Tour de France 2012                   

Med besøk i Tyskland, Nederland, Belgia,
Frankrike, Luxembourg og Sveits

siste endringer 18. oktober 2024

 
Grete Emblemsvåg
Karl Martin Emblemsvåg


Tour de France


Sykling er gøy, og å se på fjernsynet de store rittene, med sport og folkefest i
skjønn forening, skapte en drøm om selv å være tilstede, se det hele i
virkeligheten.


Mange sier «hva er vitsen? Det er jo bare noen syklister som fyker forbi i løpet
av noen sekunder». Javel, men det samme skjer jo under 5 mila eller når en
skihopper bruker ti sekunder på veien ned. Det som glemmes er rammen
rundt, med folkelivet, stemningen og  nærkontakten. 
Dette kunne det være fint å oppleve selv.
Når det ble snakk om ferie i 2012 ga Grete beskjed!
Nå får du komme deg av gårde og oppleve Tour de France !
 
map_route

Kart fra de offisielle sidene til Tour de France

En slik ferie krever planlegning, tidspunkt og rute/etapper er tidlig  klart,
men detaljene sitter arrangøren på unødvendig lenge, noe som gjør
planlegningen vanskelig.
Det er viktig å få med seg de etappestedene der en får se mest mulig,
ikke være der du står alene og ser rytterne fyke forbi.

I prioritert rekkefølge er dette:


Innkomst på toppen av en fjelletappe

På toppen under en fjelletappe

Innkomsten for en etappe, helst i en by

Starten for en etappe, helst i en by.

Når dette er valgt, innen rimelighetens grenser med hensyn til
avstand og tilgjengelighet, er det å ta fram etappelisten og kartet.


Siden Turen går over hele Frankrike blir det, i praksis, for langt å se
det hele. Det er også nødvendig å ha egen bil siden  fjelletappene går utenfor
allfarvei, offentlig kommunikasjon er i praksis ikke mulig å bruke
.


Da ble det avgjort, det blir det Tour de France i år.   
Planlegningen startet allerede i februar, men kom for alvor i gang i mars,
og loddet kastet med båtbillettbestillingen
13. mars og  med første
hotellbestilling 17. mars. Hotel Ambiente,  Adresse Marktallee 44  Münster,
Tyskland  Total rompris: € 89, og deretter Designhotell i Maastricht.


Jeg antok at turen samler så mange at det går utover hotellromstilgjengeligheten,
noe som stemte for de mindre stedene.  Jeg regnet med at det var best å finne et
sted i nærheten, og så kjøre til «se-stedet». I tillegg burde det være et sted med
«turistinteresse». Etter å ha kommet i gang skulle vi hver kveld finne
overnattingsplass etter innfallsmetoden
.  

Turen startet i år i Liège og fortsatte vestover inn i Frankrike til Kanalkysten for
så å komme tilbake østover mot Øvre Savoien/Jurafjellene/Alpene.
Deretter sørover til Pyrenéene,  så mot Middelhavskysten og tilslutt mot Paris.
Vi bestemte oss for å få med presentasjonen + etappene 1 og 2 for så å kjøre
mot Alpene og se på dem der. Etter hvert fant vi også ut at å følge videre sørover
ble for langt. Vi reiste istedenfor til Paris for å se siste etappen, og Edvald i mål.
Paris ble det, men ikke Edvald.


En kommentar om måltider, kosten var stort sett baguettes/bieres.
I et gourmetland !
Inntatt på fortauskaféer sammen med de lokale.
Det er i grunnen greit nok, det er enkelt og greit, tar ikke så lang tid,
og ikke uoverkommelig dyrt. En lunsjmat kostet 12-20 E pro pers, + drikke.
Middag på et litt bedre sted, som  i Plaisir, det dobbelte.
Så får vi ha gourmeten tilgode, det kan vel by seg flere anledninger.

Tour de France /  Frankrike rundt er verdens største sykkelritt.
Det kjøres hver sommer i Frankrike i juli. Rittet starter på en lørdag og varer
i tre uker. Tour de France ble arrangert første gang i 1903, og er siden den
gang blitt arrangert hvert år, bare  avbrutt av verdenskrigene.

Tour de France er et sykkelritt delt inn i flere etapper, hvor hver etappe blir gjennomført
på én dag. Den som ved målgang i Paris har  minst sammenlagttid er vinneren av
Tour de France.
Det er mulig å vinne sammenlagt uten å vinne en eneste etappe, som Greg LeMond gjorde
 i 1990. Å vinne en etappe er sett på som en stor prestasjon, ofte større enn å vinne et
en-dagsritt. Selv om antall etapper har variert, har det i moderne tider vært rundt 20 etapper
og en totallengde på mellom 3000 og 4000  km. 

øøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøø

Tour de France starter vanligvis den første lørdagen i juli (i 2012 siste lørdagen i juni
pga. de olympiske sommerleker den sommeren). De siste årene har Touren startet
med en kort individuell tempoetappe kalt prolog. Denne er vanligvis på mellom 1 og
15 kilometer. Deretter fortsetter man vekselvis med og mot klokka gjennom Frankrike.

De mest avgjørende etappene foregår i Pyreneene og Alpene, der kjente stigninger som
Col du Tourmalet, Mont Ventoux, Col du Galibier og Alpe d'Huez er gjengangere fra år til
år.
Etappene før, etter og mellom Alpene og Pyreneene er vekselvis flate eller mer
kuperte.
De tre ukene rittet varer inneholder vanligvis to hviledager, som noen ganger blir brukt til
å frakte rytterne lange avstander mellom etappene. Det har også vært vanlig de siste årene
at rittet avgjøres med en tempoetappe den nest siste dagen. men siden 1975 har Tour de
France hatt målgang på Champs-Élysées i Paris. Rittet er i praksis avgjort før den siste
etappen.


Vinneren skåler i champagne med sportsdirektøren, og det er enighet om at man ikke
angriper før man kommer til Paris.
For spurterne er dette den mest prestisjefylte etappen å vinne.


De fleste etappene foregår i Frankrike, men det er vanlig å ha et par etapper i nærliggende
land som Italia, Spania, Sveits,  Belgia, Luxembourg, Nederland. Det har også vært
etapper i Irland og Storbritannia. Det er svært prestisjefylt å ha start  eller  målgang i byen,
og de som ønsker å være arrangørby  er villige til å betale store summer for det.

Ordliste: Tom = GPS’n TomTom som sammen med Gretes superbe kartlesing brakte oss trygt
fra sted til sted, og
Magnum= ispinnen som er Karl Martins favoritt og trøst utenlands.

Maas=Mouse; Mosel=Moselle

 
Generell oppsummering: ferien/turen svarte til
forventningene, og kan anbefales
.


Karl Martin
Høydepunkter: Køln, Maastricht, Liege med presentasjon og prolog,
Seraing (Belgia, målgang etappe nr 1), Vise (Belgia, start etappe nr 2),
Luxembourg,    
Epinal i Frankrike,
La Planche des Belles Filles i Frankrike (målgang etappe nr 7),
Cole de Croix i Sveits (etappe nr 8)
Col du Grand Colombier i Frankrike(etappe nr 10), 
Cole de  la Madeleine i Frankrike(etappe nr 11),

Albertville,  Bourgogne Voiron og Chablis, Paris.
Grete Emblemsvåg

Karl Martin Emblemsvåg








Søndag 24. juni 2012

Bil fra Slemmestad til Colorline-terminalen i Oslo.


Vi spiste middag på Grand Buffet.
Etter middagen var det fotball-EM på tv i Monkey bar.
Italia mot England.
En kamp Italia vant etter straffekonkurranse.


ColorLine_kunst

Kunst i trappegangen på Color Magic

ColorLine_fra_lugaren

Fra lugaren vår.
Vi møter Stena-båten og et cruiseskip

ColorLine_Filtvet

Filtvet passeres
.

Mandag 25. juni 2012
Ankomst Kiel. Direkte ut på motorveien via Hamburg til Hiltrup
(en forstad til Münster).


Overnatting på Ambiente hotel, Hiltrup

Tyskland_Kiel_innseiling
Innseilingen til Kiel
Tyskland_Hamburg_kraner
Hamburg passeres


 
Tyskland_motorvei_regn

Det var lange køer og mye regn på motorveien fra Kiel til Hiltrup.


Vi tok to stopp underveis. Først en lunsjpause (ciabatta med ost og skinke),
senere en kaffepause.


Etter å ha sjekka inn på hotellet rusla vi litt rundt i Hiltrup.
Det var en ganske søvnig liten by.  Vi så et par kirker og noen bierstuber.

Middag spiste vi på en av bierstubene.

Heldigvis hadde de slutta å regne, men det var litt sur vind.


 Tyskland_Hiltrup_flagg
Tyskerne var opptatt av fotball-EM.
Vi var i Hiltrup like før finalen og balkonger og
biler var pyntet med tyske flagg.

Tyskland_Hiltrup_St_Clemens_kirke
Tyskland_Hiltrup_rullestolskilt
Se opp for!
Her er utkjøring
for rullestolbrukere.
(skilt ved
St. Clemenskirken)

St. Clemens kirke i Hiltrup
Tirsdag 26. juni 2012

Bil fra Hiltrup til Køln.
Det var en kort biltur og vi fikk god tid i Køln.


Om Køln fra Wikipedia

Overnatting på hotel Santo
Vi hadde litt problem med å finne hotellet,
og enda mer problem med å finne garasjen.
Men etter noen runder rundt kvartalet fant vi hotellet.
For å komme til garasjen måtte vi ta en runde til.
Da vi endelig kom fram viste det seg at bilen vår var for stor .
Vi måtte bruke garasjen til et hotell lenger ned i gata.
Grete måtte en tur innom det hotellet for å få parkeringslapp,
så var det klart for å parkerer, og etterpå sjekke inn på hotellet.
Hotel Santos var ellers veldig bra og kan anbefales



                                 Tyskland_Hiltrup_navigering
Tyskland_Cologne_domen_inne
Tyskland_Cologne_domen_glassmaleri
Hotellet lå sentralt og det var ikke langt å gå til Kølnerdomen.
Byggingen av domen startet i 1248 og var ikke ferdig før i 1880.


 Tyskland_Cologne_domen_tower
Så sant det er mulig tar vi en tur opp i kirketårnet..
Tårnet på Kølnerdomen er  157 meter høyt og det er 533 trappetrinn opp.


 Tyskland_Cologne_domen
Ikke noe å si på utsikten fra Kølnerdomen
Utsiktsplattformen er 100 meter over bakken.

 Tyskland_Cologne_domen_vedlikehold
Vedlikeholdsarbeid
Tyskland_Cologne_domen_lion
Fra Kølnerdomen
Tyskland_Cologne_dagbok
Grete skriver dagbok,
og slukker tørsten etter oppstigningen.

Tyskland_Cologne_4711
Vi var en tur i butikken til 4711.
4711 er framstillet av Ferdinand
Mühlensi, Glockengasse nr 4711
i Køln


Tyskland_Cologne_Rhinen

Tyskland_Cologne_Rhinen_hus
 Det var flott vær og vi lot oss friste til en båttur på Rhinen.
Over er noen bilder fra turen.
Tyskland_Cologne_vin
Cruise på Rhinen
Tyskland_Cologne_Noa_og_Grete
Noa (og Grete) utenfor arken til Noa.
Tyskland_Cologne_fugl
Tyskland_Cologne_kong_Friedrich_Wilhelm_III
Til høyre: kong Friedrich Wilhelm III, født 1770 i Potsdam og død 1840 i Berlin.
Konge av Preussen 1797-1840

Tyskland_Cologne_is
Tyskland_Cologne_sykkel
Miljøvennlig taxi
Is er godt

Onsdag 27. juni 2012
Bil fra Køln til Maastricht.
Dette var også en kort biltur og vi var tidlig framme.


5 netter på Design hotel Maastricht

  Nederland_Maastricht_gate
Design hotel Maastricht ligger i denne gata.
 


  Nederland_Maastricht_bymuren
Bildet er tatt like ved Heelport (bilde under)

          Nederland_Maastricht_Helpoort_
De Helpoort i Maastrich
Dette er den gamle byporten, bygd i 1229

Nederland_Maastricht_kartlesing
Grete studerer kartet
Nederland_Maastricht_ost
Osteutvalget er godt.
                    Nederland_Maastricht_bropilar
Fra St. Servaasbrug, broa vi måtte over for å
komme fra hotellet til den gamle bydelen.

Nederland_Maastricht_sykkel_med_barnevogn
Barnevogn på nederlandsk
St. Servaasbrug ble bygget 1280-1298. Den ble ødelagt 1944 og bygd opp igjen i 1948.
Torsdag 28. juni 2012

Sykkeltur fra Maastricht til Liege.

Vi var innom informasjons-senteret for Tour de France i Liege.

Etterpå syklet vi mot sentrum hvor årets deltakere i Touren skulle presenteres.
Det ble for sent til å sykle tilbake til Maastricht, så vi tok toget tilbake.


Nederland_Maastricht_minnesmerke
Minnesmerket for frigjøringen av Maastricht etter 2. verdenskrig

Teksten: This monument, in honor of the brave soldiers of the U.S 30th.
infantry "Old Hickory" division, is placed on the spot where this famous
division crossed the river Maas and liberated the city of Maastricht.

It was dedicated on September 14. 1994, commemorating the
50th anniversary of the liberation.  Design: Appie Drielsma

Nederland_Eijsden_castle
Eijsden castle

ble bygd i 1636 av Arnold de
Lamargelle.
Da Frankrike invaderte området
i 1672 hadde prins William III
hovedkvarteret
sitt i Eijsden castle.
Stedet eies nå av den belgiske
familien
De Liedekerke
,

   Nederland_Eijsden_sykkeltog
Fint "sykkeltog" i Eijsden.

Belgia_ved_Oupeye
Vi fant ikke den riktige sykkelveien og havnet på en hovedvei.
Der fant vi en laaang bakke, men det var den eneste bakken på turen.


 Belgia_ved_Chateau_Oupeye
Rast ved Chateau d´Oupeye, maten kjøpte vi på en butikk i Carrefourkjeden.
Det var i butikken i oppdagen at vi var kommet til Belgia. Her var språket fransk.


The first mention of 
Chateau d´Oupeye at this site dates back to 1176. In the 12th and
15th century the castle suffered great damage due to large fires. The castle was owned
by the Lords d'Oupeye, the Prince-Bishop of Luik and several noble families until 1600.
In that year the Curtius family became owner of the castle. This was a family of famous
weapons merchants out of Luik. The castle was ruinous then but they rebuilt it.
Later on the ownership of the castle was fought over in several court cases and even
in a real duel. This duel took place on the street in Luik resulting in the death of a
Mathieu de Sarolea. After that several families succeeded each other as owners of the
castle until the 20th century, when it became the property of the community of Oupeye.
(http://www.castles.nl/eur/be/oup/oup.html) 
(internettadresse fra 2012, siden har skiftet navn, eller finnes ikke lenger)


Le_Tour_Belgia_Liege_Mikkebilen
En av bilene i karavanen som følger "touren"

Le_Tour_Belgia_Liege_installasjon
Installasjon
Le_Tour_Belgia_Liege_t-skjortesalg
Salg av t-skjorter
I Liege kom vi rett til informasjonsenteret for Tour de France.

Karavanen
Et viktig innslag for publikum langs løypa er reklamekaravanen.
Den har vært med siden 1930.
Dette er en rekke med biler som kjører gjennom løypa noen timer før rytterne kommer.
En viktig del er utdeling av diverse smågaver og annet reklamemateriell.

(fra Wikipedia)
Le_Tour_Belgia_Liege_hoydesykling
Høydesykling
Le_Tour_Belgia_Liege_hoydesykling


 Le_Tour_Belgia_Liege_jazz
Jazzorkester utenfor informasjonsenteret til Tour de France i Liege

  Le_Tour_Belgia_Liege_presentasjonen
Presentasjonen av årets lag og ryttere. Vi er på Cæur Historique.

Etter presentasjonen skulle vi ta toget tilbake til Maastricht. Vi hadde litt problem med
å finne nedgangen til stasjonen. Vel ned traff vi en hyggelig og pratsom betjent som
var veldig opptatt av "touren" og spesielt opptatt av lage Sky og Boasson Hagen.
Han pratet og pratet. Samtalen gikk på fransk/norsk/engelsk/flamsk.


 Le_Tour_Belgia_Liege_Boasson
Edvald Boasson Hagen og en lagkamerat under presentasjonen.
Fredag 29. juni 2012
Vi syklet først til Maastrichts grotter.
Etterpå syklet vi en tur nord for byen.


 Nederland_Maastricht_ved_grottene
Her venter vi på guiding i Grottene.




 Nederland_Maastricht_ved_grottene_vindruer
I ventetiden kunne vi studere vindruene og nyte utsikten over Maastricht.

 Nederland_Maastricht_grotteinngang
Hun som kommer ut fra grotta (fra Zonnenberginngangen) hadde vært
inne for å se etter navnet til bestefaren på en av veggene i grotta.
Han hadde vært der som US soldat under frigjøringen av området.

Hun fant navnet hans der inne.

 Nederland_Maastricht_grottevegg
The subterranean network of caves in the St. Pietersberg hill was not formed naturally.
Human hands created this labyrinth of mine galleries by cutting and hacking out blocks
from the ancient layer of soft limestone.
What you see today is the rock that the block breakers
left behind.
The labyrinth once had 20,000 passageways covering a total of 200 kilometre
s.

http://www.maastrichtunderground.nl/eng/caves

 Nederland_Maastricht_grottekapell
Kapellet i grottene.
1 barn ble født i grottene og døpt i kapellet
under evakueringsoppholdet under 2. verdenskrig.

Nederland_Maastricht_grottegang
Nederland_Maastricht_grottebilde
Kongefamilien i 1948
Nederland_Maastricht_grottemaleri
Grottemaleri i kapellet inne i grottene.
Nederland_Maastricht_grotteovn
Bakerovnen ble bygget i forbindelse
med evakueringen. Det var tre slike ovner.

The passageways also served as a place of refuge for the inhabitants of Maastricht and the
surrounding area during wartime. Wells were dug in the Zonneberg caves, an entire hospital
ward was set up, and a bakery and a chapel were built. The remains of these can still be seen.
In September 1944, Maastricht’s residents sheltered in the bombproof safety of the caves,
while above ground the city was being liberated.

http://www.maastrichtunderground.nl/eng/caves

Etter grottebesøket sykla vi gjennom Maasticht og ut på nordsiden.
Her lå det mange husbåter.





 Nederland_Maas_husbaater


Akkurat da vi passerte dem kom det noen regndråper,
men det ble heldigvis ikke noe skikkelig regnvær.

Belgia_Laneken_skilt          
Vi er i Belgia igjen.
Her var det til og med et skilt som
fortalte om grensen.
     
Nederland_Maas_ferge
Vi tok en ferge over Maas. Det kostet ingenting,
men det sto en boks der som man kunne putte litt penger på.

Pass opp!
Vegplater kan være glatte.

                                    Nederland_Maas_ferge_skilt


 Nederland_de_Boskant_rast
Vi spiste på kafeen på camping "de Boskant".
Egentlig hadde vi tenkt handle i en butikk, men sånt noe hadde de ikke i dette strøket.
Spisesteder var det også dårlig med. Vi fant noen puber, men de solgte bare drikkevarer.


 Nederland_Maas_kveld
Kartleser Grete hadde litt problem med kartlesingen.
Vi hadde sykkelkart over omådet, men skjønte ikke helt hvordan man skulle bruke det.
Det ble litt ekstra sykling, men vi kom tilbake til Maastricht før det ble mørkt.
Bildet er fra Maastricht.

Lørdag 30. juni 2012
Prologen

En ny sykkeltur til Liege.
Vi skulle se prologen i årets Tour de France.
Denne gangen syklet vi tilbake til Maastricht også.


  Belgia_Maas_Karl-Martin
Karl Martin kjøler seg ned Maas, eller Mouse heter det vel her.





 Belgia_Hermalle_sous_Argentau
Fiskere ved Hermalle sous Argenteau.
Stedet ligger på ei øy i Maas.
Etter en rast krysset vi øya og fortsatte på vestsiden av elva inn til Liege.

Le_Tour_Liege_avisbil

Le_Tour_Liege_Kleberbil
Le_Tour_Liege_Kleber_pause
Biler og mannskap til karavanen

Le_Tour_Liege_folkeliv
Gatene i Liege var fulle av folk som skulle
ha med seg årets begivenhet.

Le_Tour_Liege_syklist
Han skal nok ikke delta.

Le_Tour_Liege_tilskuere
Snart kommer neste rytter
Le_Tour_Liege_prologen
En av deltakerne i touren sykler forbi.

 Le_Tour_Liege_Edvald_Boasson_Hagen

Edvald Boasson Hagen etter prologen. Han kom på 5. plass.
Vinner var Cancellara.

 
   Le_Tour_Liege_etter_rittet
Etter prologen
Belgia_Liege_etter_touren
Litt avslapning etter prologen
(og mye gåing i byen).
Snart må vi ta fatt på syklinga
tilbake til Maastricht.

Kald Leffe er godt i varmen.
    Belgia_Vise_demning
Sykkelturen tilbake til Maastricht
gikk greit.







Sluse i nærheten av Vise.
Søndag 1. juli 2012
1. etappe: Liege-Seraing

Vi syklet til Bierset litt vest for Liege.
Derfra syklet vi gjennom Liege og videre til Seraing.

Fra Liege prøvde vi å følge elva, men sykkelveien tok en brå stopp.
Vi traff flere som skulle samme vei og diskuterte ruta med dem.
Vi måtte litt tilbake, over ei bro og videre på den andre siden.
Det var ganske bratt opp til målområdet og Grete sleit litt, men opp kom vi.


Le_Tour_Belgia_Seraing_hekser
Folkeliv i Seraing
Le_Tour_Belgia_Seraing_tandem
Disse er heller ikke deltakere i touren.
 
Le_Tour_Belgia_Seraing_dugnad
Dugnad på idrettsbanen.
Salg av pølser og burgere går strålende.

Le_Tour_Belgia_Seraing_heia_Norge
Til høyre: Alltid hyggelig å se norske flagg i utlandet. Han som vaier med dette flagget ga oss
noen tips om hvor vi burde stå for å få med innspurten og stemningen.

Le_Tour_Belgia_Seraing_skjerm
Bilde fra Seraing. Mens man venter på at syklistene skal komme,
kan man følge rittet på storskjerm.

Tour_de_France_1_etappe-vinner
Vinneren av 1. etappe Sagan.
Bildet er fra de offisielle sidene til Le Tour

Etter at alle var i mål begynte
vi sykkelturen tilbake til bilen.
Vi sleit litt med å finne riktig
vei.

Karl Martin stoler mer på
hukommelsen enn GPSen,
og Grete tolket GPSen feil
et sted.
Der vi oppdagen at vi feilen,
spiste vi middag før vi kjørte
litt tilbake.

Heldigvis måtte vi ikke langt
tilbake før vi var på rett vei
igjen.


Mandag 2. juli 2012
2. etappe: Vise-Tournai

Vi tok tog fra Maastricht til Vise, for å se starten av dagens etappe.
Det ble tid til en tur i byen Vise også før vi tok toget tilbake til Maastricht.
Der var bilen ferdig pakket og vi begynte turen mot Luxembourg.
På veien var vi innom Bastogne.


Overnatting på Hotel le Chatelet

 Belgia_Maas_padle
Noen har et avslappet forhold til touren.









 Le_Tour_Belgia_Vise_folkeliv
I Vise var det fullt av folk, biler og sykler.

 Le_Tour_Belgia_Vise_Course
Motorsyklene står klare. En av gendarmene var en dame,
til og med lys og med lang hestehale.
Det skapte stor oppstandelse med oppmuntrende tilrop,
klapping og plystring.


 Le_Tour_Belgia_Vise_tv-kamera.
Bildene er tatt på brua over Maas (Mouse)
i Vise.

       Tour_Belgia_Vise_fotograf
Fotografene venter på at 2. etappe i
Touren skal komme i gang.

Tour_Belgia_Vise_fotograf
Nå kan de komme


 Le_Tour_Belgia_Vise_starten
Så er 2. etappe i gang. Vinner av 2. etappe 2012 ble Mark Cavendish
Belgia_Vise_isbar
Vi spiste lunsj på denne isbaren "Ice Bar Vise"
Belgia_Vise_gaasebyen

Vise is rich in folklore. Here is celebrated the "carnival of the Geese" commemorating the legend
of 1334, when the geese of Vise on their search for food made it possible for the besiegers to enter
the town: the geese simply chewed up the bolts of the gates.


 Belgia_Vise_kirken
Kirken i Vise
Den første kirken ble bygget av Berta, datter til Karl den Store i 780.
Kirken ble ble ødelagt av tyske tropper og bygget opp igjen i 1925.
Bare koret som er fra 1500 sto igjen.

Vi tok toget tilbake til Maastricht, hentet bilen og kjørte mot Luxembourg.
Der hadde ingen av oss vært før. På veien stoppet vi Bastogne.


 Belgia_Bastogne_kirken
Kirken i Bastogne i Belgia,
CHURCH OF SAINT-PIERRE,
12th c. romanic tower, baptismal font, 16th c. ornamental arch,
15th c. gothic style nave.

Belgia_Bastogne

Liberated by the Allies in late
1944, Bastogne was attacked by
German forces shortly after.

Hitler
was, again, looking for
control of the
Ardennes.
The goal was to advance to
Antwerp,
to cut off supply and separate British
from American troops.
On December 16, taking advantage
of the cold and the fog, the
German artillery started the so-called Battle
of the Bulge
by attacking the
sparsely deployed American troops around Bastogne.

A few days later, Brigadier General McAuliffe and the 101st Airborne Division along with
elements of the 10th Armored Division (United States) and the 82nd airborne arrived to
counter-attack but, after heavy fighting, became encircled within the town. On December 22, German emissaries asked for the American surrender, to which the General answered quite
briefly, “Nuts!” The next day, the weather cleared up, allowing air retaliation and the
parachuting of much needed food, medicine, and weaponry. On December 26, troops under
the command of General Patton broke the deadlock. The official end of the Battle of Bastogne
only occurred three weeks later, when all fighting finally stopped.

Bastogne is also where ends the Liberty Road (France) which marks the victorious route of
the Allied forces and of George S. Patton's Third Army.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bastogne

Fra Bastogne kjørte vi diekte til Luxembourg.
Der fikk vi rom på Hotel Chatelet i Boulvard la Petrusse.




 Luxembourg_bro

Om kvelden gikk vi en tur i byen Luxembourg.

 Luxembourg_bro
Byen Luxembourg er delt av en dyp kløft.

Luxembourg_park_og_flagg

Middag spiste vi på en italiensk restaurant.
Luxembourg_kveld_spir

Tirsdag 3. juli 2012

Om formiddagen var vi i Luxembourg.
Etter lunsj forsatte vi mot Frankrike. Første stopp var Metz.
Siden fortsatte vi mot en liten by som heter Epinal.
Der ble vi t
re netter på IBIS hotel

Luxembourg_kortskriving
Karl Martin skriver kort på de la Place d´Armes
Luxembourg_om_Place_de-Armes

Luxembourg_frigjoring

 Luxembourg_turvei
En dyp kløft skiller bydelene. Nederst i kløfta går denne vannrenna.
Området er et veldig fint område for spaserturer.



 Luxembourg_parken


 Luxembourg_delav_parken
Luxembourg_statue_paa_sokkel






Luxembourg_bygning

Luxembourg_bygning_med_skulptur
Luxembourg_trafikkskilt
Vi tok også en sightseeingtur med buss og fikk se mange fine bank og EU-palass.

Etter lunsj satte vi oss i bilen igjen. Første stopp ble Metz.

 Frankrike_Metz_Chagall_glassmaleri
Fra Katedralen i Metz, Saint-Étienne de Metz.  Her har Chagall laget glassmalerier.

Frankrike_Metz_Chagall_tekst
Frankrike_Metz_domen


Fra Metz fortsatte vi til Epinal.
Vi var innom turistkontoret for å spørre om hotellrom.
Rom fikk vi på IBIS-hotel. Hotellet var helt greit.

Vi fikk også kart over sykkel og vandreruter i området rundt byen
.

Vi hadde tenkt å være et par dager i Epinal,
og så reise tilbake til Metz for å se innspurten av
6. etappe av Touren: Epernay-Metz.


Men vi forandret planer, og dro ikke tilbake til Metz.

 Frankrike_Epinal_flagg
Det var fint langs elva i Epernal. Her henger flaggene til alle medlemslandene i EU.
Elva er Mosel. Fra Epernal er det 477 km til Koblenz, hvor den renner ut i Rhinen.

Onsdag 4. juli 2012

Vi tok en sykkeltur i omegnen til Epinal.

Det var merket mange forskjellige turer både for syklister og turgåere.

Vi syklet mot en søvning by som het Arshette.

Derfra en tur gjennom skog og åkre tilbake til Epinal.


På ettermiddagen besøkte vi slottet i Epinal

 Frankrike_Archettes_fjellformasjon
Fjellformasjon på veien mellom Epinal og Archette.
Dette er avsetninger av grus i elv. Rett over nederste del ser en tydelig grusen.
Så grov grus viser at det var sterk strøm, sannsynligvis en breelv.

Frankrike_Epinal_field
Store åkre, store skoger og kanaler
preger området.

Frankrike_Epinal_pannekake
Dagens middag, pannekake med mye rart.
Grete likte ikke pannekaka som var
hovedrett, men dessertpannekaka var god.
Den var fylt med frukt og mye
sjokoladesaus med rom
.


    Frankrike_Epinal_om_kvelden
Langs bredden av Mosel henger i tillegg til flaggene til
alle land i EU, regionale flagg fra Frankrike


Frankrike_Epinal_hus_ved_borg

Frankrike_Epinal_borgen


Vi var en kveldstur opp til borgen i Epernal.
Det var ikke så lant dit opp, men likevel var det fin utsikt over byen der oppe fra.


 Frankrike_Epinal_borgen


Slottsherren hadde egne vindruer
Frankrike_Epinal_borgen

Torsdag 5. juli 2012

En ny sykkelturen utenfor Epinal.
Vi tok peiling på en sjø et stykke fra byen.
Sykkelveien gikk langs Canal des Vosges.

 Frankrike_Epinal_Karl-Martin_og_kanaler
Karl Martin sykler langs kanal des Vosges.
Han har en kanal ved siden av seg og en under seg.

Frankrike_Epinal_kanal
Båttrafikk på kanal des Vosges
Frankrike_Epinal_kanal_og_baater
Frankrike_Epinal_Lido
Vi fant fram til sjøen vi hadde sett på kartet.
Det var en liten kafe der. Den het Lido. Men på
denne Lidoen var det ikke lov å bade
. Det var
sterke strømvirvler der.
Det var blitt litt kaldere,
noen regndråper hadde vi også fått, så det var
ikke så farlig at vi ikke fikk bade.

Frankrike_Epinal_champagne
Like før vi kommer inn til Epernal by ligger en
koselig uteservering.
Vi var der to ganger i løpet av de dagene vi
var i byen.
Da vi sykla forbi denne gangen hadde det
visst vært fest der. 5 tomme champagneflasker
sto ved elvebredden
.

Frankrike_Epinal_kanal
Det er ikke langt mellom slusene.

Locks – There are 93 locks,
of which 47 fall towards the Moselle
and 46 towards the Saône.
The locks are of standard
‘Freycinet’ dimensions, 38.50
by 5.20m, except for locks 34 to 47
on the Moselle side, which are
slightly longer (41.30m).
Canal des Vosges | Detailed Navigation
Guides and Maps | French Waterways
(french-waterways.com)   
(18. oktober 2024)


                                                                       Frankrike_Epinal_middag
                                                                       Dagens middag: Carpaccio Boeuf, kjempegodt


                                                                       Sveits_Boncourt_Mont_Renaud
                                                    Bilde fra sykkelturen neste dag. Vi er på Mont Renaud i Boncourt, Sveits
Fredag 6. juli 2012

Vi kjørte mot grensebyen Delle.
På veien var vi så vidt innom Belfort.
Vi hadde tenkt å bo i Delle, men fant ikke noe hotell vi kunne tenke oss å bo på.
Men i nabobyen Boncourt i Sveits fant vi en lite hotell,
hotel La Rochette.
Det var bare to andre gjester på hotellet. De var fra Hamar.


Vi tok en liten sykkeltur tilbake til Delle om ettermiddagen.
På tilbaketuren fra Delle var vi oppom Mont Renaud, et turområde i Boncourt.
Det var noen bakker opp, men noe særlig fjell var det likevel ikke.


 Frankrike_Delle_mot_Sveits_Boncourt
Grenseovergang mellom Frankrike og Sveits.


 


 Sveits_Boncourt_hotel_de_la_Rochette
Bildet er tatt fra rommet vårt på hotel la Rochette.
Lørsdag 7. juli 2012
Touren: Etappe 7, Tomblaine-La Plance des Belles Filles.

Vi kjørte mot La Planche des Belles Filles.
Bilen ble stående nede i "bygda",
mens vi fortsatte til fots gjennom skogen, opp i høyden.
Målgang var på en topp på denne etappen.
Etter rittet kjørte vi over Ballon d`Alsace tilbake til Epinal.


Overnatting på IBIS hotel

 Lang, lang rekke ned fra la Plance des
              Belles Filles
En god stund før rytterne kommer karavanen.
Her er det Vittel som spruter ned publikum. Det gjorde de på alle etapper.
Her i la Planche des Belles Filles var det varmt og det var fint med en dusj
.


 Tour_de_France_veien_til_la_Planche_des_Belles_Filles
Idyllisk tjern på veien opp til la Planche des Belles Filles


 Tour_de_France_la_Planche_des_Belles_Filles
Så er vi oppe.
Det var allerede mye folk her, men flere timer å vente på rytterne.

 
Tour_de_France_la_Planche_des_Belles_Filles
Karl Martin slapper av i ventetiden.
Tour_de_France_la_Planche_des_Belles_Filles
Rytterne nærmer seg og publikum prøver å
finne de beste plassene.

Tour_de_France_la_Planche_des_Belles_Filles
Karavanen kommer
Tour_de_France_la_Planche_des_Belles_Filles
LCL har som mål å farge la Planche des
Belles Filles gult



 Tour_de_France_la_Planche_des_Belles_Filles_Philippe_Gilbert
Nr 4, Philippe Gilbert sliter seg mot toppen,
men seieren gikk til Froome.
Evans gjorde et halvhjertet forsøk på å stikke ifra, men Wiggins satt klistret på
bakhjulet og med 200 meter igjen benyttet Froome muligheten.
Dermed ble det dobbel jubel for Sky. Etappeseier til Froome og gul trøye til Wiggins.

http://www.aftenposten.no/100Sport/sykkel/tourdefrance/Etappeseier-og-gul-troye-pa-halv-maskin-201208_1.snd

 Tour_de_France_la_Planche_des_belles_Fille
Det tok litt tid å gå ned igjen til bilen.
Tilskuerne var mange, stien smal, enkelte steder ulendt og det er ikke alle som er
vant til å gå i sånt terreng. Noen prøvde å gå forbi køen, men det var ikke så lurt.
Mye bjørnebær og brennesle er en dårlig kombinasjon sammen med shorts.


 Frankrike_Ballon_d_Alsace
Utsikt fra Ballon d´Alsace.

 Frankrike_Ballon_d_Alsace_hustak

Vi hadde ikke fått tak i noe sted å bo for natta.
På vei til la Planche des Belles Filles var vi innom to campingplasser.
Ingen av stedene hadde de plass til oss.
Hotellrom fantes heller ikke. Løsningen ble å ringe hotellet vårt i Epinal.
Der hadde de heldigvis et rom, men det var 8 mil å kjøre dit.
Det første delen av veien var på vei med masse hånålsvinger.
Vi måtte over Ballon d´Alsace. Vi brukte 2 1/2 time på de åtte mila.

Søndag 8. juli 2012
Touren: etappe 8
Belfort i Frankrike til Porrentruy i Sveits

Vi valgte å se rittet når de passerte Col de Croix, den siste fjellovergangen
før mål i Porrentruy.
Veien ble stengt før vi kom opp, så vi gikk oppover ca 5 km og
500 høydemeter.
Selve rittet så vi litt lenger nede i bakken.


Vi spiste middag i den lille byen St Ursanne før vi fortsatte til

Chalet Mont Crosin
i Sveits hvor vi overnattet

Tour_de_France_Sveits_Col_de_Croix_bobiler
Bobilene er på plass
Tour_de_France_Sveits_Col_de_Croix_kafetelt
Kafetelt. De tok både sveitserfranc og Euro,
men beregnet ikke kurs. Ikke kort.

Vi gikk helt til topps, men fant ut at vi heller ville se rittet fra en av svingene lenger nede.
Så da vi kom til toppen så gikk vi ned igjen.

 
Tour_de_France_Sveits_Col_de_Croix
Tour_de_France_Sveits_Col_de_Croix_trillebaarsalg

Det selges drikkevarer fra trillebår.
Tour_de_France_Sveits_Col_de_Croix_folkeliv
Stemningen er på topp
Tour_de_France_Sveits_Col_de_Croix_karavanegaver
Noen har samlet gaver kastet til publikum
fra karavanen

 

 Tour_de_France_Sveits_Col_de_Croix_normenn

Fin stemning i bakkene, og mange nordmenn har funnet veien hit.

 Tour_de_France_Sveits_Col_de_Croix_rytterne
1. i denne pulja er nr 24 Cyril Gautier fra Frankrike, i hvitt er nr 141 Sandi Casar fra
FDJ-BigMat og Frankrike, den første Sky-rytteren er nr 107 Richie Port fra Australia.


 Tour_de_France_Sveits_Col_de_Croix_Boasson_Hagen
Edvald Boasson Hagen sykler forbi den sveitsiske leiren.
BMC-rytteren er George Hincaple fra USA

 Tour_de_France_Sveits_Col_de_Croix
Noen fikk litt hjelp i bakken. Her er det nr 209, Pieter Weening fra Nederland

 Tour_de_France_Sveits_Col_de_Croix_flere_ryttere
Flere syklister på vei oppover. Nr 123 er Johnny Hoogerland fra Vacansoleil-DCM Pro
Cycling Team og Nederland, nr 201 er Simons Gerrans fra Orica Greenedge  og Australia.

Tour_de_France_Sveits_Col_de_Croix
Det tar tid å komme ned
igjen fra fjellet.
Godt med servering i
bilene.

Sveits_St_Ursanne_gate
Middag i St. Ursanne fr vi kjørte videre,
også denne gang ute å vite hvor vi skulle overnatte.


 


Vinner av dagens etappe ble Thibaut Pinot fra Frankrike
Mandag 9. juli 2012

Kvelden før kjørte vi litt på måfå. Strøket virka ganske øde og vi hadde ikke
særlig håp om å finne overnattingsted der. Nærmeste by var Neuchatel,
men det var litt for mange mil dit.
Men så dukket det plutselig opp et overnattingssted: Chalet Mont Crosin.
Det var ingen andre gjester der, men stedet var åpent og vi fikk rom.

 Sveits_Chalet_Mont-Crosin
Farvel til Chalet Mont Crosin.
Dette er et vintersportsted, så det er kanskje mer liv her i februar/mars?

Vi fortsatte mot Frankrike igjen.
På veien var vi innom byen Neuchatel i Sveits. En veldig fin by.

Overnatting: Auberge Valserine, Mijeux i Jurafjellene


   Sveits_Neuchatel_benk

Neuchatel er fin badeby, men benkene er litt store.


 Sveits_Neuchatel_havn
Havna i Neuchatel

 Sveits_Neuchatel_badeliv
Grete prøver stranda i Neuchatel .

 Sveits_Neuchatel_sykkelferie
Ut på tur, aldri sur
Frankrike_Mijoux_Auberge_Valserine
Auberge Valserine i Mijeux
Frankrike_Mijeux_fra_hotellet
Bildet er tatt fra rommet vårt i Mijeux.
Frankrike_Mijeux_kirken
Kirken i Mijeux
Vi hadde to ærend i Neuchatel.
Grete skulle ha et nytt sykkeldekk og
Karl Martin ville ha en ordbok fra
fransk til engelsk.
Men ved første forsøk hadde bokhandelen
siesta og sykkelverkstedene hadde stengt
mandager.
Fra turistkontoret ringte de til et annet
sykkelverksted. De hadde åpent, men ikke
før kl 1400.
Vi var på plass kl 1400 og Grete fikk nytt dekk.
På tilbaketuren var vi innom bokhandelen.
Nå hadde de også åpnet, og vi fikk tak i ordbok.



 Frankrike_Mijeux_Pont_Charlemagne_historie
Frankrike_Mijeux_Pont_Charlemagne_historie
Frankrike_Mijeux_Pont_Charlemagne_historie
Bybrua i Mijeux

 Frankrike_Mijeux_Pont_Charlemagne

 Frankrike_Mijeux
Hovedgata i Mijeux.
Mijeux var også et vintersportsted.
Det var ikke mange turister her på sommeren.

Tirsdag 10. juli 2012

Ferden gikk videre via Bellegarde sur Valserine til "leiren"
vår i bakken opp til Col du Grand Colombier.
Vi syklet de siste 6 km opp til toppen om ettermiddagen.
Det var også ca 500 høydemeter opp.



Overnatting: telt i veikanten.
Frankrike_Valserine_i_Bellegarde
Elva Valserine fotografert i Bellegarde
Frankrike_Bellegarde_sur_Valserine_le_Tour
11. etappa av Touren gikk fra Macon til
Bellegarde
.
Vi så etappen på Col du Grand Colombier


 Frankrike_Bellegarde_sur_Valserine
Hovedgata i Bellegarde sur Valserine.
Hovedgata i Bellegarde sur
                      Valserine
Damen har kjøpt pariserloff.
Hovedgata i Bellegarde sur
                      Valserine
To sykkelturister møttes og slo av en prat.
Sykkelterrenget her er vel for de litt spreke.

Sykkelturister i Bellegarde
                      sur Valserine
Noen skal hjem å bygge noe.



 Sykkelturister i Bellegarde sur Valserine
Grete i Bellegarde

 Sykkelturister i Bellegarde sur Valserine
Fransk-kurs
Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Telt og bobiler langs veien opp til
Col du Grand Colombier

Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Flere bobiler
Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Utsikt mot byen Anglefort
Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier


 Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
 
Karl Martin på Col du Grand Colombier

 Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Vannet heter Lac du Bourget. Det er litt uvant med blomstereng på 1500 moh.

 Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Grete skuer ut over Frankrike


 Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Karl Martin på Col du Grand Colombier.
Det var obligatorisk fotografering for syklister foran dette skiltet.

Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier_Grete_ved_skiltet
Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Det ble en natt i telt på turen.
Det var her i bakken opp til Col du Grand
Colombier.  Vi lå 6 km fra toppen.


 Det ble en natt i telt på turen. Det var her
              i bakken opp til Col du Grand Colombier. Vi lå 6 km fra
              toppen.
Grete på vei igjen til teltet
Onsdag 11. 7. 2012
Tour de France: etappe 10
Macon-Bellegarde sur Valserine

Igjen syklet vi til topps.
Vi skulle se rittet på toppen denne gangen.
Etterpå kjørte vi mot Chambery i håp om et hotellrom.
Vi fant ikke noe der,
men like utenfor byen var det et ledig rom til oss.

Overnatting: Hotel Neiges de France
Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier

Sykkelartister
Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Det er mye folk på toppen.

 Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Det kom litt tåke, og da ble det ganske kaldt.
Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
De rød/grønn-kledde syklistene
kommer fra Ottadalen.
De hvitkledde kommer nok rett fra
Pamplona og okseløpet.


Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Noen foretrekker å gå på ski

Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Hesten må være med
Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Grete har fått klatretrøya


 Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Karavanen er her. Vi hadde ikke lyst på dusj av Vittel denne gangen.
Det var ganske surt her oppe.


 Folkeliv ved Grand Colombier
Første rytter over toppen er nr 21 Thomas Voeckler fra Frankrike.

 Folkeliv ved Grand Colombier
Første i denne gruppa er Christopher Froome. Bak han, i ledertrøya kommer
Bradley Wiggins, begge fra Storbritannia.


 Tour_de_France_Col_du_Grand_Colombier
Rui Alberto Faria da Costa fra Portugal, kanskje litt sliten?
Etappevinner ble Thomas Voeckler


Det gikk ikke så fort å sykle ned igjen til teltet. Syklister og gående vimsa omkring.
Snart begynte også alle bobilene (og andre biler) å kjøre ned igjen. 

Bobilen ved siden av teltet vårt hadde TV. Der fikk vi se resten av dagens etappe.

Så begynte vi også å kjøre nedover. Vi håpet på å finne et hotellrom, men var klar over
at det var vanskelig når touren var i distriktet. Vi stoppet ved et par hotell, men fikk
beskjed at alt var fullt i hele området.
Plan B var å finne en campingplass. Vi fant en ganske fort, og de hadde til og med et ledig
rom. Riktignok et rom som ikke var pussa opp på en stund, og verten sa han ikke pleide å
leie det ut, men han benyttet sjansen denne dagen. Og det til full pris. Han ville få leid det
ut uansett sa han, og det var vel riktig.


Middag spiste vi på en restaurant i nærheten, le Chalet du Mini Golf, entrecote og rødvin.
 
 Frankrike_Challes_les_Eaux_hotel_Neiges_de_France
Her bodde vi. Hotel Neiges de France
Torsdag 12.7. 2012
Tour de France: etappe 11
Albertville-la Toussuire les Sybelles.

Vi hadde valgt å se rittet på Col de la Madeleine.
Vi fikk kjøre bil til det sto igjen 5 km og 500 høydemeter.
Så det ble litt trim denne dagen også. Til fots denne gang.


Overnatting: 2 netter på Le Roma, Albertville


 Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine
Turistbyen Madeleine.
Vi fikk kjøre hit, så måtte vi gå til topps.
Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine_5_km
5 km og 410 bratte høydemeter igjen
å gå til Col de la Madeleine.

Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine_4_km
Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine_3_km
Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine_2_km
Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine_1_km
Deltakerne i Touren kjørte motsatt vei.
De skulle ned her.

Vi møtte Karavanen på vei ned. Det var lite folk her, og derfor liten grunn til å dele ut reklame.
Karavanen kom i stor fart, til dels to i bredden. Det var bare å hive seg vekk fra veien for ikke
å bli kjørt ned.


 Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine
Hester på beite

 Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine_utsikt
Utsikt underveis

 Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine
På Col de la Madeleine var det restaurant og en liten butikk.
Det smakte godt med en øl etter den bratte turen i solskinnet.


Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine
De på nabobordet hadde
gensere
fra Colorline.

Det var far og sønn, resten
av familien ventet lenger
ned i bakken.

Normenn overalt.



Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine_Alpene

Utsikt fra Col de la Madeleine mot Mont Blanc.

Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine

Opp her kommer syklistene.
Bak skyene kan vi så vidt se Mont Blanc



 PROFILCOLSmadeleine

 PROFILMadeleine

Profilene er hentet fra den offesielle siden til le Tour


Tour_de_France_Col_de_la_Madeleine
Alpehornorkester på Col de
                      la Madelaine
Alpelur
Alpehornorkester på Col de
                      la Madelaine
Karavanen på vei ned fra fjellet


 Alpehornorkester på Col de la Madelaine
Rytterne er på vei opp.

 Alpehornorkester på Col de la Madelaine

Anthony Roux fra Frankrike får ny drikkeflaske

Dagens vinner var Greipel fra Tyskland


Vi spiste middag i Madeleine før vi fortsatte mot Albertville.

Nå skulle vi ikke se flere etapper av Touren.




 Tour_de_France_Albertville_LCL-biler
Hotellet i Albertville. Her holdt LSL-folka til.
Men det var et stort hotell og de hadde plass til oss også.


 Tour_de_France_Albertville_LCL-biler
Fredag 13.7. 2012

Vi ble en dag i Albertville.

Spiste god lunsj på torget før vi syklet opp til gamlebyen, Conflans.
Derfra tilbake til Albertville og en tur innom Olympiaparken.
Resten av dagen var vi på hotellet hvor vi prøvde bassenget.
Conflans, gamlebyen til
                      Albertville



 Frankrike_Albertville_Conflans
Det "danske" flagget var også flagget for Savoy
Frankrike_Albertville_Conflans
Conflans, gamlebyen i Albertville.
Frankrike_Albertville_Conflans

Frankrike_Albertville_Conflans
Frankrike_Albertville_Conflans
En detalj fra brønnen til venstre
Frankrike_Albertville_Conflans
Kirken i Conflans


 Conflans, gamlebyen til Albertville
Gamlebyen Conflans er ikke bare et museum, her er også velstelte hus og hager.

 Conflans, gamlebyen til Albertville

Utsikt over Albertville fra gamlebyen Conflans.
Området er kjent for sine lette, syrefriske hvitviner, men disse druene er nok mest til pynt.
Frankrike_Albertville_Olympiaparken
Fra Olympiaparken i Albertville.

Tårnet er pyntet med sykler.

Dagen før vi kom hit gikk starten
for 11 etappe i Tour de France
fra Albertville.

I 1992 var det vinterolympiade i
Albertville.




 
Albertville
Grete skal ta en svømmetur på hotellet
Lørsdag 14. 7. 2012

Vi kjørte gjennom Grenoble til byen Voiron.
I Voiron var vi i kirken og på Chartreuse-destilleriet.

Det var ekstra fin frokost denne morgenen, antagelig på grunn av nasjonaldagen.

Det var stor utfart og lange køer foran bomstasjonene på motorveiene

Vi kjørte gjennom Grenoble, men stoppet ikke der.

Om kvelden var vi ute for å se om det var noe liv i Frankrike på nasjonaldagen.
Men det var dødt og stille i byen.

Overnatting: Kyriad, Voiron


 Frankrike_Voiron
Kirken i Voiron, St Bruno
Grunnstenen ble lagt ned 8.8.1864
Frankrike_Voiron_Chartreuse
Kjelleren til Chartreuse


Frankrike_Voiron_Chartreuse

Fra Chartreuse-destilleriet i Voiron
Fra Chartreuse-destilleriet
                      i Voiron
Noe av likøren renner ut på gulvet.
Frankrike_Voiron_Chartreuse
Da blir det glatt.

Søndag 15.7. 2012

Vi kjørte i retning Paris.
På veien var vi innom Macon og den lille vinlandsbyen Solutre-Pouilly.

Overnatting: Kyriad, Auxerre
(Appoigny)

 Frankrike_Macon_brua

 

  Macon
Macon, vertsby for tour de France


Macon


Vi spiste lunsj på et
"creperie" i Macon.

Pannekake med speilegg.
Grete likte den godt,
men Karl Martin (og de på
nabobordet)
syntes ikke om denne
pannekaka.


På turistkontoret i Macon spurte vi om åpne vingårder.
Vi ble anbefalt å kjøre til Solutre-Pouilly.
Vi fant fram til en koselig liten landsby med flere åpne gårder.
(butikker med prøvesmaking)




 Frankrike_Pouilly-Fuisse
Kirken i Solutre-Pouilly

 Frankrike_Pouilly-Fuisse
Vingård i Pouilly i Bourgogne
Fjellet er et kjent landemerke 493 moh, og det bør bestiges.
Det skal være fin utsikt der oppe fra.
Vi gikk ikke opp på fjellet.
Fjellet er ikke høyt, men landskapet er flatt og man kan se langt.

Frankrike_Pouilly-Fuisse
Frankrike_Pouilly-Fuisse
Frankrike_Pouilly-Fuisse
Noen bilder fra Solutre-Pouilly

Mandag 16.7. 2012

Vi startet dagen med et besøk i Chablis.
Det var ikke langt fra der vi overnattet.

Så fortsatte vi til Plaisir, en forstad til Paris.

Overnatting: 5 netter i Plaisir på hotel Garabel
.

Hotellet hadde en god restaurant noen minutters gange
fra hotellet, Restaurant de la Ferme
.
(Frokost fikk vi på hotellet)

 Frankrike_Chablis_byporten
Byporten i Chablis

 Chablis
Chablis bysentrum

Frankrike_Chablis
Traktor til bruk på vinmarkene.
Kan heves og senkes


Frankrike_Chablis
Nedgang til Cave Christophe Camu.
Her handlet vi.




 Frankrike_Chateau_Neuf
Chateau Neuf fotografert fra bilen.
Slottet ble bygget i 1132 av Jean de Chaudeney til hans andre sønn Jehan
.

 Frankrike_Paris_Plaisir_rundkjoring
Vi var imponert over rundkjøringene i Frankrike.
Her er vi i Plaisir utenfor Paris

Tirsdag 17.7.2012

Vi tok toget inn til Paris (Gare Montparnasse)

Der besøkte vi Invalidedomen, Triumfbuen og Eiffeltårnet-
Vi tok også en tur med en hopp av og på-buss
Frankrike_Paris_Invalidedomen
Invalidedomen i Paris.

Domen var ferdig i 1708


Vi så kuppelen på kirken like etter vi
kom av toget og gikk dit.

Lunsj spiste vi også før vigikk videre.
Frankrike_Paris_Invalidedomen
Helt nederst i bildet kan vi se litt av
Napoleons kiste.








 Frankrike_Paris_Seinen_med_Eiffeltaarnet
Seinen og Eifeltårnet (bilde tatt fra bussen)
Frankrike_Paris_Seinen_og_Notre_Dame
Vi er på Ile de la Cite, kirken er Notre Dame.
Frankrike_Paris_Nasjonalforamlingen
Nasjonalforsamlingen holder til i Palais
Bourbon. Palasset ble opprinnelig bygget
for Solkongen Louis 14.


Open tour-bussene stoppet utenfor domen og vi ble med en runde.
Frankrike_Paris_Eglise_de_la_Madeleine
Eglise de la Madeleine er et populært
sted å gifte seg

Frankrike_Paris_Flame_og_Freedom
Le flame of Freedom
Stedet er blitt et uoffisielt minnested
for prinsesse Diana

Frankrike_Paris_Lady_Di
Prinsesse Diana er ikke glemt
Frankrike_Paris_Printemps
Grand Magasin Printemps


  Frankrike_Paris_Triumfbuen
Triumfbuen i Paris
Innvendig har buen inngravert navnene på franske generaler og slagsteder.
Den ukjente soldats grav ligger under Triumfbuen
Frankrike_Paris_Triumbuen
Triumfbuen
Den ble påbegynt i 1806, men ikke
fullført før 1836

Frankrike_Paris_Triumbuen

I 1920 ble en ukjent soldat gravlagt her,
og en evig flamme kom til i 1923, til
minne om alle som døde i første
verdenskrig.
Flammen tennes daglig kl. 18.30.


Frankrike_Paris_Triumbuen
De fleste kvier seg for å kjøre bil over
Stjerneplassen
Sykle er det ikke mange som våger seg på.

Frankrike_Paris_kafe
Kafebesøk hører med i Paris (bilde tatt 18.7)


 Frankrike_Paris_Eiffeltaarnet
Eiffeltårnet

Tårnet ble bygget til verdensutstillingen i 1889 av Alexander Gustave Eiffel.
Tårnet er 300 meter høyt, og var det høyeste byggverk i verden fram til 1930
da det ble overgått av Chrysler Building, New York.

Det var lang kø til heisen, så vi gikk opp de to første etasjene.
Derfra tok vi heis til topps.

Fra Eiffeltårnet gikk vi gjennom Champ de Mars mot
jernbanestasjonen "vår".
Vi spiste middag på veien dit.
                                  Frankrike_Paris_Eiffeltaarnet
Utsikten er bra her oppe fra.

Frankrike_Paris_Eiffeltaarnet_Karl-Martin
                Frankrike_Paris_Eiffeltaarnet
Onsdag 18.7.2012

Igjen tok vi toget inn til Paris. Denne gangen fikk vi et gammelt somletog.
På vei til Louvre gikk vi gjennom Tuileries garden
Vi besøkte Louvre og ruslet rundt i byen.


 Frankrike_Paris_Jardin_des_Tuileries_porten
Tuileries garden
Det sto et slott her fram til 1871.
Slottet ble påbegynt i 1564 av enka etter Henry II.
Napoleon flyttet til slottet da han ble keiser av Frankrike

Frankrike_Paris_Jardin_des_Tuileries
Tuileries garden
Frankrike_Paris_Louvre_ankomsthall
Louvre er det mest besøkte
kunstmuseum i verden
.
Frankrike_Paris_Louvre
Frankrike_Paris_Louvre_Mona-Lisas_rom
I Louvre er det fullt av besøkende i
salen der Mona Lisa henger.



 Frankrike_Paris_Louvre_Napoleons_leilighet
Napoleons leilighet (Louvre)

 Frankrike_Paris_Seinen_strand
 
Stranda i Paris (foto 20.7)

Etter besøket i Louvre gikk vi en tur i Latinerkvartalet.
Der spiste vi middag på le Horse.
Etter middagen tok vi en buss til Gare Montparnasse og toget hjem.

Montparnasse kommer fra Parnassos i gresk mytologi, og ble først brukt av studenter
som møttes på toppen av haugen med avfall fra Denfert-Rochereau-gruva for å lese dikt.
Haugen forsvant ved anlegget av  Boulevard Montparnasse på 1700-tallet.
I begynnelsen av 1900-tallet tiltrakk montparnasse seg skarer av kunstnere og
intellektuelle fra hele verden. Strøket hadde også en overflod av teatre og music-halls.
Etter 2. verdenskrig har ikke strøket hatt den samme posisjonen.

Torsdag 19.7.2012

Vi tok toget til Versailles Chantier. Det var ikke mange stasjoner fra Plaisir hvor vi bodde.


                                                                                                            Frankrike_Versailles
                                                                                                            Fra bygningen til høyre i bildet under

 Frankrike_Versailles
Laaang kø for å kjøpe billetter. Vi hadde heldigvis ordnet billettene på forhånd.
Frankrike_Versailles_Louis_14
Frankrike_Versailles
Louis 14 utenfor slottet i Versailles
Fra porten til slottet i Versailles

Anleggets kjerne er Louis 13. s jaktslott påbegynt 1626.
Under Louis 14.
ble slottet ombygd 
1661-65.
Utvidelser 1668-70 og 1678-89.
Frankrike_Versailles_kapellet
Kapellet i slottet











Frankrike_Versailles
Litt moderne kunst fra slottet.
Skoene er laget av kjeler.



 Frankrike_Versailles
Maleri i Versailles

 Frankrike_Versailles
Speilsalen
Salen er 73 meter lang og 13 meter høy. Det er 373 speil i salen.
Frankrike_Versailles
Ikke like stilig på kafeen i hagen.
Rosevin av pappbeger passer
dårlig i Versailles.

Frankrike_Versailles
Det er mye å holde orden på.
Frankrike_Versailles_fontene
Apollonfontenen i parken til Versailles-slottet. Fontena har vært her siden 1636
Frankrike_Versailles_fontene
Frankrike_Versailles_fontene
Fra Dragefontena
Etter Versaillesbesøket dro vi tilbake til Plaisir.
Vi spiste middag på La Ferme.
Forrett: buffe, hovedrett: klippfisk, dessert pære med
sjokolade (Karl Martin)og tiramisu (Grete)

Frankrike_Versailles_fontene_med_hester
Detalj fra fontena over.
Fredag 20.7.2012

En siste tur inn til Paris. Somletog igjen.
Vi er litt dårlige med timingen når det gjelder ekspressen.
Vi besøkte Notre Dam og MontMartre.

På Montmartre var vi på Dali-utstilling og i Sacre Ceour.
Dessuten ruslet vi rundt og så på livet.


Frankrike_Paris_Notre_Dame_fasade
Litt av veggen på Notre Dame
Frankrike_Paris_Notre_Dame
Rosevinduet i Notre Dame

Vi er utenfor Notre Dame i Paris.

Kirken ble påbegynt i 1163 av Maurice de Sully

 Frankrike_Paris_Notre_Dame 
  Notre Dame

  Frankrike_Paris_Montmartre
En av kunstmalerne på Monmartre i Paris.
Montmartre lå utenfor bygrensa, nonnene laget vin og
stedet ble raskt fylt opp med skjenkesteder.
konkurransen gjorde at underholdningstilbudene
etter hvert ble svært avanserte, og besteborgerne
fra byen dro dit for å la seg underholde.

Frankrike_Paris_Montmartre
Butikk på montmartre
Frankrike_Paris_Montmartre
Musiker utenfor Sacre Coeur-kirken
Frankrike_Paris_Montmartre_Salvador_Dali
Fra Dali-utstillingen på
Montmartre i Paris.

Frankrike_Paris_Montmartre
Middag hos la Mere Catherine
Dali, spansk maler (1904-1989)  Artsys Salvador Dali Page

  Frankrike_Paris_Montmartre_Sacre-Coeur
Sacre Coeur var ferdig i 1914, men ble ikke innviet før 1919

  Frankrike_Paris_Montmartre_Sacre-Coeur
Utsikt fra Sacre Coeur i Paris.
Det høye svarte huset er like ved Gare Montparnass.
Greit å vite når vi skal ha toget tilbake til hotellet
.

  Frankrike_Paris_Montmartre_Sacre-Coeur
Litt av taket på Sacre Coeur

 Frankrike_Paris_le_Pont_du_Arts
Du kjøper en lås og skriver navnet til deg og din elskede på låsen.
Deretter låses låen fast blant alle de andre låsene på brua. Nøkkelen kases i elva.

Lørdag 21.7.2012

Nå satte vi kursen hjemover.
Vi hadde bestilt rom i Leverkusen.
På veien var vi innom Reims og en liten by i Belgia som het Thieux
Overnatting: IBIS Leverkusen

Frankrike_Reims_katedralen
Fra Katedralen i Reims, glassmalerier av Chagall.
Frankrike_Reims_katedralen_Chagall_glassmaleri

Byen Reims er hovedbyen i landskapet Champagne.
Byen er kjent for produksjon og omsetning av vin, særlig Champagne.

Frankrike_Reims_katedralen
Frankrike_Reims_katedralen

Kirken er bygd på samme sted som en kirke som ble ødelagt av brann i 1211.
Den var bygd på samme sted som kirken hvor Klodvig I (konge fra 481)
ble døpt av biskopen av Reims.

Den nåværende kirken ble bygget på 1200-tallet.


Katedralen var inntil 1825 kroningskirke for franske konger.


 Frankrike_Woinic_villsvin
I Woinic står verdens største villsvin, nesten ti meter høy, 5 meter bred og 14 meter lang.
Belgia_Theux
I Theux i Belgia tok vi en kaffepause
Belgia_Theux_krusefiks
Blomsterbutikk i Theux.


Søndag 22.7-2012
Vi fortsatte reisen nordover mot Kiel.
Der hadde vi fått rom på Rabes hotell

Tyskland_Rinteln
Vi tok lunsj i enliten by som het Rinteln.
En gammel, koselig by med mange sykkelturister
.
Bilder viser Kakobi-Kirche, bygget i det 13-århunder.

   Tyskland_Rinteln_kirke
På torget i Rinteln spiste vi lunsj

Ved Hamburg var det kø ved innkjøringen til tunnellen under Elben.
Ellers gikk turen fort og greit.

Mandag 23.7.2012

Handling i Kiel og båttur hjemover.
Overnatting: Color Magic


  Tyskland_Kiel_Color-Line
Karl Martin med drikkevarer på Color Magic
Vi tok en handletur i Kiel før vi kjørte over mot kaia til Color-line.
I Oslo bruker de veldig lang tid på ombordkjøring, så vi ville være tidlig ute.
I Kiel gikk det greit, enda vi ikke hadde fått skrevet ut bekreftelsen på bestillingen.
Det var fint vær og vi slappet av på dekk.

 Tyskland_Kiel_utseiling_strand
 Tyskland_Kiel_utseiling
Utseiling fra Kiel

 Danmark_bro
Storebæltsbroen er en strekning på ca. 18 km på E20 og forbinder øyene Fyn (Nyborg)
og Sjælland (Korsør) i Danmark. Ved siden av den fire-felts motorveien ligger jernbanen
med dobbeltspor og elektriske kjøreledninger. Broforbindelsene går via øya Sprogø, som
ligger omtrent midtveis. Byggingen startet i 1989, og broforbindelsen ble åpnet i juni 1998.
Jernbanen ble åpnet i 1997. Broen er bygget, eiet og driftet av selskapet Storebælt A/S.
Årsdøgnstrafikken (ÅDT) var i 2004 ca. 24 000.
  Wikipedia
Tirsdag 24.7.202
Hjemme


På turen sykla vi 32,5 mil.

Den lengste dagsetappen var på nesten 7 mil.

(Maastricht - Liege - Maastricht, med ekstra sykling i Liege.

Den korteste var i Albertville. Der sykla vi bare 10 km.













tilbake til 1. side

   Slemmestad_Odden

Fra Color Magic ser vi hjem til Slemmestad.