tilbake til 1. side

Sykkelturen Egersund – Oslo i 2006

2. del av planen min om å sykle hele norskekysten.

Bilder og kort beskrivelse av turen.

(1. del,  Lindesnes – Nordkapp tok jeg i 2003,

3. del,  Oslo – Moss tok jeg i 2008 og Svinesund-Fredrikstad og Moss-Fredrikstad i 2009

Jeg har enda ikke bestemt når jeg tar 4. del: Honningsvåg - GrenseJakobselv

(Ble gjennomført sommeren 2013)

grete@emblemsvaag.no


Lørdag 8. juli 2006

Jeg syklet og Karl Martin ble kjørt hjemmefra til byen (av Erling eller Magnus).


Vi tok tog til Egersund. Der bodde vi på Grand hotell.


I Egersund var det visefestival denne helga og vi fikk med oss en veldig bra
konsert på Telegrafen med "2 me og to te".

Været: Klamt, lettskya vær, noen regndråper.




 Egersund_Oslo_Oslo_Youngstorget

Fra Youngstorget sykla vi til Oslo S for å ta toget til Egersund.

Egersund_Oslo_Egersund_Grand_hotell
Grand hotell
Egersund_Oslo_Egersund_visefestival
"2 me og to te" på Telegrafen.
(Knut Gundersen, Odd Erik Stuhaug,
Ole Tobias Dahl og Ernst Torgersen)
Fin konsert


 

 Egersund_Oslo_Egersund_Hestvad_bru
Hestvad bru. Sykkelveien "Nordsjøruta" går over denne fine broa fra 1851.

Søndag 9. juli 2006


Vi brukte formiddagen i Egersund.


Først var vi en tur og så på kirken.


Deretter syklet vi til Fajansemuseet.
Det skulle åpne klokka 11, men den som hadde ansvaret for det måtte ha
forsovet seg. Heldigvis var det en lokalkjent der.
Han fikk ringt rette vedkommende så museet ble åpnet.

Etter musebesøket spiste vi lunsj og begynte sykkelturen.
Dagens mål var Sogndalstrand eller Hauge.


Vi fikk ganske kraftig motvind og måtte trå selv i enkelte nedoverbakker. 
Rett etter passering av kommunegrensa til Sogndal kom regnet.
Det pisket i ansiktet.


I Sogndalstrand tok vi inn på hotellet.
Ikke noe trivelig å campe i sånt vær.
Heldigvis ble det bedre være utover kvelden

 

Sykkeldistanse ca 35 km


Kommuner: Eigersund og Sokndal



 Egersund_Oslo_Egersund_kirke

Egersund kirke 


 Egersund_Oslo_Stapnes
Det var dårlig vær ved Stapnes


 Egersund_Oslo_Sogndalstrand_havet
Men været ble bedre igjen om kvelden. Her er vi ved Sogndalstrand.

 Egersund_Oslo_Sogndalstrand
Det ble noe bedre vær utover kvelden, og vi gikk en tur for å se Sogndalstrand


Egersund_Oslo_Sogndalstrand_fenglet

Greit å vite når fengselet er åpent.

Dette "fengselet" er i Sogndalstrand.
Egersund_Oslo_Sogndalstrand
Sogndalstrand


Mandag 10. juli 2006

Vi forlot Sogndalstrand og skulle sykle til Flekkefjord, en etappe med
mange, lange bakker.


Mellom Hauge og Jøssingfjord skulle vi opp i 180 m, mellom Jøssingfjord og
Åna-Sira skulle vi opp til Nordsjørutas høyeste punkt på 275 m.
Så mellom Åna-Sira og Flekkefjord skulle vi opp i 170 m.


Været ble ettervært veldig fint. Egentlig litt for varmt i oppoverbakkene.

Men det var små vann hvor vi kunne kjøle oss ned.

Fra Flekkefjord fortsatte vi til Ege Camping.
Denne strekningen var helt forferdelig å sykle. 
Vi sykle på en del av gamle Vestlandske Hovedvei og den er IKKE egnet som
sykkelvei


På Ege Camping, som på veldig mange andre campingplasser,
ble teltgjestene plassert med lengst mulig avstand til sanitæranlegg.
Det er viktig at de med campingvogn- eller bil skal slippe å gå langt.
Dessuten betalte vi 160 kroner for oppholdet og det er den dyreste
campingen vi har vært på.


Sykkeldistanse: ca 48 km

Kommuner: Sokndal og Flekkefjord

 Egersund_Oslo_Sogndalstrand_avreise
SogndalstrandS kulturhotell


Egersund_Oslo_tunge_bakker
Lange bakker mellom Hauge og
Jøssingfjord.
(Men så blir det fine utforkjøringer på den andre siden.)

Egersund_Oslo



 

Egersund_Oslo_bad
Egersund_Oslo_grensehandel
Grensehandelen i Åna Sira
tok vi en kaffepause. (Grensen mellom Rogaland og Vest-Agder.

Åna Sira-bildet hører egentlig hjemme
etter Jøssingfjorden)


 

 Egersund_Oslo_Jossingfjord_tunnel
Litt av veien ned mot Jøssingfjord. 



 Egersund_Oslo_Jossingfjord
Jøssingfjorden
Jøssingfjorden er en fjord i Sokndal kommune i Rogaland fylke.
 Jøssingfjorden er særlig kjent for Altmark-saken i Jøssingfjorden den
16. februar 1940. Innerst i fjorden ligger Nedre Helleren kraftverk.
Under annen verdenskrig ble betegnelsen jøssing tatt i bruk for antinazistiske
nordmenn; bakgrunnen var Altmark-saken.
Jøssingfjorden er også utskipningshavn for bedriften Titania AS som driver
med gruve (dagbrudd) og renseanlegg for titanmalm.
(Wikipedia)


 Egersund_Oslo_toppen
Vi har kommet opp på turens høyeste punkt


 Egersund_Oslo_Aana-Sira
Det er idyllisk i Åna Sira

Tirsdag 11. juli 2006


Vi hadde et voldsomt regnvær om natta,
men heldigvis sluttet det å regne ved 9 tida. Og teltet vårt er heldigvis tett.


Vi syklet til Lomsesanden ved Farsund.

Fra Ege fulgte vi Nordsjøruta fram til Gjervollstad. Derfra tok vi hovedveien til
Farsund.

Starten på dagen var forferdelig.
Igjen fulgte vi Vestlandske Hovedvei.
Men det eneste alternativet var E 39 og det fristet ikke det heller.

Fra Feda var det igjen noen bakker, men nå var det på asfalt så da gikk
det lettere.
Fra Liknes gikk det oppover igjen, nå til ca 220 meter.

På bibelcampen Åpta tok vi en pause. Vi lurte på å bli der om natta,
men Karl Martin lengtet ut til havet. Så vi fortsatte ut til Lomsesanden.

Overnatting på Lomsesanden utenfor Farsund.

Sykkeldistanse: ca 74 km

Kommuner: Flekkfjord og Farsund


 

                         Egersund_Oslo_Kvinesdal


Fin utsikt, men den er ganske godt gjemt bak trærne.



Onsdag 12. juli 2006

 

Dagens etappe gikk til Spangereid.

Vi startet dagen med en tur på den fine stranda.
Så tok vi en titt på Farsund. Der fant vi fort bakeriet.
Vi besøkte bakeriene i de fleste byene på turen.


Fram til Lyngdal var det grei sykling, men derfra var det igjen en lang bakke.
Men så blir det jo noen fine utforkjøinger også da.


Vi hadde tenkt å campe på Spangereid, men campingen var stengt.

Derfor tok vi inn på Gjestehuset. Det var under ombygning, så det var ikke noe
mat å få.
Vi handlet på Spar og spiste medbrakt mat i spisesalen.
(Vi hadde spurt om det var greit og det var det.)

Sykkeldistanse: ca 43 km
Kommuner: Farsund, Lyngdal og Lindesnes

Egersund_Oslo_Farsund_bakeriet
Bakeri i Farsund

 
  Egersund_Oslo_Lomsesanden


Fint vær, og stille og rolig på Lomsesanden.




 Egersund_Oslo_Farsund
Havna i Farsund
 

 Egersund_Oslo_Lyngdal
Stranda i Lyngdal. Her tok vi en kafferast og spiste boller vi hadde med fra
bakeriet i Farsund

Torsdag 13. juli 2006

Igjen var det et voldsomt regnvær om natta, men om morgene var det sol.

Vi fortsatte turen, med Mandal som dagens mål.

Vi orka ikke mer av Vestlandske Hovedvei og tok den alternative ruta
mellom Trædal og Hesland. Grei sykling denne dagen. 

Særlig den siste strekningen inn mot Mandal var veldig fin.

I Mandal fant vi et bakeri med en gang.

Etter besøk der fortsatte vi til Sjøsanden, og slo opp teltet der.

Om kvelden var vi i byen.

Sykkeldistanse: ca 37 km

Kommuner: Lindesnes og Mandal



 Egersund_Oslo_Snik
Ved Lohnestrand


Egersund_Oslo_Snik_hus
Bra grunnmur på dette hus ved Snik


    

Egersund_Oslo_Snik_Karl-Martin.
Karl Martin på vei ned mot
Lohnsestrand
.
Dette er også en del av
sykkelveien mellom Kristiansand
og Stavanger.
Den er ikke fri for tungtrafikk.

Egersund_Oslo_Snik_rast
Men det er mange fine steder
underveis










Egersund_Oslo_ColorLine
Color Line ved Furuholmen camping.


 Egersund_Oslo_Mandal_bakeri
Det første bakeriet vi besøkte i Mandal. Her ble det kaffe og bløtekake


 Egersund_Oslo_Mandal
Utsiktpunktet Uranienborg. Vi hadde ikke med syklene hit opp.


Fredag 14. juli 2006


Vi skulle til Åros i Søgne, men startet ikke før etter lunsj.

Først skulle Karl Martin inn til Mandal å kjøpe nytt sykkeldekk og få satt det på.
Så måtte vi en tur på stranda. Der badet vi og spiste lunsj. 


På vei gjennom Mandal oppdaget vi at de hadde flere bakerier.
Det ble plass til bløtekake, selv om vi akkurat hadde spist lunsj.

Dagens etappe var ganske grei. Vi hadde noen bratte, men ikke veldig lange bakker.
Karl Martin sleit litt med giret sitt, så det ble tungt nok for han. 


Ved Søgne kirke tok vi feil av veien å måtte ha hjelp for å finne campingen.
Vi traff heldigvis en som var god til å forklare kjøreruta.


På campingen ble vi igjen plassert med lengst mulig avstand til sanitæranlegget.
Om natta hadde det vært skikkelig fest på campingen.
Men man sover godt etter all syklingen.
Det var visst bare Karl Martin og jeg på campingen som hadde sovet den natta.

Sykkeldistanse: ca 45 km

Kommuner: Mandal og Søgne



 Egersund_Oslo_Mandal_sykkelreparasjon
Karl Martin måtte ha nytt dekk på sykkelen.

 
Egersund_Oslo_Mandal_Sjosanden


Badeliv på Sjøsanden. Vi spiste lunsj på stranda før vi begynte på turen videre


Egersund_Oslo_Mandal
En fin dag i Mandal. På veien gjennom byen fant vi to bakerier til. Vi prøvde bløtekaka til Schmidts Dampbakeri


 Egersund_Oslo_Hartmark_kirke
Harkmark med steinsetting fra jernalderen.
Harkmark kirke er bygget 1613. Den er fredet.
Steinsettingen er en gravform fra jernalderen.


 Egersund_Oslo_Skarpeid
Rast ved Ålo. Veien hit var som en berg og dalbane. Ikke veldig lange bakker,
men ganske bratte. Karl Martin hadde problem med giret, så han sleit her.
Da var det godt å kjøle beina litt.


Lørdag 15. juli 2006

Vi vurderte en hviledag på Åros med tur til Ny-Hellesund.

Men så fant vi ut at vi kunne ta båt fra Kristiansand til Lillesand.
Denne båten gikk alle dager uten søndag.
Fra Kristiansand går Nordsjøruta, som vi stort sett fulgte, langt inn i landet.
Derfor var denne båtturen fristende.

Vi tok raskeste vei inn til Kristiansand.
Turen inn til byen gikk greit, bortsett fra at en buss fra Birkeland Busser
prøvde å presse Karl Martin av veien.


I Kristiansand rakk vi en liten bytur og et besøk på et bakeri før vi gikk
ombord i båten. 

Vi campet på Tingsaker camping utenfor Lillesand,
men syklet tilbake til byen om kvelden for å spise middag.

Sykkeledistanse: ca 26 km

Kommuner: Søgne, Kristiansand og Lillesand

Egersund_Oslo_Kristiansand_Karl-Martin
Men vi ventet på avgang fra Kristiansand, koste vi oss på kaia med en kurv jordbær.

Egersund_Oslo_Kristiansand_bakeri
Egersund_Oslo_Kristiansand_domkirken
Egersund_Oslo_Kristiansand_sykkelkunstner
Egersund_Oslo_Kristiansand_torget

Noen bilder fra Kristiansand

Øverst til venstre: bakeribesøk
Nederst til venstre: sykkelkunstner
Øverst til høyre: domkirken, vigslet 18. 3.1885
Nederst til høyre: torget


 Egersund_Oslo_Kristiansand_Oya
Øya er snart klar til avgang

Byggeår            1955
G.G. Gjertsen            Hatlestrand
Lengde                          17.4 m
Bredde                          4,74 m
Dypgående                   2.26 m
Brutto tonnasje           37   tonn
Kjenningssignal          LNMo
Hjemmehavn              Lillesand

 Egersund_Oslo_baattur
Det var en veldig fin båttur. Vi angret ikke på valget vi gjorde.


Egersund_Oslo_Sorlandet

Tømmerstø

Egersund_Oslo_Sorlandet
Skottevik
Egersund_Oslo_Justoybrua
Justøybrua

Bilder fra båtturen fra Kristiansand til Lillesand

Egersund_Oslo_Lillesand
Lillesand
Egersund_Oslo_Blindleia
Krossholmen


 Egersund_Oslo_Lillesand_havn
Kveld i Lillesand

 
Søndag 16. juli 2006

Vi skulle gjennom Grimstad og videre til Bagatell camping.

Dagen begynte greit, men  et sted tok vi feil av veien og måtte ganske
langt tilbake.


Nå kom vi inn på Vestlandske hovedvei igjen. Det begynte riktignok greit,
men ble verre og verre.


Dessuten var det forferdelig varmt denne dagen. Høyeste temperatur i
landet sa meteorologen. 

Vi tok en stopp i Landvik. Der står skulpturen "Knut Hamsun"

I Grimstad spurte vi etter nærmeste badestrand og ble anbefalt
Groosstranden.
Den fant vi greit og fikk kjølt oss litt ned.


Etter badet ruslet vi litt i Grimstad og spiste middag før vi fortsatte til
Bagatell camping.


Sykkeldistanse:  ca 45 km

Kommuner: Lillesand og Grimstad


Egersund_Oslo_Kaldvellvassdraget
Kaldveldvassdraget Så langt var Vestlandske hovedvei ren idyll,
men
det varte ikke så lenge.

Hele vassdraget bærer preg av tømmervirksomhet, med fine, steinsatte stemmer,
rester etter tømmerrenner og andre tekniske kulturminner.
Akriviteten var på sitt største fra 1890 og fram til 1960-årene.
Tre-sliperiet lå ved Sliperifossen og kartongfabrikken med sagbruket
 lå nede ved sjøen.

 
  Egersund_Oslo_Vestlandske_hovedvei

Her begynner grusen, bakkene og varmen.


Veslandske hovedvei ble opprinnelig bygd av innleide veiarbeidere omkring år 1790 under ledelse av generalvegmester Bartholomeus von Rummelhoff. Veien var i bruk fram til 1905.




Mandag 17. juli 2006



Hviledag !!!

 

 
  Egersund_Oslo_Bagatell

Avslapning og bading hele dagen.



 Egersund_Oslo_Strand_hotell
Vi besøkte  Strand hotell, Fevik og tok en kald pils


 Egersund_Oslo_Strand_hotell_Fevik
Grete i palmehagen på Strand hotell

Tirsdag 18. juli

Så var det å sette seg på sykkelen igjen.

Inn til Arendal gikk det greit. Vi besøkte bakeriet der også.

Så fortsatte vi til Tvedestrand. Dit kom vi i den stille tiden sent på
ettermiddagen. Vi handlet matvarer og fartsatte sykkelturen.

Fortsatt var det grei vei å sykle.

Fra Tvedestrand fortsatte vi til Risøya.
Denne strekningen var litt mer kuppert.

Dessuten hadde vi en litt ekkel episode med noen unge menn som virket
truende.


Sykkeldistanse: ca 63 km

Kommuner: Grimstad, Arendal og Tvedestrand



 Egersund_Oslo_Arendal_kirke
Trefoldighet kirke, Arendal ligger i Trefoldighet sokn i Arendal prosti.
Den er bygget i mur og ble oppført i 1888. Kirken har korsplan og
850 sitteplasser. Kirken har vernestatus listeført.  Arkitekt: C. Fürst.



Egersund_Oslo_Arendal_Pollen

Sommer i Arendal

 
  Egersund_Oslo_badevann
Det ble bading i ferskvann, selv om vi er på Sørlandet.
Her var det skyggefullt og godt.


Onsdag 19. juli 2006

Vi fortsatte inn til Risør. 
Siden vi ikke skulle så langt denne dagen, hadde vi god tid i Risør.

Vi besøkte bakeriet og så deler av VG-showet.
Steinmuseet fikk også et besøk før vi tok ferga over til Øysang.

På steinmuseet (Norsk Steinsenter) ligger mineraler og bergarter og glimrer.
I alle farger, fra alle verdenshjørner. Glitrende, spektakulære,
overraskende, morsomme og vakre.
Mannen bak steinsenteret er Dagfinn Pedersen.
Norsk steinsenter ble etablert i 1982 og leverer smykkesteiner
og gaveartikler til private og butikker over hele landet.

Vi hadde bestil rom på Jegertunet.

Det var veldig varmt fortsatt og veien fra Øysang til Jegertunet
føltes veldig lang.

Sykkeldistanse: ca 26 km

Kommuner: Tvedestrand og Risør

 Egersund_Oslo_Torskeberget
Rast ved Torskeberget. Karl Martin benyttet sjansen til et bad og utfordret
brennmanetene.



Egersund_Oslo_Risor

Risør

 

Egersund_Oslo_Risor_VG-showet

VG-showet fulgte etter oss langs kysten.  Her er de i Risør.


Egersund_Oslo_Risor_ferga
Ferga går mellom Risør og Øysang

Egersund_Oslo_Risor_sommer
Farvel til Risør


 Egersund_Oslo_Jegertunet
Avslapning på Jegertunet hotel


Torsdag 20. juli 2006

Dagens mål var Jomfruland.

Først til Stabbestad, så ferge til Kragerø og båt til Jomfruland.

Jomfruland er en langstrakt rullesteinsøy som ligger i skjærgården
utenfor Kragerø i Telemark. Den er 7,5 km lang og 1 km bred på det
bredeste og utgjør et areal på 2,96 km².
Wikipedia

I Kragerø rakk vi et besøk på bakeriet før vi tok båten.

Lett sykling.

Overnatting på Jomfruland

Sykkeldistanse ca 20 km + litt sykling på Jomfruland (uten bagasje)

Kommuner: Risør og Kragerø









 Egersund_Oslo_Jesper
Ferga over til Kragerø
fra Stabbestad


Egersund_Oslo_mot_Kragero
Kragerø







 

Egersund_Oslo_Kragero

Kragerø

 Egersund_Oslo_Kragero_fra_bakern
Kragerø sett fra bakeriet


 Egersund_Oslo_Jomfruland_havn
Havna på Jomfruland


 Egersund_Oslo_Jomfruland_utsikt
Jomfruland
Øya har flere gjestehavner. Det finnes flere attraksjoner på øya,
blant annet flotte strender, gode bryggeanlegg med restaurant og kiosk,
rullesteinsstrendene nord på øya, utendørs kirke, samt gode
turmuligheter for turister og fastboende.
(Wikipedia)



 Egersund_Oslo_Jomfruland_Kraaka
Jomfruland, Kråka


 Egersund_Oslo_Jomfruland_svartor

Omtrent midt på øya finnes to hvite fyrtårn, et gammelt og et nytt.
Det er kun det nyeste som er i bruk i dag. Fyrtårnene på Jomfruland
er svært karakteristiske og er synlige fra alle kanter. Ofte blir tårnene på
Jomfruland referert til som kjennetegnet til Kragerø og skjærgården.
Det eldste av tårnene er åpent for publikum om sommeren.

Geologisk
er Jomfruland en del av den store endemorenen ratrinnet.
Jomfruland er et stykke der ryggen på morenen (raet) stikker opp over
vannet. Østover går moreneryggen under vann fra Jomfruland til Mølen i
Brunlanes, og mot vest dukker den igjen opp på Tromøy. Når raet er
landfast danner det rullesteinsstrender.

Mellom Jomfruland og Tromøy er det farlige grunner på steder der
moreneryggen nesten når opp til havoverflaten.

Jomfruland er kjent for hvitveis og øya ble brukt som innspillingssted i
den norske filmen om Kristin Lavransdatter nettopp på grunn av
dette flotte bakteppet. Hver vår i begynnelsen av mai brer hvitveisen
sitt teppe over Jomfruland.

Øya er også kjent for sitt rike fugleliv, og over 300 arter er observert på øya.

(Wikipedia)






Fredag 21. juli 2006

Båt tilbake til Kragerø.

En liten tur i byen.

Så fortsatte vi mot Langesund.

Vi slo leir på en Rognstranda camping litt før
Langsund.

På denne strekningen var det noen utrolig
bratte bakker, Brekkabakken og Hervikbakken.

Det var lummert denne dagen, så svetten
rant da vi kom opp.

Sykkeldistanse: ca 47 km

Egersund_Oslo_Brekkabakken
Egersund_Oslo_veioverbygg
Vei med tak.
Over: Her var det bratt.
Vi skulle opp bakken,
ikke ned som han på
skiltet

Kommuner: Kragerø og Bamble


 
Egersund_Oslo_Valle


En liten stopp ved Valle.

Underveis hadde vi badet i et vann med badestrand.




Lørdag 22. juli 2006

Det ble lite sykling denne dagen. Bare inn til Langesund.
Derfra tok vi båt til Helgeroa og overnattet på campingen der.


Sykkeldistanse ca 10 km

Kommuner: Bamble og Larvik

Egersund_Oslo_Langesund
Vi venter på båten i Langesund.
Mens vi ventet fikk vi se litt av Langesund.
Båten skulle ikke gå før kl 1600.
Vi var også en tur på Cudrios sjøbod med kystmuseum


 


Egersund_Oslo_trangt





 


Fra overfarten. Det var trangt mellom øyene enkelte steder.


 Egersund_Oslo_skute
Vi nærmer oss Helgeroa


 Egersund_Oslo_Helgeroa
Helgeroa

Søndag 23. juli 2006

Vi syklet inn til Sandefjord og tok inn på Hotell Kong Carl.
Kjempefint hotell.

T
o av teltstengene våre hadde brukket og klokkereima mi hadde røket,
så vi håpet på å få ordnet disse tingene i Sandefjord.


Vi tok den korteste veien (ikke sykkelveien) inn til Larvik.
Der spiste vi lunsj på jernbanestasjonen.

Det er Grete som er kartleser, men før Larvik ble hun pluteselig helt retningsvill og
vi kjørte feil. Det ble ca 6 km ekstrasykling.


Etter Larvik var vi innom Kaupang.
Der var det familiedag og vi fikk med oss litt av det som foregikk. 

Etterpå fant vi en fin strand og fikk en avkjøling før vi kjørte videre til
Sandefjord.


Sykkeldistanseca 44 km

Kommuner: Larvik og Sandefjord




 Egersund_Oslo
Avstander fra Helgeroa


Egersund_Oslo_Larvik_Tangeroa

Vi kjørte forbi Larvik Sjøfartsmuseum og så modellen av flåten fra Tangaroaekspedisjonen

 
 Egersund_Oslo_Kaupang


Kaupang var det familiedag da vi kom forbi. 
Det var forskjellige aktiviteter der, noe for store og noe for små. Vi ble en stund der.



 Egersund_Oslo_Tjolling_kirke
På dette stedet var det trolig en hedensk sentralhelligdom.
Kong Sigurd Jorsalfar
reiste trolig en kirke her på 1100-tallet. Etter en brann i 1360 og et
kraftig jordskjelv i 1755 ble gjenreisingen i 1760 også ensbetydende
med omfattende endringer. Restaurering i 1860 ga kirken dens
næværende skikkelse.


 Egersund_Oslo_Sandefjord_hotell_Kong_Carl
Hotell Kong Carl, Sandefjord
Dette er en av Sandefjords eldste bygninger.
Var 1680 bolig
Eier 1739 kjøpmann Ole Simensen Calundan. Etter flere eiere kjøpte mællemester
Johan Carl Gabrielsen i 1840-årene, som startet "herberger"-forretning. Ble senere hotell
.
(Skilt ved hotellet)

Mandag 24. juli 2006


Vi fikk ordnet med klokkereima mi,
men teltstenger til teltet vårt fantes ikke.


Så nå er det nok slutt med campinglivet på denne ferien.


Vi fortsatte over Veierland til Tønsberg.


På Veierland tilbrakte vi noen timer. Vi syklet litt rundt og så oss om.


Det ble også tid til et bad før vi måtte ombord i ferga til Nøtterøy.


På Nøtterøy var vi innom Nøtterøy bakeri.
De hadde egentlig stengt, men hadde igjen kake som vi fikk kjøpt.


Så fortsatte vi til Tønsberg og tok inn på Klubben.

(Veldig fin frokost)


Sykkeldistanse: ca 22 km (inkl. sykling på Veierland)



Egersund_Oslo_Sandefjord_kirke
Sandefjord kirke er fra 1903
Egersund_Oslo_Sandefjord_bakeri
Karl Martin samler krefter
til dagens etappe.



 Egersund_Oslo_Gokstad_gravhaug
Gravhaug på Gokstad. Gokstadhaugen ligger like utenfor Sandefjord sentrum,
og inneholdt Gokstadskipet som ble gravet ut i 1880. I følge tradisjonen var dette
 graven til ynglingekongen Olav Geirstadalv.
Restene av kongens ben ligger i haugen, mens skipet er på Vikingskipshuset på
Bygdøy, Oslo. Graven inneholdt foruten skipet også en mengde andre gjenstander,
deriblant restene av tre småbåter fra 5,5 til 10 meter lange


 Egersund_Oslo_Jutoya
M/F "Jutøya" trafikkerer Nøtterøy-Veierland i faste daglige ruter hele året .
Lengde 51 fot (15,5 meter), bredde 16 fot (5 meter), lasteevne fordekk 5500 kg,
sitteplasser i salong 24. Kallesignal LLGF. 
(visitnorway)

 Egersund_Oslo_Veierland
Veierland er bilfritt, så har bruker de trillebår

 Egersund_Oslo_Veierland_kirke
Veierland kirke er fra 1905


Egersund_Oslo_Veierland_strand

Veierland er ei øy som tilhører Nøtterøy kommune i Vestfold.
Fram til 1. januar 1965 tilhørte øya Stokke kommune.
Veierland ble overført til Nøtterøy kommune etter de fastboendes
eget ønske. Det er en fastboende befolkning på ca. 150 mennesker,
fordelt på ca. 60 helårsboliger. Det er ca. 450 ferieboliger og hytter på øya.
Pr. 1. januar 2012 var det registrert 158 fastboende på øya. (Kilde SSB)
Øyas areal er på cirka 4,4 kvadratkilometer. (Wikipedia)


 
 Egersund_Oslo_Notteroy_bakeri

Her er vi på Nøtterøy bakeri. Vi rakk det akkurat før det stengte for dagen.


 Egersund_Oslo_Tonsberg_Slottsfjellsmodell
Slottsfjellet, Tønsberg

Nordens største ruinpark 63 moh. Ruinene er etter Castrum Tunsbergis,
Tunsberghus, som var Norges største festning på 12-tallet.
Festningen ble ødelagt i 1503.
Ruinene omfatter den over 700 m lange ringmuren med rondeller og
kasteller, Bredestuen, en kongehall bygget av kong Håkon Håkonson,
Teglkastellet, bygget av kong Magnus Lagabøter og St. Michael Kirke
som sto ferdig i 1191.

Egersund_Oslo_Tonsberg_Slottsfjellstaarnet
Tårnet på Slottsfjellet ble reist i
1888 på privat initiativ som et
minnesmerke i forbindelse med
Tønsberg bys tusenårsjubileum.
Det er et 17 meter (60 fot) høyt
utkikkstårn i stein og en enkel,
rundbuet nyrenessanse-stil som
kan gi assosiasjoner til borgtårn
fra middelalderen.
Fasaden er dekorert med et sitat
fra Bjørnstjerne Bjørnson,
innskriften «871-1871 Maa
Byen som paa Tunet staar,
faa blomstre nye Tusind-aar»,
og kongesignaturene
«Haakon R 1. august 1906»,
«Olav R 1. juli 1958» og
«Harald R. 9. mars 1992»
.
 (Wikipedia)
Egersund_Oslo_Tonsberg_fra_Slottsfjellet
Karl Martin ser ut over Tønsberg
fra Slottsfjellet.


Tønsbergs politikere har vedtatt at
Tønsberg skal markedsføres som
landets eldste by.
I følge Snorre ble byen grunnlagt
før slaget i Hafrsfjord.
Dersom dette var
korrekt, ville Tønsberg vært Norges
eldste by, grunnlagt før 871.
Byen feiret sitt 1000-års jubileum
i 1871, og mange har hatt tiltro til
Snorres tidfesting,
bl.a. fordi man ikke har så mange
alternative skriftlige kilder.
Det nøyaktige årstallet 871 er
basert på utregninger fra en av våre
historikere midt på 1800-tallet.
I dag er den vanlige oppfatningen at
slaget foregikk nærmere år 900.

(Wikipedia)
Til høyre:
St Olavs kirke og kloster
tilhørte
premonstratenserordenen.

Klosteret ble opprettet etter
1180.
Klosterkirken er reist før
1207, det året da kong Erling
Steinvegg ble gravlagt i muren.
Klosteret ble nedlagt og
dets eiendommer overtatt av
kongen i 1532. I 1536
brant trolig anlegget-
(Skilt ved ruinen)
Egersund_Oslo_Tonsberg_kirkeruin


 Egersund_Oslo_Tonsberg_kveld
Brygga i Tønsberg.
Vi spiste middag på Taverna Pithagoras (ikke på Brygga),
men var innom et av stedene på brygga etterpå.



 Egersund_Oslo_Tonsberg
Utsikt fra rommet vårt på Hotell Klubben

Tirsdag 25. juli 2006

Vi fortsatt mot Åsgårdstrand, så huset til Munch og vasset litt i fjorden


Fin sykkelvei. 


Ved Borrehaugene tok vi en pause og så på utstillingen.

Vi hadde tenkt å ta en pause i Horten, men det ble det ikke noe av.

Ved Nykirke fikk vi problemer med veien. Der møtte vi den nye motorveien og
det var ikke skilta noe alternativ for syklister. Vi spurte på bensinstasjonen.
De visste heldigvis hvor vi skulle sykle. Men det var en ganske lang omvei.

Middag spiste vi i Holmestrand. Der var dagens rett hvalbiff. Deilig!


Så fortsatte vi til Sande og tok inn på Aannestad Motell.
 
Vi sykla den gamle E 18. Det var deilig og skyggefullt under fjellet på den tiden
av døgnet.


Sykkeldistanse: ca 59 km (også denne dagen med litt feilsykling.)




 Egersund_Oslo_Aasgaardstrand
Oslofjorden ved Åsgårdstrand


Egersund_Oslo_Aasgaardstrand_Munchs_hus

Her var Edvard Munch de fleste somrene mellom 1889 og 1909
Huset var leid for 70 kroner mnd.


 
Egersund_Oslo_vadehav

 

Fra Åsgårdstrand fulgte vi en skogsti langs kysten.
Vi rastet underveis, og ville gjerne bade. Men har var det bare gjørmete vadehav.



 Egersund_Oslo_Midgard_historisk-senter
Borrehaugene
Vi var innom Midgard historiske senter ved Borrehaugene.
På bildet vokster Ygdrasil med røttene opp



 Egersund_Oslo_Holmestrand
Holmestrand. Her ved havna spiste vi middag

 Egersund_Oslo_Aannestad
Bading ved Aannestad motell i Sande. Stranda er ved Holm camping.



Onsdag 26. juli 2006


Siste dag.


Fra Nationalteateret stasjon tok
vi T-banen til Vestli.
 

Hjemme sto Erling klar med champagneflaska.

Sykkeldistanse: ca 73 km
Total sykkeldistanse: 730 km

Egersund_Oslo_Mariannes_bakeri_Sande
Dagen begynte med et besøk hos bakeren i Sande.

 
Egersund_Oslo_Drammen  

Det var tungt opp til Rølleshaugen,
ellers gikk det greit inn til Drammen.


Magnus møtte oss i der og tok bagasjen i bilen.


Karl Martin og Grete fortsatte opp Lierbakkene.  Det var en ganske varm fornøyelse.
Vel oppe tok Grete et bad i Damtjern.  Så fortsatte vi inn mot Oslo.


 Egersund_Oslo_Damtjern
Damtjern


Det var ikke like lett å finne sykkelveien alle steder,
men her er Karl Martin kjent, så det gikk greit helt til Høvik.
Der hadde Karl Martin plutselig flatt dekk.
Han fikk pumpet det opp på en dekkbutikk
og lufta holdt faktisk helt inn til Oslo.