Jeg syklet og Karl Martin ble kjørt
hjemmefra til byen (av Erling eller Magnus).
Været: Klamt, lettskya vær, noen
regndråper.
|
|
||||||
|
Hestvad bru. |
||||||
Søndag 9. juli 2006 Vi brukte formiddagen i Egersund. Først var vi en tur og så på kirken. Deretter syklet vi til Fajansemuseet. Det skulle åpne klokka 11, men den som hadde ansvaret for å åpne måtte ha forsovet seg. Heldigvis var det en lokalkjent der. Han fikk ringt rette vedkommende så museet ble åpnet. Etter museumsbesøket spiste vi lunsj, og begynte sykkelturen. Dagens mål var Sogndalstrand eller Hauge. Vi fikk ganske kraftig motvind og måtte trå selv i enkelte nedoverbakker. Rett etter passering av kommunegrensa til Sogndal kom regnet. Det pisket i ansiktet. I Sogndalstrand tok vi inn på hotellet. Ikke noe trivelig å campe i sånt vær. Heldigvis ble det bedre vær utover kvelden Sykkeldistanse ca 35 km Kommuner: Eigersund og Sokndal |
|
||||||
Men været ble bedre igjen om kvelden. Her er vi ved Sogndalstrand. |
|||||||
Det ble noe bedre vær utover kvelden, og vi gikk en tur for å se Sogndalstrand |
|
||||||
Mandag 10. juli 2006Vi forlot Sogndalstrand og skulle sykle til Flekkefjord,en etappe med mange, lange bakker. Mellom Hauge og Jøssingfjord skulle vi opp i 180 meter, mellom Jøssingfjord og Åna-Sira skulle vi opp til Nordsjørutas høyeste punkt på 275 meter. Så mellom Åna-Sira og Flekkefjord skulle vi opp i 170 meter. Været ble etter vært veldig fint. Egentlig litt for varmt i oppoverbakkene. Men det var små vann hvor vi kunne kjøle oss ned. Fra Flekkefjord fortsatte vi til Ege Camping. Denne strekningen var helt forferdelig å sykle. Vi sykle på en del av gamle Vestlandske Hovedvei og den er IKKE egnet som sykkelvei På Ege Camping, som på veldig mange andre campingplasser, ble teltgjestene plassert med lengst mulig avstand til sanitæranlegg. Det er viktig at de med campingvogn - eller bil skal slippe å gå langt. Dessuten betalte vi 160 kroner for oppholdet og det er den dyreste campingen vi har vært på. Sykkeldistanse: ca 48 km Kommuner: Sokndal og Flekkefjord |
Sogndalstrand kulturhotell |
||||||
|
|
||||||
Litt av veien ned mot Jøssingfjord. Jøssingfjorden er en fjord i Sokndal kommune i Rogaland fylke. Jøssingfjorden er særlig kjent for Altmark-saken i Jøssingfjorden den 16. februar 1940. Innerst i fjorden ligger Nedre Helleren kraftverk. |
Jøssingfjorden Under annen verdenskrig ble betegnelsen jøssing tatt i bruk for antinazistiske nordmenn; bakgrunnen var Altmark-saken. Jøssingfjorden er også utskipningshavn for bedriften Titania AS som driver med gruve (dagbrudd) og renseanlegg for titanmalm. (Wikipedia) |
||||||
Vi har kommet opp på turens høyeste punkt. |
Det er idyllisk i Åna Sira |
||||||
Tirsdag
11. juli 2006
|
|
||||||
Onsdag
12. juli 2006
|
|
||||||
Havna i Farsund |
Stranda i Lyngdal. Her tok vi en kafferast og spiste boller vi hadde med fra bakeriet i Farsund |
||||||
Torsdag
13. juli 2006 Igjen var det et voldsomt regnvær om natta, men om morgene var det sol. Vi fortsatte turen, med Mandal som dagens mål. Vi orka ikke mer av Vestlandske Hovedvei og tok den alternative ruta mellom Trædal og Hesland. Grei sykling denne dagen. Særlig den siste strekningen inn mot Mandal var veldig fin. I Mandal fant vi et bakeri med en gang. Etter besøk der fortsatte vi til Sjøsanden, og slo opp teltet der. Om kvelden var vi i byen. Sykkeldistanse: ca 37 km Kommuner: Lindesnes og Mandal |
Ved Lohnestrand |
||||||
|
|
||||||
|
Det første bakeriet vi besøkte i Mandal. Her ble det kaffe og bløtekake. |
||||||
Utsiktpunktet Uranienborg. Følg Torjusheigata fra torget til krysset med Grensegata, der det står skilt inn mellom to hus til høyre mot Uranienborg. Herfra er det greit å finne stien/trappa til toppen. Et alternativ er å gå opp trappene ved inngangen til P-huset i gågata, mellom Edgars og Husfliden. Lengde: ca 0,8 km t/r | Tidsbruk: ca 15-30 min | Vanskelighet: lett, men med stigning |
(Uranienborg
På toppen av Torjusheia, 62 meter over havet og gamlebyen i Mandal, troner det hvite kikkerthuset på Uranienborg - et landemerke i Mandal. Herfra finnes den den flotteste utsikt over byen og langt utover havet. I seilskutetiden var dette utkikksplassen der koner og barn gikk opp for å speide etter mann og far når skutene kom inn Mannefjorden. Det første kikkerthuset ble bygget på Torjusheia i 1862, til minne om det russiske linjeskipet Ingermanland´s forlis utenfor kysten i 1842. Kikkerten i det første kikkerthuset skal ha vært berget fra vraket av Ingermanland. Navnet Uranienborg skal ha vært inspirert av Tycho Brahes observatorium utenfor København. Huset har vært bygget opp flere ganger. Ett ble revet av tyskerne under andre verdenskrig, fordi det sjenerte innflygingen til flyplassen på Vestnes. Tyskerne anla også tre kanonstillinger på Uranienborg og fjellet er gjennomhullet av tunneler og bunkere.Dagens hus på Uranienborg er sekskantet, med kikkert som kan dreies slik at en kan se i alle retninger. Det er ryddet stier og satt opp nye benker. På nasjonale festdager som 17. mai heises flagget på Uranienborg. Speideren sørger også for flagging på søndager i sommertiden. Flaggstang og i sin tid nytt kikkerthus på Uranienborg ble finansiert ved inntekter fra en revy initiert av bypatrioten Lars O Rølland. Rølland heiste det norske flagget på Uranienborg. Han ble arrestert og døde i tysk fangenskap i 1945. Det ligger en minnestein for Rølland ved Kikkerthuset på Uranienborg og det er en befestet tradisjon at det alltid holdes minnetale for Rølland i Mandal på nasjonaldagen. Uranienborg utsiktspunkt | Topcamp.) (7. oktober 2022) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Uranienborg er et utsiktspunkt midt i Mandal hvor man kan se nesten hele byen og ut på havet. Uranienborg, eller Torjusheia som fjellet heter, er et flott utsiktspunkt i byen, 62 m.o.h. Navnet Uranienborg ble gitt til det første kikkerthuset som ble bygd her i 1862, til minne om det russiske linjeskipet Ingermanland´s forlis utenfor kysten i 1842. Kikkerten til Ingermanland skal ha stått der. Noen mener det ble oppkalt etter Tycho Brahes observatorium utenfor København! Under andre verdenskrig var det tre kanonstillinger på Uranienborg og fjellet er gjennomhullet av tunneler og bunkere. Praktfull utsikt over hele byen og skjærgården. Kikkerthuset er av relativt ny dato, det er ryddet stier og satt opp nye benker. Uranienborg - utsiktspunkt | Nature Attractions | Mandal | Norway (visitnorway.no) |
||||||
Fredag
14. juli 2006
Først skulle Karl Martin inn til Mandal å kjøpe nytt sykkeldekk og få satt det på. Så måtte vi en tur på stranda. Der badet vi og spiste lunsj. På vei gjennom Mandal oppdaget vi at de hadde flere bakerier. Det ble plass til bløtekake, selv om vi akkurat hadde spist lunsj. Dagens etappe var ganske grei. Vi hadde noen bratte, men ikke veldig lange bakker. Karl Martin sleit litt med giret sitt, så det ble tungt nok for han. Ved Søgne kirke tok vi feil av veien å måtte ha hjelp for å finne campingen. Vi traff heldigvis en som var god til å forklare kjøreruta. På campingen ble vi igjen plassert med lengst mulig avstand til sanitæranlegget. Om natta hadde det vært skikkelig fest på campingen. Men man sover godt etter all syklingen og vi hørte ingenting Det var visst bare Karl Martin og jeg på campingen som hadde sovet den natta. Sykkeldistanse: ca 45 km Kommuner: Mandal og Søgn |
Karl Martin måtte ha nytt dekk på sykkelen. |
||||||
|
En fin dag i Mandal. På veien gjennom byen fant vi to bakerier til. Vi prøvde bløtekaka til Schmidts Dampbakeri
|
||||||
Harkmark kirke med steinsetting fra jernalderen. Harkmark kirke er en langkirke fra 1613 på Harkmark i Mandal kommune, Vest-Agder fylke. Byggverket er i tømmer og har 135 plasser. Den står på stedet hvor en eldre kirke har ligget, og det er en 4 meter stor ring av seks bautasteiner like foran kirken. Kirkestedet Harkmark er fra vikingtiden, det var eneste handelssted i vestre Agder og nevnes i Snorres kongesagaer. Ved siden av Vanse kirke, Oddernes kirke og Høvåg kirke er Harkmark blant kristenhetens tidlige kirkesteder på Agder. https://no.wikipedia.org/wiki/Harkmark_kirke |
Rast ved Ålo. Veien hit var som en berg og dalbane. Ikke veldig lange bakker, men ganske bratte. Karl Martin hadde problem med giret, så han sleit her. Da var det godt å kjøle beina litt. |
||||||
Lørdag 15. juli 2006 Vi vurderte en hviledag på Åros med tur til Ny-Hellesund. Men så fant vi ut at vi kunne ta båt fra Kristiansand til Lillesand. Denne båten gikk alle dager uten søndag. Fra Kristiansand går Nordsjøruta, som vi stort sett fulgte, langt inn i landet. Derfor var denne båtturen fristende. Vi tok raskeste vei inn til Kristiansand. Turen inn til byen gikk greit, bortsett fra at en buss fra Birkeland Busser prøvde å presse Karl Martin av veien. I Kristiansand rakk vi en liten bytur og et besøk på et bakeri før vi gikk ombord i båten. Vi campet på Tingsaker camping utenfor Lillesand, men syklet tilbake til byen om kvelden for å spise middag. Sykkeledistanse: ca 26 km |
Men vi ventet på avgang fra Kristiansand, koste vi oss på kaia med en kurv jordbær. |
||||||
MB Øya er snart klar til avgang Byggeår 1955 G.G. Gjertsen Hatlestrand Lengde 17.4 m Bredde 4,74 m Dypgående 2.26 m Brutto tonnasje 37 tonn Kjenningssignal LNMo Hjemmehavn Lillesand |
Det var en veldig fin båttur. Vi angret ikke på valget vi gjorde. |
||||||
|
|
||||||
Kveld i Lillesand |
Søndag 16. juli 2006 Vi skulle gjennom Grimstad og videre til Bagatell camping. Dagen begynte greit, men et sted tok vi feil av veien og måtte ganske langt tilbake. Nå kom vi inn på Vestlandske hovedvei igjen. Det begynte riktignok greit, men ble verre og verre. Dessuten var det forferdelig varmt denne dagen. Høyeste temperatur i landet sa meteorologen. Vi tok en stopp i Landvik. Der står skulpturen "Knut Hamsun" I Grimstad spurte vi etter nærmeste badestrand og ble anbefalt Groosstranden. Den fant vi greit og fikk kjølt oss litt ned. Etter badet ruslet vi litt i Grimstad og spiste middag før vi fortsatte til Bagatell camping. Sykkeldistanse: ca 45 km Kommuner: Lillesand og Grimstad |
||||||
rester etter tømmerrenner og andre tekniske kulturminner. Aktiviteten var på sitt største fra 1890 og fram til 1960-årene. Tre-sliperiet lå ved Sliperifossen og kartongfabrikken med sagbruket lå nede ved sjøen. |
Her begynner grusen, bakkene og varmen.
|
||||||
Hviledag !!! |
|
||||||
Vi besøkte Strand hotell, Fevik og tok en kald pils |
Grete i palmehagen på Strand hotell |
||||||
Tirsdag 18. juli Så var det å sette seg på sykkelen igjen. Inn til Arendal gikk det greit. Vi besøkte bakeriet der også. Så fortsatte vi til Tvedestrand. Dit kom vi i den stille tiden sent på ettermiddagen. Vi handlet matvarer og fortsatte sykkelturen. Fortsatt var det grei vei å sykle. Fra Tvedestrand fortsatte vi til Risøya. Denne strekningen var litt mer kupert. Dessuten hadde vi en litt ekkel episode med noen unge menn som virket truende.
|
Trefoldighet kirke, Arendal ligger i Trefoldighet sokn i Arendal prosti. Den er bygget i mur og ble oppført i 1888. Kirken har korsplan og 850 sitteplasser. Kirken har vernestatus listeført. Arkitekt: C. Fürst. |
||||||
Sommer
i Arendal |
|
||||||
Onsdag 19. juli 2006 Vi fortsatte inn til Risør. Siden vi ikke skulle så langt denne dagen, hadde vi god tid i Risør. Vi besøkte bakeriet og så deler av VG-showet. Steinmuseet fikk også et besøk før vi tok ferga over til Øysang. På steinmuseet (Norsk Steinsenter) ligger mineraler og bergarter og glimrer. I alle farger, fra alle verdenshjørner. Glitrende, spektakulære, overraskende, morsomme og vakre. Mannen bak steinsenteret er Dagfinn Pedersen. Norsk steinsenter ble etablert i 1982 og leverer smykkesteiner og gaveartikler til private og butikker over hele landet. Vi hadde bestilt rom på Jegertunet. Det var veldig varmt fortsatt og veien fra Øysang til Jegertunet føltes veldig lang. Sykkeldistanse: ca 26 km Kommuner: Tvedestrand og Risør |
Rast ved Torskeberget. Karl Martin benyttet sjansen til et bad og utfordret brennmanetene. |
||||||
Risør |
VG-showet
fulgte etter oss langs kysten. Her er de i
Risør. |
||||||
|
Navnet Risør kommer
fra øya Risøya, en øy utenfor byen, som er bevokst
med kratt (ris). Det gamle stedsnavnet for byen var Øster-Riisøer, for å skille byen fra Vester-Risøer (Mandal). Det ble benyttet frem til 1905, da Risør ble den offisielle skrivemåten. Risør by blir ofte kalt Trehusbyen eller Den hvite by ved Skagerrak. Det meste av gamle Søndeled kommune (Nå Risør kommune) er preget av et sterkt kupert terreng med skogdekte åser og knauser. Kommunen har tre store fjorder, Nordfjorden, Sørfjorden og Sandnesfjorden, markerer seg i landskapet. Innerst i Søndeledfjorden munner Gjerstadvassdraget ut og bygda Søndeled ligger også der inne innerst i Søndeledfjorden. Risør ligger lunt bak beskyttende holmer og skjær noen stenkast fra åpent hav, på den store halvøya som dannes mellom de to fjordene. (12. april 2021) Risør – Wikipedia Avslapning på Jegertunet hotel |
||||||
Torsdag 20. juli 2006 Dagens mål var Jomfruland. Først til Stabbestad, så ferge til Kragerø og båt til Jomfruland. Jomfruland
er en langstrakt rullesteinsøy som ligger i
skjærgården utenfor Kragerø i Telemark. Den er 7,5 km lang og 1 km bred på det bredeste og utgjør et areal på 2,96 km². Wikipedia I Kragerø rakk vi et besøk på bakeriet før vi tok båten. Lett sykling. Overnatting på Jomfruland Sykkeldistanse ca 20 km + litt sykling på Jomfruland (uten bagasje) Kommuner: Risør og Kragerø |
Ferga over til Kragerø fra Stabbestad |
||||||
Kragerø |
|
||||||
Kragerø sett fra bakeriet. |
Havna på Jomfruland |
||||||
Jomfruland Access to Jomfruland is by water taxi, car ferry, or by private vessel. The island has several guest harbours. The island has several attractions, among which are splendid beaches, developed docks with restaurant and kiosk facilities, rolling stone beaches on the island's north side, as well as good hiking possibilities for tourists and residents alike. Geologically, Jomfruland is part of a large residual moraine from the Ice Age called the Ra step. Jomfruland is the product of the back parts of the moraine (Ra) sticking out of the water. Eastward, the moraine remains underwater from Jomfruland to Mølen in Brunlanes, before it reappears after crossing Tromøy. Where the Ra is connected to the mainland it forms pebble beaches. (27. april 2020) https://en.wikipedia.org/wiki/Jomfruland |
Jomfruland, Kråka |
||||||
Omtrent
midt på øya finnes to hvite fyrtårn, et gammelt
og et nytt. Det er kun det nyeste som er i bruk i dag. Fyrtårnene på Jomfruland er svært karakteristiske og er synlige fra alle kanter. Ofte blir tårnene på Jomfruland referert til som kjennetegnet til Kragerø og skjærgården. Det eldste av tårnene er åpent for publikum om sommeren. Geologisk er Jomfruland en del av den store endemorenen ratrinnet. Jomfruland er et stykke der ryggen på morenen (raet) stikker opp over vannet. Østover går moreneryggen under vann fra Jomfruland til Mølen i Brunlanes, og mot vest dukker den igjen opp på Tromøy. Når raet er landfast danner det rullesteinsstrender. Mellom Jomfruland og Tromøy er det farlige grunner på steder der moreneryggen nesten når opp til havoverflaten. Jomfruland er kjent for hvitveis og øya ble brukt som innspillingssted i den norske filmen om Kristin Lavransdatter nettopp på grunn av dette flotte bakteppet. Hver vår i begynnelsen av mai brer hvitveisen sitt teppe over Jomfruland. Øya er også kjent for sitt rike fugleliv, og over 300 arter er observert på øya. (Wikipedia) |
|||||||
|
Underveis badet vi i et vann med badestrand. |
||||||
Det ble lite sykling denne dagen. Bare inn til Langesund. Derfra tok vi båt til Helgeroa og overnattet på campingen der. Sykkeldistanse ca 10 km Kommuner: Bamble og Larvik Vi venter på båten i Langesund. Mens vi ventet fikk vi se litt av Langesund. Båten skulle ikke gå før kl 1600. Vi var også en tur på Cudrios sjøbod med kystmuseum |
|
||||||
Vi nærmer oss Helgeroa. |
Helgeroa |
||||||
Søndag
23. juli 2006 Vi syklet inn til Sandefjord og tok inn på Hotell Kong Carl. Kjempefint hotell. To av teltstengene våre hadde brukket og klokkereima mi hadde røket, så vi håpet på å få ordnet disse tingene i Sandefjord. Vi tok den korteste veien (ikke sykkelveien) inn til Larvik. Der spiste vi lunsj på jernbanestasjonen. Det er Grete som er kartleser, men før Larvik ble hun pluteselig helt retningsvill og vi kjørte feil. Det ble ca 6 km ekstrasykling. Etter Larvik var vi innom Kaupang. Der var det familiedag og vi fikk med oss litt av det som foregikk. Etterpå fant vi en fin strand og fikk en avkjøling før vi kjørte videre til Sandefjord. Sykkeldistanse: ca 44 km Kommuner: Larvik og Sandefjord |
Avstander fra Helgeroa |
||||||
Vi kjørte forbi Larvik Sjøfartsmuseum
og så modellen av flåten fra Tangaroaekspedisjonen
|
På Kaupang var det
familiedag da vi kom forbi. |
||||||
På dette stedet var det trolig en hedensk sentralhelligdom. Kong Sigurd Jorsalfar reiste trolig en kirke her på 1100-tallet. Etter en brann i 1360 og et kraftig jordskjelv i 1755 ble gjenreisingen i 1760 også ensbetydende med omfattende endringer. Restaurering i 1860 ga kirken dens nåværende skikkelse. |
Dette er en av Sandefjords eldste bygninger. Var 1680 bolig. Eier 1739 kjøpmann Ole Simensen Calundan. Etter flere eiere kjøpte møllemester Johan Carl Gabrielsen i 1840-årene, som startet "herberger"-forretning. Ble senere hotell. (Skilt ved hotellet) |
||||||
Mandag
24. juli 2006
Vi fikk ordnet med klokkereima mi,
På Veierland tilbrakte vi noen timer.
Vi syklet litt rundt og så oss om.
(Veldig fin frokost)
|
|
||||||
Gravhaug på Gokstad. Gokstadhaugen ligger like utenfor Sandefjord sentrum, og inneholdt Gokstadskipet som ble gravet ut i 1880. I følge tradisjonen var dette graven til ynglingekongen Olav Geirstadalv. Restene av kongens ben ligger i haugen, mens skipet er på Vikingskipshuset på Bygdøy, Oslo. Graven inneholdt foruten skipet også en mengde andre gjenstander, deriblant restene av tre småbåter fra 5,5 til 10 meter lange |
M/F "Jutøya" trafikkerer Nøtterøy-Veierland i faste daglige ruter hele året . Lengde 51 fot (15,5 meter), bredde 16 fot (5 meter), lasteevne fordekk 5500 kg, sitteplasser i salong 24. Kallesignal LLGF. (visitnorway 2006) |
||||||
Veierland er bilfritt, så har bruker de trillebår |
Veierland kirke er fra 1905 |
||||||
Veierland
er ei øy som tilhører Nøtterøy kommune i Vestfold.
|
Her
er vi på Nøtterøy bakeri. |
||||||
Slottsfjellet, Tønsberg Slottsfjellet - The Castle Hill area is the most popular outdoor recreation area in the center of Tønsberg and has a long and exciting history. The Castle Hill has the largest ruin park in Scandinavia with ruins from Castrum Tunsbergis, which was Norways largest castle in the 14th century. The castle was destroyed in 1503. The ruins consist of 700 metres of outer-wall with watchtowers and castles, the King´s Hall, built by King Håkon Håkonsson, “Teglkastellet” built by King Magnus Lagabøte, and St. Mikael Church which may have been completed in 1191. (27. april 2020) https://www.visitnorway.com/listings/castle-rock-tower/81/ |
|
||||||
Brygga i Tønsberg. Vi spiste middag på Taverna Pithagoras (ikke på Brygga), men var innom et av stedene på brygga etterpå. |
Utsikt fra rommet vårt på Hotell Klubben |
||||||
Tirsdag 25. juli 2006 Vi fortsatt mot Åsgårdstrand, så huset til Munch og vasset litt i fjorden Fin sykkelvei. Ved Borrehaugene tok vi en pause og så på utstillingen. Vi hadde tenkt å ta en pause i Horten, men det ble det ikke noe av. Ved Nykirke fikk vi problemer med veien. Der møtte vi den nye motorveien og det var ikke skilta noe alternativ for syklister. Vi spurte på bensinstasjonen. De visste heldigvis hvor vi skulle sykle. Men det var en ganske lang omvei. Middag spiste vi i Holmestrand. Der var dagens rett hvalbiff. Deilig! Så fortsatte vi til Sande og tok inn på Aannestad Motell. Vi sykla den gamle E 18. Det var deilig og skyggefullt under fjellet på den tiden av døgnet. Sykkeldistanse:
ca 59 km (også denne dagen med litt feilsykling.) |
Oslofjorden ved Åsgårdstrand |
||||||
Her
var Edvard
Munch de fleste somrene mellom 1889 og 1909 |
Fra
Åsgårdstrand fulgte vi en skogsti langs kysten. |
||||||
Borrehaugene Vi var innom Midgard historiske senter ved Borrehaugene. På bildet vokster Ygdrasil med røttene opp |
Holmestrand. Her ved havna spiste vi middag |
||||||
Bading ved Aannestad motell i Sande. Stranda er ved Holm camping. |
|||||||
|
Det var tungt opp til Rølleshaugen,
|
||||||
Karl
Martin og Grete fortsatte opp Lierbakkene. Det
var en ganske varm fornøyelse. Vel oppe tok Grete et bad i Damtjern. Så fortsatte vi inn mot Oslo. Damtjern |
Det var ikke like lett å finne sykkelveien alle steder, men her er Karl Martin kjent, så det gikk greit helt til Høvik. Der hadde Karl Martin plutselig flatt dekk. Han fikk pumpet det opp på en dekkbutikk og lufta holdt faktisk helt inn til Oslo. |