|
|||||||
En
slik ferie krever
planlegning, tidspunkt
og rute/etapper er
tidlig klart, men detaljene sitter arrangøren på unødvendig lenge, noe som gjør planlegningen vanskelig. Det er viktig å få med seg de etappestedene der en får se mest mulig, ikke være der du står alene og ser rytterne fyke forbi. I prioritert rekkefølge er dette: Innkomst på toppen av en fjelletappe På toppen under en fjelletappe Innkomsten for en etappe, helst i en by Starten for en etappe, helst i en by. Når dette er valgt, innen rimelighetens grenser med hensyn til avstand og tilgjengelighet, er det å ta fram etappelisten og kartet. Siden Turen går over hele Frankrike blir det, i praksis, for langt å se det hele. Det er også nødvendig å ha egen bil siden fjelletappene går utenfor allfarvei, offentlig kommunikasjon er i praksis ikke mulig å bruke. Da ble det avgjort, det blir det Tour de France i år. Planlegningen startet allerede i februar, men kom for alvor i gang i mars, og loddet kastet med båtbillettbestillingen 13. mars og med første hotellbestilling 17. mars. Hotel Ambiente, Adresse Marktallee 44 Münster, Tyskland Total rompris: € 89, og deretter Designhotell i Maastricht. Jeg antok at turen samler så mange at det går utover hotellromstilgjengeligheten, noe som stemte for de mindre stedene. Jeg regnet med at det var best å finne et sted i nærheten, og så kjøre til «se-stedet». I tillegg burde det være et sted med «turistinteresse». Etter å ha kommet i gang skulle vi hver kveld finne overnattingsplass etter innfallsmetoden. Turen startet i år i Liège og fortsatte vestover inn i Frankrike til Kanalkysten for så å komme tilbake østover mot Øvre Savoien/Jurafjellene/Alpene. Deretter sørover til Pyrenéene, så mot Middelhavskysten og tilslutt mot Paris. Vi bestemte oss for å få med presentasjonen + etappene 1 og 2 for så å kjøre mot Alpene og se på dem der. Etter hvert fant vi også ut at å følge videre sørover ble for langt. Vi reiste istedenfor til Paris for å se siste etappen, og Edvald i mål. Paris ble det, men ikke Edvald. En kommentar om måltider, kosten var stort sett baguettes/bieres. I et gourmetland ! Inntatt på fortauskaféer sammen med de lokale. Det er i grunnen greit nok, det er enkelt og greit, tar ikke så lang tid, og ikke uoverkommelig dyrt. En lunsjmat kostet 12-20 E pro pers, + drikke. Middag på et litt bedre sted, som i Plaisir, det dobbelte. Så får vi ha gourmeten tilgode, det kan vel by seg flere anledninger. |
Tour
de France /
Frankrike rundt er verdens største
sykkelritt. Det kjøres hver sommer i Frankrike i juli. Rittet starter på en lørdag og varer i tre uker. Tour de France ble arrangert første gang i 1903, og er siden den gang blitt arrangert hvert år, bare avbrutt av verdenskrigene. Tour de France er et sykkelritt delt inn i flere etapper, hvor hver etappe blir gjennomført på én dag. Den som ved målgang i Paris har minst sammenlagttid er vinneren av Tour de France. Det er mulig å vinne sammenlagt uten å vinne en eneste etappe, som Greg LeMond gjorde i 1990. Å vinne en etappe er sett på som en stor prestasjon, ofte større enn å vinne et en-dagsritt. Selv om antall etapper har variert, har det i moderne tider vært rundt 20 etapper og en totallengde på mellom 3000 og 4000 km. øøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøø Tour de France starter vanligvis den første lørdagen i juli (i 2012 siste lørdagen i juni pga. de olympiske sommerleker den sommeren). De siste årene har Touren startet med en kort individuell tempoetappe kalt prolog. Denne er vanligvis på mellom 1 og 15 kilometer. Deretter fortsetter man vekselvis med og mot klokka gjennom Frankrike. De mest avgjørende etappene foregår i Pyreneene og Alpene, der kjente stigninger som Col du Tourmalet, Mont Ventoux, Col du Galibier og Alpe d'Huez er gjengangere fra år til år. Etappene før, etter og mellom Alpene og Pyreneene er vekselvis flate eller mer kuperte. De tre ukene rittet varer inneholder vanligvis to hviledager, som noen ganger blir brukt til å frakte rytterne lange avstander mellom etappene. Det har også vært vanlig de siste årene at rittet avgjøres med en tempoetappe den nest siste dagen. men siden 1975 har Tour de France hatt målgang på Champs-Élysées i Paris. Rittet er i praksis avgjort før den siste etappen. Vinneren skåler i champagne med sportsdirektøren, og det er enighet om at man ikke angriper før man kommer til Paris. For spurterne er dette den mest prestisjefylte etappen å vinne. De fleste etappene foregår i Frankrike, men det er vanlig å ha et par etapper i nærliggende land som Italia, Spania, Sveits, Belgia, Luxembourg, Nederland. Det har også vært etapper i Irland og Storbritannia. Det er svært prestisjefylt å ha start eller målgang i byen, og de som ønsker å være arrangørby er villige til å betale store summer for det. Ordliste: Tom = GPS’n TomTom som sammen med Gretes superbe kartlesing brakte oss trygt fra sted til sted, og Magnum= ispinnen som er Karl Martins favoritt og trøst utenlands. Maas=Mouse; Mosel=Moselle Generell oppsummering: ferien/turen svarte til forventningene, og kan anbefales. Karl Martin |
||||||
Høydepunkter: Køln, Maastricht,
Liege med presentasjon og prolog, Seraing (Belgia, målgang etappe nr 1), Vise (Belgia, start etappe nr 2), Luxembourg, Epinal i Frankrike, La Planche des Belles Filles i Frankrike (målgang etappe nr 7), Cole de Croix i Sveits (etappe nr 8) Col du Grand Colombier i Frankrike(etappe nr 10), Cole de la Madeleine i Frankrike(etappe nr 11), Albertville, Bourgogne Voiron og Chablis, Paris. |
Grete Emblemsvåg Karl Martin Emblemsvåg |
||||||
Søndag
24. juni 2012 Bil fra Slemmestad til Colorline-terminalen i Oslo. Vi spiste middag på Grand Buffet. Etter middagen var det fotball-EM på tv i Monkey bar. Italia mot England. En kamp Italia vant etter straffekonkurranse. Kunst i trappegangen på Color Magic |
|
||||||
Mandag
25. juni 2012 Ankomst Kiel. Direkte ut på motorveien via Hamburg til Hiltrup (en forstad til Münster). Overnatting på Ambiente hotel, Hiltrup
|
Det var lange køer og mye regn på motorveien fra Kiel til Hiltrup. Vi tok to stopp underveis. Først en lunsjpause (ciabatta med ost og skinke), senere en kaffepause. Etter å ha sjekka inn på hotellet rusla vi litt rundt i Hiltrup. Det var en ganske søvnig liten by. Vi så et par kirker og noen bierstuber. Middag spiste vi på en av bierstubene. Heldigvis hadde de slutta å regne, men det var litt sur vind. |
||||||
Tyskerne var opptatt av fotball-EM. Vi var i Hiltrup like før finalen og balkonger og biler var pyntet med tyske flagg. |
|
||||||
Tirsdag
26. juni 2012 Bil fra Hiltrup til Køln. Det var en kort biltur og vi fikk god tid i Køln. Om Køln fra Wikipedia Overnatting på hotel Santo Vi hadde litt problem med å finne hotellet, og enda mer problem med å finne garasjen. Men etter noen runder rundt kvartalet fant vi hotellet. For å komme til garasjen måtte vi ta en runde til. Da vi endelig kom fram viste det seg at bilen vår var for stor . Vi måtte bruke garasjen til et hotell lenger ned i gata. Grete måtte en tur innom det hotellet for å få parkeringslapp, så var det klart for å parkerer, og etterpå sjekke inn på hotellet. Hotel Santos var ellers veldig bra og kan anbefales |
Byggingen av domen startet i 1248 og var ikke ferdig før i 1880. |
||||||
Så sant det er mulig tar vi en tur opp i kirketårnet.. Tårnet på Kølnerdomen er 157 meter høyt og det er 533 trappetrinn opp. |
Ikke noe å si på utsikten fra Kølnerdomen Utsiktsplattformen er 100 meter over bakken. |
||||||
Vedlikeholdsarbeid |
|
||||||
Over er noen bilder fra turen. |
Konge av Preussen 1797-1840 |
||||||
|
|||||||
Onsdag
27. juni 2012 Bil fra Køln til Maastricht. Dette var også en kort biltur og vi var tidlig framme. 5 netter på Design hotel Maastricht Design hotel Maastricht ligger i denne gata. |
Bildet er tatt like ved Heelport (bilde under) |
||||||
De Helpoort i Maastrich Dette er den gamle byporten, bygd i 1229 |
|
||||||
Torsdag
28. juni 2012 Sykkeltur fra Maastricht til Liege. Vi var innom informasjons-senteret for Tour de France i Liege. Etterpå syklet vi mot sentrum hvor årets deltakere i Touren skulle presenteres. Det ble for sent til å sykle tilbake til Maastricht, så vi tok toget tilbake. Minnesmerket for frigjøringen av Maastricht etter 2. verdenskrig Teksten: This monument, in honor of the brave soldiers of the U.S 30th. infantry "Old Hickory" division, is placed on the spot where this famous division crossed the river Maas and liberated the city of Maastricht. It was dedicated on September 14. 1994, commemorating the 50th anniversary of the liberation. Design: Appie Drielsma |
Fint "sykkeltog" i Eijsden. |
||||||
Vi fant ikke den riktige sykkelveien og havnet på en hovedvei. Der fant vi en laaang bakke, men det var den eneste bakken på turen. |
Rast ved Chateau d´Oupeye, maten kjøpte vi på en butikk i Carrefourkjeden. Det var i butikken i oppdagen at vi var kommet til Belgia. Her var språket fransk. The first mention of Chateau d´Oupeye at this site dates back to 1176. In the 12th and 15th century the castle suffered great damage due to large fires. The castle was owned by the Lords d'Oupeye, the Prince-Bishop of Luik and several noble families until 1600. In that year the Curtius family became owner of the castle. This was a family of famous weapons merchants out of Luik. The castle was ruinous then but they rebuilt it. Later on the ownership of the castle was fought over in several court cases and even in a real duel. This duel took place on the street in Luik resulting in the death of a Mathieu de Sarolea. After that several families succeeded each other as owners of the castle until the 20th century, when it became the property of the community of Oupeye. (http://www.castles.nl/eur/be/oup/oup.html) (internettadresse fra 2012, siden har skiftet navn, eller finnes ikke lenger) |
||||||
En av bilene i karavanen som følger "touren" |
Karavanen Et viktig innslag for publikum langs løypa er reklamekaravanen. Den har vært med siden 1930. Dette er en rekke med biler som kjører gjennom løypa noen timer før rytterne kommer. En viktig del er utdeling av diverse smågaver og annet reklamemateriell. (fra Wikipedia) |
||||||
|
Jazzorkester utenfor informasjonsenteret til Tour de France i Liege |
||||||
Presentasjonen av årets lag og ryttere. Vi er på Cæur Historique. Etter presentasjonen skulle vi ta toget tilbake til Maastricht. Vi hadde litt problem med å finne nedgangen til stasjonen. Vel ned traff vi en hyggelig og pratsom betjent som var veldig opptatt av "touren" og spesielt opptatt av lage Sky og Boasson Hagen. Han pratet og pratet. Samtalen gikk på fransk/norsk/engelsk/flamsk. |
Edvald Boasson Hagen og en lagkamerat under presentasjonen. |
||||||
Fredag
29. juni 2012 Vi syklet først til Maastrichts grotter. Etterpå syklet vi en tur nord for byen. Her venter vi på guiding i Grottene. |
I ventetiden kunne vi studere vindruene og nyte utsikten over Maastricht. |
||||||
Hun som kommer ut fra grotta (fra Zonnenberginngangen) hadde vært inne for å se etter navnet til bestefaren på en av veggene i grotta. Han hadde vært der som US soldat under frigjøringen av området. Hun fant navnet hans der inne. |
The subterranean network of caves in the St. Pietersberg hill was not formed naturally. Human hands created this labyrinth of mine galleries by cutting and hacking out blocks from the ancient layer of soft limestone. What you see today is the rock that the block breakers left behind. The labyrinth once had 20,000 passageways covering a total of 200 kilometres. http://www.maastrichtunderground.nl/eng/caves |
||||||
Kapellet i grottene. 1 barn ble født i grottene og døpt i kapellet under evakueringsoppholdet under 2. verdenskrig. |
surrounding area during wartime. Wells were dug in the Zonneberg caves, an entire hospital ward was set up, and a bakery and a chapel were built. The remains of these can still be seen. In September 1944, Maastricht’s residents sheltered in the bombproof safety of the caves, while above ground the city was being liberated. http://www.maastrichtunderground.nl/eng/caves |
||||||
Etter grottebesøket sykla vi gjennom Maasticht og ut på nordsiden. Her lå det mange husbåter. Akkurat da vi passerte dem kom det noen regndråper, men det ble heldigvis ikke noe skikkelig regnvær. |
|
||||||
Vi spiste på kafeen på camping "de Boskant". Egentlig hadde vi tenkt handle i en butikk, men sånt noe hadde de ikke i dette strøket. Spisesteder var det også dårlig med. Vi fant noen puber, men de solgte bare drikkevarer. |
Kartleser Grete hadde litt problem med kartlesingen. Vi hadde sykkelkart over omådet, men skjønte ikke helt hvordan man skulle bruke det. Det ble litt ekstra sykling, men vi kom tilbake til Maastricht før det ble mørkt. Bildet er fra Maastricht. |
||||||
Lørdag
30. juni 2012 Prologen En ny sykkeltur til Liege. Vi skulle se prologen i årets Tour de France. Denne gangen syklet vi tilbake til Maastricht også. Karl Martin kjøler seg ned Maas, eller Mouse heter det vel her. |
Fiskere ved Hermalle sous Argenteau. Stedet ligger på ei øy i Maas. Etter en rast krysset vi øya og fortsatte på vestsiden av elva inn til Liege. |
||||||
|
|
||||||
Snart kommer neste rytter |
En av deltakerne i touren sykler forbi. |
||||||
Edvald Boasson Hagen etter prologen. Han kom på 5. plass. Vinner var Cancellara. |
|
||||||
Søndag
1. juli 2012 1. etappe: Liege-Seraing Vi syklet til Bierset litt vest for Liege. Derfra syklet vi gjennom Liege og videre til Seraing. Fra Liege prøvde vi å følge elva, men sykkelveien tok en brå stopp. Vi traff flere som skulle samme vei og diskuterte ruta med dem. Vi måtte litt tilbake, over ei bro og videre på den andre siden. Det var ganske bratt opp til målområdet og Grete sleit litt, men opp kom vi.
|
noen tips om hvor vi burde stå for å få med innspurten og stemningen. |
||||||
Bilde fra Seraing. Mens man venter på at syklistene skal komme, kan man følge rittet på storskjerm. |
|
||||||
Mandag
2. juli 2012 2. etappe: Vise-Tournai Vi tok tog fra Maastricht til Vise, for å se starten av dagens etappe. Det ble tid til en tur i byen Vise også før vi tok toget tilbake til Maastricht. Der var bilen ferdig pakket og vi begynte turen mot Luxembourg. På veien var vi innom Bastogne. Overnatting på Hotel le Chatelet Noen har et avslappet forhold til touren. |
I Vise var det fullt av folk, biler og sykler. |
||||||
Motorsyklene står klare. En av gendarmene var en dame, til og med lys og med lang hestehale. Det skapte stor oppstandelse med oppmuntrende tilrop, klapping og plystring. |
|
||||||
Så er 2. etappe i gang. Vinner av 2. etappe 2012 ble Mark Cavendish |
Vise is rich in folklore. Here is celebrated the "carnival of the Geese" commemorating the legend of 1334, when the geese of Vise on their search for food made it possible for the besiegers to enter the town: the geese simply chewed up the bolts of the gates. |
||||||
Kirken i Vise Den første kirken ble bygget av Berta, datter til Karl den Store i 780. Kirken ble ble ødelagt av tyske tropper og bygget opp igjen i 1925. Bare koret som er fra 1500 sto igjen. |
Vi tok toget tilbake til Maastricht,
hentet bilen og kjørte mot Luxembourg. Der hadde ingen av oss vært før. På veien stoppet vi Bastogne. Kirken i Bastogne i Belgia, CHURCH OF SAINT-PIERRE, 12th c. romanic tower, baptismal font, 16th c. ornamental arch, 15th c. gothic style nave. |
||||||
elements of the 10th Armored Division (United States) and the 82nd airborne arrived to counter-attack but, after heavy fighting, became encircled within the town. On December 22, German emissaries asked for the American surrender, to which the General answered quite briefly, “Nuts!” The next day, the weather cleared up, allowing air retaliation and the parachuting of much needed food, medicine, and weaponry. On December 26, troops under the command of General Patton broke the deadlock. The official end of the Battle of Bastogne only occurred three weeks later, when all fighting finally stopped. Bastogne is also where ends the Liberty Road
(France) which marks the victorious route of |
Fra Bastogne kjørte vi diekte til
Luxembourg. Der fikk vi rom på Hotel Chatelet i Boulvard la Petrusse. Om kvelden gikk vi en tur i byen Luxembourg. |
||||||
Byen Luxembourg er delt av en dyp kløft. |
|
||||||
Tirsdag
3. juli 2012 Om formiddagen var vi i Luxembourg. Etter lunsj forsatte vi mot Frankrike. Første stopp var Metz. Siden fortsatte vi mot en liten by som heter Epinal. Der ble vi tre netter på IBIS hotel
|
En dyp kløft skiller bydelene. Nederst i kløfta går denne vannrenna. Området er et veldig fint område for spaserturer. |
||||||
|
Etter lunsj satte vi oss i bilen igjen. Første stopp ble Metz. |
||||||
Fra Katedralen i Metz, Saint-Étienne de Metz. Her har Chagall laget glassmalerier. |
|
||||||
Fra Metz fortsatte vi til Epinal. Vi var innom turistkontoret for å spørre om hotellrom. Rom fikk vi på IBIS-hotel. Hotellet var helt greit. Vi fikk også kart over sykkel og vandreruter i området rundt byen. Vi hadde tenkt å være et par dager i Epinal, og så reise tilbake til Metz for å se innspurten av 6. etappe av Touren: Epernay-Metz. Men vi forandret planer, og dro ikke tilbake til Metz. |
Det var fint langs elva i Epernal. Her henger flaggene til alle medlemslandene i EU. Elva er Mosel. Fra Epernal er det 477 km til Koblenz, hvor den renner ut i Rhinen. |
||||||
Onsdag 4. juli 2012 Vi tok en sykkeltur i omegnen til Epinal. Det var merket mange forskjellige turer både for syklister og turgåere. Vi syklet mot en søvning by som het Arshette. Derfra en tur gjennom skog og åkre tilbake til Epinal. På ettermiddagen besøkte vi slottet i Epinal |
Fjellformasjon på veien mellom Epinal og Archette. Dette er avsetninger av grus i elv. Rett over nederste del ser en tydelig grusen. Så grov grus viser at det var sterk strøm, sannsynligvis en breelv. |
||||||
|
Langs bredden av Mosel henger i tillegg til flaggene til alle land i EU, regionale flagg fra Frankrike |
||||||
Vi var en kveldstur opp til borgen i Epernal. Det var ikke så lant dit opp, men likevel var det fin utsikt over byen der oppe fra. |
|
||||||
Torsdag
5. juli 2012 En ny sykkelturen utenfor Epinal. Vi tok peiling på en sjø et stykke fra byen. Sykkelveien gikk langs Canal des Vosges. Karl Martin sykler langs kanal des Vosges. Han har en kanal ved siden av seg og en under seg. |
|
||||||
|
Dagens middag: Carpaccio Boeuf, kjempegodt Bilde fra sykkelturen neste dag. Vi er på Mont Renaud i Boncourt, Sveits |
||||||
Fredag
6. juli 2012 Vi kjørte mot grensebyen Delle. På veien var vi så vidt innom Belfort. Vi hadde tenkt å bo i Delle, men fant ikke noe hotell vi kunne tenke oss å bo på. Men i nabobyen Boncourt i Sveits fant vi en lite hotell, hotel La Rochette. Det var bare to andre gjester på hotellet. De var fra Hamar. Vi tok en liten sykkeltur tilbake til Delle om ettermiddagen. På tilbaketuren fra Delle var vi oppom Mont Renaud, et turområde i Boncourt. Det var noen bakker opp, men noe særlig fjell var det likevel ikke. Grenseovergang mellom Frankrike og Sveits. |
Bildet er tatt fra rommet vårt på hotel la Rochette. |
||||||
Lørsdag
7. juli 2012 Touren: Etappe 7, Tomblaine-La Plance des Belles Filles. Vi kjørte mot La Planche des Belles Filles. Bilen ble stående nede i "bygda", mens vi fortsatte til fots gjennom skogen, opp i høyden. Målgang var på en topp på denne etappen. Etter rittet kjørte vi over Ballon d`Alsace tilbake til Epinal. Overnatting på IBIS hotel En god stund før rytterne kommer karavanen. Her er det Vittel som spruter ned publikum. Det gjorde de på alle etapper. Her i la Planche des Belles Filles var det varmt og det var fint med en dusj. |
Idyllisk tjern på veien opp til la Planche des Belles Filles |
||||||
Så er vi oppe. Det var allerede mye folk her, men flere timer å vente på rytterne. |
|
||||||
Nr 4, Philippe Gilbert sliter seg mot toppen, men seieren gikk til Froome. Evans gjorde et halvhjertet forsøk på å stikke ifra, men Wiggins satt klistret på bakhjulet og med 200 meter igjen benyttet Froome muligheten. Dermed ble det dobbel jubel for Sky. Etappeseier til Froome og gul trøye til Wiggins. http://www.aftenposten.no/100Sport/sykkel/tourdefrance/Etappeseier-og-gul-troye-pa-halv-maskin-201208_1.snd |
Det tok litt tid å gå ned igjen til bilen. Tilskuerne var mange, stien smal, enkelte steder ulendt og det er ikke alle som er vant til å gå i sånt terreng. Noen prøvde å gå forbi køen, men det var ikke så lurt. Mye bjørnebær og brennesle er en dårlig kombinasjon sammen med shorts. |
||||||
Utsikt fra Ballon d´Alsace. |
Vi hadde ikke fått tak i noe sted å bo for natta. På vei til la Planche des Belles Filles var vi innom to campingplasser. Ingen av stedene hadde de plass til oss. Hotellrom fantes heller ikke. Løsningen ble å ringe hotellet vårt i Epinal. Der hadde de heldigvis et rom, men det var 8 mil å kjøre dit. Det første delen av veien var på vei med masse hånålsvinger. Vi måtte over Ballon d´Alsace. Vi brukte 2 1/2 time på de åtte mila. |
||||||
Søndag
8. juli 2012 Touren: etappe 8 Belfort i Frankrike til Porrentruy i Sveits Vi valgte å se rittet når de passerte Col de Croix, den siste fjellovergangen før mål i Porrentruy. Veien ble stengt før vi kom opp, så vi gikk oppover ca 5 km og 500 høydemeter. Selve rittet så vi litt lenger nede i bakken. Vi spiste middag i den lille byen St Ursanne før vi fortsatte til Chalet Mont Crosin i Sveits hvor vi overnattet
Så da vi kom til toppen så gikk vi ned igjen. |
|
||||||
Fin stemning i bakkene, og mange nordmenn har funnet veien hit. |
1. i denne pulja er nr 24 Cyril Gautier fra Frankrike, i hvitt er nr 141 Sandi Casar fra FDJ-BigMat og Frankrike, den første Sky-rytteren er nr 107 Richie Port fra Australia. |
||||||
Edvald Boasson Hagen sykler forbi den sveitsiske leiren. BMC-rytteren er George Hincaple fra USA |
Noen fikk litt hjelp i bakken. Her er det nr 209, Pieter Weening fra Nederland |
||||||
Flere syklister på vei oppover. Nr 123 er Johnny Hoogerland fra Vacansoleil-DCM Pro Cycling Team og Nederland, nr 201 er Simons Gerrans fra Orica Greenedge og Australia. |
Vinner av dagens etappe ble Thibaut Pinot fra Frankrike |
||||||
Mandag
9. juli 2012 Kvelden før kjørte vi litt på måfå. Strøket virka ganske øde og vi hadde ikke særlig håp om å finne overnattingsted der. Nærmeste by var Neuchatel, men det var litt for mange mil dit. Men så dukket det plutselig opp et overnattingssted: Chalet Mont Crosin. Det var ingen andre gjester der, men stedet var åpent og vi fikk rom. Farvel til Chalet Mont Crosin. Dette er et vintersportsted, så det er kanskje mer liv her i februar/mars? Vi fortsatte mot Frankrike igjen. På veien var vi innom byen Neuchatel i Sveits. En veldig fin by. Overnatting: Auberge Valserine, Mijeux i Jurafjellene |
Neuchatel er fin badeby, men benkene er litt store. |
||||||
Havna i Neuchatel |
Grete prøver stranda i Neuchatel . |
||||||
Ut på tur, aldri sur |
|
||||||
|
|||||||
Hovedgata i Mijeux. Mijeux var også et vintersportsted. Det var ikke mange turister her på sommeren. |
|||||||
Tirsdag 10. juli 2012 Ferden gikk videre via Bellegarde sur Valserine til "leiren" vår i bakken opp til Col du Grand Colombier. Vi syklet de siste 6 km opp til toppen om ettermiddagen. Det var også ca 500 høydemeter opp. Overnatting: telt i veikanten. |
|
||||||
Hovedgata i Bellegarde sur Valserine. |
|
||||||
Grete i Bellegarde |
Fransk-kurs |
||||||
|
Karl Martin på Col du Grand Colombier |
||||||
Vannet heter Lac du Bourget. Det er litt uvant med blomstereng på 1500 moh. |
Grete skuer ut over Frankrike |
||||||
Karl Martin på Col du Grand Colombier. Det var obligatorisk fotografering for syklister foran dette skiltet. |
Grete på vei igjen til teltet |
||||||
Onsdag 11. 7. 2012 Tour de France: etappe 10 Macon-Bellegarde sur Valserine Igjen syklet vi til topps. Vi skulle se rittet på toppen denne gangen. Etterpå kjørte vi mot Chambery i håp om et hotellrom. Vi fant ikke noe der, men like utenfor byen var det et ledig rom til oss. Overnatting: Hotel Neiges de France |
|
||||||
Det kom litt tåke, og da ble det ganske kaldt. |
|
||||||
|
Karavanen er her. Vi hadde ikke lyst på dusj av Vittel denne gangen. Det var ganske surt her oppe. |
||||||
Første rytter over toppen er nr 21 Thomas Voeckler fra Frankrike. |
Første i denne gruppa er Christopher Froome. Bak han, i ledertrøya kommer Bradley Wiggins, begge fra Storbritannia. |
||||||
Rui Alberto Faria da Costa fra Portugal, kanskje litt sliten? |
Etappevinner ble Thomas Voeckler Det gikk ikke så fort å sykle ned igjen til teltet. Syklister og gående vimsa omkring. Snart begynte også alle bobilene (og andre biler) å kjøre ned igjen. Bobilen ved siden av teltet vårt hadde TV. Der fikk vi se resten av dagens etappe. Så begynte vi også å kjøre nedover. Vi håpet på å finne et hotellrom, men var klar over at det var vanskelig når touren var i distriktet. Vi stoppet ved et par hotell, men fikk beskjed at alt var fullt i hele området. Plan B var å finne en campingplass. Vi fant en ganske fort, og de hadde til og med et ledig rom. Riktignok et rom som ikke var pussa opp på en stund, og verten sa han ikke pleide å leie det ut, men han benyttet sjansen denne dagen. Og det til full pris. Han ville få leid det ut uansett sa han, og det var vel riktig. Middag spiste vi på en restaurant i nærheten, le Chalet du Mini Golf, entrecote og rødvin. Her bodde vi. Hotel Neiges de France |
||||||
Torsdag
12.7. 2012 Tour de France: etappe 11 Albertville-la Toussuire les Sybelles. Vi hadde valgt å se rittet på Col de la Madeleine. Vi fikk kjøre bil til det sto igjen 5 km og 500 høydemeter. Så det ble litt trim denne dagen også. Til fots denne gang. Overnatting: 2 netter på Le Roma, Albertville Turistbyen Madeleine. Vi fikk kjøre hit, så måtte vi gå til topps. |
Karavanen kom i stor fart, til dels to i bredden. Det var bare å hive seg vekk fra veien for ikke å bli kjørt ned. |
||||||
Hester på beite |
Utsikt underveis |
||||||
På Col de la Madeleine var det restaurant og en liten butikk. Det smakte godt med en øl etter den bratte turen i solskinnet.
|
|
||||||
Profilene er hentet fra den offesielle siden til le Tour |
|||||||
|
Rytterne er på vei opp. |
||||||
Anthony Roux fra Frankrike får ny drikkeflaske Dagens vinner var Greipel fra Tyskland Vi spiste middag i Madeleine før vi fortsatte mot Albertville. Nå skulle vi ikke se flere etapper av Touren. |
Hotellet i Albertville. Her holdt LSL-folka til. Men det var et stort hotell og de hadde plass til oss også. |
||||||
Det "danske" flagget var også flagget for Savoy |
|
||||||
|
|||||||
Gamlebyen Conflans er ikke bare et museum, her er også velstelte hus og hager. |
Utsikt over Albertville fra gamlebyen Conflans. Området er kjent for sine lette, syrefriske hvitviner, men disse druene er nok mest til pynt. |
||||||
|
Grete skal ta en svømmetur på hotellet |
||||||
Lørsdag
14. 7. 2012 Vi kjørte gjennom Grenoble til byen Voiron. I Voiron var vi i kirken og på Chartreuse-destilleriet. Det var ekstra fin frokost denne morgenen, antagelig på grunn av nasjonaldagen. Det var stor utfart og lange køer foran bomstasjonene på motorveiene Vi kjørte gjennom Grenoble, men stoppet ikke der. Om kvelden var vi ute for å se om det var noe liv i Frankrike på nasjonaldagen. Men det var dødt og stille i byen. Overnatting: Kyriad, Voiron Kirken i Voiron, St Bruno Grunnstenen ble lagt ned 8.8.1864 |
|
||||||
Søndag
15.7. 2012 Vi kjørte i retning Paris. På veien var vi innom Macon og den lille vinlandsbyen Solutre-Pouilly. Overnatting: Kyriad, Auxerre (Appoigny) |
Macon, vertsby for tour de France |
||||||
På turistkontoret i Macon spurte vi om åpne vingårder. Vi ble anbefalt å kjøre til Solutre-Pouilly. Vi fant fram til en koselig liten landsby med flere åpne gårder. (butikker med prøvesmaking) |
Kirken i Solutre-Pouilly |
||||||
Vingård i Pouilly i Bourgogne Fjellet er et kjent landemerke 493 moh, og det bør bestiges. Det skal være fin utsikt der oppe fra. Vi gikk ikke opp på fjellet. Fjellet er ikke høyt, men landskapet er flatt og man kan se langt. |
|
||||||
Mandag 16.7. 2012 Vi startet dagen med et besøk i Chablis. Det var ikke langt fra der vi overnattet. Så fortsatte vi til Plaisir, en forstad til Paris. Overnatting: 5 netter i Plaisir på hotel Garabel. Hotellet hadde en god restaurant noen minutters gange fra hotellet, Restaurant de la Ferme. (Frokost fikk vi på hotellet) |
Byporten i Chablis |
||||||
Chablis bysentrum |
|
||||||
Chateau Neuf fotografert fra bilen. Slottet ble bygget i 1132 av Jean de Chaudeney til hans andre sønn Jehan. |
Vi var imponert over rundkjøringene i Frankrike. Her er vi i Plaisir utenfor Paris |
||||||
Tirsdag 17.7.2012 Vi tok toget inn til Paris (Gare Montparnasse) Der besøkte vi Invalidedomen, Triumfbuen og Eiffeltårnet- Vi tok også en tur med en hopp av og på-buss
|
Seinen og Eifeltårnet (bilde tatt fra bussen)
Open tour-bussene stoppet utenfor domen og vi ble med en runde. |
||||||
|
Triumfbuen i Paris Innvendig har buen inngravert navnene på franske generaler og slagsteder. Den ukjente soldats grav ligger under Triumfbuen |
||||||
|
|
||||||
Eiffeltårnet Tårnet ble bygget til verdensutstillingen i 1889 av Alexander Gustave Eiffel. Tårnet er 300 meter høyt, og var det høyeste byggverk i verden fram til 1930 da det ble overgått av Chrysler Building, New York. Det var lang kø til heisen, så vi gikk opp de to første etasjene. Derfra tok vi heis til topps. Fra Eiffeltårnet gikk vi gjennom Champ de Mars mot jernbanestasjonen "vår". Vi spiste middag på veien dit. |
|
||||||
Onsdag 18.7.2012 Igjen tok vi toget inn til Paris. Denne gangen fikk vi et gammelt somletog. På vei til Louvre gikk vi gjennom Tuileries garden Vi besøkte Louvre og ruslet rundt i byen. Tuileries garden Det sto et slott her fram til 1871. Slottet ble påbegynt i 1564 av enka etter Henry II. Napoleon flyttet til slottet da han ble keiser av Frankrike |
|
||||||
Napoleons leilighet (Louvre) |
Stranda i Paris (foto 20.7) |
||||||
Etter besøket i Louvre gikk vi en tur i
Latinerkvartalet. Der spiste vi middag på le Horse. Etter middagen tok vi en buss til Gare Montparnasse og toget hjem. |
Montparnasse kommer fra Parnassos i
gresk mytologi, og ble først brukt av studenter som møttes på toppen av haugen med avfall fra Denfert-Rochereau-gruva for å lese dikt. Haugen forsvant ved anlegget av Boulevard Montparnasse på 1700-tallet. I begynnelsen av 1900-tallet tiltrakk montparnasse seg skarer av kunstnere og intellektuelle fra hele verden. Strøket hadde også en overflod av teatre og music-halls. Etter 2. verdenskrig har ikke strøket hatt den samme posisjonen. |
||||||
Torsdag
19.7.2012 Vi tok toget til Versailles Chantier. Det var ikke mange stasjoner fra Plaisir hvor vi bodde. Fra bygningen til høyre i bildet under Laaang kø for å kjøpe billetter. Vi hadde heldigvis ordnet billettene på forhånd. |
Anleggets kjerne er Louis 13. s jaktslott påbegynt 1626. Under Louis 14. ble slottet ombygd 1661-65. Utvidelser 1668-70 og 1678-89. |
||||||
|
Maleri i Versailles |
||||||
Speilsalen Salen er 73 meter lang og 13 meter høy. Det er 373 speil i salen. |
Apollonfontenen i parken til Versailles-slottet. Fontena har vært her siden 1636 |
||||||
Vi spiste middag på La Ferme. Forrett: buffe, hovedrett: klippfisk, dessert pære med sjokolade (Karl Martin)og tiramisu (Grete) |
Detalj fra fontena over. |
||||||
Fredag
20.7.2012 En siste tur inn til Paris. Somletog igjen. Vi er litt dårlige med timingen når det gjelder ekspressen. Vi besøkte Notre Dam og MontMartre. På Montmartre var vi på Dali-utstilling og i Sacre Ceour. Dessuten ruslet vi rundt og så på livet.
Vi er utenfor Notre Dame i Paris. Kirken ble påbegynt i 1163 av Maurice de Sully |
Notre Dame |
||||||
En av kunstmalerne på Monmartre i Paris. Montmartre lå utenfor bygrensa, nonnene laget vin og stedet ble raskt fylt opp med skjenkesteder. konkurransen gjorde at underholdningstilbudene etter hvert ble svært avanserte, og besteborgerne fra byen dro dit for å la seg underholde. |
|
||||||
Sacre Coeur var ferdig i 1914, men ble ikke innviet før 1919 |
Utsikt fra Sacre Coeur i Paris. Det høye svarte huset er like ved Gare Montparnass. Greit å vite når vi skal ha toget tilbake til hotellet. |
||||||
Litt av taket på Sacre Coeur |
Du kjøper en lås og skriver navnet til deg og din elskede på låsen. Deretter låses låen fast blant alle de andre låsene på brua. Nøkkelen kases i elva. |
||||||
Lørdag
21.7.2012 Nå satte vi kursen hjemover. Vi hadde bestilt rom i Leverkusen. På veien var vi innom Reims og en liten by i Belgia som het Thieux Overnatting: IBIS Leverkusen
Byen Reims er hovedbyen i landskapet Champagne. Byen er kjent for produksjon og omsetning av vin, særlig Champagne. |
Kirken er bygd på samme sted som en kirke som ble ødelagt av brann i 1211. Den var bygd på samme sted som kirken hvor Klodvig I (konge fra 481) ble døpt av biskopen av Reims. Den nåværende kirken ble bygget på 1200-tallet. Katedralen var inntil 1825 kroningskirke for franske konger. |
||||||
I Woinic står verdens største villsvin, nesten ti meter høy, 5 meter bred og 14 meter lang. |
|
||||||
Søndag 22.7-2012 Vi fortsatte reisen nordover mot Kiel. Der hadde vi fått rom på Rabes hotell Vi tok lunsj i enliten by som het Rinteln. En gammel, koselig by med mange sykkelturister. Bilder viser Kakobi-Kirche, bygget i det 13-århunder. |
På torget i Rinteln spiste vi lunsj Ved Hamburg var det kø ved innkjøringen til tunnellen under Elben. Ellers gikk turen fort og greit. |
||||||
Mandag
23.7.2012 Handling i Kiel og båttur hjemover. Overnatting: Color Magic Karl Martin med drikkevarer på Color Magic |
Vi tok en handletur i
Kiel før vi kjørte over mot kaia til Color-line. I Oslo bruker de veldig lang tid på ombordkjøring, så vi ville være tidlig ute. I Kiel gikk det greit, enda vi ikke hadde fått skrevet ut bekreftelsen på bestillingen. Det var fint vær og vi slappet av på dekk. |
||||||
Utseiling fra Kiel |
Storebæltsbroen er en strekning på ca. 18 km på E20 og forbinder øyene Fyn (Nyborg) og Sjælland (Korsør) i Danmark. Ved siden av den fire-felts motorveien ligger jernbanen med dobbeltspor og elektriske kjøreledninger. Broforbindelsene går via øya Sprogø, som ligger omtrent midtveis. Byggingen startet i 1989, og broforbindelsen ble åpnet i juni 1998. Jernbanen ble åpnet i 1997. Broen er bygget, eiet og driftet av selskapet Storebælt A/S. Årsdøgnstrafikken (ÅDT) var i 2004 ca. 24 000. Wikipedia |
||||||
Tirsdag
24.7.202 Hjemme På turen sykla vi 32,5 mil. Den lengste dagsetappen var på nesten 7 mil. (Maastricht - Liege - Maastricht, med ekstra sykling i Liege. Den korteste var i Albertville. Der sykla vi bare 10 km. tilbake til 1. side |
Fra Color Magic ser vi hjem til Slemmestad. |