. Re kommune ble opprettet i 2002, men slås fra 1. januar 2020 sammen med Tønsberg til Tønsberg kommune. Grunnkretsen Mulvika overføres samtidig til den nye kommunen som dannes når Holmestrand slås sammen med Sande. Kommunen vil da kun ha hatt én ordfører. https://no.wikipedia.org/wiki/Re |
Nykirke kirke (i Horten kommune) antas å være bygget rundt år 1100, skjønt eldste skriftlige belegg er fra 1331 og 800-årsjubileum ble feiret i 2000. Kirken var i middelalderen viet til den hellige Nikolas og var anneks til Borre. Den ble i likhet med flere i området lagt ut for salg av greven i 1769, men det tok noen år før den faktisk ble solgt til redusert pris. Menigheten overtok i 1877. http://www.norske-kirker.net/home/vestfold/nykirke-kirke/ |
||||||||||
En sykkeltur langs brygga i Holmestrand etter en veldig god lunsj På Brygga cafe. |
|||||||||||
forsterket i 1808 og 1814, men forfalt etter 1815. I 1880 hadde Holmestrand 40 fartøyer på tilsammen 10 292 tonn og med 341 manns besetning, men etter økonomisk nedgang og vanskeligere tider, ble næringslivet svekket mot slutten av århundret. Byen opplevde også en ødeleggende bybrann i 1884 da søndre del ble lagt i aske. I 1905 bestod byens handelsflåte av 15 fartøyer på 3431 bruttotonn, deriblant tre dampskip på 1064 tonn. I 1927 var flåten på fem dampskip på tilsammen 672 bruttotonn. Byens innbyggertall falt også svakt fra 2535 innbyggere i 1900 til 2204 i 1920 og 2146 i 1928. https://no.wikipedia.org/wiki/Holmestrand |
Vi var veldig fornøyd med syklene våre. Selv om de var tungt lasta, og bakkene var mange og til dels bratte, hadde vi strøm nok hver dag untatt den siste. Da måtte Karl Martin slite seg opp den siste bakken uten strøm. |
||||||||||
|
|
||||||||||
Bilder:
Karl Martin og Grete Emblemsvåg Tekst: Grete Emblemsvåg |
tilbake
til 1. side |