Sykkelturen Egersund – Oslo i 2006

2. del av planen min om å sykle hele norskekysten.

Bilder og kort beskrivelse av turen.

(1. del,  Lindesnes – Nordkapp tok jeg i 2003,

3. del,  Oslo – Moss tok jeg i 2008 og Svinesund-Fredrikstad og Moss-Fredrikstad i 2009

Siste del: Honningsvåg - Grense Jakobselv ble gjennomført sommeren 2013)

rettelser 23. september 2024

grete@emblemsvaag.no

tilbake til 1. side


Lørdag 8. juli 2006

Jeg syklet og Karl Martin ble kjørt hjemmefra til byen (av Erling eller Magnus).


Vi tok tog til Egersund. Der bodde vi på Grand hotell.


I Egersund var det visefestival denne helga og vi fikk med oss en veldig bra
konsert på Telegrafen med "2 me og to te".

Været: Klamt, lettskya vær, noen regndråper.




 Egersund_Oslo_Oslo_Youngstorget

Fra Youngstorget sykla vi til Oslo S for å ta toget til Egersund.
Egersund_Oslo_Egersund_Grand_hotell
Grand hotell
Egersund_Oslo_Egersund_visefestival
"2 me og to te" på Telegrafen.
(Knut Gundersen, Odd Erik Stuhaug,
Ole Tobias Dahl og Ernst Torgersen)
Fin konsert



 Egersund_Oslo_Egersund_Hestvad_bru
Hestvad bru
. Sykkelveien "Nordsjøruta" går over denne fine broa fra 1851.


Søndag 9. juli 2006

Vi brukte formiddagen i Egersund.
Først var vi en tur og så på kirken.
Deretter syklet vi til Fajansemuseet.
Det skulle åpne klokka 11, men den som hadde ansvaret for
å åpne måtte ha forsovet seg. Heldigvis var det en lokalkjent der.
Han fikk ringt rette vedkommende så museet ble åpnet.

Etter museumsbesøket spiste vi lunsj, og begynte sykkelturen.
Dagens mål var Sogndalstrand eller Hauge.

Vi fikk ganske kraftig motvind og måtte trå selv i enkelte nedoverbakker. 
Rett etter passering av kommunegrensa til Sogndal kom regnet.
Det pisket i ansiktet.

I Sogndalstrand tok vi inn på hotellet.
Ikke noe trivelig å campe i sånt vær.
Heldigvis ble det bedre vær utover kvelden

Sykkeldistanse ca 35 km

Kommuner: Eigersund og Sokndal

 Egersund_Oslo_Egersund_kirke

Egersund kirke 


 Egersund_Oslo_Stapnes
Det var dårlig vær ved Stapnes.

 Egersund_Oslo_Sogndalstrand_havet
Men været ble bedre igjen om kvelden. Her er vi ved Sogndalstrand.

 Egersund_Oslo_Sogndalstrand
Det ble noe bedre vær utover kvelden, og vi gikk en tur for å se Sogndalstrand

Egersund_Oslo_Sogndalstrand_fenglet
Greit å vite når fengselet er åpent.
Dette "fengselet" er i Sogndalstrand.

Egersund_Oslo_Sogndalstrand
Sogndalstrand

Mandag 10. juli 2006

Vi forlot Sogndalstrand og skulle sykle til Flekkefjord,
en etappe med mange, lange bakker.


Mellom Hauge og Jøssingfjord skulle vi opp i 180 meter, mellom Jøssingfjord
og Åna-Sira skulle vi opp til Nordsjørutas høyeste punkt på 275 meter.
Så mellom Åna-Sira og Flekkefjord skulle vi opp i 170 meter.


Været ble etter vært veldig fint. Egentlig litt for varmt i oppoverbakkene.

Men det var små vann hvor vi kunne kjøle oss ned.

Fra Flekkefjord fortsatte vi til Ege Camping.
Denne strekningen var helt forferdelig å sykle. 
Vi sykle på en del av gamle Vestlandske Hovedvei
og den er IKKE egnet som
 sykkelvei

På Ege Camping, som på veldig mange andre campingplasser,
ble teltgjestene plassert med lengst mulig avstand til sanitæranlegg.
Det er viktig at de med campingvogn - eller bil skal slippe å gå langt.
Dessuten betalte vi 160 kroner for oppholdet og det er den dyreste
campingen vi har vært på.


Sykkeldistanse: ca 48 km

Kommuner: Sokndal og Flekkefjord

 Egersund_Oslo_Sogndalstrand
 Sogndalstrand kulturhotell

Egersund_Oslo_tunge_bakker
Egersund_Oslo
Lange bakker mellom Hauge og
Jøssingfjord. (Men så blir det fine utforkjøringer på den andre siden.)


 

Egersund_Oslo_bad

(Åna Sira-bildet hører egentlig hjemme
etter Jøssingfjorden)

Egersund_Oslo_grensehandel
På Grensehandelen i Åna Sira tok vi en kaffepause.
(Grensen mellom Rogaland og Vest-Agder.)


 Egersund_Oslo_Jossingfjord_tunnel
Litt av veien ned mot Jøssingfjord. 


Jøssingfjorden er en fjord i Sokndal kommune i Rogaland fylke.
Jøssingfjorden er særlig kjent for Altmark-saken i Jøssingfjorden den
16. februar 1940. Innerst i fjorden ligger Nedre Helleren kraftverk.


 Egersund_Oslo_Jossingfjord
Jøssingfjorden

Under annen verdenskrig ble betegnelsen jøssing tatt i bruk for
antinazistiske nordmenn; bakgrunnen var Altmark-saken.
Jøssingfjorden er også utskipningshavn for bedriften Titania AS som driver
med gruve (dagbrudd) og renseanlegg for titanmalm.
(Wikipedia)

 Egersund_Oslo_toppen
Vi har kommet opp på turens høyeste punkt.

 Egersund_Oslo_Aana-Sira
Det er idyllisk i Åna Sira

Tirsdag 11. juli 2006


Vi hadde et voldsomt regnvær om natta,
men heldigvis sluttet det å regne ved 9 tida.
Og teltet vårt er heldigvis tett.


Vi syklet til Lomsesanden ved Farsund.

Fra Ege fulgte vi Nordsjøruta fram til Gjervollstad.
Derfra tok vi hovedveien til Farsund.

Starten på dagen var forferdelig.  Igjen fulgte vi Vestlandske Hovedvei.
Men det eneste alternativet var E 39 og det fristet ikke det heller.
Fra Feda var det igjen noen bakker, men nå var det på asfalt så da gikk
det lettere.
Fra Liknes gikk det oppover igjen, nå til ca 220 meter.

På bibelcampen Åpta tok vi en pause. Vi lurte på å bli der om natta,
men Karl Martin lengtet ut til havet. Så vi fortsatte ut til Lomsesanden.

Overnatting på Lomsesanden utenfor Farsund.

Sykkeldistanse: ca 74 km

Kommuner: Flekkfjord og Farsund

 

                         Egersund_Oslo_Kvinesdal


Fin utsikt, men den er ganske godt gjemt bak trærne.

Onsdag 12. juli 2006

 

Dagens etappe gikk til Spangereid.

Vi startet dagen med en tur på den fine stranda.
Så tok vi en titt på Farsund. Der fant vi fort bakeriet.
Vi besøkte bakeriene i de fleste byene på turen.


Fram til Lyngdal var det grei sykling, men derfra var det igjen en lang bakke.
Men så blir det jo noen fine utforkjøringer også da.


Vi hadde tenkt å campe på Spangereid, men campingen var stengt.
Derfor tok vi inn på Gjestehuset.
Det var under ombygning, så det var ikke noe mat å få.
Vi handlet på Spar og spiste medbrakt mat i spisesalen.
(Vi hadde spurt om det var greit og det var det.)

Sykkeldistanse: ca 43 km
Kommuner: Farsund, Lyngdal og Lindesnes

Egersund_Oslo_Farsund_bakeriet
                                           Bakeri i Farsund

 


  Egersund_Oslo_Lomsesanden


Fint vær, og stille og rolig på Lomsesanden.


 Egersund_Oslo_Farsund
Havna i Farsund

 Egersund_Oslo_Lyngdal
Stranda i Lyngdal.
Her tok vi en kafferast og spiste boller vi hadde med fra bakeriet i Farsund

Torsdag 13. juli 2006

Igjen var det et voldsomt regnvær om natta, men om morgene var det sol.

Vi fortsatte turen, med Mandal som dagens mål.

Vi orka ikke mer av Vestlandske Hovedvei og tok den alternative ruta
mellom Trædal og Hesland. Grei sykling denne dagen. 
Særlig den siste strekningen inn mot Mandal var veldig fin.

I Mandal fant vi et bakeri med en gang.

Etter besøk der fortsatte vi til Sjøsanden, og slo opp teltet der.

Om kvelden var vi i byen.

Sykkeldistanse: ca 37 km
Kommuner: Lindesnes og Mandal

 Egersund_Oslo_Snik
Ved Lohnestrand


Egersund_Oslo_Snik_hus

    

Egersund_Oslo_Snik_Karl-Martin.
Karl Martin på vei ned mot Lohnestrand.
Dette er også en del av sykkelveien mellom Kristiansand og Stavanger.
Den er ikke fri for tungtrafikk.

Egersund_Oslo_Snik_rast
Men det er mange fine steder
underveis




Til venstre: Bra grunnmur på dette hus ved Snik.







Egersund_Oslo_ColorLine
Color Line ved Furuholmen camping.


 Egersund_Oslo_Mandal_bakeri
Det første bakeriet vi besøkte i Mandal. Her ble det kaffe og bløtekake.

 Egersund_Oslo_Mandal
Utsiktpunktet Uranienborg.

Følg Torjusheigata fra torget til krysset med Grensegata, der det står skilt inn mellom to hus
til høyre mot Uranienborg. Herfra er det greit å finne stien/trappa til toppen. Et alternativ er
å gå opp trappene ved inngangen til P-huset i gågata, mellom Edgars og Husfliden.

Lengde: ca 0,8 km t/r | Tidsbruk: ca 15-30 min | Vanskelighet: lett, men med stigning

(Uranienborg
På toppen av Torjusheia, 62 meter over havet og gamlebyen i Mandal, troner det hvite kikkerthuset
på Uranienborg - et landemerke i Mandal. Herfra finnes den den flotteste
utsikt over byen og langt utover havet. I seilskutetiden var dette utkikksplassen der
koner og barn gikk opp for å speide etter mann og far når skutene kom inn Mannefjorden.

Det første kikkerthuset ble bygget på Torjusheia i 1862, til minne om det russiske
linjeskipet Ingermanland´s forlis utenfor kysten i 1842. Kikkerten i det første kikkerthuset
skal ha vært berget fra vraket av Ingermanland. Navnet Uranienborg skal
ha vært inspirert av Tycho Brahes observatorium utenfor København. Huset har vært
bygget opp flere ganger. Ett ble revet av tyskerne under andre verdenskrig, fordi det
sjenerte innflygingen til flyplassen på Vestnes. Tyskerne anla også tre kanonstillinger på Uranienborg
og fjellet er gjennomhullet av tunneler og bunkere.Dagens hus på
Uranienborg er sekskantet, med kikkert som kan dreies slik at en kan se i alle retninger.
Det er ryddet stier og satt opp nye benker.

På nasjonale festdager som 17. mai heises flagget på Uranienborg. Speideren sørger også
for flagging på søndager i sommertiden. Flaggstang og i sin tid nytt kikkerthus på
Uranienborg ble finansiert ved inntekter fra en revy initiert av bypatrioten Lars O Rølland. Rølland
heiste det norske flagget på Uranienborg. Han ble arrestert og døde i tysk
fangenskap i 1945. Det ligger en minnestein for Rølland ved Kikkerthuset på Uranienborg
og det er en befestet tradisjon at det alltid holdes minnetale for Rølland i Mandal på nasjonaldagen.

Uranienborg utsiktspunkt | Topcamp.)       (7. oktober 2022)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Uranienborg
er et utsiktspunkt midt i Mandal hvor man kan se nesten hele byen og ut på
havet. Uranienborg, eller Torjusheia som fjellet heter, er et flott utsiktspunkt i byen, 62 m.o.h.
Navnet Uranienborg ble gitt til det første kikkerthuset som ble bygd her i 1862, til minne om
det russiske linjeskipet Ingermanland´s forlis utenfor kysten i 1842. Kikkerten til
Ingermanland skal ha stått der. Noen mener det ble oppkalt etter Tycho Brahes observatorium utenfor København! 
Under andre verdenskrig var det tre kanonstillinger på Uranienborg og fjellet er
gjennomhullet av tunneler og bunkere.
Praktfull utsikt over hele byen og skjærgården. Kikkerthuset er av relativt ny dato, det er
ryddet stier og satt opp nye benker.
Uranienborg - utsiktspunkt | Nature Attractions | Mandal | Norway (visitnorway.no)
Fredag 14. juli 2006


Vi skulle til Åros i Søgne, men startet ikke før etter lunsj.
Først skulle Karl Martin inn til Mandal å kjøpe nytt sykkeldekk
og få satt det på.
Så måtte vi en tur på stranda. Der badet vi og spiste lunsj. 


På vei gjennom Mandal oppdaget vi at de hadde flere bakerier.
Det ble plass til bløtekake, selv om vi akkurat hadde spist lunsj.

Dagens etappe var ganske grei. Vi hadde noen bratte, men ikke
veldig lange bakker. Karl Martin sleit litt med giret sitt,
så det ble tungt nok for han. 


Ved Søgne kirke tok vi feil av veien å måtte ha hjelp for å finne
campingen. Vi traff heldigvis en som var god til å forklare kjøreruta.


På campingen ble vi igjen plassert med lengst mulig avstand til
sanitæranlegget. Om natta hadde det vært skikkelig fest på campingen.
Men man sover godt etter all syklingen og vi hørte ingenting
Det var visst bare Karl Martin og jeg på campingen som hadde sovet den natta.

Sykkeldistanse: ca 45 km
Kommuner: Mandal og Søgn


 Egersund_Oslo_Mandal_sykkelreparasjon
Karl Martin måtte ha nytt dekk på sykkelen.

 
Egersund_Oslo_Mandal_Sjosanden


Badeliv på Sjøsanden. Vi spiste lunsj på stranda før vi begynte på turen videre


Egersund_Oslo_Mandal
En fin dag i Mandal.
På veien gjennom byen fant vi to bakerier til. Vi prøvde bløtekaka til Schmidts Dampbakeri


 Egersund_Oslo_Hartmark_kirke
Harkmark kirke med steinsetting fra jernalderen.

Harkmark kirke er en langkirke fra 1613 på Harkmark i Mandal kommune,
Vest-Agder fylke. Byggverket er i tømmer og har 135 plasser.
Den står på stedet hvor en eldre kirke har ligget, og det er en 4 meter stor ring
av seks bautasteiner like foran kirken. Kirkestedet Harkmark er fra vikingtiden,
det var eneste handelssted i vestre Agder og nevnes i Snorres kongesagaer.
Ved siden av Vanse kirke, Oddernes kirke og Høvåg kirke er
Harkmark blant kristenhetens tidlige kirkesteder på Agder.
https://no.wikipedia.org/wiki/Harkmark_kirke

 Egersund_Oslo_Skarpeid
Rast ved Ålo. Veien hit var som en berg og dalbane. Ikke veldig lange bakker,
men ganske bratte. Karl Martin hadde problem med giret, så han sleit her.
Da var det godt å kjøle beina litt.





Lørdag 15. juli 2006


Vi vurderte en hviledag på Åros
med tur til Ny-Hellesund.

Men så fant vi ut at vi kunne ta båt fra
Kristiansand til Lillesand.
Denne båten gikk alle dager uten søndag.

Fra Kristiansand går Nordsjøruta,
som vi stort sett fulgte, langt inn i landet.
Derfor var denne båtturen fristende.

Vi tok raskeste vei inn til Kristiansand.
Turen inn til byen gikk greit,
bortsett fra at en buss fra Birkeland Busser
prøvde å presse Karl Martin av veien.


I Kristiansand rakk vi en liten bytur
og et besøk på et bakeri før vi gikk
ombord i båten. 

Vi campet på Tingsaker camping
utenfor Lillesand,
men syklet tilbake til byen om
kvelden for å spise middag.

Sykkeledistanse: ca 26 km

Kommuner: Søgne, Kristiansand og Lillesand

Egersund_Oslo_Kristiansand_bakeri
Egersund_Oslo_Kristiansand_domkirken
Egersund_Oslo_Kristiansand_sykkelkunstner
Egersund_Oslo_Kristiansand_torget
Noen bilder fra Kristiansand
Øverst til venstre: bakeribesøk.
Nederst til venstre: sykkelkunstner
Øverst til høyre: domkirken,
vigslet 18. 3.1885
Nederst til høyre: torget

  Egersund_Oslo_Kristiansand
Men vi ventet på avgang fra Kristiansand, koste vi oss på kaia med en kurv jordbær.

 Egersund_Oslo_Kristiansand_Oya
MB Øya er snart klar til avgang

Byggeår            1955
G.G. Gjertsen            Hatlestrand
Lengde                          17.4 m
Bredde                          4,74 m
Dypgående                   2.26 m
Brutto tonnasje           37   tonn
Kjenningssignal          LNMo
Hjemmehavn              Lillesand

 Egersund_Oslo_baattur
Det var en veldig fin båttur. Vi angret ikke på valget vi gjorde.


Egersund_Oslo_Sorlandet

Tømmerstø

Egersund_Oslo_Sorlandet
Skottevik
Egersund_Oslo_Justoybrua
Justøybrua

Bilder fra båtturen fra Kristiansand til Lillesand

Egersund_Oslo_Lillesand
Lillesand
Egersund_Oslo_Blindleia
Krossholmen


 Egersund_Oslo_Lillesand_havn
Kveld i Lillesand
 
Søndag 16. juli 2006

Vi skulle gjennom Grimstad og videre til Bagatell camping.
Dagen begynte greit, men  et sted tok vi feil av veien og
måtte ganske langt tilbake.

Nå kom vi inn på Vestlandske hovedvei igjen.
Det begynte riktignok greit, men ble verre og verre.
Dessuten var det forferdelig varmt denne dagen.
Høyeste temperatur i landet sa meteorologen. 

Vi tok en stopp i Landvik. Der står skulpturen "Knut Hamsun"
I Grimstad spurte vi etter nærmeste badestrand
og ble anbefalt Groosstranden.
Den fant vi greit og fikk kjølt oss litt ned.

Etter badet ruslet vi litt i Grimstad og spiste middag før vi fortsatte til

Bagatell camping.

Sykkeldistanse:  ca 45 km
Kommuner: Lillesand og Grimstad


Egersund_Oslo_Kaldvellvassdraget
Kaldveldvassdraget. 
Så langt var Vestlandske hovedvei ren idyll, men det varte ikke så lenge. Kaldvellelva

Hele vassdraget bærer preg av tømmervirksomhet, med fine, steinsatte stemmer,
rester etter tømmerrenner og andre tekniske kulturminner.
Aktiviteten var på sitt største fra 1890 og fram til 1960-årene. Tre-sliperiet lå ved Sliperifossen og kartongfabrikken med sagbruket lå nede ved sjøen.

 
  Egersund_Oslo_Vestlandske_hovedvei

Her begynner grusen, bakkene og varmen.



Veslandske hovedvei ble opprinnelig bygd av innleide veiarbeidere omkring år
1790 under ledelse av generalvegmester Bartholomeus von Rummelhoff.
Veien var i bruk fram til 1905.


Mandag 17. juli 2006



Hviledag !!!

 

 
  Egersund_Oslo_Bagatell

Avslapning og bading hele dagen.


 Egersund_Oslo_Strand_hotell
Vi besøkte  Strand hotell, Fevik og tok en kald pils

 Egersund_Oslo_Strand_hotell_Fevik
Grete i palmehagen på Strand hotell

Tirsdag 18. juli

Så var det å sette seg på sykkelen igjen.

Inn til Arendal gikk det greit. Vi besøkte bakeriet der også.

Så fortsatte vi til Tvedestrand. Dit kom vi i den stille tiden sent på
ettermiddagen. Vi handlet matvarer og fortsatte sykkelturen.

Fortsatt var det grei vei å sykle.

Fra Tvedestrand fortsatte vi til Risøya.
Denne strekningen var litt mer kupert.

Dessuten hadde vi en litt ekkel episode med
noen unge menn som virket truende.


Sykkeldistanse: ca 63 km

Kommuner: Grimstad, Arendal og Tvedestrand


 Egersund_Oslo_Arendal_kirke
Trefoldighet kirke, Arendal ligger i Trefoldighet sokn i Arendal prosti.
Den er bygget i mur og ble oppført i 1888. Kirken har korsplan og
850 sitteplasser. Kirken har vernestatus listeført.  Arkitekt: C. Fürst.


Egersund_Oslo_Arendal_Pollen

Sommer i Arendal

 
  Egersund_Oslo_badevann
Det ble bading i ferskvann, selv om vi er på Sørlandet.
Her var det skyggefullt og godt.


Onsdag 19. juli 2006

Vi fortsatte inn til Risør. 
Siden vi ikke skulle så langt denne dagen, hadde vi god tid i Risør.

Vi besøkte bakeriet og så deler av VG-showet.
Steinmuseet fikk også et besøk før vi tok ferga over til Øysang.

På steinmuseet (Norsk Steinsenter) ligger mineraler og bergarter
og glimrer. I alle farger, fra alle verdenshjørner. Glitrende,
spektakulære, overraskende, morsomme og vakre.
Mannen bak steinsenteret er Dagfinn Pedersen.
Norsk steinsenter ble etablert i 1982 og leverer smykkesteiner
og gaveartikler til private og butikker over hele landet.

Vi hadde bestilt rom på Jegertunet.

Det var veldig varmt fortsatt og veien fra Øysang til Jegertunet
føltes veldig lang.

Sykkeldistanse: ca 26 km
Kommuner: Tvedestrand og Risør

 Egersund_Oslo_Torskeberget
Rast ved Torskeberget. Karl Martin benyttet sjansen til et bad og utfordret
brennmanetene.


Egersund_Oslo_Risor

Risør

 

Egersund_Oslo_Risor_VG-showet

VG-showet fulgte etter oss langs kysten.  Her er de i Risør.

Egersund_Oslo_Risor_ferga
Ferga går mellom Risør og Øysang
Egersund_Oslo_Risor_sommer
Farvel til Risør

Navnet Risør kommer fra øya Risøya, en øy utenfor byen, som er bevokst med kratt
(ris). Det gamle stedsnavnet for byen var Øster-Riisøer, for å skille byen fra Vester-Risøer (Mandal). Det ble benyttet frem til 1905, da Risør ble den offisielle skrivemåten.
Risør by blir ofte kalt Trehusbyen eller Den hvite by ved Skagerrak.

Det meste av gamle Søndeled kommune (Nå Risør kommune) er preget av et sterkt
kupert terreng med skogdekte åser og knauser. Kommunen har tre store fjorder,
Nordfjorden, Sørfjorden og Sandnesfjorden, markerer seg i landskapet. Innerst i Søndeledfjorden munner Gjerstadvassdraget ut og bygda Søndeled ligger også der
inne innerst i Søndeledfjorden. Risør ligger lunt bak beskyttende holmer og skjær noen
stenkast fra åpent hav, på den store halvøya som dannes mellom de to fjordene.
(12. april 2021)
Risør – Wikipedia


 Egersund_Oslo_Jegertunet
Avslapning på Jegertunet hotel


Torsdag 20. juli 2006

Dagens mål var Jomfruland.

Først til Stabbestad, så ferge til Kragerø og båt til Jomfruland.

Jomfruland er en langstrakt rullesteinsøy som ligger i
skjærgården utenfor Kragerø i Telemark.
Den er 7,5 km lang og 1 km bred på det
bredeste og utgjør et areal på 2,96 km².

Wikipedia

I Kragerø rakk vi et besøk på bakeriet før vi tok båten.

Lett sykling.

Overnatting på Jomfruland

Sykkeldistanse ca 20 km + litt sykling på Jomfruland
(uten bagasje)

Kommuner: Risør og Kragerø

 Egersund_Oslo_Jesper
Ferga over til Kragerø
fra Stabbestad


Egersund_Oslo_mot_Kragero
Kragerø

 

Egersund_Oslo_Kragero

Kragerø

 Egersund_Oslo_Kragero_fra_bakern
Kragerø sett fra bakeriet.

 Egersund_Oslo_Jomfruland_havn
Havna på Jomfruland

 Egersund_Oslo_Jomfruland_utsikt
Jomfruland
Access to Jomfruland is by water taxi, car ferry, or by private vessel. The island has
several guest harbours. The island has several attractions, among which are splendid
beaches, developed docks with restaurant and kiosk facilities,
rolling stone beaches on the island's north side, as well as good
hiking possibilities for tourists and residents alike.

Geologically, Jomfruland is part of a large residual moraine from the Ice Age called the

Ra
 step. Jomfruland is the product of the back parts of the moraine (Ra) sticking out of
the water. Eastward, the moraine remains underwater from Jomfruland to Mølen in
Brunlanes, before it reappears after crossing Tromøy. Where the Ra is connected to the mainland it forms pebble beaches. 
(27. april 2020)
https://en.wikipedia.org/wiki/Jomfruland

 Egersund_Oslo_Jomfruland_Kraaka
Jomfruland, Kråka

 Egersund_Oslo_Jomfruland_svartor
Omtrent midt på øya finnes to hvite fyrtårn, et gammelt og et nytt.
Det er kun det nyeste som er i bruk i dag. Fyrtårnene på Jomfruland
er svært karakteristiske og er synlige fra alle kanter. Ofte blir tårnene på
Jomfruland referert til som kjennetegnet til Kragerø og skjærgården.
Det eldste av tårnene er åpent for publikum om sommeren.

Geologisk
er Jomfruland en del av den store endemorenen ratrinnet.
Jomfruland er et stykke der ryggen på morenen (raet) stikker opp over
vannet. Østover går moreneryggen under vann fra Jomfruland til Mølen i
Brunlanes, og mot vest dukker den igjen opp på Tromøy. Når raet er
landfast danner det rullesteinsstrender.

Mellom Jomfruland og Tromøy er det farlige grunner på steder der
moreneryggen nesten når opp til havoverflaten.

Jomfruland er kjent for hvitveis og øya ble brukt som innspillingssted i
den norske filmen om Kristin Lavransdatter nettopp på grunn av
dette flotte bakteppet. Hver vår i begynnelsen av mai brer hvitveisen
sitt teppe over Jomfruland.

Øya er også kjent for sitt rike fugleliv, og over 300 arter er observert på øya.

(Wikipedia)




Fredag 21. juli 2006

Båt tilbake til Kragerø.
En liten tur i byen.
Så fortsatte vi mot Langesund.
Vi slo leir på en Rognstranda camping
litt før Langsund.
På denne strekningen var det noen utrolig
bratte bakker, Brekkabakken og Hervikbakken.
Det var lummert denne dagen, så svetten
rant da vi kom opp.

Sykkeldistanse: ca 47 km

Kommuner: Kragerø og Bamble

Egersund_Oslo_Brekkabakken
Egersund_Oslo_veioverbygg
Over: Her var det bratt.
Vi skulle opp bakken,
ikke ned som han på
skiltet.

Til venstre:
Vei med tak.

 
Egersund_Oslo_Valle


En liten stopp ved Valle.

Underveis badet vi i et vann med badestrand.


Lørdag 22. juli 2006

Det ble lite sykling denne dagen. Bare inn til Langesund.
Derfra tok vi båt til Helgeroa og overnattet på campingen der.

Sykkeldistanse ca 10 km
Kommuner: Bamble og Larvik

Egersund_Oslo_Langesund
Vi venter på båten i Langesund. Mens vi ventet fikk vi se litt av Langesund.
Båten skulle ikke gå før kl 1600.
Vi var også en tur på Cudrios sjøbod med kystmuseum

 













Egersund_Oslo_trangt


Fra overfarten. Det var trangt mellom øyene enkelte steder.

 Egersund_Oslo_skute
Vi nærmer oss Helgeroa.

 Egersund_Oslo_Helgeroa
Helgeroa
Søndag 23. juli 2006

Vi syklet inn til Sandefjord og tok inn på Hotell Kong Carl.
Kjempefint hotell.

To av teltstengene våre hadde brukket og klokkereima mi hadde
røket, så vi håpet på å få ordnet disse tingene i Sandefjord.

Vi tok den korteste veien (ikke sykkelveien) inn til Larvik.
Der spiste vi lunsj på jernbanestasjonen.

Det er Grete som er kartleser, men før Larvik ble hun pluteselig helt
retningsvill og vi kjørte feil. Det ble ca 6 km ekstrasykling.

Etter Larvik var vi innom Kaupang.
Der var det familiedag og vi fikk med oss litt av det som foregikk. 

Etterpå fant vi en fin strand og fikk en avkjøling før vi kjørte
videre til Sandefjord.

Sykkeldistanse:  ca 44 km
Kommuner: Larvik og Sandefjord


 Egersund_Oslo
Avstander fra Helgeroa


Egersund_Oslo_Larvik_Tangeroa

Vi kjørte forbi Larvik Sjøfartsmuseum og så modellen av flåten fra Tangaroaekspedisjonen

 
 Egersund_Oslo_Kaupang

Kaupang var det familiedag da vi kom forbi. 
Det var forskjellige aktiviteter der, noe for store og noe for små. Vi ble en stund der.


 Egersund_Oslo_Tjolling_kirke
På dette stedet var det trolig en hedensk sentralhelligdom.
Kong Sigurd Jorsalfar
reiste trolig en kirke her på 1100-tallet. Etter en brann i 1360 og et
kraftig jordskjelv i 1755 ble gjenreisingen i 1760 også ensbetydende
med omfattende endringer. Restaurering i 1860 ga kirken dens
n
åværende skikkelse.

 Egersund_Oslo_Sandefjord_hotell_Kong_Carl
Hotell Kong Carl, Sandefjord
Dette er en av Sandefjords eldste bygninger.
Var 1680 bolig.
Eier 1739 kjøpmann Ole Simensen Calundan. Etter flere eiere kjøpte møllemester
Johan Carl Gabrielsen i 1840-årene, som startet "herberger"-forretning. Ble senere hotell
.
(Skilt ved hotellet)
Mandag 24. juli 2006


Vi fikk ordnet med klokkereima mi,
men teltstenger til teltet vårt fantes ikke.


Så nå er det nok slutt med campinglivet på denne ferien.


Vi fortsatte over Veierland til Tønsberg.

På Veierland tilbrakte vi noen timer. Vi syklet litt rundt og så oss om.


Det ble også tid til et bad før vi måtte ombord i ferga til Nøtterøy.


På Nøtterøy var vi innom Nøtterøy bakeri.
De hadde egentlig stengt, men hadde igjen kake som vi fikk kjøpt.


Så fortsatte vi til Tønsberg og tok inn på Klubben.

(Veldig fin frokost)


Sykkeldistanse: ca 22 km (inkl. sykling på Veierland)

Egersund_Oslo_Sandefjord_kirke
Sandefjord kirke er fra 1903
Egersund_Oslo_Sandefjord_bakeri
Karl Martin samler krefter
til dagens etappe.



 Egersund_Oslo_Gokstad_gravhaug
Gravhaug på Gokstad. Gokstadhaugen ligger like utenfor Sandefjord sentrum,
og inneholdt Gokstadskipet som ble gravet ut i 1880. I følge tradisjonen var dette
graven til ynglingekongen Olav Geirstadalv.
Restene av kongens ben ligger i haugen, mens skipet er på Vikingskipshuset på
Bygdøy, Oslo. Graven inneholdt foruten skipet også en mengde andre gjenstander,
deriblant restene av tre småbåter fra 5,5 til 10 meter lange


 Egersund_Oslo_Jutoya
M/F "Jutøya" trafikkerer Nøtterøy-Veierland i faste daglige ruter hele året .
Lengde 51 fot (15,5 meter), bredde 16 fot (5 meter), lasteevne fordekk 5500 kg,
sitteplasser i salong 24. Kallesignal LLGF. 
(visitnorway 2006)

 Egersund_Oslo_Veierland
Veierland er bilfritt, så har bruker de trillebår

 Egersund_Oslo_Veierland_kirke
Veierland kirke er fra 1905


Egersund_Oslo_Veierland_strand

Veierland er ei øy som tilhører Nøtterøy kommune i Vestfold.
Fram til 1. januar 1965 tilhørte øya Stokke kommune.
Veierland ble overført til Nøtterøy kommune etter de fastboendes
eget ønske. Det er en fastboende befolkning på ca. 150 mennesker,
fordelt på ca. 60 helårsboliger. Det er ca. 450 ferieboliger og hytter på øya.
Pr. 1. januar 2012 var det registrert 158 fastboende på øya. (Kilde SSB)
Øyas areal er på cirka 4,4 kvadratkilometer.
(Wikipedia)


 
 Egersund_Oslo_Notteroy_bakeri

Her er vi på Nøtterøy bakeri.
Vi rakk det akkurat før det stengte for dagen.


 Egersund_Oslo_Tonsberg_Slottsfjellsmodell
Slottsfjellet, Tønsberg

Slottsfjellet - The Castle Hill area is the most popular outdoor recreation
area in the center of Tønsberg and has a long and exciting history.
The Castle Hill has the largest ruin park in Scandinavia with ruins from
Castrum Tunsbergis, which was Norways largest castle in the 14th century.
The castle was destroyed in 1503. The ruins consist of 700 metres of
outer-wall with watchtowers and castles,
the King´s Hall, built by King Håkon Håkonsson,
“Teglkastellet” built by King Magnus Lagabøte,
and St. Mikael Church which may have been completed in 1191.
(27. april 2020)
https://www.visitnorway.com/listings/castle-rock-tower/81/
Egersund_Oslo_Tonsberg_Slottsfjellstaarnet
Tårnet på Slottsfjellet ble reist i
1888 på privat initiativ som et
minnesmerke i forbindelse med
Tønsberg bys tusenårsjubileum.
Det er et 17 meter (60 fot) høyt
utkikkstårn i stein og en enkel,
rundbuet nyrenessanse-stil som
kan gi assosiasjoner til borgtårn
fra middelalderen.
Fasaden er dekorert med et sitat
fra Bjørnstjerne Bjørnson,
innskriften «871-1871 Maa
Byen som paa Tunet staar,
faa blomstre nye Tusind-aar»,
og kongesignaturene
«Haakon R 1. august 1906»,
«Olav R 1. juli 1958» og
«Harald R. 9. mars 1992»
.
 (Wikipedia 2006)
Egersund_Oslo_Tonsberg_fra_Slottsfjellet
Karl Martin ser ut over Tønsberg
fra Slottsfjellet.


Tønsbergs politikere har vedtatt at
Tønsberg skal markedsføres som
landets eldste by.
I følge Snorre ble byen grunnlagt
før slaget i Hafrsfjord.
Dersom dette var
korrekt, ville Tønsberg vært Norges
eldste by, grunnlagt før 871.
Byen feiret sitt 1000-års jubileum
i 1871, og mange har hatt tiltro til
Snorres tidfesting,
bl.a. fordi man ikke har så mange
alternative skriftlige kilder.
Det nøyaktige årstallet 871 er
basert på utregninger fra en av våre
historikere midt på 1800-tallet.
I dag er den vanlige oppfatningen at
slaget foregikk nærmere år 900.

(Wikipedia 2006 historie)
Til høyre:
St Olavs kirke og kloster
tilhørte
premonstratenserordenen.

Klosteret ble opprettet etter
1180.
Klosterkirken er reist før
1207, det året da kong Erling
Steinvegg ble gravlagt i muren.
Klosteret ble nedlagt og
dets eiendommer overtatt av
kongen i 1532. I 1536
brant trolig anlegget.
(Skilt ved ruinen)
Egersund_Oslo_Tonsberg_kirkeruin


 Egersund_Oslo_Tonsberg_kveld
Brygga i Tønsberg.
Vi spiste middag på Taverna Pithagoras (ikke på Brygga),
men var innom et av stedene på brygga etterpå.


 Egersund_Oslo_Tonsberg
Utsikt fra rommet vårt på Hotell Klubben

Tirsdag 25. juli 2006

Vi fortsatt mot Åsgårdstrand, så huset til Munch og vasset litt i fjorden

Fin sykkelvei. 

Ved Borrehaugene tok vi en pause og så på utstillingen.

Vi hadde tenkt å ta en pause i Horten, men det ble det ikke noe av.

Ved Nykirke fikk vi problemer med veien. Der møtte vi den nye motorveien og
det var ikke skilta noe alternativ for syklister. Vi spurte på bensinstasjonen.
De visste heldigvis hvor vi skulle sykle. Men det var en ganske lang omvei.

Middag spiste vi i Holmestrand. Der var dagens rett hvalbiff. Deilig!

Så fortsatte vi til Sande og tok inn på Aannestad Motell.
 
Vi sykla den gamle E 18. Det var deilig og skyggefullt under fjellet på den tiden
av døgnet.

Sykkeldistanse: ca 59 km (også denne dagen med litt feilsykling.)





 Egersund_Oslo_Aasgaardstrand
Oslofjorden ved Åsgårdstrand


Egersund_Oslo_Aasgaardstrand_Munchs_hus

Her var Edvard Munch de fleste somrene mellom 1889 og 1909
Huset var leid for 70 kroner mnd.

 
Egersund_Oslo_vadehav

Fra Åsgårdstrand fulgte vi en skogsti langs kysten.
Vi rastet underveis, og ville gjerne bade. Men har var det bare gjørmete vadehav.


 Egersund_Oslo_Midgard_historisk-senter
Borrehaugene
Vi var innom Midgard historiske senter ved Borrehaugene.
På bildet vokster Ygdrasil med røttene opp


 Egersund_Oslo_Holmestrand
Holmestrand. Her ved havna spiste vi middag

 Egersund_Oslo_Aannestad
Bading ved Aannestad motell i Sande. Stranda er ved Holm camping.


Onsdag 26. juli 2006


Siste dag.


Fra Nationalteateret stasjon tok
vi T-banen til Vestli.
 

Hjemme sto Erling klar med champagneflaska.

Sykkeldistanse: ca 73 km
Total sykkeldistanse: 730 km

Egersund_Oslo_Mariannes_bakeri_Sande
Dagen begynte med et besøk hos
bakeren i Sande.

 
Egersund_Oslo_Drammen  

Det var tungt opp til Rølleshaugen,
ellers gikk det greit inn til Drammen.


Magnus møtte oss i der og tok bagasjen i bilen.

Karl Martin og Grete fortsatte opp Lierbakkene.  Det var en ganske varm fornøyelse.
Vel oppe tok Grete et bad i Damtjern.  Så fortsatte vi inn mot Oslo.


 Egersund_Oslo_Damtjern
Damtjern

Det var ikke like lett å finne sykkelveien alle steder,
men her er Karl Martin kjent, så det gikk greit helt til Høvik.
Der hadde Karl Martin plutselig flatt dekk.
Han fikk pumpet det opp på en dekkbutikk
og lufta holdt faktisk helt inn til Oslo.

tilbake til 1. side