Noen bilder fra en Trønderlagssommer
tilbake til 1. side
Hegra
festning, Frøya og Hitra, Trondheim - Rørvik - Trondheim, Løkken verk, Stiklestad, Granåsen i Trondheim. |
|||||
Søndag
8. juli 2007 Vi kjørte gjennom Østerdalen mot Trondheim. Første stopp tok vi på Klevfoss Industrimuseum i Løten. Lunsjen tok vi på Elgstua. På Alvdal var vi innom Aukrustsenteret. Etter besøket der, spiste vi middag på Alvdal Taverna. Bra buffe med gratis drikkevarer (juice og kaffe). På Berkåk ble det en rask kaffepause, før vi kom til Trondheim. Der hadde vi lånt leiligheten til Erling. Klevfoss industrimuseum Klevfos Cellulose & Papirfabrikk ble grunnlagt i1888 og ligger på Ådalsbruk i Løten kommune ca 15 km øst for Hamar. Stedsnavnet Ådalsbruk har også tilknytning til norsk industrihistorie gjennom bedriften Aadals Brug Jernstøberi & Mek Verksted som ble grunnlagt i 1842 og var i drift fram til 1928. https://klevfos.no/om/klevfos-cellulose-papirfabrikk |
To bilder fra Aukrustsenteret
|
||||
Mandag 9. juli 2007 Vi hadde selvfølgelig med syklene og første dag i Trondheim tok vi sykkeltur. Vi syklet først en tur til Lade. Etterpå syklet vi Flakk , Byneset, Heimdal, og tilbake til leiligheten på Øya. Sykkeldistanse ca 66 km Klostergata 40. Erling sin leilighet som vi lånte i ferien. |
Mot Munkholmen Munkholmen (Monk’s islet) is the name of a small island just outside the city of Trondheim. The island holds a rich history, being a former execution ground, monastery, prison, fortress and defence station during World War II. Today the island is a popular hangout site and bathing spot both for locals and tourists in summer time. 3. november 2022 English — Munkholmen |
||||
Hurtigruten (Kong Harald?) og ferga fra Flakk (Trondheim) til Rørvik (Rissa) |
ligger i elvemunningen. Det omfatter store mudderområder som tørrlegges ved fjære sjø. Lengst ut ligger øya Storøra med sparsom vegetasjon, og en stor koloni hettemåke. Her hender det også at dvergmåke dukker opp. På Øysand-sida av deltaet ligger en stor strandeng. Gaulosen er den mest kjente fuglelokaliteten ved Trondheim. Her kan en hele året, men spesielt i trekktidene, se store mengder gjess, ender og vadefugler. Gaulosen – Wikipedia (26. september 2024) |
||||
Tirsdag 10.
juli 2007 Vi lot syklene stå og gikk ut til Ringve museum, som er Norges nasjonale museum for musikk og musikkinstrumenter. Det ble litt langt å gå tilbake til byen, så vi tok buss. I byen var vi innom Ravnkloa og kjøpte oss middag og reker. Bilde fra: https://www.strindahistorielag.no/wiki/index.php?title=Fil:Ravnkloa.JPG |
Ravnkloa Fisk og Skalldyr AS Ravnkloa Fisk & Skalldyr AS ligger i nye Ravnkloa med Trondheims flotteste fiskeutsalg. Vi har 12 m.lang fiskedisk med alt mulig av snadder fra havet. Vi handler inn fisk fra nesten hele kysten fra Møre - Finnmark. Kvalitet, kunnskap og service er slagordet vi lever opp til. Vi håndterer all fisken selv fra hel fisk til filet til ferdig fiskemat. Vi har også Sushi brett. www.ravnkloa.no/ Ravnkloa er navnet på Trondheims mest kjente allmenning. Plassen ligger i enden av Munkegata, mellom Olav Tryggvasons gate og kanalen, på linjen mellom Nidarosdomen og Munkholmen. Ravnkloa er Trondheims sentrum for handel med fisk og skalldyr. Navnet Ravnkloa stammer trolig fra en Peder Raffnklau, som er funnet i kildene så tidlig som 1619, og navnet er brukt på allmenningen fra begynnelsen på 1700-tallet. Det har foregått fiskehandel i Ravnkloa i mange hundre år. På 1800-tallet foregikk det også torghandel her, den startet i 1841. I 1896 ble det anlagt et fisketorg i Ravnkloa, dette ble flyttet innendørs i en midlertidig fiskehall i 1945. På 1960-tallet ble fiskehallen erstattet med en ny, midlertidig fiskehall. Den ble revet i 1999. Dagens fiskhall ble åpnet i desember 2000. (25. april 2021) Ravnkloa fisk og skalldyr – Din fiskehandler i Trondheim, stort utvalg av fersk sjømat |
||||
Onsdag 11. juli 2007 Denne dagen var Hegra festning målet vårt. Vi tok bilen til Stjørdal hvor vi var innom Johnsens bakeri. (Noe kjent med navnet Johnsen, jeg het Johnsen før jeg gifta meg. Etter kaffe og kake hos Johnsen sykla vi via Værnes kirke til Hegra festning. De siste 2 km var det veldig bratt. Ca 200 meter opp på 2 km, men vi kom da opp. Men så gikk det jo fort ned igjen da. Vi tok sjansen på at det skulle være en bro over Stjørdalselva litt lenger øst, men måtte sykle lenger enn vi hadde regnet med. Den broa vi fant var privat, men vi "lånte" den. Så syklet vi raskeste vei tilbake til Stjørdal. Sykkeldistanse ca 44,5 km |
G. Johnsens bakeri Gustav Johnsen (født 1876 i Bodø, død 1967) var en norsk bakermester og politiker. Han kom til Stjørdal som baker like etter 1900, og han etablerte G. Johnsen Bakeri, som fremdeles eksisterer. Johnsen var aktiv i IOGT og var innvalgt i Stjørdal kommunestyre for Avholdspartiet 1910–1913. Han var senere innvalgt for Venstre og Halsens liste, og representerte Venstre da han var ordfører 1935–1937. Wikipedia |
||||
Reidar Holtermann var yrkesoffiser i mer enn 45 år, men huskes i dag først og fremst for sin innsats i forsvaret av Hegra festning mot de tyske okkupasjonsstyrkene våren 1940. https://nbl.snl.no/Reidar_Holtermann |
Karl Martin på Hegra festning. Vi ble vist rundt av en ikke altfor inspirert guide |
||||
Hegra
festning ligger i
bygda Hegra i Stjørdal kommune
i Trøndelag. Opprinnelig var «Hegra festning»
fellesnavn for de tre fortene Ingstadkleven, Klevplassen og Svartåsen. Ingstadkleven var det største av dem, og det var det eneste som ble bemannet og kom i kamp i 1940. Betegnelsen «Hegra festning» har etter dette festet seg ved dette fortet. Festningen ble anlagt i perioden 1908 til 1910 med tanke på eventuelle angrep fra svensk side etter unionsoppløsningen i 1905. 1940 Hegra festning fikk en plass i historien i april/mai 1940 da 284 norske soldater og én kvinne, «Lotta fra Hegra», Anne Margrethe Strømsheim, under major Hans Reidar Holtermanns kommando tok den foreldede og nedlagte festningen i bruk og kjempet mot tyske okkupanter i 25 døgn. Festningen hadde sine viktigste skuddfelt rettet østøver, mot Sverige, og hadde således minimal strategisk verdi under det tyske angrepet vestfra. Festningen kunne ha bistått under en eventuell alliert innmarsj mot Stjørdal nordfra. Rekkevidden til kanonene var imidlertid for kort til beskytning av flyplassen på Værnes, som var av avgjørende strategisk betydning for tyskerne under invasjonen. Likevel påførte forsøkene på å innta festningen tyskerne store tap av mannskap og materiell, og den bandt opp tropper under felttoget i Norge. (9. august 2020) https://no.wikipedia.org/wiki/Hegra_festning |
Denne broa "lånte" vi |
||||
Karl Martin ved Stjørdalselva |
Stjørdalselva Kildeelven Tevla kommer fra svensk side ved Storlien, renner vestover gjennom Stjørdalen, skifter navn til Stjørdalselva etter foreningen med Torsbjørka like ovenfor Meråker kirkested og faller ut i Stjørdalsfjorden ved Hell. De største sideelvene fra nord er Kopperåa, Funna og Forra og fra sør Dalåa, Torsbjørka og Sona. https://snl.no/Stj%C3%B8rdalselva |
||||
Torsdag 12.
juli 2007 Nå var det på tide med en lengre utflukt. Vi pakket bilen for en tur til Hitra og Frøya. På Hitra var vi innom Kystmuseet. Etter besøket fortsatte vi over til Frøya. Vi hadde tenkt å campe, men fant ingen campingplass for teltbrukere. På Frøya hotell hadde de ledig rom for 1 natt. Det var Frøyafestival den helga vi kom dit. Derfor var det vanskelig å finne seg et sted å bo. Etter å ha sjekket inn tok vi en liten sykkeltur. |
Perviktunnellen i Snillfjord |
||||
Bilder fra Frøya |
|
||||
Dyrøy på Frøya |
Dyrøy på Frøya |
||||
Fredag 13. juli 2007 Vi skulle ut til øya Sula utenfor Frøya. Det gikk ferge dit fra Dyrøy nord på Frøya. Vi kjørte dit, men lot bilen bli igjen ved kaia. Syklene tok vi med siden det er 3 km fra fergekaia på Sula og inn til sentrum. Ferga var innom Mausundvær og Bogøyvær på veien ut til Sula. Dagens middag ble ball. Kokken på Terna pub ga oss ikke noe valg. Hadde man kommet ut til Sula skulle man spise lokal mat. Og ballen var god den. Etter middagen tok vi ferga tilbake til Frøya. Siden vi ikke hadde noe sted å bo på Frøya, fortsatte vi over til Hitra. Der fikk vi rom på Dolmsundet Hotell. |
Sula er et øysamfunn i Frøya kommune i Sør-Trøndelag, i hovedsak beliggende på øya Store Sula, vel 15 kilometer nordvest for øya Frøya. Sula har vel 70 helårs innbyggere (2007), men har en betydelig folkevekst i sommerhalvåret. Navnet Sula kommer trolig av «stolpe», som noe som stiger opp fra havet. Sula var tidligere et viktig fiskevær, men har de siste 30 årene opplevd sterk fraflytting. Sula fyr, som ble automatisert i 1974, vitner om betydningen fiskeværet har hatt. Første fyrtårn er fra 1793, mens det nåværende er fra 1909. Det ble bygget på øyas høyeste punkt, Sulahaugen, 35 meter over havet. http://no.wikipedia.org/wiki/Sula_(Fr%C3%B8ya) |
||||
Sula, ca 3 km inn til"sentrum" |
|||||
Havfruen på Sula. |
|||||
Sula Lighthouse (Norwegian: Sula
fyr) is a coastal lighthouse in
the municipality of Frøya in Trøndelag county, Norway. The lighthouse is located on the island of Sula. The lighthouse was originally built here in 1793 and another in 1804. The current tower was built in 1909. It is part of a series of lighthouses along the Froan islands in Frøya including the Finnvær Lighthouse, Vingleia Lighthouse, and Halten Lighthouse. It is lit from July 21 until May 16 each year. It is not lit during the summer due to the midnight sun of the region. The first light at Sula was built in 1793. The present lighthouse was completed in 1909 and it was automated in 1974. The 13-metre (43 ft) tall octagonal concrete tower is painted white. The light sits at an elevation of 45 metres (148 ft) above sea level. The white light flashes three times every 30 seconds. The 3,378,000-candela light can be seen for up to 18 nautical miles (33 km; 21 mi). A 2nd order Fresnel lens is used for the light. Sula Lighthouse - Wikipedia (12. september 2023) |
|||||
Utsikten fra toppen med fyrtårnet |
|||||
Det var det eneste de ville servere til middag. Blandaball er en type fiskemat som består av fisk, løk og potet, som er malt opp i en litt grov masse og formet til en ball. Man har to varianter; rundball, som er sirkulær, og har en fleskebit i midten, og langball, som er avlang, og ikke har fleskebit i midten. Den vanligste varianten er rundball. http://no.wikipedia.org/wiki/Blandaball |
Sula |
||||
|
Bogøyvær |
||||
Lørdag 14.
juli 2007 Vi starten med en tur tilbake til Frøya. Der skulle vi besøke Titran. Tettstedet virket ganske utdødd, men naturen var fin. På Stabben fort fikk vi omvisning av en lokal guide. Han var fra Titran, hadde vært 13 år da krigen brøt ut og hadde masse å fortelle. Etter omvisningen kjørte vi over til Hitra igjen og besøkte Dolmen by og jernalderhusene på Vassetra. Deretter begynte vi turen tilbake til Trondheim. |
Tjern ved Titran på Frøya |
||||
Minnesmerke etter Titranulykka 14.10.1899 |
Titranulykka En time over midnatt kom uværet over Titranhavet, med vind fra nord og nordvest med orkans styrke, samt enorme nedbørsmengder. Det er sagt om ulykken at den ville fått adskillig større konsekvenser om vinden hadde kommet fra sørvest. 29 farkoster ble ødelagt og 141 fiskere fra kystsamfunn i Midt-Norge omkom i uværet den natten. I tillegg omkom 30 i Røvær-ulykken ved Røvær. Særlig hardt ble fiskeribygda Titran sørvest på Frøya rammet; Av de omkomne var 32 fra Frøya, 16 fra Kristiansund, 13 fra Smøla, 9 fra Bud og 8 fra Hitra. https://no.wikipedia.org/wiki/Titranulykken |
||||
Stabben Fort is a war memorial and a solid edifice at Titran on Freya. The building was erected during the war of 150 Russian and Serbian prisoners of war. The plant was started in spring 1941 and has several underground bunkers. A hundred Germans came to Titran during the war and Stabben fort was one of many similar buildings that were built to attack Allied ships. |
Nå er det museum på fortet. Vi hadde en fantastisk guide. The point of the fort was to use guns to shoot at ships, but the gun was during the war years used only once and it was due to a misunderstanding. Stabben fort (ravlling.com) (12. september 2023) |
||||
Ved Stabben Fort |
|
||||
Utsikt mot Sletringen fyr |
Sletringen fyr, fyr på øya Sletringen ved Frøya, i Frøya kommune, Sør-Trøndelag, opprettet 1899, 45 m jerntårn, Norges høyeste fyrtårn. Lysstyrke 2 700 000 cd, lysvidde 18,5 nautiske mil. Bifyr 1899, lysstyrke 11 700 cd, brennetid 21. juli–16. mai. Tåkesignal, sirene 1923, tyfon 1968. Automatisert og avbemannet 1993, fredet 2000. https://snl.no/Sletringen_fyr |
||||
Dolmen By Dolmen by er kanskje Hitras best kjente severdighet med flere hundre små hus, hytter, kirker, naust og eget havneområde. Dolmen by ble opprinnelig etablert av Johan Hopsø i 1957 som et hobbyprosjekt, men det hele utviklet seg langt ut over det. 14. juli 2007 markerte byen sitt 50 års jubileum. Hopsø bygget noen av husene etter modell fra øyregionen, og om andre hus diktet han fargerike historier om beboerne inspirert av stort og smått som hadde hendt i distriktet. Etterhvert som hobbyprosjektet ble kjent, fikk det som da begynte å bli kalt «Dolmen by» stadig oftere besøk av skuelystne. Ettersom Hopsø og hans hustru bodde avsides, måtte besøkende hentes med båt av byens grunnlegger personlig. |
Johan
Hopsø var i mange år en inspirert guide ved
byvandringer i Dolmen by, og hans historiefortelling var nok for mange en like stor attraksjon som lilleputthusene hans. Byen stod ute om sommeren, men ble satt under tak i vinterhalvåret for å beskytte bygningene. http://www.nrk.no/trondelag/hitra-1.129972
|
||||
Handelsstedet Hopsjø i Dolmen by Her er vi virkelig på historisk grunn. Hopsjø ligger ved Dolmsundet, et område svært rikt på kulturminner. De eldste sporene etter folk er mellom 10 000 og 11 000 år gamle. Vi vet at her har det bodd folk sammenhengende helt fra steinalderen og fram til i dag. Handelsstedet på Hopsjø var et av Trøndelags største handelssteder på 17 og 1800-tallet. Familien Parelius regjerte her i over 250 år som handelsmenn og proprietærer. Fra den tiden og til nå har stedet gått gjennom flere ulike hendelser og skapt mange spennende historier. https://www.visithitra.com/aktiviteter/turforslag/ |
Dolmen by. Kanskje Holm kirke? |
||||
Søndag 15. juli 2007 For meg begynte dagen med gudstjeneste i Nidarosdomen. Karl Martin kom etter gudstjenesten og vi gikk en tur i byen. Byturen ble avsluttet med en omvisning på Erkebispegården. Vi var innom en uteservering. Der hadde de visst sjokolade som biter. Vi tok ikke sjansen på den. Nidarosdomen Nidarosdomen, eg. Nidaros domkirke, Norges opprinnelige erkebiskopkirke, Nordens største middelalderkirke. 102 m lang, 50 m bred, 21 m høy under skipets hvelv. Spiret er 91 m høyt. https://snl.no/Nidarosdomen |
Nidarosdomen og Erkebispegården. Foto Morten Dreier. Bildet er fra Wikipedia i 2007. Nidarosdomen in english |
||||
Nidarosdomen
er Norges opprinnelige erkebiskopkirke, og en av Nordens største middelalderkirker. Domen er 102 m lang, 50 m bred, og 21 m høy under skipets hvelv. Spiret er 91 m høyt. Nidarosdomen ble oppført på det sted hvor Olav den helliges lik ble gravd ned etter slaget på Stiklestad. Etter et opprinnelig kapell, antakelig av tre, fra Magnus den godes tid, ble den første kirken, Kristkirken, reist der av Olav Kyrre. |
Av dette anlegget er bare grunnmurrester tilbake. Da det snart viste seg nødvendig å utvide, ble kirken tilbygd og etter hvert erstattet av en representativ katedral etter vesteuropeisk mønster, en prosess som visstnok begynte før erkebispesetet ble opprettet 1152–53. https://snl.no/Nidarosdomen |
||||
Mandag 16. juli 2007 Syklene hadde hvilt lenge nok nå, så vi ville på sykkeltur. Vi bestemte oss for å ta hurtigruta til Rørvik og sykle derfra i retning Trondheim. Vi seilte fra Trondheim med MS Lyngen klokka 12 og var i Rørvik klokka 20 30. Flott tur i nydelig vær. I Rørvik bodde vi på Kysthotellet. MS «Midnatsol» / «Lyngen» (kallesignal LLMH) er et tidligere hurtigruteskip som ble overlevert Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) i november 1982. Skipet var byggnummer 176 ved verftet Ulstein-Hatlø i Ulsteinvik, og kostet omkring 150 millioner kroner, hvorav staten dekket 76%. MS «Midnatsol» gikk i fast rotasjon i hurtigruten i perioden 1982 til 2003. Fra 2005 til 2007 gikk skipet som avløserskip i hurtigruten under navnet MS «Lyngen». I 2007 ble hun solgt og ombygd til cruiseskip. http://no.wikipedia.org/wiki/MS_%C2%ABLyngen%C2%BB |
Vi skal gå ombord i ms Lyngen. |
||||
Kjeungskjær fyr |
The Kjeungskjær Lighthouse (Norwegian: Kjeungskjær fyr) is a coastal lighthouse in the municipality of Ørland in Trøndelag county, Norway. The lighthouse is located on a tiny island at the mouth of the Bjugnfjorden about 3.5 kilometres (2.2 mi) west of the village of Uthaug and 5 kilometres (3.1 mi) south of the village of Nes in Bjugn municipality. The lighthouse was built in 1880 and automated in 1987. Prior to being automated, the lighthouse keeper and his family lived on the lower floors of the building. The 17.5-metre (57 ft) tall lighthouse is made of stone with an octagonal-shaped tower that is painted red. The 14,400-candela light sits at the top at an elevation of 20.5 metres (67 ft) above sea level. The white, red, or green light (depending on direction), occulting once every 6 seconds. There is a fresnel lens that has been in use since 1906. It can be seen for up to 8 nmi (15 km; 9.2 mi). The lighthouse is lit every year from July 21 until May 16. It is dark during the late spring and early summer months. Kjeungskjær Lighthouse - Wikipedia (3. november 2022) |
||||
Vindmøller på Trøndelagskysten |
Fint på soldekket på ms Lyngen |
||||
Tirsdag 17. juli 2007 Fra Rørvik syklet vi mot Abelvær. Derfra skulle vi ta hurtigbåt til Namsos. Selv om Abelvær er et ganske lite sted hadde vi problemer med å finne hurtigbåtkaia, men med litt hjelp fra lokalkjente gikk det. I Namsos spiste vi middag på restauranten La Sirenetta på Tinos hotell. Det var på Tinos jeg overnatta da jeg syklet Lindesnes - Nordkapp. Hyggelig å se igjen stedet. Etter middag fortsatte vi sykkelturen. Men vi var ikke kommet langt før det begynte å styrtregne. Vi hadde tenkt å campe i nærheten av Bangsund, men i det været ble det overnatting på Sjøåsen Hotell isteden. Der spiste jeg middag på den lange sykkelturen min, så dette var også et gjensyn. Sykkeldistanse ca 74 km |
Rørvik Rørvik er administrasjonssenteret i Vikna kommune i Trøndelag. Tettstaden ligg på øya Indre Vikna på vestsida av Nærøysundet. Rørvik ligg i eit typisk kystlandskap
og bygningane er for det meste |
||||
Karl Martin forlater Rørvik |
Hurtigbåten ankommer Abelvær |
||||
Grete får hjelp til å få ombord sykkelen |
Regn på Sjøåsen i Namdalen |
||||
Onsdag 18. juli 2007 Det regnet fremdeles da vi var klare til å fortsette sykkelturen. Men vi måtte jo videre. Heldigvis hadde vi ikke syklet så lenge før regnet ga seg. I Steinkjer ble vi enige om at vi ut at vi hadde syklet langt nok. Vi tok napoleon/bløtkake på Petter Nerviks konditori. Fra Steinkjer tok vi toget til Trondheim. Sykkeldistanse ca 54 km |
Sjøåsen_Namdalseid Neste dag regner det fremdeles, men vi har godt regntøy og tette sykkelvesker. Det finns ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Ut på tur aldri sur. |
||||
En våt og sliten mann trenger kake. De har kjempegode her! |
Petter Nervik Bakeri er Inntrøndelags lokalbaker med kortreist håndverksbakst som vi pynter, produserer og pakker for hånd. Dette gjør vi med håndsverksglede og de beste råvarer. Vi har fem utsalg i Steinkjer, Verdal og Levanger. https://www.bakerias.com/NO/Verdals%C3%B8ra /508793855835416/Petter-Nervik-Bakeri |
||||
Torsdag 19. juli 2007 Sykkeltur i Trondheims utkant Vi begynte med å sykle til Granåsen. Der var Grete oppe i begge bakkene. Karl Martin var opp i én og spiste heller blåbær enn å gå opp i en bakke til. Fra Granåsen syklet vi til Sverresborg. Kong Sverres Borg ble grunnlagt vinteren 1183-1184 og var landets første steinborg. Sykkeldistanse ca 11 km. |
Fra toppen av hoppbakken i Granåsen |
||||
|
Granåsen skisenter er Trondheims hovedarena for vinteridrett, knyttet til skihopping, kombinert, langrennog skiskyting. Anlegget ble brukt under ski-VM 1997, og brukes også til verdenscuprenn. Det gamle anlegget i Granåsen var arena for junior-VM på ski i 1984. Anlegget til langrenn og skiskyting brukes også som konsertarena siden 2016, under navnet Granåsen Arena. Det moderne hoppanlegget består av to hoppbakker med størrelse K124 (HS138) og K90 (HS105). Det gamle anlegget hadde tre bakker på K80 (revet), K65 og K38 (fremdeles i bruk pr. 2010). https://no.wikipedia.org/wiki/Gran%C3%A5sen_skisenter |
||||
Sverresborg anlagt 1183 Sverresborg Trøndelag Folkemuseum er bygd opp rundt ruinene av kong Sverres borg, landets første steinborg, reist av en av middelalderens største og mest spesielle konger. Kong Sverre var leder for birkebeinerne, og omtales som den mest begavede konge som noensinne har regjert i Norge. Som konge gjennom 25 år satte han betydelige spor etter seg. Kong Sverre la grunnlaget for en ny kongeætt, Sverreætten, som regjerte fram til unionen med Danmark. Med hans sønnesønn Håkon Håkonsson regner vi den territorielle rikssamlingen for avsluttet. Sagaen sier også at kong Sverre alltid hadde sitt hjem i Trøndelag. ”… Trønderne er meg de kjæreste av alt folk i landet” (sitat fra Sverres kongesaga). Her på slottsfjellet vest for byen, levde han sitt liv, med sin familie og sine menn, og fra borgen forsvarte han sin posisjon. Borgen ble bygget vinteren 1182 -1183. Baglerne ødela borgen to ganger, begge ganger ble den gjenoppbygd, siste gang av kong Sverres barnebarn Håkon Håkonsson. |
Kong Sverre var: Kongen som med sine birkebeinere klarte å skaffe seg riksomfattende herredømme over landet. Kongen viss ætts våpenskjold er utgangspunkt for Norges riksvåpen, løve i gull på rød bunn. Kongen som moderniserte statsmakten og opprettet lagmannsordningen Kongen som sørget for at mynt kom i økt bruk. Kongen som bygde landets første steinborg/slott, var en enestående hærfører, trolig innførte kavalieriet (ryttervesenet) til landet og tok i bruk nye våpen. (9. august 2020) https://sverresborg.no/kongsverre |
||||
Fredag 20. juli 2007 Tur med bil til Løkken verk Løkkenverk in english Løkken verk oppsto i 1654. Da ble det startet gruvedrift på kobbermalm i området. I Løkken var vi først på Industrimuseet. Deretter hadde vi tenkt oss en tur i gammelgruva, men kom akkurat for sent til omvisningen. Men vi fikk litt orientering av vakta. Han hadde jobba i gruve på Løkken og hadde mye å fortelle. Vi hadde med beskrivelse av flere steder hvor man kunne finne spennende stein. Vi fant ingen av stedene, men fant etter hvert fram til Dragset verk. Der gikk vi en tur i området og så på slagghaugen |
Thamshavnsbanen var klart til avgang. |
||||
The Thamshavn Line (Norwegian: Thamshavnbanen) was Norway's first electric railway, running from 1908 to 1974 in what is now Trøndelag county. Today it is operated as a heritage railway and is the world's oldest railway running on its original alternating current electrification scheme, using 6.6 kV 25 Hz AC. It was built to transport pyrites from the mines at Løkken Verk to the port at Thamshavn, as well as passengers. There were sixstations: Thamshavn, Orkanger, Bårdshaug, Fannrem, Solbusøy and Svorkmo. The tracks were extended to Løkken Verk in 1910. It is Scandinavia's only railway with a rail gauge of 1,000 mm (3 ft 3 3⁄8 in), though the nearby Trondheim Tramway also features this gauge. It is the world's only railway with this combination of gauge and electrical equipment. The total length of the railway was 25.15 kilometres (15.6 mi). The transportation of passengers ended in 1963, but the transportation of ore continued until 1974. In 1983, parts of the railway were reopened as a heritage railway. (25. april 2021) Thamshavn Line - Wikipedia |
reist i 1916. Da et midlertidig kapell som hadde vært i bruk fra 1913 ble for lite, ble det besluttet å bygge om skytterhuset til kirke. Arkitekt Roar Tønseth var ansvarlig for ombyggingen, og den nye kirken ble innviet 13. september 1929. Byggverket er i tre og har 170 plasser https://no.wikipedia.org/wiki/L%C3%B8kken_kirke Løkken Verk was originally populated when the Løkken Mine started mining for copper in 1654. The name comes from a farm at the place. The ore findings at Løkken Verk were originally about 30,000,000 tonnes (33,000,000 tons), and was the largest resource of copper sulfide in Norway. There was mining at Løkken from 1654 until 1987. Prior to 1845, the target was copper that was smelted, but in 1851 the mine transferred into mining pyrites that were exported, primarily as raw material for sulfuric acid. From 1931 until 1962, sulfurand copper were produced at Orkla Metal in Thamshavn. The history of the mining is preserved at Orkla Industrial Museum at Løkken Verk. https://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%B8kken_Verk |
||||
Tjern ved Dragset verk Løkken gruve ble satt i drift 1654 av Løkken Verk, som frem til 1845 produserte 11 300 tonn kobber. Fra 1908 til nedleggelsen 1987 ble det drevet ut 24 mill. tonn kis med 2 % kobber, 2 % sink og 0,2 g gull og 19 g sølv per tonn. Orkla Grube-Aktiebolag (se Orkla ASA) ble stiftet 1904 og begynte produksjon og eksport av svovelkis fra gruven. Smelteverk for fremstilling av elementært svovel og kobbermatte kom i drift 1931, nedlagt 1962. Fra 1962 til 1974 ble hele produksjonen eksportert som kobber- og sinkholdig svovelkis til røste- og ekstraksjonsverk på kontinentet. https://snl.no/L%C3%B8kken_gruve |
Dragset verk Gruva var i drift fra ca 1869, og ble drevet på en forekomst av kobberholding svovelkis. Imidlertid var det bare kobberet som var interessant. Gruva hadde forøvrig sin egen smeltehytte for å ta ut kobber i årene 1875 og 1876, men smeltinga var kostbar og lite vellykket slik at man gikk tilbake til å kjøre malmen med hest til Orkanger der den ble lastet i skip og sendt til utlandet for smelting. https://www.meldal.no/home/litt-historikk-om-dragset-verk-22502/ |
||||
Sommeren 1997 ble døra til et forholdsvis lite kjent skattkammer med mye interessant lokalhistorie i Meldal åpnet. Da ble det tatt i bruk en kultursti ved Dragset Verk. Stien ble til gjennom et samarbeid mellom Meldal kommune og Orkla Industrimuseum. https://www.meldal.no/home/dragsetgruva/ |
|||||
Lørdag 21. juli 2007 Denne dagen ble det tur til Stiklestad. Der var Olsokdagene i gang. Vi kjørte bil til Verdalsøra. Derfra syklet vi til Stiklestad, ca 5 km lett sykling. På Stiklestad rakk vi akkurat vandreteateret "Gårdimillom". Vi kjøpte billetter til kveldens konsert også. Det var "Brudeferden i Hardanger. En stumfilm fra 1926 av Rasmus Breistein med musikk arrangert og tilrettelagt for hardingfele og orkester av Halldor Krogh og framført av Olsokorkesteret." For meg ble det også tid til en økumenisk gudstjeneste i kirken på Stiklestad. På veien tilbake til Trondheim stoppet vi ved Fættenfjorden for å se på et krigsminnesmerke til minne om allierte flymannskaper fra RAF som ble drept under angrep og rekognosering på det tyske slagskipet Tirpitz i 1942. |
Prøve før Stiklestadspelet |
||||
In
english Slaget ved Stiklestad den 29. juli 1030 er et av de mest berømte slag i Norges historie. I dette slaget ved Stiklestad i Verdal kommune, mistet kong Olav Haraldsson livet. Han ble ett år etter helgenerklært, og slaget representerer idag innføringen av kristendommen til Norge. |
Beretningene om det store slaget dukker ikke opp i sagaene før på 1200-tallet, og ifølge eldre historienedtegnelser ble kongen drept i et langt mindre oppgjør enn det tradisjonen forteller. http://no.wikipedia.org/wiki/Slaget_ p%C3%A5_Stiklestad |
||||
Vandreteater "Gårdimillom" |
|
||||
Økumenisk gudstjeneste i Stiklestad kirke Stiklestad kirke, er en langkirke i stein, oppført omkring 1180 i Verdal kommune, Nord-Trøndelag. Kirken er i romansk stil og arkitekten antas å være Øystein Erlendsson, som var erkebiskop i Nidaros på den tiden. Kirka skal være oppført på stedet der Olav Haraldsson (Olav den hellige) falt under Slaget på Stiklestad i 1030. https://snl.no/Stiklestad_kirke |
|
||||
Søndag 22.
juli 2007 Siste dag i Trondheim. Vi tok en ny sykkeltur i Trondheims utkant. Denne gangen syklet vi: Studentersamfundet - Lerkendal - Strinda kirke - Angelltrøa - Risvolla - Leira - Sjetnemarka og tilbake til Øya. Etter en dusj og litt avslapning spaserte vi inn til sentrum for å markere avslutningen på Trondheimsoppholdet vårt. Vi havnet på Solsiden. Der ble det en halvliter. Senere på kvelden ble det mer kos på en annen hyggelig kafé.
|
Avskjeds-øl på Solsiden Solsiden er et kjøpesenter i Trondheim som ligger på området til det gamle Trondhjems Mekaniske Værksted (TMV) – området som i dag blir kalt Nedre Elvehavn. Senteret ligger i det gamle bygget til TMV, og ble åpnet i oktober 2000. Senteret har 60 butikker, blant annet Vinmonopolet, spa og 13 restauranter som ligger utenfor senteret mot elva. Det er 650 parkeringsplasser i tilknytning til senteret. https://no.wikipedia.org/wiki/Solsiden |
||||
Mandag 23.
juli 2007 Hjemreise gjennom Gudbrandsdalen. Vi stoppet på Oppdal, på Kongsvold og på Vinstra. Totalt syklet vi ca 33 mil i ferien. |
Karl Martin Emblemsvaag |
||||
tilbake
til 1 side |